Maar de Mercedes-AMG SL 43 heeft een ander foefje dat het verlies van de zescilinder goed moet maken.
Een nieuwe generatie is aangebroken bij Mercedes-Benz en Mercedes-AMG. De laatste stap in downsizing voor de eindhalte van de volledig elektrische auto bereikt wordt. Zes- en achtcilinders moeten het ontgelden voor vierpitters. Zo ook met de zojuist aangekondigde Mercedes-AMG SL 43.
Bij de 43 moet je automatisch denken aan een sappige zescilinder turbomotor. Een krachtbron die goed past bij het karakter van de SL. Helaas staat 43 tegenwoordig voor een viercilinder benzinemotor. Maar Mercedes-AMG weet het mooi te verkopen. De motor is namelijk uitgerust met een elektrische turbo. Volgens AMG techniek afkomstig uit de Formule 1. Heb je toch nog wat om over te lullen als je in de kroeg zit straks, als SL-eigenaar zijnde.
Het voordeel van het elektrificeren van een turbo is dat deze al op lage toeren zijn werkt doet. De turbo komt tevens sneller op gang. Bijvoorbeeld met het wegrijden bij het verkeerslicht. De elektronische kracht haalt deze turbo uit het eveneens aanwezige 48-volt systeem aan boord van de Mercedes-AMG SL.
De Mercedes-AMG SL 43 is uitgerust met een 2.0-liter viercilinder turbomotor. De M139 om precies te zijn. Deze krachtbron levert 381 pk bij 6.750 tpm. Het maximale koppel van 480 Nm is aanspreekbaar tussen 3.250 tpm en 5.000 tpm. Afhankelijk van de situatie is er ook nog een korte boost van 14 pk verkrijgbaar.
Het blok is gekoppeld aan de AMG SPEEDSHIFT MCT 9G. Deze transmissie brengt de Mercedes-AMG SL 43 in 4,9 seconden naar de honderd. De topsnelheid bedraagt 275 km/u.
Vanzelfsprekend is de 43 het instapmodel. Wil je liever de welbekende 4.0-liter achtcilinder dan moet je gaan voor de SL 55 en SL 63. Prijzen en beschikbaarheid van de nieuwe Mercedes-AMG SL volgen in een later stadium.
Dutchdriftking zegt
Een vergelijkende test tussen deze en een oude SL600 met 394pk lijkt mij dan wel weer leuk.
tvr1974 zegt
@dutchdriftking: groot verschil is dat die oude 12 cilinders lekker tokkelend langs de boulevard te cruisen waren en dat er nu zo’n opgefokt blok onder je motorkap ligt.. past in mijn optiek niet in de filosofie van de SL GT’s. Die auto’s zijn om te cruisen en niet om te racen.. maar ok, tijden veranderen alleen had er dan een elektrische versie van gelanceerd ..
kniesoor zegt
Een SL met een viercilinder . . . dat hebben we sinds de 190 SL van 60 jaar geleden niet meer gehad, geloof ik 😭
adyton zegt
@amghans: wel? Ik dacht dat merken graag teruggrijpen en verwijzen naar het verleden? Als het niet op design is, dan maar techniek 🙂
smart2000 zegt
Mijn Kia Picanto cabrio is ook lekker smeuïg zonder 6 cilinder. Niks mis mee.
faalhaas zegt
@smart2000: Nu nog even een Elektrische Turbo Supercharg Er Kit Stuwkracht Motor Elektrische Turbocompressor Luchtfilter Intake Voor Alle Auto Verbeteren Snelheid kopen en je hebt een budget autobahn knaller.
lebeaunl zegt
Tsja.. dan kun je toch beter meteen helemaal elektrisch gaan, want van het geluid van een vierpitter wordt je ook niet opgewonden.
osmo zegt
Ik vermoed dat hier ze hier ook wel zo’n soundpackage in hebben zitten waardoor je de hele buurt kan laten denken dat je met een V12 rondrijdt :)
krisp zegt
Een instapper die in 4,9 seconden naar de honderd gaat, met een topsnelheid van 275 km/u. Dat lijkt mij een prima aanbod.
ukbob zegt
@krisp: precies!
Ok, het is een vier cilinder. Maar laten we er vooral even bij stil staan: 4 cilinders en 381 pk!!
Ben geen Mercedes fan hoor, maar petje af.
Mits het allemaal heel blijft op termijn uiteraard…
Robert zegt
@ukbob: om eens wat dingen in een breder perspectief te plaatsen; 25-30 jaar geleden zou je minimaal een atmosferische V8 of zescilinder met turbo nodig hebben gehad voor deze hoeveelheid vermogen.
boomhauwer zegt
@ukbob: er zijn nog altijd geen horroverhalen over de eerste A45 amg’s..
mattr zegt
MB kijkt goed naar Porsche, zie de geljkenissen met het achtersteven van de 911. Jammer dat ze een paar jaar geleden niet zo goed opgelet hebben bij het Boxster 4-cylinder fiasco.
ouwedibbes83 zegt
@mattr: mss is de SL koper minder kritisch op welk blok erin ligt bij de instapper en moet t een comfortabele cruiser zijn met voldoende power. Maar we zullen zien of deze SL hetzelfde lot boven het hoofd hangt.
Weet je hoeveel de vraag terugliep toen de Boxster van 6 naar 4 cilinders ging?
basman147 zegt
@ ouwedibbes83: hier wel, maar in China niet, want daar valt een 2 liter in een lagere belasting-klasse. Betaal je ‘slechts’ 25 ipv 50% importheffing. Daar is de normale 718 dan ook veruit het best verkocht.
mattr zegt
In China is de 718 alleen als 4-cylinder verkrijgbaar..
ericbmw2000 zegt
Mooi interieur maar ik kan maar niet wennen aan die full size tablets die maar op de middenconsole worden gepropt. Geef mij maar knopjes.
Edge zegt
Geef mij maar een goede combinatie van de twee. Een tablet in het midden is wat mij betreft prima. Genoeg moderne gemakken die heel fijn werken op een tablet-achtig infotainmentscherm. Navigatie op groot formaat met je Spotify ernaast, Apple Carplay/Android Auto etc. Iets als een repeat knop voor de muziek of een of ander bijzonder climate control programma mag best in het scherm verwerkt zitten, maar dingen als temperatuur of volume omhoog/omlaag moeten gewoon lekker op de tast bedienbaar zijn middels fatsoenljke knoppen/schakelaars.
royaledeluxe zegt
Het is duidelijk in de foto te zien dat al de normale dingen die je van knoppen verwacht hier gewoon op het scherm staan. Hierdoor is het uitschakelen van die monitor wanneer het donker is niet echt een gegeven. Hiervoor alleen al zou ik helemaal passen om deze wagen te kopen. Cupra heeft hierdoor ook geen geld aan me verdient. Alle bediening op een scherm zetten daar ben ik geen voorstander voor vandaag.
Gelukkig is er vandaag nog veel keuze op de markt, maar vrees dat het toch allemaal die richting uitgaat. knoppen kunnen verwijderen en in software oplossen is veel goedkoper natuurlijk op de lange termijn.
kaeser zegt
Een 4 cilinder of niet, ik graaf hem wel. De kleur ook trouwens.
bernoulli zegt
Oei, een Mercedes benzineblok met F1-techniek. Beter maar geen E10 tanken dan.
fastforward zegt
Erg mooie uitvoering zo. Zet maar voor de deur.
racerx zegt
Elektrische turbo, maar max koppel pas bij 3250tpm..? Dat moet met opzet gedaan zijn om een wat hoogtoerig karakter te simuleren, aangezien mijn 159 TBi al onder de 2500tpm piekt en rond de 2000tpm al koppel te over heeft.
leeno zegt
@racerx: Dat kan je alleen weten met de grafiek. het kan zijn dat zijn max koppel van 480nm op 3250tpm zit maar hij heeft misschien 479 nm op 2000tr. Het max koppel zegt in theorie niets.
willeme zegt
Stiekem ben ik eigenlijk best wel benieuwd. Natuurlijk klinkt het nooit zo goed als een zes-in-lijn of V8. Maar meer dan 420 pk? Dat is meer dan de V12 uit de SL600 in de jaren ’90! Stiekem heb ik altijd wel een voorkeur gehad voor SL’s met de instapmotor. Vaak omdat deze aanzienlijk lichter in de neus waren. Nog steeds geen lichtgewicht, maar iets meer in balans. Qua prestaties is er vrij weinig reden tot klagen. Dus ik ben stiekem hier wel erg nieuwsgierig hoe dit zal rijden.
wimof zegt
Liever een 8 cilinder met 170 pk, zonder nokkenasverstellers, met een echte distributieketting of riem en zonder alu bouten die door ijzeren onderdelen heen moeten dan zo een mooi ding waar de motor na 120.000 km pietdood is en je best 35.000€ klaar hebt om hem te vervangen. Oh nee, we gooien (recycleren heet dat tegenwoordig) hem bij het afval.
wessel04 zegt
Helft van de beleving is voor mij her geluid van een veelcilinder. Zou dit never kopen.
kniesoor zegt
Eens ! Op vermogen en koppel is natuurlijk niets aan te merken, maar – zeker in een cabriolet – is het motorgeluid van doorslaggevend belang. Dus zou deze ook niet kopen. Probleem is, dat de 53 en 63 onheumig (©️ @jaapiyo) duur zijn. Enfin, dan maar geen SL, hoe aantrekkelijk ik ‘m verder ook vind.
Pordon zegt
@amghans: Ach, voor echt mooi geluid moet je al meerdere jaren terug. Door alle turbo’s, filters en regeltjes klinken de moderne 6 en 8 cilinders ook al niet meer zo tof en wordt er artificieel een geluidje over de speakers afgespeeld. Dan maakt het toch al niet meer uit of het nou een 4, 6 of 8 cilinder is.
karhengst zegt
Dan trek ik hem nog even door en stel voor de SL maar als 300d uit te brengen. 550nm / 265pk is ook niet bepaald verkeerd.
Als je een C43 V6 vergelijkt met de A45 I4, dan is voor mij het verschil toch nog wel echt groot genoeg om de 6-cilinder te rechtvaardigen. Zelfs wanneer ze, zoals je zelf terecht aangeeft, met turbo’s minder fijn klinken dan vroeger..
DeGoudenRaket zegt
Dus dan heb je een 2 liter 4 cilinder met elektrische turbo (wat geen schande is overigens, zeker met 380 pk…) maar dan komen ze niet verder dan 9L/100km?
Dan vraag ik me af wat het punt is van al dat downsizen…
basman147 zegt
@ DeGoudenRaket: Downsizen van de motor levert niets op als de auto er omheen continu ge-upsized wordt.
Helaas is dat ook hier het geval, vrees dat hij zelfs als 4 cilinder meer dan 1800 kg weegt, de V8 zit in de buurt van de 2 ton
Mercbenz zegt
De oplossing is; koop een SL uit de jaren 02-12. Mooier, prachtige V8 of V12 blokken en een stuk goedkoper dan nieuw :-) Voor mij ook niet een rijdende tablet met 4 pittertje
mustang750supersnake zegt
zelfs de sl vindt ik niet mooi meer…..geen enkele benz kan me nog bekoren…wat n flutdesign zeg…
sacha zegt
FTFA: “ Bij de 43 moet je automatisch denken aan een sappige zescilinder turbomotor.”
Bij de 43 moet ik automatisch denken aan de 4.3 liter AMG motor: https://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_M113_engine