Toto Wolff reageerde na afloop van de race op de moeilijkheden van zijn coureurs om in te halen.
Afgaande op de meeste reacties onder het raceverslag van vanochtend, vonden velen van jullie de race in Melbourne best saai. Apart genoeg vond ik de race zelf best vermakelijk en hetzelfde geldt voor collega @willeme. In zijn geval ligt dat ongetwijfeld ook aan het feit dat hij ondanks belachelijke keuzes (lees: Williams) voor zijn F1-team de meeste punten heeft gescoord op de redactie. Is hij een gracieuze winnaar, vraag je je af? Mwah…laten we zeggen dat hij beter is in advies geven over je nieuwe auto…
Enfin, de subjectieve perceptie van wat een spannende race is en wat niet daargelaten, is het een feit dat er amper ingehaald werd op de baan in Albert Park. Dit ondanks de speciaal ingelaste extra DRS-zone. Max Verstappen beet zich rondenlang stuk op Magnussen en later op Alonso, Hamilton kwam ondanks meer snelheid niet voorbij Vettel en Ricciardo zat aan het einde van de race knijp achter Raikkonen. Het meest teleurstellend was waarschijnlijk het optreden van Bottas, die in zijn superieure Mercedes vanaf plaats vijftien op de grid niet verder kwam dan plaats acht aan het eind, ondanks dat er ook nog twee man voor hem uitvielen. Voor wat het waard is: de Fin zelf wijt het inmiddels aan oververhitting van zijn motor.
Na de race werd Mercedes teambaas Toto Wolff door Sky Sports F1 gevraagd naar het gebrek aan inhaalmanoeuvres van zijn rijders. Zijn antwoord vormt een enorm compliment voor Max Verstappen:
Deze baan staat erom bekend dat je er moeilijk kan inhalen. Ook een extra DRS-zone verandert daar weinig aan. Als zelfs Max Verstappen het niet lukt om in te halen, weet je dat het voor de rest helemaal moeilijk zal worden.
Terwijl Red Bull teambaas Christian Horner vorig jaar Verstappen’s teamgenoot Ricciardo nog aanwees als de beste inhaler op de grid, denkt Toto daar dus duidelijk anders over. Max in 2021 naar Mercedes?
HZW zegt
Het is voor Max te hopen dat hij in 2019 al instapt bij Mercedes, anders kan het wel heel lang gaan duren voor hij om de wereld titel mee kan gaan doen.
Om Vettel als jongste wereldkampioen ooit af te losse, zal hij toch snel in een veel betere auto moeten stappen.
Mercedes lijkt mijn beter bij Verstappen te passen dan Ferrari.
willeme zegt
@HZW: zul je zien dat Mercedes dan net over zijn hoogtepunt is :-).
Dutchdriftking zegt
@willeme: je krijgt er precies 44 duimpjes voor, ook een kunst!
MaartenD zegt
@HZW: en dit weet jij al na 1 race ? Knap
volvonerdy70 zegt
@maarten020: zwaar he zo vroeg uit je nest voor een F1 wedstrijd.. toch blij voor je dat je hem hebt gezien..
e90320d208pk zegt
@maarten020: Zowel de Merc’s als de Ferrari’s zijn een pak sneller dan de RB’s zoals je gezien hebt. Daar de Renaultmotor nòg steeds tekort komt kwa topsnelheid, lijkt mij de keuze om naar twee eerder genoemde renstallen over te stappen niet heel klein.
mashell zegt
@hzw: als Verstappen echt dat enorme supertalent is dat de oranje brillen beweren dan zit hij ook nu prima op z’n plek. Immers als de met afstand beste coureur ook nog eens bij het met afstand beste team zou zitten wordt het maar een saaie bedoening. Vettel werd 4x op rij wereldkampioen bij Red Bull met een Renault motor, dat zou supertalent Verstappen dan toch ook moeten kunnen?
rhellema zegt
@mashell: wel apart dat diezelfde Vettel het bij Ferrari niet voor elkaar krijgt. Wellicht is hij toch niet het talent wat jij voor ogen hebt en waren zijn kampioensjaren er alleen maar omdat de Renault motor toen de snelste was.
pomoek zegt
Niet op basis van deze race in ieder geval. Terzijde: Las een reactie van Verstappen op de NOS website. Een stukje zelfreflectie zou hem sieren, alles wat mis ging was niet zijn schuld en het weinige dat goed ging was toch vooral zijn eigen verdienste. Opmerkelijk.
JanJansen zegt
@pomoek: als je zo spint, zou je inderdaad wat nederiger mogen zijn.
willeme zegt
@janjansen: er was een defect aan zijn auto. Hij hield hem mooi op de baan en kon zijn weg vervolgen. Zette prima tijden neer met een auto die niet in balans was (constant overstuur).
pomoek zegt
@willeme: heb je afgezien van Verstappen zelf nog een andere bron? Ik bedoel het niet bijdehand, maar ik zou het gewoon graag willen weten.
willeme zegt
@pomoek: ik hoorde het op Sky van zowel Horner en later Kravitz.
Daarbij zie ik een coureur zijn team (auto) niet zo snel de schuld geven als het absoluut niet waar is. Je red dan heel even je gezicht, om vervolgens af te gaan als een gieter.
Je zag de Red Bull van Verstappen ook enorm ‘bewegen’ op de limiet. Achterkant zag er erg los uit. Zeker in vergelijking met de andere auto’s op de baan. Dus ik zeg: “Plausibel. Heel plausibel.”
MaartenD zegt
@willeme: Lenny Kravitz?
bartkramer zegt
@willeme: maar hoeveel is door max zelf instaan door over de kerbs te raggen? Het lijkt me nou niet dat Red Bull m meteen wegstuurt met een brakke diffuser.
willeme zegt
@bartkramer: op zich niet relevant. Hij had een auto die niet perfect was. Het is een mechanische sport, dit soort dingen horen er nu eenmaal bij.
Ik denk niet dat dit aan Verstappen ligt. Hij weet echt wel wat zijn materiaal aan kan. Zijn vader kon nog wel eens te veel pushen, maar Bij Max heb ik dat zelden gezien. Misschien Monaco.
rollingstoned zegt
@pomoek: https://m.gpupdate.net/nl/f1-nieuws/363428/horner-over-max-meeste-schade-aangericht-in-bocht-1/
Orichy zegt
@rollingstoned: Ja en daar koos Max toch zelf de verkeerde lijn, in plaats van rechts, had hij links van Vettel moeten zitten, waar Magnussen uiteindelijk in dook en Max verschalkte. Dat had hij moeten zien, dus zijn fout. Dan was ook het conflict met Magnussen niet gebeurt en waarschijnlijk was hij voor Vettel uitgekomen. Was het waarschijnlijk wel een leuke race geworden.
Het is niet zo geweest, weer een leer momentje.
soes750 zegt
@pomoek: media trachten te schrijven wat lezers trekt, niet wat feitelijk juist is. Dat valt of staat altijd met de perceptie van de schrijver en eindredacteur. Als je het interview via Ziggi bekijkt valt het wel mee hoor. Hij zegt eigenlijk dat het nog erger had kunnen zijn en dat het team hem vertelde dat de auto al voor zijn spin beschadigd was en er wat dingen afgebroken waren. Daarmee waren ze verbaasd dat hij nog zulke tijden kon rijden. Eerder een vrij neutrale reactie van Max.
Robert zegt
@pomoek: ik zie dat toch anders. Hij benoemt de problemen en wijst aan waar de oorzaken daarvan zijn: het verlies van de positie was inderdaad back luck – hij koos de verkeerde kant van Vettelen raakte zo ingesloten. Het spinnen – daar was dus een technische oorzaak voor aan te wijzen. Heeft dan weinig met gebrek aan zelfreflectie te maken.
Ik denk dat de FIA onder de streep eens moet gaan nadenken in hoeverre dit soort circuits nog geschikt zijn voor de Formule 1. Óf de auto’s zullen radicaal anders moeten óf de circuits zullen volledig op de schop moeten. Want een seizoen met 21 races per jaar klinkt leuk, maar als niet meer dan 5 of 6 daarvan echt het aanzien waard zijn, dan zullen ze de terugloop in belangstelling echt niet kunnen stoppen.
pomoek zegt
@rrrobert & @soes750: Ik ben natuurlijk geen kenner nog specialist maar ik zie het zo: RB heeft een strategische keuze gemaakt om met de iets hardere band te starten. Doel was natuurlijk om op P4 of liever P3 de rondjes te rijden en dan, zodra de auto’s voor hem banden gaan wisselen, langer door te rijden in de schone lucht en een paar snelle rondjes neer te zetten en zo het podium en wellicht de winst te halen. Dan is het wel belangrijk dat je op P4 of P3 terecht komt na de start. Zijn engineer zei ook zoiets na ronde 2: Stampen, want zo gaat het niet goed komen. Verstappen startte goed, besloot toen naar rechts te gaan, kwam op het vuil terecht waardoor de nog beter gestarte Magnussen hem links kon inhalen. Ik denk dat Verstappen had moeten weten dat hij niet op die plek moet rijden op dat moment in de race. Zijn opmerking dat kan gebeuren, is op zich waar, maar hij had best erbij mogen zeggen: tja, ik had daar ook niet moeten rijden, zeker niet op die wat harde band. Dat zijn auto beschadigd is lag aan de spin, ik zou niet weten waardoor anders zijn auto had kunnen beschadigen, anders dan zijn uitstapje in de kwalificatie. Wanneer dit ook gebeurt is: Dat lag dan toch echt aan Verstappen. Op de NOS-site zei hij over de spin: “De spin was niet mijn fout. Ik verloor ineens grip aan de achterkant.”
Nog even terug naar de strategie. Als enig team starte RB op de hardere band. Die strategie wordt denk ik samen met de coureur bepaalt. Ik denk dat door de bandenkeuze, het foutje in bocht 1 Verstappen en de spin hij op P6 is geëindigd. Dat is dan zijn eigen “schuld” denk ik dan.
HZW zegt
@pomoek: Een stukje zelfreflectie zou hem zeker sieren als hij dat vind.
Het was zeker toch een minder strak gereden race van zijn kant als ik zo de beelden bekeek.
De spin was daar ook een gevolg van.
ewoudhoed zegt
Misschien aardig om nast Autoblog Max Boulevard meer inhoudelijk in te gaan op de F1. Iets dat technisch opvalt tijdens de race. Iets over de rook van de Ferraris. Iets wat autoblog autoblog maakt. Geen televaag.
Joost zegt
@ewoudhoed: Goeie! En iets meer aandacht voor de teamgenoot van Max misschien? Hij is op P4 geëindigd, door het uitvallen van beide Haas-bolides, de spin van Max en een mooie inhaalactie op Hulkenberg.
Denk dat hij (even de amateur psycholoog uithangen) iets gebalanceerder in het kiezen van zijn momenten.
https://youtu.be/gAHMDVLggh8
ewoudhoed zegt
@iJoost: Iets meer aandacht voor alle rijders inderdaad. Alonso is ook als 5e over de streep gekomen
pomoek zegt
@ewoudhoed: Die heeft inderdaad een prima race gereden. Natuurlijk had dit ook te maken met de omstandigheden, en blijkbaar had Verstappen schade, maar hij wist Verstappen op een formidabele wijze achter zich te houden. geen drama, gewoon goed rijden. De kwaliteit van Alonso was deze race duidelijk zichtbaar.
wildbeest zegt
Alleen riciardo heeft ingehaald toch? Exact 1x dus
tenaci zegt
Wel een puike veer, een van Roadrunner…. meep meep…
bastiaanhd zegt
Misschien dat ik iets geks zeg, maar waarom staan er banen op de kalender waar amper ingehaald op kan worden? Gebrek aan banen of heeft het met iets anders te maken? Voor de kijker is een baan als dit bijna niks aan om naar te kijken.
HZW zegt
@bastiaanhd: Het zelfde zal met Zandvoort het geval zijn, misschien 1 inhaalmogelijkheid in de Tarzan bocht, verder een optocht.
bastiaanhd zegt
@HZW: Juist, is het dan een gebrek aan brede banen of bijv politieke belangen? Ik zie veel liever brede banen en al helemaal nu de auto’s (ook Haas en Renault) dichtbij elkaar zitten. Meer actie’s heeft de F1 nodig!
mashell zegt
@bastiaanhd: de Formule 1 is de hoogste klasse van de autosport. Daar werken de beste race ingenieurs. En rijden de beste coureurs. Die gaan we natuurlijk geen gemakkelijke banen voorzetten waar ze gemakkelijk met een druk op de DRS knop kunnen inhalen. Daar is ook niks aan. Die coureurs krijgen miljoenen betaald, daar mogen ze best wat voor doen. Dus niet jammeren, ach en wee het is zo moeilijk, maar gewoon billen dichtknijpen, verstand uitzetten en inhalen met die hap.
bastiaanhd zegt
@mashell: Helemaal mee eens, alleen is het economische belang denk ik te groot voor zulke risico’s nemen. Daarom speelde ik even met de gedachte van bredere banen. Wel helemaal met je eens!
ikleesookoverautos zegt
@willeme de enige die het wel snapt.
justsomebody zegt
Voor alle vroegtijdig ejaculerende nono’s hier die altijd binnen 20 sec hun oordeel klaar hebben: https://nl.motorsport.com/f1/news/horner-verstappen-gp-australie-spin-1018747/