Bovenstaand plaatje en een hoop technische details van de Mercedes B-klasse zijn vandaag vrij gegeven. Spannend hé!
Even een korte samenvatting van wat we allemaal aan techniek kunnen verwachten op de nieuwe B. Om te beginnen is er nieuws op motorisch gebied. Er komt een nieuwe viercilinder benzinemotor in varianten van 122 (B 180) en 156 (B 200) pk. Ook komt er een nieuw dieselblok dat 109 (B 180 CDI) of 130 (B 200 CDI) pk levert. Over een AMG versie wordt nog niet gesproken, helaas. Start / Stop systemen worden standaard op de B klasse, lang leve de groene hype. Er komen ook nieuwe versnellingsbakken, namelijk een handbak met zes versnellingen en een zeventraps automaat met dubbele koppeling. Gewichtsbesparing was bij de ontwikkeling van deze bakken essentieel. Er is ook een nieuwe Four Link achteras en een lager zwaartepunt bereikt, allemaal zaken die de rijeigenschappen ten goede moeten komen.
Op het gebied van veiligheid komt Mercedes op de B met Collision Prevention Assist. Dit systeem wijst je op dreigende crashes en zet de remmen klaar voor een noodstop. Niets nieuws onder de zon, maar wel vooruitstrevend voor een compacte middenklasser. Het ESP systeem kreeg ook een upgrade, maar uiteraard is er nog veel meer veiligheidsspul te vinden op de nieuwe B. Een greep uit het assortiment: Adaptive Headlamp Assist, Blind Spot Assist, Lanekeeping Assist, Distronic Plus, Speed Limit Assist en PreSafe. Ook is er een Active Parking Assist Reversing Camera, handig bij het inparkeren! Al deze systemen zijn overigens opties, standaard wordt je B uitgerust met Brake Hold Assist (op een automaat in ieder geval) en Attention Assist. U merkt het, Mercedes geeft niet om scoren maar focust zich volledig op het record assists van dit jaar. In ieder geval kunt u er vanuit gaan dat het Taxibordje prima werkt, dat werd immers al uitgebreid getest! In Frankfurt (in September) gaan we de nieuwe B voor het eerst in het echt zien, in november kan je hem bij de dealer bekijken.
PS Als je de nieuwe B-Klasse zonder camouflage wil zien dan kun je HIER eens kijken, of bekijken een hele lading spyshots op Autojunk.
dennisr zegt
hmm klinkt goed, laat maar komen
trisx zegt
Klopt hopelijk wordt dit een succes want hij wordt denk ik erg mooi
Esprit_de_Flandre zegt
Ik ben benieuwd of er speciale trukjes zijn gebruikt, zoals de suicide doors van de Meriva. Als het gewoon weer een nieuwe B wordt zoals de oude, denk ik niet dat het veel meer succes zal hebben dan die oude…
norge zegt
Tjonge je zal maar net zo’n verouderde A3 van Volkswagen gekocht hebben, komt Mercedes met deze technologiebom aanzetten.
gregorius zegt
@norge: Verouderde A3? Dit gaat toch in een ander segment komen! A la verhoogde golf plus met luxe en vergelijkbare muesli-engines.
CapsLock zegt
@norge: Dan ben je wel de sjaak ja :P Sowieso een beetje raar als je nu nog zo’n oud model koopt, terwijl de concurrentie de modellen flink heeft vernieuwd.
Overigens komen de kleinere motoren van Renault-Nissan, net als een deel van het onderstel. Dit is namelijk het platform van de aankomende Clio IV, wat i.s.m. Mercedes-Benz is ontwikkeld.
Hoera voor samenwerking zullen we maar zeggen ;)
Jipp zegt
@CapsLock: zo verouderd is de A3 toch niet, zeker als je naar de verkopen kijkt! Daarbij is dit een model voor ouwe lullen.
gt5guidenl zegt
@norge:
Nou tjonge, idd zeg! Rij je mooi voor paal in je nieuwe (oude) A3 en voor je het weet is je vriendin ervan door met de buurman, die wel voor deze B heeft gekozen. We zullen die A3-rijders binnenkort wel met bosjes tegelijk hand-in-hand van het Hilton zien afspringen. Tjongejonge zeg, wat een ramp…
bisazza zegt
@norge: In heb begin kon ik nog wel lachen om je reacties sterker, ik was het in lijnen wel met je eens echter, inmiddels ben ik van mening veranderd en vind ik je een gefrustreerd mannetje. Waarschijnlijk ga je bij Audi’s bumperkleven omdat het Audi’s zijn. Begrijp wel waarom je op Autoweek een ban hebt gekregen.
On: Ben heel benieuwd naar deze nieuwe B-Klasse. Hoop dat het nu eindelijk eens verkooptoppertje gaat worden. Heb ooit een week als vervanging in een B200 turbo gereden. Was al bijzonder onder de indruk van de wegligging van deze kleine Benz alleen kon het uiterlijk mij niet altijd bekoren. Kan er alleen maar beter op worden.
norge zegt
@LagoDiLugano: Bumper kleven doe ik niet aan,en ik heb niks tegen Audi hoor.
E34M5Touring zegt
Gisteren op de Autobahn een Test B gezien behoorlijk gecamoufleerd kon er geen fatsoenlijke foto van maken.
Hij leek wat scherper gesneden qua lijnen als de huidige
Jipp zegt
Heb hem een aantal keer zien Testrijden nabij metzingen, ook met weinig camo, zo mooi zag hij er niet uit!
Megakix zegt
@CasperH … taalkundig erg goed opschrift bij dit artikel !
OT: ben inderdaad (en het verbaasd me aan mezelf) benieuwd naar deze nieuwkomer. Frankfurt zal niet te klagen hebben; Megakix is erbij ! ;-)
roeffe zegt
Heb hem deze week gezien in sneak preview. Gaat wel een succes worden denk ‘k!
TDI-goeroe zegt
volgens mij heb ik er vorige maand nabij Stuttgart een aantal zien rijden in volledige schutkleuren/cammouflageoutfit…
robbie zegt
gregorius zegt
@robbie: Leuk zo’n artikel over een teaser terwijl jullie de echte ook al hebben.
huge zegt
@robbie: ;)
huge zegt
Ook interessant om te vermelden is dat er een Eco uitvoering komt met een Cw waarde van 0.24 wat een zeer lage waarde is en dat de nieuwe motoren reeks (M270)door Mercedes ontwikkeld is die samen met de zeventraps automaat met dubbele koppeling door Renault/Nissan (Infiniti)gebruikt gaan worden (en dus geen Renault motoren voor de B-klasse, tenminste voor nu)
En een ongecamoufleerd exemplaar is al gefotografeerd
deVia zegt
Volgens mij gaat dit ding alleen maar scoren omdat er een ster op staat… Mooi vind ik ‘m niet. Als dit de nieuwe Kia of Hyundai was geweest, dan had niemand ernaar omgekeken…
mobilitydesign zegt
xilver zegt
@mobilitydesign: Flop je wel eventjes hier… 2 reacties boven de jouwe staat een foto. Toch lekker geprobeerd.
OT: Ben een semi-Merc fanboy (versta dus da ik ook wel bepaalde meuk van BMW en Audi goed te peren vind) maar dit interesseert me niet echt…Een verbetering, dat wel… maar niet mijn ding. Ze focussen zich beter op hun nieuwe CL, dan komt de interesse pas boven!
floryn zegt
Niet slecht. Decent, zoals je van dit model mag verwachten.
mbfanatic zegt
Goed model voor de doelgroep, sportieve, jongere mensen moeten wachten op de A klasse…
Jipp zegt
@mbfanatic: dit model voor sportieve jongere doelgroep? Ik denk eerder de oude lullen doelgroep die een c te laag vinden
Mercman zegt
@Jipp: lees zijn reactie nog eens maar nu goed. Hij bedoeld namelijk precies wat jij zegt. Jonge en sportieve mensen moeten wachten op de A zoals gezegd.
Jipp zegt
@Mercman: lees mijn reactie is goed, een auto voor ouwe lullen gaat niet worden gekocht door doe doelgroep, die kiezen nog gewoon voor de A3 of hondslelijke 1 serie. De huidige b klasse word ook alleen maar gereden door bejaarden daar zal echt geen verandering in komen.
Jipp zegt
@Mercman: overigens verwacht ik dat de à klasse geen succes zal worden. Het blijft een A klasse en die heeft een imago waar je niet zo vanaf bent.
VeniVidiVici zegt
M’n ma heeft de B200 turbo met 193pk en dat ding schiet er als een raket vandoor :) (behalve bij regen, want dan wordt ASR gek). Heb destijds bij aanschaf gevraagd of er ook een AMG versie is en toen zeiden dat die, evenals de A-klasse, niet komt omdat dat TE veel vermogen wordt voor de FWD van de B-klasse.
Maar ik moet de nieuwe B eerst in het echt zien, want zoals op de foto vind ik h’m niet mooier dan de huidige :?
Preske zegt
@VeniVidiVici: Ik heb ooit iemand weten beweren dat ie een AMG A-klasse had. Werd enkel in Italië verkocht, en buiten enkele technische veranderingen, was hij de zelfde auto. De stickers aan de binnenkant maakten allemaal melding van AMG, dus tenzij hij of de verkoper heel handig is met photoshop en print-stickers, bestaat er wel degelijk een “officiele” AMG a-klasse. (maar ik ben zéér skeptisch hierover)
VeniVidiVici zegt
@Preske: Dan is die persoon heel goed in stickers plakken want de A AMG bestaat simpelweg niet :)
glennvdv911 zegt
wie is er zo gek om te zeggen dat de motoren en het onderstel van renault komen?
belachelijk!!!!
Jipp zegt
@glennvdv911: belachelijk maar toch realiteit door samenwerking.
huge zegt
@Jipp: onzin…het onderstel was ooit eens een Dodge, wat daarvoor weer een Mitsubishi was. Motoren is een eigenontwikkeling en zoals ik al zei gaat Renault voor Infiniti de Mercedes M270 motoren gebruiken…
De samenwerking is in 2009 ondertekend, de ontwikkeling van de nieuwe A en B-klasse duurt al een stuk langer
Jipp zegt
@huge: neemt niet weg dat het onderstel nog verbeterd kan zijn door de samenwerking van renault.
huge zegt
@Jipp: waarom zouden ze, Mercedes heeft genoeg know-how dat ze Renault daarvoor niet nodig hebben…Mercedes bouwt ook al een tijdje voorwielaandrijvers (huidige A-klasse)
Jipp zegt
@huge: waarom zouden ze? Nou Renault maakt voor wanneer je het nog niet wist een van de populairste auto’s in dat segment, de megane Scenic! Hoezo zou Merc dan meer know hoe hebben als ze pas paar jaar in dat segment aanwezig zijn?
huge zegt
@Jipp: mag ik je voorstellen, een compacte ruimteauto met de motor voorin en voorwielaandrijving uit 1993:
Jipp zegt
@huge: formaat A klasse of kleiner zelfs, geen vergelijking dus.
Modus zegt
Had het niet verwacht ooit te zullen gaan zeggen maar de oude is toch echt mooier!
Tommy2 zegt
Lelijk mormel. A-klasse oké, maar MPV’s moet Mercedes echt mee ophouden! Laat de MPV’s maar over aan de niet ‘premium’ automerken, die maken ze ruimer, mooier en ook nog stukken goedkoper!
Een MPV is past gewoon niet bij een lux sportief merk. Helemaal niet als ze hem ook nog zo lelijk maken als deze B-klasse! “De raamdropel zit wel erg hoog.. Kom, we maken een lelijke vouw in het plaatwerk zodat het niet opvalt!” Waar de lijnen van een CLS perfect geplaatst zijn, zijn ze bij deze B er gewoon op gekwakt! Bah!
Maar je zal zien dat de oudjes die hoge instap nodig hebben hem gaan kopen vanwege de ster in de grille!
phantom zegt
Nog steeds niet erg mooi zo te zien met die vreemde knik in de zijkant, maar sowieso mooier dan de ouwe…
mbevo zegt
wacht wel op de BLS;)