De 802 pk sterke Mercedes-AMG S63 mag in de test bewijzen of hij inderdaad de beste auto van de wereld is.
Mercedes-Benz en “huistuner” AMG hebben een reputatie hoog te houden. De S-klasse zet sinds de komst van de eerste generatie in 1972 al de benchmarks in de klasse. Nu wil ik de Audi A8 en BMW 7-serie zeker niet afserveren (Jaguar serveerde wel zelf al de XJ af), maar bij de beide Duitse tegenstrevers is er geen ultiem performance model. Audi brengt geen RS8 en BMW verzaakt immer nog om een M7 te brengen. Eventuele concurrentie is er wel van de Porsche Panamera Turbo S e-hybrid (sportiever) en van de Bentley Flying Spur (meer leer, wol en hout). Maar aan het einde van deze test komen we waarschijnlijk tot de conclusie dat de Mercedes-AMG S63 de beste van allemaal is.
Plug-in hybride voor performance
De aandrijflijn kennen we al van de uitgaande AMG GT 63 S E Performance, het is een stuk techniek van jewelste. En dan heb ik het niet alleen over het gewicht, maar ook wat Mercedes-AMG er allemaal aan nieuwigheden in heeft gepropt.
Ten opzichte van de AMG GT kreeg de S63 E Performance een fiks grotere accu. De AMG high-performance accu (HPB) gaat door het leven onder de naam HPB 150 en heeft direct gekoelde accucellen die samen 13,1 kWh capaciteit hebben. Om de optimale bedrijfstemperatuur van 45 °C vast te houden heeft de 400V AMG-accu directe koeling. Dertig liter aan hightech koelvloeistof stroomt rond alle 1.200 cellen en inderdaad, die is elektrisch niet-geleidend. Je kunt volledig elektrisch rijden, maar na 33 km is de accu dan leeg. Laden kan alleen via de 3,7 kW boordlader, dus daar ben je zo’n 4 uur mee zoet.
P3 hybride
Om je maar eens verder dood te gooien met wat technische termen: de S63 AMG is een P3-hybrid. De 190 pk sterke elektromotor is bij de achteras geplaatst, waar hij samen met een elektrisch geschakelde tweetraps transmissie en het elektronisch geregelde sperdifferentieel achter is geïntegreerd in een compacte Electric Drive Unit (EDU). Alsof je weer audio mini-sets aan het kopen bent, met drie functies in één behuizing.
Het grote voordeel van deze opzet van de Electric Drive Unit is het feit dat de negentraps transmissie, die aan de V8-motor is gekoppeld, als het ware wordt omzeild. Daardoor kan over het gehele toerenbereik met het maximale koppel elektrisch worden ondersteund. Het resultaat: een systeemkoppel van 1.430 Nm. Waanzinnig veel.
Een nieuw niveau van performance
De elektromotor levert een bescheiden 190 pk en 320Nm wat voldoende is om de S63 AMG op een bescheiden tempo voort te bewegen. Voorin ligt de bekende en o zo lekkere biturbo 4.0 liter V8 motor. Het blok heeft een hot-V layout wat inhoudt dat de turbo’s niet aan de buitenzijde naast de cilinderbanken zijn geplaatst, maar er binnenin. Het maakt de V8 compacter en zorgen ervoor dat de turbo’s sneller opspoelen. Een riemaangedreven startdynamo (RSG) is geïntegreerd in het 400V-boordnet.
De vier liter grote achtcilinder levert 612pk tussen 5.500 en 6.500 tpm. Het maximale koppel van 900 Nm is tussen 2.500 en 4.500 tpm beschikbaar. Zelfs zonder elektrische ondersteuning kan je amper klagen over dit soort cijfers, maar de elektropower komt er nog bovenop.
We kenden het resultaat al van zijn GT broer, maar oh-mijn-god wat rijdt dit fijn. Heel soms is er een hikje in het samenspel tussen elektromotor en V8, heel soms moet de bak toch nog schakelen. Maar verder biedt deze aandrijflijn het beste van twee werelden: de instant snelheid van EV’s met de lange adem en de beleving van verbrandingsmotoren. Zelden heb ik zo genoten als tijdens de test van de Mercedes-AMG S63.
802 pk voor de S63 AMG
Nog een klein technisch detail: de AMG SPEEDSHIFT MCT 9G-transmissie (MCT = Multi-Clutch Transmission) heeft een natte startkoppeling in plaats van een wat zijige koppelomvormer. Vanwege de bijzondere constructie als P3-Hybrid klopt de optelsom van 900Nm V8 koppel en 320 Nm aan elektrisch koppel niet. Het is namelijk meer, totaal is er aan systeemkoppel 1.420 Nm beschikbaar.
Het totale vermogen is wel een eenvoudige optelsom: de S63 AMG e-power heeft totaal 802 pk. Zelfs in de 2.595 kg wegende S63 AMG zorgt dat voor bijzondere prestaties. De sprint naar de 100 duurt 3,3s, om dat te kunnen verslaan zul je iets heel diks uit Maranello of Zuffenhausen moeten meenemen. De topsnelheid is begrensd op 250km/u of optioneel op 290 km/u, nog redelijk bescheiden.
Twee versnellingsbakken, één aandrijfas
Excuus voor de verwijzing naar dat filmpje, jij smeerlap. Het zijn echter dit soort technische details die de Mercedes-AMG S63 tot de beste auto ter wereld maken. Naast de negentraps automaat die gekoppeld is aan de V8, is er nog een tweede versnellingsbak. Elektrische motoren zijn fantastisch omdat zet het maximale koppel vanaf 0 toeren leveren, echter bovenin verliezen ze wel vermogen. Vandaar dat een elektrische actuator uiterlijk bij 140 km/h de tweede versnelling inschakelt, wat overeenkomt met het maximumtoerental van de elektromotor van 13.500 t/min. En dat is dus een tweede versnellingsbak.
De permanent bekrachtigde synchroonmotor (PSM) is uitgerust met een holle rotor van permanente magneten en kan zo om de uitgaande as naar het linker achterwiel worden gemonteerd. Gelukkig hadden jullie onthouden dat de P3-Hybrid ook een sperdifferentieel behelsd, dus de elektrische aandrijfkracht kan ook naar het rechterachterwiel worden gestuurd. En nu we het er toch over hebben: ook naar de voorwielen via de cardanas die onder de auto naar voren loopt.
Comfort of fun
Om uit de eeuwige spagaat te komen, zet Mercedes-AMG nog meer technologie in. Natuurlijk is er adaptieve luchtvering, maar ook voor het eerst actieve motorsteunen in de S-Klasse. Voor optimaal comfort is een zachte bevestiging van de aandrijflijn nodig, maar je raadt het al. Een brok metaal lekker flexibel ophangen is wat minder goed voor de dynamische kwaliteiten van een auto. De motorsteunen van de S63 AMG kunnen de stijfheid traploos aanpassen aan de rijomstandigheden. Sensoren detecteren de rijsituatie en het daaruit voortvloeiende trillingsgedrag van de motor en passen de hardheid daarop aan.
Standaard heeft de S63 AMG ook actieve rolstabilisatie (AMG ACTIVE RIDE CONTROL). In plaats van conventionele, starre stabilisatorstangen te gebruiken, zijn de stabilisatiestangen op de voor- en achteras in twee delen verdeeld. In het midden zit een elektromechanische actuator waarin een drietraps planetair tandwiel is geïntegreerd. Wanneer het wegdek ongelijk is of als er rustig wordt gereden, scheidt de actuator actief de stabilisatorhelften, wat het rijcomfort verhoogt. Bij dynamisch rijden, bijvoorbeeld op een bochtige weg, voegen de helften zich samen en worden ze tegen elkaar aangedraaid.
Met het comfort is dan ook niets mis, zeker met het First-Class achtercompartiment en de multicontourstoelen voor vier inzittenden. Het sublieme MB-UX werkt ook mee en werkelijk geniaal is de Burmester High-End 4D surround systeem. Of details zoals de gordelaansluitingen, die rood oplichten. Niet nodig, wel handig.
Maar is de S63 ook leuk?
Zet AMG DYNAMIC SELECT in Sport of Sport+ en er gebeurt iets magisch. In plaats van met een 2,6 ton zware en 5,35m lange limousine, lijk je wel met iets anders onderweg. De S63 AMG krimpt om je heen. Zo lang het droog is, heb je ook niet echt last van het gewicht van de S63.
De AMG Performance 4MATIC+ is volledig variabel, maar stuurt in de praktijk genoeg vermogen naar achteren. Een driftmodus zoals bij de E63S is er niet (en is wellicht ook wat overbodig), maar als je de S63 pusht wordt de achterkant lekker naar buiten geduwd. Met een kleine provocatie wil de achterkant ook nog wel een stapje opzij zetten. De S63 is niet alleen snel, maar ook verrassend leuk.
Nadelen Mercedes-AMG S63
Zoals Mercedes-Benz het zelf zo mooi verwoordt: “de nadruk van de aandrijflijn ligt echter minder op de elektrische actieradius en meer op het leveren van de beste prestaties in zijn segment”. De S63 ga je niet gebruiken om elektrisch lekker te forenzen naar kantoor. Als je streng zou willen zijn, dan moet de S63 eigenlijk ook niet de bpm-voordelen krijgen die horen bij een lage CO2-uitstoot.
De kofferbak is kleiner dan die van een A-klasse hatchback. Dit is wellicht het enige échte nadeel. Iedere S-klasse is een geniale reisauto, maar houdt het wel bij zomerse kleding. De ruimte voor koffers is 305 liter, net iets meer dan de helft van wat een reguliere S-klasse heeft. Bovendien moet de laadkabel ook nog ergens liggen.
Standaard heeft de S63 AMG achterasbesturing, maar de maximale stuurhoek is slechts 2,5°. Bij het straatje keren is dus toch nog veel ruimte nodig.
Prijs en conclusie Mercedes-AMG S63 test
Verrassend voordelig, dat is wat je zou willen horen, maar dat is niet de boodschap. Mercedes-AMG vraagt een sloot geld voor de S63 E Performance Lang, maar toch is het ook wel weer een goede deal. De met de dorstige V12 uitgeruste S65 AMG van weleer is veel minder snel, maar was nog duurder dan deze plug-in hybride S63 AMG.
Een kale Mercedes-AMG S63 E Performance Lang kost 236.170 euro. Het testexemplaar was 294.727,95 euro. Onder meer het 26 mille kostende Business Class pakket, keramische remmen, carbon sierdelen, infotainment upgrades en 21 inch velgen drijven de prijs lekker op.
Een Rolls-Royce is als je rustig rijdt comfortabeler, een Porsche Panamera is (soms) scherper. Maar geen van beiden combineert zo goed het beste van beide werelden. Beiden hebben ook niet het gigantische scherm wat MB-UX biedt, noch de augemented reality mogelijkheden of het uitgebreide heads-up display. Kortom: de Mercedes-AMG S63 E Performance is echt de beste auto van de wereld.
dare2think zegt
Een elektromotor om de aandrijfas linksachter. Hoe verzinnen ze het. Knap ingewikkeld om alle bij-effecten daarvan te compenseren i.c.m. een sper zodat er niets van de voelen is in het stuur. Interessant als het stuk gaat ;) Geweldige techniek trouwens om zo een auto te ‘hybridiseren’ .
Dutchdriftking zegt
Een geniale wagen. Maar die kleine kofferbak door de accu is wel doodzonde. Heb je zo’n stille auto, moet er op vakantie zo’n herrie koffer op het dak.
erwingrunn zegt
Welnee, je koopt gewoon alles ter plaatse en na afloop doneer je dit bij een goede doelen kringloopwinkel ;)
Richmond zegt
Mensen die geld hebben voor een S klasse hebben vast ook wel GLE of GLS erbij voor de ruimte. Misschien ook wel een prive jet.
kromatic zegt
Nou.. er zit een aardig groot verschil tussen iemand die zich een S-klasse (AMG) kan veroorloven en iemand die een privéjet heeft hoor.
lucerd zegt
Ik rij een 190diesel die eerst van mijn ouders was. Beste Mercedes ooit, niet te stoppen dat ding.
cdlop01 zegt
Idd, echte Mercedes kwaliteit van weleer.
alcantara zegt
Zelfs beter dan deze S63 AMG?
grandmasterb zegt
En niet op gang te krijgen, kortom hopelose auto
cdlop01 zegt
Mercedes-Benz is al lang niet meer de beste auto, zeker de huidige generatie S niet. De W126, ja, beste auto in zijn tijd en nog steeds zeer fraai en ongekende bouwkwaliteit. Mercedes is kwalitatief al heel lang middenmoot, ontzettend jammer.
slickrick zegt
Maak je betoog eens af wie wel de beste is jou inziens ?
Wolflow zegt
Bij vorige generatie S63 was het reeds verschrikkelijk droevig gesteld met technisch ontwerp.
Een kapot kofferbaklampje dat resulteert in auto die door z’n hoeven zakt.
alcantara zegt
Haha W126…..ok boomer!
bietje zegt
Zo’n gave wagen en dan weer zo’n iPad voor je neus…
Het doet echt enorm afbreuk aan de uitstraling van het interieur. Hoe gaaf zou het zijn om gewone (mooie) meters in de auto te hebben of anders op zijn minst een digi-dash waarbij ook het aanzien van het dashboard nog mooi is om naar te kijken ? Los van het feit dat die schermen bijzonder snel gedateerd aanvoelen en uitzien.
Doet Bentley dan toch smaakvoller:
https://imgcdn.oto.com/large/gallery/interior/2/395/bentley-continental-dashboard-view-623810.jpg
Vroeger was absoluut niet alles beter, maar de klokkenwinkel van moderne auto’s vind ik echt een turn-off van jewelste.
Er is een reden dat mooie analoge polshorloges nog steeds heel erg in trek zijn tov Apple Watch G6 of G7 of welke versie dit jaar weer episch zou moeten zijn.
melcon zegt
Die schermen vind ik ook echt verschrikkelijk, niet alleen het scherm op de midden console, maar die achter het stuur is ook echt bizar lelijk, alsof er letterlijk een tablet rechtop vastgelijmd is op het “dashboard”. Dan nog twee schermen achterop de voorstoelen, een scherm op de midden armsteun van de achterbank en nog een scherm (het lijkt in elk geval een scherm) onder de ventilatieroosters voor de achterbank passagiers. Zes schermen dus… als er één kapot gaat zal het herstel ongetwijfeld een goedkope en eenvoudige exercitie worden (proeft je het sarcasme?).
Doe maar gewoon een echt “tableau de bord” zoals de Fransen dat zo mooi noemen met echte analoge wijzerplaten. Het hele artikel voelt overigens eigenlijk als een advertorial, alles is geweldig en het enige minpunt wat genoemd wordt is de minuscule kofferbak (die dan ook echt minuscuul is). Terwijl er toch echt wel genoeg echte minpunten te benoemen zijn:
Massa leeg is 2595 kg (!), meer dan een F-150 pickup…
Sportmode? Zie punt hier boven… 4ws, luchtvering en dynamische stabilisatie gaan dat echt niet maskeren.
Motorgeluid over de speakers (kan gelukkig uit gezet worden)
Beenruimte achterin is toch echt wel wat krapjes zacht gezegd, zeker in dit segment.
Prijs inclusief opties komt toch echt wel heel dicht in de buurt van de S65 amg.
Grootste minpunt van deze hele auto is in mijn ogen de enorme complexiteit van alle systemen waarvan het niet de vraag is of ze stuk gaan, maar wanneer ze stuk gaan (zo betrouwbaar als de 190D worden ze niet meer gemaakt bij das haus). Voor de eerste eigenaar binnen de garantie niet z’n probleem, maar na 10-15 jaar en 200k op de teller wordt het al snel een enkeltje sloop of export naar Polen. (zelfs van de S63 amg van 2010-2012 staat er momenteel maar 1 te koop, en nog een stuk of 2/3 S500 AMG met of schade of foute velgen).
antoonniels zegt
“Excuus voor de verwijzing naar dat filmpje, jij smeerlap.” Gaat het allemaal goed daar op de redactie?
grandmasterb zegt
Weinig bagageruimte en moeilijk te parkeren in veel parkeerplaatsen, dus zeker niet de beste auto ter wereld.
Willy500E zegt
Dus eigenlijk is de vorige generatie S63 de beste auto. Het interieur en kwaliteit van de W223 kan echt niet tippen aan de W222. Jammer ook dat de ster op de motorkap weg is.
vondick zegt
Ik begrijp niet waarom je met 13kwh maar 33 km ver komt. Met mijn EV kom ik minimaal 100km ver met 13kwh. Bijzonder inefficiënt lijkt het.
grandmasterb zegt
Nog een minpunt: zo te zien heel weinig beenruimte voor de achterpassagiers, dat is veel beter in veel andere auto’s.