De gloednieuwe generatie Mercedes C-klasse. Wat is er allemaal nieuw en zijn het ook allemaal verbeteringen? We zochten het voor je uit.
Lees Interacties
Reacties
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Auteur: RubenPriest, gepost om – 38 Reacties
De gloednieuwe generatie Mercedes C-klasse. Wat is er allemaal nieuw en zijn het ook allemaal verbeteringen? We zochten het voor je uit.
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
ericd zegt
Weer de fraaiste in z’n klasse, vooral omdat Mercedes designers er in slagen om met hun fikken af te blijven van een ontwerp, en er niet steeds frutsels bij verzinnen zoals bij BMW gebruikelijk is.
ktm690sm zegt
@ericd: Over smaak valt te twisten. Persoonlijk vind ik het maar een saai hok. Zou hier zelf nooit voor gaan.
mark997gt3 zegt
@ktm690sm: idd. Exterieur echt niet mooi. Interieur daarentegen zeer fraai. Rare keuzes. zo progressief als het interieur is zo conservatief is het exterieur.
negennegenzest zegt
Ja toch jammer dat er geen coupé meer komt. Ik heb mijn C-coupé daar op uitgezocht. De sedan vind ik een vinex auto.
tanzanitef30n zegt
@ericd: absoluut persoonlijk smaak. Ik heb de vorige generatie C gereden. Mijn broertje is een echte Mercedes fan. Ik daarentegen een pure BMW ista. Al 10 jaar kan ik niks anders rijden.
Als je comfort en stilte in een auto wilt moet je misschien toch wel de keuze maken voor de taxi. Maar als je echt van auto rijden houdt, soms een extra blokje om maakt vanwege het pure sportieve wat een bijv 330i wat ik kort geleden heb aangeschaft biedt. Kan ik mij niet voorstellen dat je de A klasse XL verkiest boven een machine als de BMW G20.
Ik schrijf dit echt als neutrale kijker he, ook al ben ik een BMW fan.
De Bmw is misschien alleen kwa interieur een stap achter. Voor de rest is het in alles de betere auto, zelfs de looks…
laarhovenn zegt
@tanzanitef30n: qua interieur niet één stap achter, een paar grote stappen! Ook qua tech kan de 3 serie hier niet aan tippen.
Qua rijden zal het om persoonlijke voorkeur gaan. Comfort of sportief. Maar het gaat uiteindelijk om het totaalplaatje.
tanzanitef30n zegt
@laarhovenn: als je meer van een Imac tv in je auto houd dan van een normale scherm is dat zeker een persoonlijke keuze.
Dit is de nieuwste C, als je dan alleen naar de lederen stoelen kijkt in vergelijking met dat van de 3 lijken de stoelen van de C op de Aliexpress versie van de vorige generatie. Als je wilt beginnen over dat de C gebruikers systeem de idrive overtreft dan weet je volgens mij niet echt waar je het over hebt.
Ten slot. Behalve het A segment rijd Bmw in elk segment de Merc’s zoek.
laarhovenn zegt
@tanzanitef30n: raad je aan een keer te gaan zitten in dat interieur. Met name de stoelen zijn heerlijk. Idrive ziet er ouderwets uit vergeleken met dit systeem. Natuurlijk kiezen die taxi’s Mercedes, omdat het zulke slechte wagens zijn…
tanzanitef30n zegt
@laarhovenn: totaalplaatje is dat jij liever in een Taxi rijd dan de benchmark. Elk automagazine is het er gewoon mee eens dat de 3 al jren de benchmark is. Dat verander jij niet met je mening. Als ik een Mercedes wil rijden bel ik wel een taxi
willeme zegt
@tanzanitef30n:
Tegenwoordig zit het wel erg dicht bij elkaar. Dat is eigenlijk sinds de E90-W204 al het geval. Het zijn meer de details die de doorslag kunnen geven. Ik zou zelf altijd voor de BMW gaan, omdat die besteld kan worden met een zescilinder diesel Touring met achterwielaandrijving. Als het zou gaan om een standaard model, weet ik het zo net nog niet.
Of de 3 Serie de benchmark is, weet ik niet. Het interieur is wel altijd beduidende minder. Toch een esssentieel onderdeel (want daar zit je nu heel erg vaal). Als het om een scherp sturende auto gaat is sowieso de Alfa Romeo Giulia de benchmark. Sinds de F30 is het allemaal niet zo bijzonder met afstandelijke motoren, slappe onderstellen en lijzige motortjes.
Nogmaals: het zit het heel er dicht bij elkaar en het is maar net welke uitvoeringen je vergelijkt. Als je die Duitse autobladen erbij pakt, zie je in de scores dat het verschil een paar puntjes is. Overigens: als een auto veel gebruik wordt als taxi, is dat een groot compliment. Geeft aan dat het met de ruimte en betrouwbaarheid wel snor zit ;-)
karhengst zegt
Is het interieur wel beduidend minder? De 3-Serie steekt erg strak in elkaar daar waar het bij Mercedes nog wel eens behoorlijk Alibaba aanvoelt. De video van Autobild maakt dit ook pijnlijk duidelijk met de bediening van klima en volume.
Ook het stuur is nog wat goedkoper gemaakt door in plaats van aluminium(-look/feel) knopjes zaken onder een enkel glimmend zwart plastic plaatje te stoppen. Dat laatste heeft BMW echter ook gedaan met z’n voorkeuzeknoppen en de iDrive controller overigens.
Het zijn details, maar het zijn wel de details die je bij een merk als Mercedes mag verwachten. Ik ben benieuwd of de jongens van Throttle House tzt nog meer van dergelijke verschillen gaan vinden, de vergelijksvideo’s tussen twee generaties zijn altijd erg vermakelijk en informatief.
87sandyd zegt
@tanzanitef30n: Ja je komt echt super neutraal over ja🤣
Variomatic zegt
eeuwig zonde dat Mercedes nu ook zonodig voor en achter ‘booskijker’ lampen moest introduceren, idem die lelijke grille met de onderste hoeken breder uitlopend dan de bovenste. Allemaal om de agressievere, ‘sportievere’ look te creëren maar ik vind het geen porum. Helemaal in het zwart, zonder chroom en met van pornojetsers eronder ziet het er uit als een eersteklas petjesbak, heuptasje erbij en gaan..
raoufff zegt
De tijd dat Mercedes de benchmark in zijn klasse was ligt helaas ver achter ons met dank aan foute en ordinaire figuren die erin rijden. Daar zal deze C-Klasse niets aan veranderen, zullen we vast veel gaan tegenkomen in een trouwstoet of racend door de binnensteden.
ktm690sm zegt
@raoufff: idd deze gaan we vaak zien op de Kruiskade en de Kanaalstraat, waar de petjes de hele dag rondjes rijden.
SaltyPetrolhead zegt
Ben ik er deels mee eens. De auto zelf is wel de benchmark (vindt ik), maar de figuren die ze rijden, maken het imago van deze auto’s inderdaad kapot. Ik werk zelf als automonteur bij Benz, en al die dikke AMGs zoals de E63S, C63S enzovoorts, zijn voor 90% van turken, marrokanen en andere niet nederlandse mensen.
tanzanitef30n zegt
@SaltyPetrolhead: weetje wat grappig is, de stereotype hypocrisie en vooroordelen in dit land zijn zo ver geslagen dat als een donker getinte persoon een Bmw of Merc rijd het een Turk of Marokkaan is, terwijl ze hier zijn geboren en een Nederlandse paspoort hebben. En zich meestal wel hebben aangepast. Maar als ze dan bij de winnende goal maken in Oranje worden ze opeens we Nederlanders genoemd. Het is net wanneer de gelegenheid zich ten voordeel van jullie biedt. Wel jammer
SaltyPetrolhead zegt
Ik kan nooit zeggen of ze van nederlandse afkomst zijn of niet. Ik zeg alleen dat er vaak buitenlandse namen op staan. Als ze in Nederland zijn geboren en getogen, of ze komen vanuit het buitenland, het maakt niet uit. Maar wat mij opvalt(en alleen dat zeg ik), is dat het geen naam is van nederlandse afkomst. Als de mensen geld hebben en zo’n auto willen kopen, is helemaal prima. Wij onderhouden ze alleen.
laarhovenn zegt
Ziet er in ieder geval modern en mooi uit van buiten en binnen. De auto stuurt wel precies en direct, maar daagt je niet uit om hard de hoek om te gaan. In totaliteit denk ik wel de beste in dit segment.
ktm690sm zegt
@laarhovenn: Definieer ‘de beste’
Voor iedereen is dat anders.
laarhovenn zegt
@ktm690sm: de beste als het om comfort gaat.
karhengst zegt
Ook dan zou je wel eens bij de BMW uit kunnen komen als ze de nieuwe C-Klasse niet flink stiller hebben gemaakt ;)
Je moet dan echter wel met de krappere stoelen en amper-gevoerde armleuning kunnen leven. Qua rijden kan je beide auto’s zo sportief of comfortabel samen stellen als je wilt, dat is eigenlijk al 10 jaar geen argument meer.
negennegenzest zegt
Een Mercedes is in eerste plaats comfort. Dat is ook de default setting als je start.
W115 zegt
@negennegenzest: zeg je comfort dan zeg je citroen!
giel zegt
Jeetje Wouter, praat je thuis ook zo? Je lijkt wel dronken af en toe, man ;-)
Leuk filmpje en toch wel weer een erg fraaie auto.
Charles Taycan 4S zegt
Schitterende auto! En wat een stance! De benchmark nog steeds in dit segment.👍
Instyle zegt
Drink niet zoveel @Charles slaat wartaal uit😂
Lijkt op Toyota / Mazda alleen mist deze de betrouwbaarheid. Veel te rond en kitsch inside.
Mercedes net als BMW prachtig, alleen wel 10 a 15 jaar geleden of zo. Vind ik dan he.
Charles Taycan 4S zegt
@instyle, le meilleur sinon rien!😉
bernoulli zegt
Mooie auto. Iets meer onderscheid qua uiterlijk met de A Klasse Sedan was wel fijn geweest.
Schitterend interieur.
pindakoning zegt
@bernoulli: vergeet de CLA niet. Die drie lijken erg op elkaar. Mooie wagens, dat wel
Pordon zegt
Erg mooie auto geworden. Het wordt inderdaad wel een beetje eenheidsworst bij Mercedes maar ik vind het mooi. Je ziet dat deze wel een stuk beter in proportie is dan de A-sedan.
flieger zegt
Een op de drie zinnen komt er raar uit. Storend.
Alsof hij zich verveeld. De scherpte is er ook wel af. “Allemaal viercilinders. Kleiner en wat groter. Van 1,5L tot een vierpittertje.”
Afwisseling in presentatoren zou Autoblog goed doen en Wouter hopelijk weer wat serieuzer krijgen.
De nieuwe C-Klasse weer erg fraai. Mini S met betere verhoudingen dan de vorige en de CLA en A limousine.
silenro zegt
@flieger: klopt, Wouter zou er goed aan doen iets serieuzer zijn boodschap te brengen. Vind het erg popiejopie de laatste tijd. Terwijl hij de kwaliteiten wel heeft!
993carrera4s zegt
Prachtige auto. Ben benieuwd naar de estate, wordt met deze achterlichten ook mooi denk ik.
mattr zegt
Buitenkant is niet veel spannender dan de vorige generatie, maar interieur ziet er wel echt heel gelikt uit!
karhengst zegt
Jammer dat er een dusdanig saaie versie wordt meegegeven dat het geheel op een facelift lijkt. Wat tevens opvalt: Als het type niet getoond werd had ik er op ingezet dat er met een 300d werd gereden zo rauw klinkt dat blok. Ook is het een opmerkelijk saaie uitrustig voor een introductie en dat men niet eens de lampen mag tonen is ook zonde.
Zonder meer een geslaagd model, maar de 3-Serie wordt niet bepaald onttroond.
camber24 zegt
Geen tekst, maar alleen een fillumpie? Jammer weer. Had graag geweten wat de ervaringen waren maar een filmpje weer uitzitten is minder mijn ding. Ik mis de tekst. Ik mis @casperh !
sprankel zegt
Autoblog loopt wat achter, de 350e (plugin hybrid) is al lang opgevolgd door de 300e & 300de. De nieuwe plugin zal exact dezelfde aandrijflijn hebben als de 300de maar met een grotere batterij.
Dat gecombineerd vermogen van 306pk/700nm is bruut te noemen, vooral omdat de vermogen afgifte linear is over het volledige 0/250 km/uur bereik, de 0-100 mag dan wel klinken met 5.8 sec, het is vooral eenmaal boven de 200 dat deze eigenaar het benauwd krijgt omdat de wagen duidelijk niet gemaakt is voor dat vermogen aan die snelheid (maar geen probleem om klassieke ICE Ferrari aan die snelheid bij te houden, die zitten tegen dan aan het einde van hun versnellingen dus kunnen ze ook niet meer hun max vermogen aanspreken)
Dat is dan meteen ook de grote valkuil van de huidige/vorige plugin hybride, geen limited slip differentieel, ESP in sport plus en je blijft staan aan de lichten op nat wegdek en met blijven staan bedoel ik ook echt blijven staan. En niet genoeg down force boven de 200 waardoor het een (snelle) dweil word, gelukkig krijg je wel 1 op 1 de remmen van de (echte) AMG modellen.