Stond de naam AMG voorheen garant voor het snelste van het snelste, nu komen ze met een model onder de échte AMG C 63. Deze C 450 is ook niet voor de poes en bezorgt de Audi S4 nachtmerries.
Onlangs veranderde de naam van Mercedes’ snelste modellen, de Mercedes-Benz C 63 AMG werd de Mercedes-AMG C 63. Nu weten we waarom: onder deze dikke achtcilinder is nu een nieuw model gekomen: de C 450 AMG 4MATIC. Onder de kap ligt een 3-liter V6 met twee turbo’s, gecombineerd met permanente vierwielaandrijving (iets wat je nooit op de C 63 zult aantreffen). Ondersteltechnologie is volgens Mercedes afkomstig uit de AMG C 63 en ook het uiterlijk vertoont grote overeenkomsten. Aan de voorkant zie je het verschil vooral aan de grille, die bij de C 450 AMG een zilveren stippenpatroon heeft tegenover volledig zwart gaas in de grille van de C 63. Daarnaast ligt de C 63 nog een stukje lager en heeft deze ook nog twee extra vouwen over de motorkap lopen. Hieronder zie je links de C 450 en rechts de C 63.
Leuk, die technische praat, maar wat kan zo’n net-niet-AMG nou eigenlijk? Het drieliterblok schopt het tot 367 pk en 520 nm aan koppel. Daarmee haal je een elektronisch begrensde top van 250 kilometer per uur, van 0 naar 100 raffelt de C 450 af in 4,9 seconden of een tiende tel meer in het geval van de Estate. Om een handbak vraag je tevergeefs, de C 450 AMG is alleen leverbaar met de 7G-Tronic Plus-automaat.
Daarmee overklast de C 450 AMG de Audi S4 Quattro op alle fronten. Deze perst namelijk 333 pk en 440 nm uit een 3-liter V6. Niet verrassend haalt ook de S4 de elektronisch begrensde top van 250 km/u, het sprintje naar 100 doet de S4 sedan in 5.0 seconden. We zijn vooral benieuwd naar de prijs van de C 450 AMG, Audi heeft de S4 voor net geen 70 mille in de prijslijst staan en de beurt is aan Mercedes om daar niet teveel boven te gaan zitten. Overigens loopt de huidige A4 -en dus ook de S4- op zijn laatste benen, in september wordt op de IAA de volgende generatie gepresenteerd. Dan pakt Audi de handschoen ongetwijfeld weer op en krijgen we een mooi gevecht in de sub-top van het snelle-jongenssegment. Welke mogen ze op jouw oprit parkeren?
keviinnn zegt
C63 :)
fconderkantlat zegt
@keviinnn: makkelijker gezegd dan betaald
henkhupelschoten zegt
Ik ben benieuwd naar jullie rijtest (als die er op komt, tegen de s4 zou leuk zijn! ) maar ik hoop dat amg dieselmotoren gaat gebruiken voor hun “sport” divisie, zou mooi zijn zoals ze dat al eens hebben gedaan voor korte termijn. Hij is in ieder geval erg goed geslaagd!
Dizono zegt
@henkhupelschoten: Diesel is voor tractoren en Porsche’s… ;)
tgm zegt
@dizono: ho ho. Dat is wel erg kort door de bocht. Je vergeet de vrachtwagens.
Donstil zegt
@tgm: Je weet wat ze zeggen hè: op benzine rijden auto’s, op gas kook je en op diesel rijden de treinen.
mrcarfreak zegt
@henkhupelschoten: dieselmotoren? Ben je gek?
diesel78 zegt
1. 340/440i
2. C 450
3. S4
Kvgorp zegt
@diesel78: ik zou de Volvo 340 en 440 uit dit rijtje laten hoor…
Hubert zegt
@Kvgorp:
Is anders wel een ‘i’ hoor!!
Kvgorp zegt
@Hubert: o ja laten we die i van injection niet vergeten.
Senne zegt
@Hubert: De 440 had inderdaad monopoint injectie als ik het me goed herinner…
diesel78 zegt
@kvgorp: Volvo? BMW, want i. Komen nog deze zomer. Als ze zo genoemd mogen worden …..
jrk68 zegt
@diesel78:
Toch blijft er bij die cijfercombinaties voor hele volksstammen de geur van spruitjes en bejaarden met geruite petten hangen….
Sommige type aanduidingen kan je marketingtechnisch beter niet gebruiken….
tupperware zegt
@jrk68:
Yep, helaas heeft het geen zin meer om dat met wat flitsende plaatjes te verduidelijken..
diesel78 zegt
@jrk68: Eens, alleen bepalen wij dat helaas niet. M335i een optie?
E34M5Touring zegt
@jrk68: Hoezo? Prima balansje hoor!
https://www.youtube.com/watch?v=F3t23Jz_YE4
knipperlichtje zegt
Nu ‘noodgedwongen’ de C, straks de nieuwe S4 Avant. Het S-label vind ik mooier omdat het er altijd al is geweest. Jarenlang subtiele sportwagens creëren, heftig hoefde het niet te zijn. Daar is het RS-label voor. Ook zit er wat historie aan vast. Mercedes-AMG komt bij mij erg over als een idee dat bij de marketingafdeling geboren is. Zelfde verhaal voor M-sport, als ik een sportievere BMW wil die tussen ///M en regulier zit, dan ga ik naar Alpina.
phaeton zegt
@knipperlichtje: Kan ik het niet meer eens mee zijn. Persoonlijk heb ik dan liever een Alpina op basis van de 335i. Bij de S knap ik standaard af op de vier uitlaten. Op een S6/8/R8 kan het nog, maar op een S3/4/5 staat het zielig. Ook dat is een vorm van marketing, als je het mij vraagt. Nee, doe mij maar een B3. En anders is een C400 ook goed, want de nieuwe C is een prachtige auto.
larsdbs9 zegt
@phaeton: O maar 4 uitlaten op een Alpina 3 serie kan dan opeens wel? Niet dat ik daar op tegen ben, vind het namelijk er wel fraai uitzien. Audi S modellen horen nou eenmaal 4 uitlaten te hebben, en de RS modellen grote ovalen. Alleen gaat de Golf R wat mij betreft wel te ver met 4 uitlaten, die 2 in het midden waren juist zo kenmerkend.
OT: vind het een mooie auto, en een speciale AMG lijn (marketing of niet) verkoopt goed en ziet er nog goed uit ook. Doet het straatbeeld wat mij betreft alleen maar goed, ipv die standaard lease gebakkies, dus ik ben voor!
phaeton zegt
@larsdbs9: Dat klopt, maar het is af-fabriek. Net zoals de R zoals je aangeeft. Ik snap ook niet waarom Alpina is over gegaan van 1×2 naar 2×2.
badboys zegt
@knipperlichtje: Als ik heel eerlijk moet zijn hebben Mercedes en BMW altijd een streepje voor op Audi. Ik vind Mercedes, BMW en Audi alle 3 mooie merken, maar heb een lichte voorkeur voor Mercedes en BMW. Hoe zal ik het zeggen, net wanneer je denkt dat Audi het gat dicht met BMW en Mercedes, komt Mercedes met een model bangg en staat weer een paar stappen verder.
kvdw zegt
@knipperlichtje: dit gebeurt bij alle merken, kijk naar Mercedes die met cls begon en hoe Audi en bmw doorop reageerde. It’s all about the money these days.
potver7 zegt
@knipperlichtje: “Mercedes-AMG komt bij mij erg over als een idee dat bij de marketingafdeling geboren is.”
Nogal een open deur… Naamgeving van modellen en uitvoeringen is sowieso een taak van de marketingafdeling. Dat is bij iedere fabrikant zo, en dus bij Mercedes niet anders.
series2 zegt
@knipperlichtje: hahahaha. Het hele audi van vandaag de dag als merk is door volkswagen verzonnen/ gebruikt om premiumbakken te slijten. Prima dat je het mooi vindt maar kom dan niet met dit soort vaag gelul.
knipperlichtje zegt
@series2: dat slaat natuurlijk nergens op, het is natuurlijk geen geheim dat Audi en Volkswagen intensief samenwerken, maar het is absoluut niet waar dat de reputatie van Audi ‘verzonnen’ is. Die is gewoon door de jaren heen gecreëerd. Geschiedenis is er zeker wel.
drivingpleasure zegt
@knipperlichtje: Audi was zeg maar failliet tot dat VW in het spel kwam. Toen hebben zij Audi gepositioneerd als luxer merk. Waar dezelfde onderdelen in een VW met 2 schroeven vast zitten werd dat bij Audi met 3 schroeven vast gezet. Met het nieuwe design destijds zijn ze pas echt doorgekomen en met heel veel marketing activiteiten.
series2 zegt
@knipperlichtje: de reputatie van audi is door vw gecreëerd…
bofkont zegt
@knipperlichtje: de alpina is een stuk duurder.
drivingpleasure zegt
@knipperlichtje: Maar..maar Audi is geboren uit marketing, de S al helemaal….
mclarenf1lm zegt
Vroeger, toen cijfers als 450 voor en 4.5 literblok stond, maar die tijden zijn al lang vervlogen..
brabusrocket zegt
Benzzzz rulesss!! 2020 de grootste zoals beloofd door dhr. Zetsche
lambo4all zegt
@brabusrocket: om eerlijk te zijn maakt me het geen reet uit of ze nou net een beetje meer of minder verkopen dan audi/bmw. Zolang ze dit soort prachtige wagens op de markt brengen en doorgaan zoals ze nu doen ben ik meer dan tevreden!
badboys zegt
@lambo4all: Inderdaad Mercedes is gewoon heel erg goed bezig, bij Mercedes kun je terecht voor alle soorten auto’s dat maakt Mercedes als enige merk ter wereld zo uniek. Van de kleinste A-Klasse tot een superluxe Mercedes S600 Maybach en de Pullman (die nog gaat komen). Van een v/d meest ruige terreinwagens de G-Klasse tot een van de meest luxe GT’s de S-Klasse Coupe. Van een Fullsize SUV als de GL en verder de ML en de GLK. Ook sportauto’s zoals de AMG GT tot een luxe cruiser als de SL ontbreken niet. Voor de liefhebber is er de GLE en de CLS. Voor alles kun je bij Mercedes-Benz terecht, zowel BMW als Audi kunnen op dit vlak niet concurreren met Mercedes.
Daarnaast kan ik het design erg waarderen van Mercedes. Het oogt enorm fris, stijlvol, elegant en sportief. Comfortabel waren Mercedessen altijd, maar had jaren terug een beetje een ”oude lullen” imago, maar dat is nu voorgoed verleden tijd. Het imago is in een rap tempo veranderd naar modern, jong en dynamisch waardoor het merk meer mensen is gaan aanspreken.
MAB zegt
@badboys: werk je bij mercedes ofso
sydney zegt
@badboys: Heb soms net je foldercollectie compleet en wil je dat delen met ons?
badboys zegt
@sydney: Nog niet, als je mij de folder van de nieuwe GLE AMG zou kunnen opsturen is die compleet :)
brabusrocket zegt
@badboys: prachtig betoog helemaal mee eens. Geen toekomst bij de marketingafdeling van Benz voor ogen? ;-)
badboys zegt
@brabusrocket: Zou natuurlijk prachtig zijn, lijkt mij een prachtbaan.
rokoedoekoe zegt
@badboys: Volgens mij kun je beter bij Mercedes aan de slag als kontenlikker.
donvinnie zegt
@brabusrocket: HAHAHA
jvthof zegt
@brabusrocket:
Zoals ik al in het topic premium aangaf zal Mercedes met de huidige Trend in verkoop cijfers al in 2018 de grootste zijn!
“klopt toch niet helemaal als je puur naar de cijfer van 2013 en 2014 kijkt.
Als je cijfer matig kijkt dan is mercedes dichterbij aan het komen bij audi, maar audi ook weer dichterbij aan het komen bij BMW.
Merc en Audi halen ook de grootste procentuele stijging ivm BMW.
Audi is toch echt 9419 autos ingelopen op bmw, mercedes is 22330 autos ingelopen op audi!
het uitgeschreven rekensommetje
2014
bmw 1811719 verschil tov audi 70619
audi 1741100 verschil tov merc 91090
merc 1650010
2013
BMW 1655138 verschil tov audi 80038
audi 1575100 verschil tov merc 113420
Merc 1461680
Als je dit rekensommetje (indien de procentuele stijgingen hetzelfde blijven) doortrekt over de komende 5 jaren krijg je vanaf 2018 een andere indeling van de top 3. Dus rustig aan kruipen ze allemaal naar elkaar toe als het zo blijft groeien.
2015
BMW 1983832
Audi 1923916
Merc 1862861
2016
BMW 2172296
Audi 2125927
Marc 2103170
2017
BMW 2378664
Audi 2349149
Merc 2374479
2018
Merc 2680787
BMW 2604638
Audi 2595810
2019
Merc 3026609
Audi 2868370
BMW 2852078
*en voor de anti audi peeps, ja zo komt audi idd nooit aan de top!”
knipperlichtje zegt
@jvthof: ”in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst”. Desondanks mooi berekend, we zullen het gaan meemaken ;)
sydney zegt
@brabusrocket: Voor de rest alles ok?
brabusrocket zegt
@sydney: Ge-wel-diggg!! :D
malefunk zegt
@brabusrocket: Jij hebt vast een kat thuis…
henk123456 zegt
Een 435i x-drive
Edge zegt
C63, C450 AMG Sport, het maakt me niet zoveel uit welke je voor de deur zet, ik ben er hoe dan ook wel tevreden mee
pieterk zegt
In vraag mee af waarom ze niet het blok uit de A45 gebruikt hebben? Qua vermogen gelijkaardig aan dit blok? En dan konden ze het C45 noemen… Minder verwarrend toch.
ater zegt
@pieterk: omdat audi een 6 cilinder heeft misschien??
berlinetta zegt
@pieterk: Souplesse.
mrrallycross zegt
Ik word gek van al die namen in een artikel. Toch zou ik voor Mercedes kiezen niet voor de audi
toyotafortuner zegt
Een C32 AMG.
jrk68 zegt
@toyotafortuner:
Dat was ooit een hele serieuze auto….
badboys zegt
Een gloednieuw C vergelijken met een S4?, natuurlijk de Merc C. Mercedes is gewoon heel goed bezig en nog liever de C63 AMG.
gillesss123 zegt
Pffh een v6 das toch echt lelijk
glennie zegt
Doe dan toch maar een 335i, desnoods met een chip erin
Dimglor zegt
Mercedes c450 overklast Audi S4…
Een nieuwe Merc die een klein beetje sneller is dan een …-jaar oude Audi…
malefunk zegt
Ik kan het maar geen mooie auto vinden en haalt het bij lange na niet bij de “oude” C…
Ik erger me aan die neergaande lijn over de zijkant en de vreemde achterlichten.
Ik vind hem niet “stoer” genoeg…
stgp zegt
@malefunk: spijker op zijn kop! Ik vind het een chinees aandoend aftreksel geworden. Een gebruikte c63AMG van dr vorige generatie (en liefst die van na de facelift) graag! Moet lukken voor 70/k!
malefunk zegt
@stgp: Eens… Ik vind dat overigens voor bijna alle modellen van Mercedes van deze generatie…
Heb wel een ontzettend mooie concept gezien van een TT killer van Mercedes gebaseerd op de A-klasse… Daar stappen ze eindelijk af van die mineur lijn over de zijkant begint het weer op Mercedes te lijken :)
gtwillem zegt
De Audi S4 is al jarenlang een van mijn meest favoriete auto’s. Snel zat, comfortabel voldoende en lekker discreet. Lichte motorupgrade en je hebt er een fantastische auto aan. Maar de Merc is natuurlijk de betere keuze.
Ik zou een een 3-jaar oude S4 met weinig kilometers in Duitsland opzoeken. ABT upgrade en Stasis remmen, EPS uitlaat en standaard 18″ wielen.
lambo4all zegt
Heerlijke wagen die het inderdaad wat grote gat tussen de 63 en de 350 opvult. In mijn ogen de perfecte combinatie van snelheid en comfort zonder helemaal gek te gaan. Ik vind het een prachtbak.
rolov zegt
Die c klasse is echt een mooie wagen geworden. Keuze Is toch echt de c.
msnaphaan zegt
Mijn voorkeur gaat toch uit naar de Audi S4 avant. In de speciaallak panterzwart met zwart optie pakket.
david36254 zegt
Grappig dat een mercedes die toch de naam AMG draagt het verliest tot de 100 van een bmw diesel (435d xdrive gaat namelijk in 4.8 s naar de 100)
scottishcarspotter2000 zegt
Ik zou voor de Audi gaan, maar ik heb echt niks met die net-nietmodellen
jrk68 zegt
@scottishcarspotter2000:
Lol, je zegt niets te hebben met net niet en dan kies je voor een opgeklopte Skoda….
gtwillem zegt
@jrk68: ehh, de S4 deelt bijzonder weinig techniek met de Skoda Octavia of Superb ;-). De A1 en A3 ja, absoluut: zijn gewoon Skoda’s/Seats/VW’s. De S4 met zijn in lengterichting geplaatse 3 liter kompressor V6 en ‘echte’ quattro met torsen diff is toch wel wat anders.
jrk68 zegt
Die Clio RS voorbumper staat de C63 prima, wat mij betreft is de C de mooiste in zijn segment….
Dat de C450 gehakt maakt van de S4 geloof ik zonder testje ook wel, dat is voor mij toch geen alternatief….
Benny_Weisz zegt
Neem de C 450, doe wat optie’s bij (slecht enkele zou genoeg moeten wezen) en je hebt een…inderdaad! Oké, omgekeerd is dat ook zo (neem een C63, doe wat opties bij en je hebt een E500) maar toch. Nee, ik zou toch voor the real thing gaan. Als je zulke apparaten kunt betalen moet je gewoon altijd all-in gaan.
berlinetta zegt
Lijkt me zeker wel een lekkere wagen hoor, ziet er goed uit en lekkere prestaties. Maar een 435i GC lijkt me ook niet verkeerd. Nog een chippie erin en hij heeft evenveel power.
gop1 zegt
Slechts 7 pk meer dan de A45 AMG.
noshit zegt
Lekkere dikke auto.
w0o0dy zegt
Mooier die motorkap zonder die lelijke frutsels maar die grille is dan weer voor glitterfans.. weg ermee dus! Verder tja… snel en saai? Ach ja zolang de kassa maar ratelt nietwaar?
J Cole Mo Money: http://youtu.be/qTRP2TvBCWQ
potjak zegt
Jaren lang heb ik Mercedes afgedaan als Taxi maar man wat maken ze tegenwoordig vette wagens!
jeanclaude zegt
Waarom S4 killer? 0.1 sec sneller naar de 100 met meer dan 30pk en 80nm meer is niet echt echt ‘killen’ te noemen, om nog maar niet te spreken over de dubbele turbo t.o.v van de enkele compressor in de S4.
sergedemulder zegt
Tja, Audi kan eenvoudig de supercharged S4 400 pk geven, het blok kan wat aan.
jrk68 zegt
@sergedemulder:
Proest, leuk al die verongelijkte fans, face it, Mercedes is het merk dat je hebben moet als je premium wilt rijden….
zakar36 zegt
Tjaa is iets sneller dus dat valt wel mee, maar Audi levert al zolang snelle S modellen dat je eigenlijk automatisch naar Audi wilt lopen.
Voor de rest eerst maar eens wachten op de nieuwe A4 en de bijhorende S/RS4.
berlinetta zegt
@zakar36: Audi levert al zolang S modellen en weet me nog steeds niet te overtuigen naar de Audidealer te lopen. Zo kun je het ook zien.
schellekens006 zegt
Iemand die een Audi koopt zou die een Mercedes in overweging nemen? Blijven toch 2 heel verschillende merken met een bepaald clienteel
jrk68 zegt
@schellekens006:
Yep, Audi is toch het merk voor Wannabees en nep bontkraagjes….
henkhupelschoten zegt
@jrk68: en ( louche) zakenmannen niet te vergeten…..
v60polestar zegt
Doe mij de s60 polestar maar.