Want deze zijn helemaal niet zelf-rijdend, aldus de Amerikaanse consumentenbond.
Diverse Amerikaanse consumentenorganisaties, waaronder Consumer Reports, hebben een onderzoek aangevraagd tegen Mercedes-Benz ingediend bij de Federal Trade Commission. Deze Amerikaanse overheidsorganisatie beschermt de belangen van consumenten en kan boetes opleggen aan bedrijven die deze belangen schenden. En dat is precies wat Mercedes-Benz doet, aldus de Consumer Report en consorten.
Reden is een reclamecampagne van Mercedes voor de nieuwe E-Klasse (rijtest). Daarin wordt de auto toegedicht autonoom te kunnen rijden. Zo wordt in een -ondertussen door Mercedes zelf al offline gehaalde reclame- het volgende gezegd.
“Is the world truly ready for a vehicle that can drive itself? An autonomous-thinking automobile that protects those inside and outside. Ready or not, the future is here.”
Volgens de consumentenorganistaties gaat Mercedes hierbij duidelijk over de schreef, aangezien zij de E-Klasse verre van autonoom vinden. Ja, op de snelweg kan de auto zich onder bepaalde omstandigheden zelf besturen, maar de bestuurder moet te allen tijde op blijven letten. Daarnaast moet de chauffeur het merendeel van de tijd überhaupt zelf het stuur ter hand nemen. De door Mercedes in de E-Klasse geïmplementeerde techniek zou dan ook niet voldoen aan de criteria die de National Highway Transportation and Safety Administration heeft opgesteld om iets autonoom rijden te mogen noemen. Misleiding dus en willen eisen ze dat Mercedes teruggefloten wordt door de FTC.
Twee weken geleden eiste Consumer Reports ook al dat Tesla zou stoppen met de naam ‘Autopilot’. Deze naam zou suggereren dat de Tesla zelf het werk kan doen, terwijl we inmiddels weten dat je niet blind mag vertrouwen op Tesla’s techniek. (via The Drive)
Met dank aan Pascal voor de tip!
sportevo zegt
Ik vind het niet meer dan logisch dat een bestuurder ten alle tijde moet opletten, of de auto nu autonoom rijdt of niet.
jag00 zegt
@sportevo: weet ik niet, in deze (proef) periode waarin we zitten ben ik met je eens, maar als het over 10 jaar helemaal top ontwikkeld is zie ik geen rede meer voor een oplettende bestuurder.
steelfighter zegt
@jag00: volgens jouw stelling heb je geen ribba nodig…
bigfun zegt
@sportevo: kom ik weer: heb ik altijd al gezegd en zal altijd zo blijven
lekbak zegt
Ik vind het een goede zaak dat dit soort misleidende marketing een halt wordt toegeroepen. Zolang mensen zelf op moeten letten moet je ze ook stimuleren om dat te doen. Dit soort kreten doet mensen denken dat ze dat niet hoeven.
ericc zegt
Gewoon verbieden die handel. Zelf rijden zoals je geleerd hebt.
peug206 zegt
@ericc: kunnen sommige mensen niet. Deze mensen zouden verplicht met de taxi moeten
lekbak zegt
@peug206: juist. En wat wil je daarmee zeggen?
peug206 zegt
@lekbak: dat sommige mensen gewoon nooit een rijbewijs hadden moeten kunnen krijgen. Omdat het niet maatschappelijk verantwoord is.
knipperlichtje zegt
@ericc: laten we dan meteen ABS, ESP, ASR, cruise control, dodehoekdetectie en alle andere systemen die het comfort en de veiligheid verhogen afschaffen. Beperkt autonoom rijden is gewoon de volgende innovatie die autorijden minder inspannend gaat maken, het lijkt me ideaal voor de langere ritten.
riddertevoet zegt
Wat is überhaupt de toegevoegde waarde ervan om je leven in handen van een aantal sensoren te leggen? Misschien kun je iets langer in je bed blijven liggen omdat je de krant in de auto kunt lezen ipv bij het ontbijt, maar om daar nou je leven voor op het spel te zetten.
super zegt
@riddertevoet:
zonder sensoren doet een moderne auto helemaal niks.
trustmeiamanengineer zegt
Die achterlijke Amerikanen moet natuurlijk weer precies voorgeschreven worden wat wel en niet kan en mag, want zelf nadenken kunnen ze blijkbaar niet.
Neemt natuurlijk niet weg dat die marketing figuren ook maar een eind weg lullen, met deze technieken zouden ze voorzichtig moeten omspringen. Kijk naar alle heisa die Tesla over zich heen kreeg nadat die vent gecrasht was terwijl ‘ie Harry Potter aan het kijken was.
lekkaah zegt
@trustmeiamanengineer: Nou ja, tot hoever je de consument moet ‘beschermen’ is een interessante discussie. Maar daarnaast vind ik deze conclusie ook goed voor de marketing, de concurrent die maar ‘onzin’ loopt te verkondigen die niet waargemaakt kan worden. M.a.w. er moet wel een duidelijke grens zijn in hoe je je producten mag promoten, anders zullen meerdere fabrikanten ‘genoodzaakt’ zijn onzin de wereld in te gooien en loopt het de spuigaten uit.
martinus zegt
Amerikaans protectionisme
dieselaer zegt
@martinus: als tesla ook een reprimande krijgt?
sracert zegt
Laten het nu net de “sensoren” zijn die na enige jaren altijd kuren beginnen te vertonen en dus vervangen moeten worden. Lekker als je daar onderweg met zo’n autonome auto achterkomt: Te laat, ongeluk!. Volgens mij hebben onze eigen menselijke sensoren een wat langere en betrouwbaardere levensduur (op een enkele gek na dan)
Dutchdriftking zegt
Tja, het is een uitspraak op het randje. Maar ik kan het wel waarderen.
2wheeler zegt
Duitsers en Amerikanen boteren de laatste tijd niet echt he…
Escudo zegt
Wat een azijnzeikerds…
“Is the world truly ready for a vehicle that can drive itself? An autonomous-thinking automobile that protects those inside and outside. Ready or not, the future is here.”
Mercedes-Benz claimt met deze uitspraak niet dat de E-klasse autonoom rijdt. Er wordt enkel gemeld dat de toekomst hier is. En daar is niets aan gelogen. De toekomst is altijd hier, één seconde vooruit denken is de toekomst. Tijdens het denken is die seconde voorbij gevlogen en ben je in de toekomst beland én sterker nog, ook al in het verleden!
Begrijpend lezen/luisteren blijft moeilijk, zeker voor de Amerikanen. Helaasch.
pramm zegt
@Escudo: Ligt er een beetje aan welke advertentie je bekijkt. Ook deze werd in de VS gepubliceerd:
http://d254andzyoxz3f.cloudfront.net/img_4714.jpg
Introducing a self driving car. Ik kan niet anders oordelen dan dat dat lijkt op volledig autonoom.
Het verschil hoe de Mercedes en de Tesla in de praktijk acteren:
http://www.media.allerinternett.no/php/obj.phpi?o=5346213&w=550&frame=0&ee=
http://www.media.allerinternett.no/php/obj.phpi?o=5346214&w=550&frame=0&ee=
http://www.media.allerinternett.no/php/obj.phpi?o=5346212&w=550&frame=0&ee=
En de hele vergelijking op: http://www.autofil.no/936897/hands-off
Het is opmerkelijk te noemen hoe een merk als Mercedes dit op de markt durft te zetten. Veilig is het systeem overigens wel, gebruikers vinden het dermate onveilig dat ze het niet aan durven te zetten.
bigfun zegt
Ik rij op dit moment in een c63s coupe amg met dat systeem en inderdaad meer als een hulpje is het systeem niet en ik vindt het zelfs averechts werken met veiligheid omdat het gewoon niet betrouwbaar is en zichzelf ook plots uitschakeld !!!!!!!
stfu zegt
Lees deze review over de E vs Model S. Hilarisch hoe erg het systeem van MB wordt afgebrand. En dan noemt Mercedes het ook nog eens bijna volledig autonoom…
http://www.thedrive.com/tech/4591/the-war-for-autonomous-driving-2017-mercedes-benz-e-class-vs-2017-tesla-model-s Did anyone in Stuttgart drive a Tesla on Autopilot? Even once?
People need to be fired.
purepet9090 zegt
Infiniti kan al sinds 2013 wat een Mercedes nu kan.
https://www.youtube.com/watch?v=nCJCcQImqpQ
pramm zegt
@purepet9090: Alleen kan de Infiniti dat zelfs nog een beetje minder goed dan de Mercedes, als je kijkt naar het aantal interupts in dit onderzoek:
http://www.caranddriver.com/features/semi-autonomous-cars-compared-tesla-vs-bmw-mercedes-and-infiniti-feature-the-physiology-of-semi-autonomy-and-test-results-page-6
purepet9090 zegt
@pramm: Mooi stukje, even lezen.