Er zijn maar weinig dingen zo eng als achter het stuur in slaap vallen. Nog te vaak kruipen mensen onverantwoord vermoeid achter stuur en gaan al rijdende het gevecht aan tegen de slaap. Helaas zijn er tal van gevallen bekend waarin mensen deze strijd verloren, met alle gevolgen van dien. Volgens actuele Europese onderzoeken is 24 tot 33 procent van alle dodelijke verkeersongevallen te wijten aan oververmoeide bestuurders. Dat betekent dat er door oververmoeidheid waarschijnlijk meer zware ongevallen worden veroorzaakt dan door alcohol. Mercedes gaat ons helpen wakker te blijven met techniek die verder gaat dan de meeste systemen die we tot nu toe zagen.
We kennen apparaatjes die je achter je oor klikt en beginnen te piepen, zodra je begint te knikkebollen, of modernere systemen die met camera’s in de auto het hoofd en ogen van de bestuurder in de gaten houden om te detecteren of deze in slaap valt en dan een boel kabaal maken om de bestuurder wakker te houden.
Mercedes gaat een stuk verder en legt een compleet profiel van de bestuurder aan, waarbij tal van zaken vastgelegd worden. Denk aan bijvoorbeeld de rijstijl van de bestuurder, het moment op de dag waarop de rit plaatsvindt, weersomstandigheden, etc. Zodra er in een bepaalde situatie een te grote afwijking ten aanzien van het profiel optreedt, zal het systeem van zich laten horen en de bestuurder erop attenderen een pauze in te lassen.
Wanneer alle testen zijn afgerond, kan het systeem in 2009 in serieproductie worden toegepast.
Het volledige persbericht:
Nieuw systeem van Mercedes-Benz waarschuwt bestuurder bij oververmoeidheid
Bij Mercedes-Benz begint de laatste testfase van een nieuw assistentiesysteem dat automobilisten tijdig voor oververmoeidheid en het gevaar van inslapen waarschuwt. Met behulp van verschillende sensoren analyseert het systeem het rijgedrag en stelt vast wanneer deze persoonlijke rijstijl als gevolg van vermoeidheid anders wordt. Wanneer dit het geval is, wordt de bestuurder opgeroepen om een pauze in te lassen. Wanneer alle tests zijn afgesloten, zal het systeem vanaf 2009 door Mercedes-Benz in de serieproductie worden toegepast.
Volgens officiële statistieken is oververmoeidheid de oorzaak van circa een procent van alle zware verkeersongevallen. Experts gaan er echter van uit dat het werkelijke aandeel veel hoger is, omdat vermoeidheid als oorzaak bij de reconstructie van ongevallen vaak niet meer kan worden vastgesteld. Volgens actuele Europese onderzoeken is 24 tot 33 procent van alle dodelijke verkeersongevallen te wijten aan oververmoeide bestuurders. Dat betekent dat er door oververmoeidheid waarschijnlijk meer zware ongevallen worden veroorzaakt dan door alcohol.
Naast nachtelijk slaaptekort geldt vooral de eentonigheid tijdens het autorijden als een van de voornaamste oorzaken voor het gevreesde inslapen achter het stuur. Twee derde van de ongevallen door vermoeidheid vindt in het donker plaats, de helft ervan bij geringe verkeersdichtheid. Volgens wetenschappers neemt het risico van ongevallen vooral tijdens lange ritten onder gelijkblijvende omstandigheden toe, omdat daarbij de concentratie van de bestuurder afneemt en door de eentonigheid het gevaar van inslapen groter wordt.
Onderzoek door ingenieurs van Mercedes-Benz bij meer dan 420 automobilisten (m/v) laat zien dat vermoeidheid door veel mensen niet juist en vooral niet op tijd herkend wordt. Vermoeidheid treedt in de regel niet plotseling op, maar ontwikkelt zich gedurende een bepaalde tijd. Daarbij nemen het reactievermogen en de waarneming zo sterk af, dat bestuurders zelfs in een vroegtijdig stadium van vermoeidheid al vaak niet meer juist kunnen handelen.
Het door Mercedes-Benz ontwikkelde systeem kan al de eerste tekenen van vermoeidheid herkennen en de bestuurder waarschuwen. Daardoor levert dit systeem een belangrijke bijdrage aan het voorkomen van ongevallen.
Individueel bestuurdersprofiel gebaseerd op verschillende meetwaarden
Anders dan bij andere processen ter herkenning van vermoeidheid, analyseert het systeem van Mercedes-Benz een reeks van indicatoren om de oplettendheid van bestuurders te beoordelen en de glijdende overgang van een wakkere toestand naar vermoeidheid te herkennen. Bij elke rit houdt de Attention Assist constant typische gedragskenmerken van de bestuurder in de gaten en stelt zo een individueel bestuurdersprofiel vast, dat als basis dient voor het herkennen van vermoeidheid. Bij belangrijke afwijkingen van de opgeslagen ervaringsgegevens stelt het systeem vast of er sprake is van tekenen van vermoeidheid of niet. Of en wanneer de bestuurder wordt gewaarschuwd, hangt ook af van het tijdstip, de duur van de rit en de rijstijl.
Stuurgedrag als belangrijkste aanwijzing voor vermoeidheid
Naast de snelheid en de beweging van de auto in lengte- en dwarsrichting meet de vermoeidheidsherkenning ook de stuuruitslag, de bediening van de richtingaanwijzers en de pedalen en bepaalde handelingen, alsmede externe invloeden als zijwind of oneffenheden in het wegdek. De stuurbewegingen zijn daarbij een duidelijke indicatie gebleken: oververmoeide bestuurders vallen op door een reeks van typische stuurbewegingen, die daarna direct weer gecorrigeerd worden. Het nieuwe assistentiesysteem van Mercedes-Benz herkent zulke signalen en waarschuwt de bestuurder op tijd wanneer zijn of haar stuurgedrag verandert en ook als andere signalen op dreigende oververmoeidheid wijzen. In dit geval klinkt een waarschuwingssignaal, en een aanduiding op het combi-instrument roept op om een pauze in te lassen.
Wereldwijde test over meer dan 500.000 kilometer
De ontwikkeling van het unieke assistentiesysteem begon met een reeks proeven in een rijsimulator in Berlijn. Daarna volgden ritten overdag en ’s nachts op autosnelwegen, waaraan tot dusver meer dan 420 proefpersonen deelnamen. Deze legden in totaal meer dan 500.000 kilometer af. Lange-duurtests in verschillende klimaatzones, in stadsverkeer, op routes met slecht wegdek en tijdens lange-afstandsritten completeren het testprogramma van de Attention Assist. Naast ingenieurs maken ook systeemwetenschappers, wiskundigen, informatici en psychologen deel uit van het Mercedes-ontwikkelingsteam.
Aanvulling op beproefde assistentiesystemen
Bij de ontwikkeling van assistentiesystemen voor bestuurders richt Mercedes-Benz zich van oudsher op werkelijke ongevalssituaties en ontwikkelt het technologieën om de veiligheid in gevaarlijke situaties te verbeteren. Tot dusver ging daarbij de meeste aandacht uit naar ongevallen door het verliezen van de controle over het stuur, botsingen, ongevallen in de nacht en met voetgangers, die bijzonder zware gevolgen hebben. Met de Attention Assist zet Mercedes-Benz zijn inspanningen voor het vermijden van ongevallen voort en levert hiermee een zinvolle aanvulling op beproefde assistentiesystemen als ABS, de rem-assistent, de PRE-SAFE-rem, de nachtzichtassistent en ESP, die het voertuig en zijn omgeving in de gaten houden. Het herkennen van vermoeidheid is de eerste technologie die ook de bestuurder permanent in de gaten houdt en waarschuwt wanneer aan de hand van typische gedragingen het gevaar van een ongeval wordt vastgesteld. Gepland is dat het systeem vanaf 2009 in de serieproductie kan worden toegepast.
mercedesfan zegt
goed systeem,
het is weer mercedes die dit ontwikeld heeft :-)
MRTN zegt
mercedes, de enige echte, het enige nadeel is dat de huidige s-klasse door alle goede inovaties op de nieuwe c-klasse inmiddels niet meer zo über is.
Armada zegt
zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz
Hé, watte?
MRTN zegt
alleen, hoe werkt het precies, hoe detecteert het systeem dat je niet aan je profiel voldoet?
bob zegt
Een heel lang verhaal en technische oplossing voor iets dat een dodemans knop heet in de trein wereld.
El Loco zegt
Zo geweldig is dit nu ook weer niet. “Voorkomen is beter dan genezen.” –> Campagnes of andere opvoedmethodes moeten de bestuurders een schop onder hun hol geven. Je auto helpt met een trillende stoel of een piepje ook niet meer als je bijna in slaap valt.
m5 zegt
ik val altijd in slaap in een taxi ;)
Benny1 zegt
Had de de nieuwe V70 en S80 ook al niet een vergelijkbaar systeem? Volgens mij is dit systeem van mercedes alleen iets uitgebreider. Mercedes zal het wel fine tune-en zodat het net weer iets beter is.
Weetje wat alleen wel jammer is altijd aan die snufjes, het is bijna altijd een optie…
Rick dos zegt
Ja, nog ff en je zal je auto HAL 9000 noemen..
mart zegt
kann immer und allein mercedes sein
VonStroke zegt
Ik vind het onzin, laat mensen zelf verantwoordelijk zijn. Al deze ‘bemoederende’ technologie hoef ik absoluut niet in mijn auto. Mogen we eigenlijk zelf nog rijden?
Breinstein zegt
@Vonstroke: ik hoop dat het verplicht in jou auto komt. ik moet er niet aan denken dat jij in slaap valt achter het stuur en mij frontaal pakt. kortom, invoeren en verplicht stellen!
poet zegt
Hmmm, intro niet gelezen? “Volgens actuele Europese onderzoeken is 24 tot 33 procent van alle dodelijke verkeersongevallen te wijten aan oververmoeide bestuurders.”
Overduidelijk kunnen mensen deze verantwoordelijkheid niet toevertrouwd worden, de cijfers spreken voor zich…
Goed dat dit soort systemen ontwikkeld worden, het zal de rij-ervaring echt niet veranderen, alleen de bestuurder helpen als hij of zij echt verkeerd bezig is.
bob zegt
@poet …
“if you make it fool proof, human evolution will create a bigger fool”
of
“there are seldom good technological solutions to behavioral problems”
Ik ben voor dit systeem .. maar verwacht er geen wonderen van.
VonStroke zegt
Ik heb wel degelijk het artikel gelezen van begin tot einde. En ik zeg niet dat dit er niet voor kan zorgen dat er minder ongelukken zijn maar wat er gebeurd is dat door al deze technologie er een vals gevoel van veiligheid gecreëerd wordt. En daar ligt het grote gevaar in. Ik vind dat de dag van vandaag sommige auto’s nu al veel te veel technologische snufjes met zich meedragen om goed te zijn (Lexus LS bvb). Het kan alleen maar kappot gaan, op zich heb je er niets aan, het maakt auto’s zwaarder en duurder en creëert zoals al gezegd een vals gevoel van veiligheid bij de mensen waardoor er mss slechte chauffeurs zijn die beginnen te denken dat plots alles mogelijk en roekeloos, of zeg maar onaangepast beginnen te rijden met alle gevolgen van dien. Laat mensen zelf verantwoordelijk zijn voor hun wagen, het bijpassende rijgedrag en de gevolgen. Ok, wanneer ze dan anderen meesleuren in hun onkunde dan is dat absoluut niet goed te praten. Maar dit? Nee, dit is ondanks dat het een mooi staaltje technologie is volgens mij niet de oplossing. Wat dan wel de oplossing is? Mensen wijzen op hun rijgedrag, de gevolgen tonen etc etc. Waar dit wel nuttig zou kunnen bij zijn, dat is bij vrachtwagenchauffeurs. Mensen die duizenden km’s afleggen in rechte lijn en die verantwoordelijk zijn voor het overgrote deel van dit percentage. Ik geloof niet dat die 33% allemaal autobestuurders zijn. (of staat dat ergens anders expliciet vermeldt?)
iFi® zegt
Lol booskijkers :P
Armada zegt
http://blogs.elsweb.org/arynna/files/2007/07/hal9000.jpg
Armada zegt
Hoe kun je in verdorie nou zo’n afbeelding laten zien, in plaats van alleen een link?
Heb het nou al meerdere keren geprobeerd, maar ik krijg het maar niet voor elkaar.
bob zegt
de instructies staan boven het commentaar veld
Armada zegt
@ bob
Moet je gewoon dat hele gedeelte kopiëren?
(zo dus)
(, en ) en dan het gedeelte “image url” vervangen door de link naar de afbeelding?
bob zegt
Dave?
Yes HAL?
You are thinking about speeding and breaking the law are you?
No HAL
I still think that we should stop and have a break Dave so that we can have these immoral thoughts move on….
Juppe zegt
Gewoon zo:
;)
@img src=”http://blogs.elsweb.org/arynna/files/2007/07/hal9000.jpg”$
@=kleiner dan teken
$=groter dan teken
Armada zegt
wat ik dus bedoelde was het gedeelte van ( tot en met width=”450″>) kopiëren?
Zoef zegt
Okee … en als we dus gaandeweg de échte oorzaak van ongevallen beter leren kennen én de technologie ontwikkelen om ze te voorkomen, mag dan de snelheid terug omhoog? Mogen de flitspalen dan weg?
Dat zal, vrees ik, andere koek zijn.
bob zegt
Yep .. moet je nog wel de ( en de ) weghalen .. en image-url vervangen door de http link
Armada zegt
Ah, ik geloof dat ik het snap. Let me try.
Armada zegt
Mijn dank is zeer groot.
Zoef zegt
haha lol met bob, ik denk dat ie gelijk heeft. Eigen verantwoordelijkheid werkt best.
Rick dos zegt
Aha! Ik zie dat er nog meer Space Odyssey fans aanwezig zijn! HAL 9000 dus! ;)
Rick dos zegt
Aha! Ik zie dat er nog meer Space Odyssey fans aanwezig zijn! HAL 9000! ;)
Armada zegt
Weer even on topic.
Hoe meer van dat soort veiligheids systemen er komen, hoe minder goed de chauffeur wordt. Men wordt gemakzuchtiger. Deels omdat de auto steeds meer voor ze doet en deels omdat men (ten onrechte) vaker gaat denken dat de auto de inzittenden wel uit een gevaarlijke situatie kan redden.
bob zegt
@armada .. Hierin moet ik je gelijk geven (althans ik deel je mening) ik zou wel eens willen weten in hoeverre mensen meer bewust gaan rijden als de airbag vervangen wordt door een dolk.
C200 Kompressor zegt
@M5-Ik denk dat je jaloers op ben, omdat BMW dit niet heeft.
Ik vindt een domme opmerkking, ik val altijd in slaap in een taxi.
Trouwens als BMW zo goed is, waarom rijden er geen BMW taxi’s???
Fej zegt
C200 Kompressor
de Ring-taxi is een BMW M5 :-)
SKODA OCTAVIA II - 34000km zegt
De 5-serie zie je steeds vaker als taxi,….
Pieter zegt
Naarmate de auto’s beter worden, valt de zwakke schakel, de bestuurder, steeds meer door de mand. Natuurlijk is elke oplossing voor menselijke beperkingen welkom, maar wat wordt het volgende systeem; een ‘kort lontje’-dover of een ‘a-sociaal-rijden’-begrenzer? Nog even doorgaan en we rijden gewoon in een soort treinwagon, volledig gestuurd door fool-proof electronica, met de bestuurder diep in slaap. Dan kun je ‘auto’ van het woord ‘auto-mobiel’ wel schrappen.
Wellicht moeten we gewoon eerlijk toegeven dat 100% veilig verkeer een illusie is. Vermoeid achter het stuur is natuurlijk onverstandig, maar overkomt iedereen wel een keer. Ik heb mezelf aangewend om, als ik maar even merk dat mijn aandacht verslapt, zo snel mogelijk te stoppen. Zelfs als ik nog maar 5 minuten van mijn bestemming ben. Je kunt het naar je medeweggebruiker en je dierbaren niet veroorloven door te rijden als het eigenlijk niet meer kan.
Juppe zegt
@Pieter,
De bestuurder is natuurlijk altijd al de zwakke schakel geweest. Dat is diegene die de wagen naar de grenzen van de verschillende onderdelen stuurt. Het wordt pas eng als de bestuurder deze grenzen niet meer aanvoelt, of dat er systemen komen die deze grenzen bewaken. De verantwoordelijkheid gaat van mens naar systeem en dat lijkt me geen goede zaak.
Al is dat met veel systemen het geval, en toch zijn veel van die systemen wel goed. Noem zoiets als abs,esp etc. Zo’n slaapcontrole systeem lijkt een vrijbrief om maar langer te gaan rijden, het systeem waarschuwt immers wel.
Misschien moet het systeem de auto compleet uitschakelen. Als je dat 1 keer meemaakt, probeer je dat de volgende keer wel voorkomen.
O, het ‘auto’ deel van auto-mobiel wordt juist sterker toch? Zelfbewegend, het ‘zelf’ gedeelte wordt sterker.
Pieter zegt
@Juppe
Inderdaad, het wordt nu pas een echte auto-mobiel. Maar wat doet die sukkel voorin daar eigenlijk nog. Levensgevaarlijk.
Je hebt overigens ook verder volstrekt gelijk; zodra techniek de grenzen bewaakt, lijkt het dat wij nonchalanter worden. Uit een wat ouder onderzoek van TNO bleek bv. dat mensen roekelozer rijden als ze hun gordel om hebben, wellicht uit een vaag gevoel van veiligheid dat de gordel biedt. Techniek mag natuurlijk nooit een vrijbrief voor nonchalance worden.
Vincentvld zegt
Toch heb ik liever dat die slapende bestuurder in de auto voor/achter/naast me dit systeem heeft! En tuurlijk valt wat te zeggen over bestuurdersverantwoording e.d. maar de meeste mensen stappen toch wel in als ze moe zijn, des te eerder zijn ze thuis…