![PU](https://static.autoblog.nl/images/wp2017/Mercedes-F1-motor-power.jpg)
Ze klinken voor geen meter, maar ze leveren wel flink wat power, die moderne F1-aggregaten.
Al sinds de introductie van de nieuwe generatie F1-motoren in 2014 is er flink wat kritiek op de blokken. Vooral het gebrek aan een mooi geluid steekt bij de fans, maar je kan ook andere vraagtekens neerzetten bij de krachtbronnen. Zijn ze niet veel te kostbaar door de ingewikkelde techniek? Hebben ze eigenlijk wel de relevante link met straatmotoren die de FIA propageert? En zo ja, is dat dan nodig?
De meesten beschouwen dit als retorische vragen, maar een partij is natuurlijk ontzettend blij met de huidige motoren en dat is Mercedes. De Silberpfeile kwamen met een huzarenstukje op de proppen in 2014 en dat heeft hen geen windeieren gelegd. Sinds dat jaar won het merk alle titels die er te winnen waren.
Enkele maanden geleden kwam het merk al naar buiten met het feit dat ze nu een thermisch rendement van vijftig procent halen met hun PU. Hoeveel power de merken uit hun krachtbron halen blijft doorgaans echter in nevelen gehuld. Immers is de F1 een competitie en wil je de concurrentie niet per se aan de neus hangen hoe goed (of slecht) je bent voordat de wedstrijd gespeeld is.
Toch heeft Mercedes’ motorenchef Andy Cowell nu uit de doeken gedaan dat hij verwacht binnenkort door de magische grens van 1.000 pk te breken.
We’re close. I’m sure that’ll happen at some point. We need to see how the power unit development goes through the winter and our prove-out goes through the winter, and it’s a balance with the car as well.
Dat laatste is nog wel een interessant puntje. Cowell geeft aan Autosport toe dat de prestaties van de motor op de testbank niet altijd overeenkomen met die op het circuit. Dat is iets wat Honda naar verluidt ook op pijnlijke wijze heeft ondervonden de afgelopen jaren:
When you go to total car lap time, that’s the bit where there’s work being done to improve the technology on the car to enhance both aerodynamic and power unit performance. Let’s see how it all works out.
Enfin, ervan uitgaande dat Cowell de waarheid spreekt, weten de andere fabrikanten dus wat ze te doen staat. Renault, even 1.000 pk uit dat blok peuren graag. Anders kan Max volgend jaar weer geen kampioen worden.
Mercedes smijt wel met miljoenen damn
@hollandbest:
Investeert met miljoenen ;-)
Knap om Max te linken aan dit artikel
@babybenz: ja, wie had dat gedacht. Mercedes, formule 1, Max Verstappen. Wow.
@babybenz: misschien wist jij het niet.
Maar max zit ook in de formule 1.
Mooie techniek, dat kan ik altijd wel waarderen. Mercedes blijft in ieder geval het te kloppen team totdat de motorenmanagement aangepast is.
Had BMW in 1987 ook al niet 1350 pk uit een 4 pitterke met haardroger? Niets bijzonders dus….
@connielingus: Alleen ging die BMW na 1 kwalificatierun al stuk :)
@avda: T ging mij meer om een van de veelvuldig gebruikte superlatieven zoals “magische”.
@connielingus: Het magische is niet zozeer de 1000pk, de magie zit hem in het feit dat ze met 5 (volgend jaar 4) motoren 20 races (en qualis en trainingen) 1000pk kunnen halen. Sterker nog, ik denk dat de Mercs in quali stand al geruime tijd boven die ‘magische’ grens zitten.
@avda: Nee. Dat getal is één keer geroepen op Monza bij een kwalificatie door Grehard Berger gebaseerd op bekend vermogen en de rondetijd die toen werd neergezet. Dit bij een “alles af niks” run met dichtgelaste wastegate, koudijs op de intercooler en op tolueen (wat moest worden voorverwarmd om het door de verstuivers te krijgen). Sindsdien levert voor iedereen de BMW viercilinder van destijds 1500pk waarvan overigens helemaal niks BMW was behalve het carter. Zie Ian Bamsey’s “The 1000 bhp Grand Prix Cars” en “Race Engine Directory”.
@turbotoll: Dus er is toch niets magisch aan de moderne Benz aggregaten. Eigenlijk zijn ze gewoon ruk. En de rest is nog rukker.
@turbotoll:
Niks BMW? Die motor is gewoon ontwikkeld door de bekende motortovenaar Paul Rosche, van ehh…BMW.
Dat die motor niet elke keer 1500 pk leverde kan wel kloppen, officieel was het immers 1350. Niemand heeft een duidelijk idee over hoe ver de M12/13 over het maximum van de testbank ging, dus 1500pk kan zomaar flink overdreven zijn.
@connielingus:
Die hoefde maar 1 rondje vol te houden. Zodat ze van pole konden vertrekken.
@connielingus: dingen moeten volgend jaar 1/3 jaar meegaan. 6-7 races a ong 500 km per weekend.
En dan mogen ze ook maar een maximale hoeveelheid benzine per minuut gebruiken (100kg/uur)
En ook maar zoveel kilo benzine per race (105 kg).
Die 1000pk is leuk, maar die 50% efficiency (bij 105kg/race), dat is het getal waar je op wil concurreren.
@gregorius: Lulkoek! Alles draait om t geluid. Al het andere doet er niet toe. En het geluid is allesbehalve “magisch”.
@connielingus: welk geluid?
@connielingus:
Motor is minder bijzonder dan de mythes erom heen iig ..
@connielingus: Dat was een zeikmotor…
@bassx: Deze Benz is gelukkig geen zeikmotor. Ahum.
@bassx: Had hij een tweede tank voor AdYellow?
@karhengst: & @connielingus: Ik refereerde uiteraard naar de mythe over deze BMW M12 motor, niet over de kwaliteit. De kracht van deze motoren zou moeten komen omdat het oude M10 blokken waren die al de nodige afstand hadden gereden, vervolgens zouden ze ergens buiten de fabriek in de regen zijn gelegd en tot slot zeikten de medewerkers van BMW ook nog eens over deze motoren.
@connielingus: en veel hogere turbodruk, hoger toerental en tussendoor tanken.
@aquila2003: Tis motorsport. Geen brommobielrace.
-edit: nutteloze bijdrage-
@aquila2003:
Tanken was toen ook al verboden. Voor de races kwamen er gewoon een andere motor en bak in. In race-spec kwam er nog zo’n 900 pk uit.
@connielingus: en dat waren 1,5 liter motoren. In kwalificatie trim gingen ze richting de 1500pk geschat maar de testbank ging niet verder dan 1350pk.
@connielingus: en dan te bedenken dat die onderblokken gewoon uit straat autos kwamen en het liefst al een tonnetje er op hadden zitten… blijkbaar werden ze dan buiten in de zeikregen gezet en later ook nog over heen gepist… afin dat is de legende iig. Check maar ff bmw m10 motor en dan f1.
@connielingus: …waar amper mee te rijden viel. Vóór de bocht moest je al het gaspedaal vloeren. Anders had je geen vermogen als je de bocht uit kwam omwille van de turbolag.
@simonmc: Daar had men toen nog coureurs voor. Niet de ijdele kwallerige zeikerdjes zoals tegenwoordig.
@connielingus: beter kunnen is uploaden
@connielingus: Mijn punt is dat je nogal appels met peren vergelijkt. Absoluut vermogen is maar een bijzaak. Het is net zoals zeggen dat de eerste elektrische auto er al was in 1828, en dat er in bijna 200 jaar dus niks is gebeurd.
@connielingus:
1986. De Benetton B186. In 1987 was er een 4 bar boost restrictie en gingen ze terug naar “maar” 1000 pk.
Dat is wel een heel knap rendement.
Toch vrees ik dat het niet lang meer duurt dat de merken gaan bedenken waarvoor ze dit eigenlijk doen. Omdat de techniek niet meer elders toepasbaar is in te verkopen producten. En dat men het dan te duur vind voor alleen de reclame van het merk.
@fanboy:
Kerst .. tijd van bezinning ..
Geloof dat je essentie van F1 een beetje kwijt bent ..
@lincoln: Volgens mij gaat het weer een stuk beter met jou dan een halfjaar terug. Nou, vooruit: Je comments in elk geval. Keep ‘m coming.
Is toch wel echt een fraai stukje techniek hoor. Maar er werken dan ook al jaren 600 man fulltime aan alleen de motorontwikkeling.
Dit vind ik dan wel weer mooi aan de F1. Zoveel regeltjes, maar het aantal pk’s is niet vastgesteld. Mooi om te zien dat een team als Mercedes zoveel uit hun motor weet te halen.
@berlinetta: maar misschien is dat de manier om de boel betrouwbaar en betaalbaar te krijgen, het aantal PK op 800pk of zo te limiteren. Dan komt het weer meer op de coureur aan en zijn we meteen van de grote hoeveelheid gridstraffen en de Renault en Honda onbetrouwbaarheid af.
1000pk met of zonder motorolie verstoken?
@kvgorp: Met, maar met minder dan vorig jaar ;)
Zal dit niet gewoon bangmakerij zijn richting de concurrentie?
@janmetdelangeachternaam: goh, zou je denken?
Dan zal er binnenkort wel en restrictie komen, zo gaat dat immers als het leuk wordt in de F1.
Inclusief hybride techniek neem ik aan?
@dutchdriftking: inclusief hybride en inclusief kwalificatie mode.
Is 1000 pk alleen van het verbrandingsmotor deel of de complete Power-unit inclusief hybrid systemen. ??
@HZW: gecombineerd vermogen