Ze hebben weinig te klagen, maar het kan altijd beter.
Mercedes is een begrip in Noord-Amerika. Al jaren zijn de Duitsers hier ongelofelijk succesvol. Op het gebied van performance zijn ze echter nog niet tevreden. Het gaat hier om de verkopen van Mercedes-AMG’s.
Slechts 10 procent van de Mercedes-verkopen in de Verenigde Staten betreft een AMG-model. In Canada gaat het om 20 procent van de verkopen, aldus Automotive News. Dietmar Exler van Mercedes Noord-Amerika zegt dat hier nog veel kansen liggen. Afgelopen jaar timmerde het label al lekker aan de weg. In Noord-Amerika werden bijna 50 procent meer AMG’s verkocht in vergelijking met een jaar geleden.
Dit heeft alles te maken met de introductie van de goedkopere AMG 43-modellen. Het gamma werd uitgebreid met goedkopere modellen, wat voor een flinke boost in de verkopen heeft gezorgd. Daar komen dit jaar nog de nieuwe 53-modellen bij, met de CLS 53 en E 53 als debuutmodellen. Van de 375.000 verkochte Mercedessen in de Verenigde Staten, betrof 37.500 een AMG. In Canada verkocht het merk meer dan 50.000 auto’s, waarvan zo’n 10.000 auto’s een AMG betrof. De VS is ongeveer 10 keer het formaat van Canada als het gaat om de populatie.
joep zegt
Hou ‘ns op met dit soort titels…
str8six zegt
@joep: waarom? Had net zo goed oost Groningen kunnen zijn.
welkom101 zegt
@str8six: duidelijkheid is beter, en het kost niks
str8six zegt
@welkom101: Mercedes-AMG wil meer succes in oost Groningen. Beter zo?
Edge zegt
@joep: Ik kijk tegenwoordig niet eens meer naar de titels, omdat ik weet dat ze (naar mijn mening) teveel clickbait zijn.Ik lees gewoon direct de artikelen.
Jochempie zegt
Trap ik er toch in he. Ik was toch benieuwd om welke regio het ging. Klikje verdiend. De nasmaak trekt wel weg.
On topic: als ik Mercedes-AMG USA was, zou ik leningen verstrekken aan elke boerenpummel zonder baan, met drie out-ge-maxte credit cards en een dubbele hypotheek. Zo krijg je er wel meer de showroom uit. En zo kunnen wij binnenkort deel twee van The Big Short in de bios gaan bekijken.
Edge zegt
@jochempie: En een hele zwik AMG’s voor een prikkie importeren, niet te vergeten.
pand zegt
@Jochempie: @edge: deel twee is al in de maak. Daar hoeven we ons geen zorgen om te maken. De auto problemen zijn al stapelend. En vergeet de geldpersen niet…
wouteraerox zegt
Iemand een idee hoe dit percentage in NL/Europa is? 10% AMG klinkt als redelijk veel in mijn oren.. mochten wij willen, brullende AMG’s in plaats van de zoveelste A160CDI voor het stoplicht.
mert92 zegt
@wouteraerox: dat zal in relatieve zin inderdaad hoger kunnen zijn dan hier. Bedenk je wel dat in de VS 375.000 auto’s in een jaar op een totale verkoop van minimaal 15 miljoen auto’s een druppel in de emmer is en dat 37.500 dus een fractie is diezelfde druppel. Dus qua brullende AMG’s denk ik dat de kans kleiner is dat je ze daar tegenkomt dat dat je ze hier tegenkomt.
wouteraerox zegt
@mert92: ik bedenk mij net dat een andere verklaring kan zijn dat er met dit soort auto’s lang geen 10% van de km’s wordt gemaakt. Die overige 90% zie je dus gewoon veel meer dan deze 10%.
mashell zegt
Bij “deze regio” dacht ik aan West Europa (zal wel zijn omdat ik Duitsland zit). Maar het gaat dus om the land of the Free: The Unites States of Great America!
Ik snap overigens wel dat Mercedes niet kan begrijpen dat de Amerikanen niet meer van de smakeloze AMG dingen kopen, Amerikanen staan met hun petjes, witte sport sokken, korte broeken, zonnebrillen binnenshuis, hamburger in de rechter en hotdog in de linkerhand nou eenmaal niet bekend om hun goede smaak.
gwnbmw zegt
@mashell: hoe kan je een comment disliken op de app?
was het eens met je eerste stukje, totdat je zei dat de amg modellen ‘smakeloos’ (?) zijn. vindt ze zelf juist hele mooie auto’s.
stekel01 zegt
@gwnbmw: “Ik vindt”, als we het dan toch over comments disliken hebben.
mashell zegt
@gwnbmw: grote gaten in bumpers en luide geluiden uit de overdaad aan uitlaten kan indrukwekkend zijn, het kan voor een keertje leuk zijn maar het telt voor de meeste mensen gewoon niet als smaakvol. Maar maak je geen zorgen, er zijn wel kleine subgroeperingen waar ze gouden tierelanteintjes, schilderijen van jongetjes met een traan en de AMG modellen van Mercedes wel smaakvol vinden.
phaeton zegt
Maar wat wil je? Dat 80% een AMG is? Introduceer anders ook een 33 en een 23 AMG. Doek de tent verder op, verkoop nog wat Renault diesels en G-klasses, dan ben je van het gelul af.
trustmeiamanengineer zegt
Iedereen aan de AMG!!1!
Kansloos die verwatering van de sportmodellen… Het wordt gewoon een marketing labeltje om (nog) meer geld uit de zakken van badge geilers te kloppen…
hartman zegt
@trustmeiamanengineer: Mee eens. De exclusiviteit van AMG van eerder is volledig weg. Het is een optiepakket af fabriek geworden. Hoe een van de grootste namen uit de Duitse tuning te grabbel wordt gegooid.
Gulli zegt
@trustmeiamanengineer: het valt me nog mee dat ze de 250 CDI met AMG sportuitlaat niet hebben meegenomen in de statistieken.
autodrop zegt
En toch…. krijg ik bij de headerfoto een grijs kenteken gevoel. Jammer dat deze klassebak op deze manier Versjonnied wordt.
ericc zegt
Niet vergeten dat , zoals het artikel over Dodge, de prijs voor een AMG een pak lager is dan in Europa. Lijkt wel of ze het verlies in de US in Europa willen goed maken.
s73phan zegt
Moraal van dit verhaal?
Canadezen zijn nóg slimmer dan Amerikanen! ?
bakingmynextbenz zegt
Eerlijk gezegd vind ik 10 tot 20 procent van het volume al vrij hoog! Nu weet ik dat belasting hier hoog is maar ik geloof niet dat het percentage amg modellen in nl zo hoog ligt..
vonklausenburg zegt
Logisch: het maximaliseren van de afzet op een niche werkt voordelig voor het merk an sich. Er zit immers meer marge op een 43-AMG dan op een standaard A180, lijkt mij. Wat ik niet snap is dat een merk zichzelf zo wil laten hoereren door zelfs de exclusiviteit de devalueren tot het een veredeld optiepakket is.
Ook al zie ik het liefste alleen de 63 en 65-AMG, in een wereld die qua verbrandingsmotoren kleiner wordt is het hebben van krachtige motoren die kleiner zijn verrekte handig. Het heeft ons als autoliefhebbers het vertrouwen dat we snelle auto’s blijven zien. Echter zorgt het er ook voor dat straks Jan en Alleman met een AMG kan rijden terwijl er dan E-Klasses en S-Klasses zijn die zonder AMG nog sneller blijven. Dat is totale devaluatie, helaas. Beter is om diezelfde motoren aan te bieden als normale Benz uitvoeringen, top of the line maar wel regulier. Daarmee blijft AMG behouden voor de echte hardcore modellen, en behoud je een sportieve laag.
vr38dett zegt
@vonklausenburg: volledig mee eens.
mashell zegt
@vonklausenburg: exclusiviteit is voor een volumemerk als Mercedes synoniem voor een mislukking. Zeker als het om hun bread and butter wagens als A,C,E en S klasses gaat. Daar verkopen ze het liefst er zoveel mogelijk van en dan het liefst de modellen met de hoogste marge (die staan onderaan in de prijslijst).
alfalfa zegt
Goed bezig Mercedes, let’s make AMG great (sgain).