Grote plannen in Affalterbach!
Naar verluidt komt Mercedes-AMG in Genève op de proppen met een conceptuele vierdeurs sedan met niet minder dan 600 pk onder de kap. Deze conceptcar zou de toevoeging GT4 krijgen, voor de aandrijving zorgt de bekende biturbo 4.0 V8 die door vrijwel de gehele AMG-range wordt gebruikt. De vierzitter moet de CLS Shooting Brake vervangen tegen de tijd dat de productieversie op de markt komt, men houdt rekening met een marktintroductie in 2018.
De GT4 komt op het MRA-platform te staan, waar ook de C63, E63 en S63 op zijn gebouwd. Zoals we intussen gewend zijn komt er een gewone versie en een “S”, met meer pk’s, mogelijk een elektronisch in plaats van een mechanisch sperdifferentieel en hetere remmerij. Men rekent erop dat deze S dankzij nieuwe twin-scroll turbo’s meer pk’s krijgt dan de E63S, die momenteel goed is voor 612 pk en 850 Nm.
Verder wordt bij de GT4 meer gebruik gemaakt van lichtgewicht materialen om de prestaties en de rijeigenschappen naar een hoger niveau te tillen. Ook zou de motor een soort hulpmotor die kortstondig 20 pk extra levert, maar die ook een naadloos werkend start/stop-systeem mogelijk maakt. Het lijkt dan ook aannemelijk dat de GT4 een soort elektromotor meekrijgt. Daarnaast mogen we onze borst naar verluidt natmaken voor minder rappe versies, die worden uitgerust met zescilinder-motoren.
Al met al pittige concurrentie dus voor auto’s als de Porsche Panamera, de BMW 6-serie Gran Coupé en de Audi A7. We zijn benieuwd! (Via: Autocar)
Dutchdriftking zegt
S klasse GTS mix?
soundgarden zegt
About time.
viezefreddyw zegt
Oh wat gaaf. Hier ben ik wel erg benieuwd naar. Mercedes heeft dik 12 jaar terug toch wel de toon gezet met de CLS. Vandaag de dag nog steeds een prachtige wagen. Ik ben erg benieuwd waarmee ze nu op de proppen komen.
banaan7 zegt
@viezefreddyw: en laten we hopen dat ie net zo mooi wordt!
E550 zegt
@viezefreddyw: laten we hopen dat het qua lijnen richting de CLS gaat en niet richting een hatchback of een poepende hond.
pomoek zegt
Een vierdeurs sedan met veel pk’s. Daar is MB toch groot mee geworden?
kenner zegt
CLS S…
martijn11 zegt
Er bestaat toch al zoiets als een Brabus rocket 900!
kilum zegt
Dus een nieuwe CLS! Top! Vooral als er weer een Schietende Rem versie komt. De laatste CLS SB is wat mij betreft een van de mooiste MB’s van de laatste 15 jaar. Vooral als CLS63 SB. Wat een heerlijke bak dan.
Arnoud zegt
@kilum:
Schietende Rem versie? Shooting Break is wat anders dan Shooting Brake.
kilum zegt
@original_arnoud: De vierzitter moet de CLS Shooting Brake vervangen tegen de tijd dat de productieversie op de markt komt,
Staat letterlijk in de tekst. Maar wat jij wilt. Schietende Pauze dan.
Pordon zegt
@Original_Arnoud: de officiële benaming is Shooting Brake.
Jochempie zegt
@original_arnoud: Bovenstaande heren hebben gelijk. Jij verwart het met de stationwagens van Peugeot, die Break werden genoemd.
SimonMc zegt
@original_arnoud: Beide termen worden gehanteerd.
swid zegt
@SimonMc: dan en als ook
Gulli zegt
Apart, bij een naam/term als GT4 moet ik toch aan raceklasses denken en de magistrale Cayman. Dat is denk ik héél wat anders dan een snelle corpulente Benz.
Jochempie zegt
Ahem, de volgende generatie S-klasse staat misschien op het MRA platform, maar deze zeker niet. Ten eerste was de W205 C-klasse de eerste auto op dit platform (de S-klasse was vlak daarvoor al vernieuwd), en de huidige S-klasse staat op de underpinnings van het vorige model, uit 2005. Dat was vanwege de koudemiddel-gate, weten we nog?
mashell zegt
@jochempie: Volgens mij is MRA ook niet zozeer een platform maar gewoon de combinatie van motor en interface naar de rest van de wagen.
Edge zegt
@jochempie: Oja, hoe zat dat ook alweer? Door hem op het platform van de vorige S-klasse te baseren kon Mercedes hem in technische zin door laten gaan als een facelift en op die manier dat koudemiddel langer gebruiken. Zoiets was het toch?
Jochempie zegt
@edge: Ja, de auto is eigenlijk tot op het karkas gestript, het buitenste plaatwerk is vervangen, maar het binnenplaatwerk is hetzelfde gebleven. Precies hetzelfde deed Volkswagen met de Golf 6. Al ziet de Mercedes er een stuk duidelijker anders uit dan z’n voorganger. De reden was inderdaad omdat de EU heeft bepaald dat (vanaf een mij onbekend moment) je bij de keuring van een auto op een nieuw platform de airconditioning voorzien moest hebben van een minder schadelijk koudemiddel. Mercedes vond dat koudemiddel echter zwaar ondermaats presteren voor de klimaatcontrole van de S-klasse, dus heeft het besloten het oude platform van de W221 S-klasse te gebruiken voor de W222.
mashell zegt
@jochempie: Mercedes vind dat nieuwe koudemiddel brandgevaarlijk.
Jochempie zegt
@mashell: Ah, dat was het, thanks. Wist niet precies wat er dan ondermaats presteerde.
allesmetturbo zegt
Hopen dat ie mooier word dan de huidige saaie line up zonder stance
gerjan zegt
Waarom. De cls is al de topper als het gaat om de A7 en de panamera. Helemaal de shooting brake. Prachtige auto!! Die geen concurrentie heeft.
mashell zegt
@gerjan: de Panamera is qua het formaat en prijskaartje op S klasse niveau. De CLS (en ook A6 en 6GC) is een klasse lager
sralracer zegt
Waarom heb ik het gevoel dat dit een Aston Martin wordt
leaper035t zegt
Wacht eventjes. BMW, Audi en de Panamara werden toch als concurrent voor de CLS gebouwd? En nu gaat Mercedes een concurrent voor de concurrerende concurrent bouwen?
ko4n zegt
@leaper035t: nee de 6GC en A7 zijn concurrenten voor de CLS. De Panamera is een concurrent voor de S-klasse, 7-serie, A8 en andere auto’s zoals een Quattroporte.
leaper035t zegt
@ko4n: correct, ik vergat de TG-uitzending waarbij de Panam het tegen een Quattroporte en een AM Rapide opnam.
leaper035t zegt
*BMW 6GC en Audi A7
schaap zegt
Gewoon omdat er niet genoeg AMG’s kunnen zijn!
mrrallycross zegt
Klinkt alsof ze weer een nieuwe niche aan gaan
Rob zegt
Achjee, de zoveelste Mercedes met een AMG plakkertje. Het zal wel weer.
Daarbij, Rob <3 Panamera. Kan me niet voorstellen dat Mercedes een betere vierzitter gaat bouwen.
esprit84 zegt
@rob: Rob is kleiner dan 3
toyotafortuner zegt
mmm… wordt t mooier dan de CLS?