Efficiënt en gebruiksvriendelijk de toekomst in. Zo zag Mercedes het in 1981 voor zich.
De Auto2000 was een project op zoek naar ‘Mercedes in een efficiënte toekomst’ zonder daarbij toe te hoeven geven op het gebruik van bijvoorbeeld een V8. Toen een 3,8 liter V8 met cilinderuitschakeling om het brandstofverbruik terug te dringen.
In de jaren ’80 hebben de fabrikanten net een klap in het gezicht gehad dankzij wisselende olieprijzen. Dat blijkt een goede stimulans voor ontwikkeling. In opdracht van het ministerie van ontwikkeling gaan de Duitse autofabrikanten begin jaren ’80 met efficiëntie aan de gang. Minder focus op topsnelheid. maar nog steeds snelle auto’s bouwen. Doel was een normverbruik van rond de 10 liter op 100 km. Middelzware auto’s van 1250 tot 1700 kg net iets minder, auto’s tot 2150 kg moeten met een gemiddeld verbruik van 11 liter op 100 km op de bestemming aan kunnen komen.
Mercedes komt met deze Auto2000 op de proppen. Licht is de machine niet. Bijzonder was vooral de luchtweerstandscoëfficient van slechts 0,28. Gelijk aan die van bijvoorbeeld een Nissan Leaf of Lexus CT200h nu. Twee auto’s die duidelijk op efficiëntie ontworpen zijn scoren anno 2013 niet beter dan een 32 jaar oude Mercedes.
Drie motoren lepelde de Duitsers in deze Auto2000. Om te beginnen een bijzondere 3,8 liter V8 met cilinderuitschakeling. Bijzonder snel was de motor niet, slechts 150 pk was er voor versnelling beschikbaar. Dankzij de cilinderuitschakeling kwam de V8 100 km ver op 9,3 liter benzine. Het tweede model kreeg een 3,3 liter zescilinder diesel. Dat blok behoefde slechts 7,5 liter diesel per 100 km. Tot slot heeft Mercedes nog een exemplaar met gasturbine gemaakt.
Designkenmerken vinden uiteindelijk hun weg naar ‘dikke Bertha‘. De ‘Kamm-tail’ heeft Mercedes nooit meer op een S-klasse gebruikt. Misschien wel de meest kenmerkende feature van deze station/hatchback limousine.
thomcarspotter zegt
Heb ik stuttgart gezien, gaaf ontwerp!
bofkont zegt
@thomcarspotter: Same here!! Afgelopen september geweest echt geweldig mooi museum!
Ook nog bij Porsche geweest ook zeer indrukwekkend ! volgend jaar ga ik weer, dan ook gelijk door naar Munchen voor het bmw museum, en misschien nog Italie in voor het ferrari museum :)
thomcarspotter zegt
@bofkont: ik in m’n zomervakantie! ben toevallig ook bij het porsche museum geweest! (50 jaar 911) heb bij mercedes zelfs camouflage auto’s gespot!
bofkont zegt
@thomcarspotter: Nice ! 50 jaar 911 tentoonstelling heb ik ook gezien.
Mijn beste jeugdvriend werkt bij mercedes als team leider van een ontwikkelingsafdeling, en woont in Stuttgart. Prachtige stad ook tussen al die wijnbergen in de zomer :)
Het centrum is s’avonds geweldig! mooie auto’s/vrouwen/ en drank bij de vleet ;)
thomcarspotter zegt
@bofkont: haha, leuk! heb toen ook een 918 spyder zien rijden, helaas te hard voor n foto.
bofkont zegt
@thomcarspotter: Oei geweldig 918, die heb ik nog nooit in het echt gezien!
thomcarspotter zegt
@bofkont: ik eenmalig; en dat was inderdaad geweldig!
laulau zegt
@bofkont: Vindt het één van de mooiste musea ter wereld. Heb het 5 jaar geleden bezocht samen met het oude Porsche museum.. Dat was maar een klein museum maar wel nostalgisch.
Toen ik buiten kwam zag ik er een zwarte CGT staan. De eigenaar zag mij kwijlen naar de auto en vroeg of ik een stukje wou rijden. Vergeet ik NOOIT meer!
thomcarspotter zegt
@laulau: Gaaf! bij porsche heb ik 3 verschillende CGT’s zien staan!
bofkont zegt
@laulau: Damn heb je gereden in een carrera GT????
Bizar lijkt me dat, heb nog nooit zulke krachten mogen ervaren helaas.
Nieuwe Porsche museum is ook echt bizar mooi te noemen, en tja mercedes hetzelfde.
Toch wel een van de mooiste dingen die ik gezien heb van mijn leven.
jeroen797 zegt
Dit ziet er uit als de jaren ’80 versie van de CLS.
vwpassat zegt
Mooie auto jammer dat die niet in productie kwam.
koenigsegg1 zegt
Leuk idee, maar zo mooi vind ik hem niet. Als ze dat nu doen met een s klasse kan t wel s wat worden
jaguarjunk zegt
S-Klasse Shooting Brake
Hupke zegt
Interessant ding, ook nog wel speciaal om naar te kijken. Ik was hem niet vergeten, ik heb die zelfs simpelweg nooit gekend gehad.
tysoquattro zegt
Ja vergeten concept, lijkt mij meer op een lijkwagen dan iets anders (juist die achterdeuren weg)
lennyv87 zegt
Foto 6 & 7. Zijn de koplampen niet gelijk qua afstelling, of ben ik nog scheel van vannacht? Lijkt of rechts hoger staat..
patab zegt
@lennyv87: komt volgens mij doordat de auto niet recht staat
dragspert zegt
@lennyv87: Heel die voorbumper past ook voor geen meter. Maar ik denk dat het gezichtsbedrog is omdat de koplampen onder de motorkap doorlopen net als bij de S-klasse die hieruit voortkwam, en de w124 en 190 serie:) die hadden dit ook allemaal. Zeker bij de SEC modellen liepen zo nog veel verder door onder de kap.
benzinehoofd zegt
@dragspert: Welke S-klasse kwam hier volgens jou uit voort, dan? De W126 was al in productie en de W140 heeft volgens mij andere genen…
dragspert zegt
@benzinehoofd: Ik dacht dat de w126 in 1981 op de markt gekomen was. Maar dit blijkt inderdaad 1979 te zijn. Dan is ie dus gebaseerd op de w126 en niet de voorloper ván. My bad:)
patab zegt
” Bijzonder snel was de motor niet, slechts 150 pk was er voor versnelling beschikbaar.” Wat was de totale vermogen dan?
Lennaert zegt
Is dit niet een repost?
jesse026carman zegt
Gelukkig is het een concept gebleven…
rob5nismo zegt
Deze hadden beter echt kunnen vergeten
phaeton zegt
Nu ja, zet de header naast een CLS SB en je hebt een aardig gelukte moderne interpretatie.
bibendum zegt
De voorbumper en grill (en ook wel de vorm maar 1 geheel van de koplampen) lijk je later terug te vinden op de R129 die 8 jaar later in productie ging
jasperjvr zegt
Prachtig..
cthijs zegt
Efficiëntie in de toekomst? Ze hadden dan denk ik beter meteen een sprinter met dubbele cabine kunnen pakken
aalx zegt
die zou ik graag willen hebben en ook nog wel redelijk verbruik lager dan dat van mij huidig auto! (zou ook aan mij rijstijl kunnen liggen…XD)
dafmaf zegt
“Twee auto’s die duidelijk op efficiëntie ontworpen zijn scoren anno 2013 niet beter dan een 32 jaar oude Mercedes.”
Productiemodellen vergelijken met een concept is natuurlijk niet echt echt eerlijk.
slimmeschemer zegt
wie ziet er nog meer de Renault 25 in???
stamp zegt
@slimmeschemer: Ik.. qua achterruit is dat niet zo gek, maar ook de rest van de vorm komt in de buurt of doet ‘ er aan denken ‘ . Scherp: Ik zag de auto, herkende de Renault 25, maar kwam niet op de naam (type)..wel Renautl, maar dacht eignelijk aan de Alpine A610
stamp zegt
Vette tuningbak: Laag, lang, en met raar openende motorkap: Volledig on-functioneel qua ‘ toekomstdenken’ .. maar wel vetkoel