Oh, dus u rijdt 50.000 kilometer per jaar? ‘Bitch please…’, aldus Mercedes. Zij deden deze afstand 30 jaar geleden in iets meer dan 200 uur, tijdens een recordbrekende tiendaagse stomende Nardo-zomersessie.
Geen betere manier om je kwaliteit en betrouwbaarheid te tonen dan met een meerdaagse martelsessie waarbij 11 (lange afstands-) records sneuvelen. Dat is precies waarom een team van Mercedes-ingenieurs precies 30 jaar en een paar dagen geleden naar Italië toog, om er op Nardo met de 190E anderhalve week lang rondjes te rijden (de legende wil dat Peter de rondjesgabber hier verwekt werd).
Omdat alleen een marathonsessie niet voldoende was, werd deze ook nog eens in hartje zomer gehouden, met temperaturen tot 40 graden celsius (korte jaren ’80 sportbroekjes-alert!).
Het maakte de 185 pk sterke M102 2,3 liter viercilinder allemaal geen moer uit. Met een gemiddeld verbruik van 22 liter per 100 kilometer legde de aerodnamisch ietwat aangepaste (en na al die kilometers ook wat zwartgeblakerde) W201 190E 2.3-16 in 201 uur, 39 minuten en 43 seconden een halve ton aan kilometers af. Dat is dus bijna 250 km/u gemiddeld.
In 2005 deed Mercedes het trouwens nog eens dunnetjes over: toen werd er in 30 dagen tijd in Texas 100.000 mijl (160.000 km) op de teller gezet met drie E 320 CDI’s.
Of er na 30 jaar ook een Nardo-revival inzit met een moderne Benz? Dat is onwaarschijnlijk, het circuit is sinds vorig jaar in eigendom van concurrent Porsche/VW.
norge zegt
Een echte klassieker deze auto dus, kan begrijpen waarom er zoveel van deze auto nog rondrijden…
Mee zegt
Gemiddeld bijna 250 km/h met 186 pk (al hebben ze wat dichtgetaped), inclusief bijtanken en enkele bandenwissels (vermoed ik), dat is indrukwekkend!
MrSkyline zegt
@Mee: Als jij een auto ontwerpt die op een tank en een setje banden anderhalve week 250Kmh kan doen dan ben je binnen :p
papa zegt
Een mercedes 190D was zuiniger geweest…
gijsso zegt
@papa: Alleen zou die nooit een gemiddelde van 250 hebben gehaald.
9114life zegt
@gijsso: inderdaad, mijne haalde slechts 156. Met wind mee en bergaf 164.
jrk68 zegt
@papa:
Yep, alleen mag je er dan wel een weekje extra voor uit trekken….
griffendahl zegt
Gaaf, meer van dit soort artikelen graag :)
norge zegt
Valt me mee dat @JvT: nog niet gemeld heeft dat het oud nieuws is….
JvT zegt
@norge:
Tja, geloof het of niet. Ik doe nog andere dingen naast AB-reaguursels schrijven. Gelukkig ben jij er dan nog om dit soort zaken op te merken. Waarvoor dank natuurlijk…
volvov70 zegt
-=edit: offtopic=-
beerton zegt
-=edit: offtopic=-
volvov70 zegt
Toen ik de titel las dacht ik eerst dat het een Petrolicous video was :P
avda zegt
http://m.youtube.com/index?&desktop_uri=%2F
E34M5Touring zegt
Dus eigenlijk hebben ze laten zien hoe sterk Cosworth motoren zijn. Zeker een knappe prestatie, daar niet van.
avda zegt
Het lukt maar niet om de youtube link te delen via mijn mobiel. Je kan de video vinden door te zoeken naar “mercedes nardo”
jack_abarth zegt
Hoezo zenuwslopend voor de coureur. Constant rondjes rijden zonder te hoeven sturen en iets of iemand in te halen. Zou het zelf na een rondje of 10 het wel weer gehad hebben.
Svda zegt
Ik heb pas geleden in Evo2 Dtm meegereden op de ring en wat een geweldige wagen was dat. Daarna nog in een Evo 1 met lichte aanpassing en dat rijd ook niet verkeerd. Schijnt wel dat de 2.3 beter is als de 2.5
beerton zegt
Mercedes is op vlak van levensduur wel de absolute koning.
imba zegt
@beerton: *was
Hupke zegt
Doen ze nu nog dat soort martelingen alleen martelen ze nu de machines in het labo en worden er geen coureurs bij verveeld.
Seroo zegt
Tegenwoordig doen ze dit niet meer. Het kost alleen al 19690 euro aan peut.
flippert zegt
Vast geen toeval dat ze dit met een wegenbelastingvrij stinkhok doen. Stelletje profiteurs met hun stinkdiesel!
mbevo zegt
Hey me auto:) alleen dan een zwarte:)
baasbas zegt
Een gemiddelde van 250? Die is niet origineel meer…?