Ah, gossie! Een klein blokje voor een niet zo’n kleine cabrio. De Mercedes-AMG SL43 gaat het combineren.
De Mercedes-AMG SL is de nieuwe Roadster van Mercedes. Hopelijk kan de auto net zo’n impact maken als in onder andere 1989 en 2002. Geen videoclip was compleet als er geen SL in werd getoond. Helaas bleek van de ene op de andere dag dat open luxe sportwagens toch niet zo populair waren.
De laatste generatie SL is een steengoede auto, maar niemand die het door had. Gelukkig heeft Mercedes de kans gegrepen om nogmaals een succes te maken van zijn Roadster. Dat hebben ze in dit geval gedaan door de auto een achterbankje te geven. Natuurlijk, je gaat daar geen basketbalspelers stallen of andere volwassenen met vier volgroeide ledematen. Maar, je hebt in elk geval ‘iets’.
Mercedes-AMG SL43
Ze gaan bij Mercedes verder om de SL aantrekkelijk te maken voor het grote publiek. Er komt namelijk een goedkopere versie beschikbaar. Het gaat om de M254. Dat is een 1.999 cc metende viercilinder met turbo. Het is een motor die onlangs debuteerde in de nieuwe Mercedes-Benz C-Klasse (de C300 heeft ‘m). In dat geval heeft de motor 258 pk (dat is 190 kW) aan vermogen en 400 Nm aan koppel.
Maar in de SL wordt dat meer, veel meer. Volgens MB Passion Blog moet je rekenen op zo’n 385 pk. Dat is bijna net zoveel als de V12 in de R129-generatie wist te mobiliseren. Dat vermogen wordt behaald dankzij een elektrische turbocompressor van Garett, de e-turbo genaamd.
Niet de eerste viercilinder SL
Het is niet de motor uit de A45 AMG overigens, dat is een ‘echt’ AMG-blok (de M139) dat maar liefst 421 pk kan leveren. Wellicht dat AMG op basis van deze nieuwe M254-viercilinder nog iets bijzonders kan en mag maken.
De elektrische turbo gaan we ook terugzien op de Mercedes-AMG One en de Mercedes-AMG C63. Het is overigens niet de eerste keer dat er een Mercedes met vier cilinders op de markt komt. De 190 SL was het veel minder exotische broertje van de 300 SL en was zoals de naam suggereert voorzien van een 1.9 liter viercilinder. Dus de Mercedes-AMG SL43 is helemaal historisch verantwoord, met deze motor.
Meer lezen? Dit zijn alle Mercedes SL’s in AMG-trim!
El-Loco zegt
En ongetwijfeld €20k voordeliger dan de zescilinder, dus dé SL die we hier gaan zien.
cossiekiller zegt
Ze hadden hem beter SL32 amg geheten. Een 43 AMG heeft toch dik over de 300pk…
jmeverts zegt
@cossiekiller: het is wat onhandig geschreven maar de 43 krijgt dus 385 pk. Dat andere getal gaat over de c300
ouwedibbes83 zegt
@cossiekiller: ik dacht dat die daar ook overheen gaat: “Volgens MB Passion Blog moet je rekenen op zo’n 385 pk”
kennone zegt
Helemaal k*t, vind een 6 cilinder eigenlijk al te klein in een SL
kniesoor zegt
Heb een R230 SL280 gehad. Vond de 3 liter 6-cilinder uitstekend bij de oto passen. Een hele mooie loopcultuur en voldoende koppel, dat al bij een relatief laag toerental (2500 rpm) maximeerde. Geen bakstenenschieter, meer een soevereine cruiser. Dus een V8 is wat mij betreft geen noodzaak. Een 4-cilinder vinnik dan weer wel wat schraal, een 6/8-cilinder klinkt beter.
anthwan zegt
@kennone: volledig met u eens, helaas de werkelijkheid.
Dutchdriftking zegt
Een SL45 AMG met 421pk zou natuurlijk geniaal zijn, maar toch lievere een R129 500 V8. Dan maar 100pk minder en een trage automaat.
erik64 zegt
Even ongeacht wat voor een motor erin zit, erg mooi is deze SL wel. Wow.
wessel04 zegt
Waardeloos
DeGoudenRaket zegt
Aan wat voor praktijkverbruik moet je dan denken bij zo’n motor? Ook bij de C300?
V300amg zegt
De wereld is naar de verdoemenis en het gaat nog veel erger worden! Over 2 jaar hebben we een 911 met een 1.5 3 cilinder blok met 400 pk en klinkt als een tractor!! Dag autowereld…..
Benny_Weisz zegt
Liever een oudewetse V6 met slechts 300 pk.
Ik vraag me af hoeveel nieuwe eigenaren van de Mercedes-Benz SL 43 AMG de optie “verval motortype aanduiding” zullen aanvinken op de bestelformulier? Ik gok….allemaal
jmeverts zegt
Zo’n auto moet minimaal 6 cilinders hebben.
560pk zegt
Ik zou eindelijk wel eens prijzen willen zien.
Jagris zegt
Het zal vast een goede motor zijn, maar past totaal niet bij deze auto. Verdient minimaal een v6. Als je toch zulk geld gaat uitgeven aan een cabrio, dan wil je ook een mooie motor
imaginenl zegt
Ik vraag me af of een vier cilinder in zo’n auto gaat werken. Deze auto koop je niet van je laatste centen en eigenlijk koop je hem omdat je wilt laten zien dat het erg goed met je gaat. Dus ik denk dat de versies met wat meer vermogen ook veel meer aanspreken voor de doelgroep.
ronnys zegt
Ach dat riep iedereen ook bij de mustang dat daar geen eco-boost in hoorde, maar toch is die prima verkocht.
Heel veel mensen zal het echt wordt zijn wat er onder de kap ligt. Als het maar lekker soepel rijd. Volgens mij mag dat geen probleem zijn met 386PK.
Met een fijne versnellingsbak er achter en een beetje isolatie dat je in alle rust kan cruisen merk je vrijwel niets van het verschil tussen een 4 en 6 cylinder.
kniesoor zegt
Met de kap omlaag hoor je de motor/uitlaten. Dan is een romige 6-cilinder of een gorgelende V8 toch wel fijn heur 🧐