En ook Mercedes heeft de Mercedes-AMG Petronas F1 W14 gepresenteerd die om de titel moet gaat strijden.
Zojuist is de Mercedes-AMG Petronas F1 W14 gepresenteerd. Dit hebben de Duitsers gedaan in een studio waar Toto Wolff aanwezig was, maar ook Sir Lewis Hamilton, George Russell en reserverijder Mick Schumacher. De sfeer in de studio is goed, maar wel donker zoals we gewend zijn bij het Formule 1 team van Mercedes.
“We are all here to win” zegt George direct als hij aan het woord komt. Mercedes heeft volgens Toto geleerd van het afgelopen moeizame seizoen en is er nu klaar voor.
Mercedes-AMG Petronas F1 W14
Lewis zit er verbazingwekkend vrolijk bij en benadrukt dat er steeds meer slimmigheden in de auto komen. Nu ook weer, en hij heeft er alle vertrouwen in dat Mercedes kan strijden om de titel. Lewis zegt dat alles nu samenkomt in de auto na al het harde werk van afgelopen tijd.
Het is een belangrijk moment: dé onthulling van de nieuwe Formule 1– auto. Toch is het een beetje saai. Totdat de auto dan echt wordt onthuld. Lekkere muziek en de auto staat in een studio omgeven door allerlei onderdelen.
De auto is zwart met groen. Back to black, zoals ene Amy Winehouse ooit zong. De achtervleugel is uitgevoerd met rode accenten, wat een beetje contrast brengt in het geheel. Toto is enthousiast over de auto.
Waarom is de Mercedes W14 weer zwart?
Het is een beetje vreemd dat Mercedes weer terug gegaan is naar een zwarte livery. Het team uit Brackley was vorig jaar immers weer terug gegaan naar het traditionele zilver.
Wat is er gebeurd? Nou, de geschiedenis herhaalt zich namelijk. De Mercedes W13 was niet alleen een langzame auto, maar ook een zware. Ook dit jaar is gewicht een uitdaging. Niet alleen voor Mercedes overigens, het is iets waar mee teams mee te kampen hebben. In plaats van zwarte lak, gebruikt Mercedes nu GEEN lak. En geen lak is lichter dan welke lak dan ook. Het zwart dat je ziet, is het zwarte carbon.
Ironische sponsor
Het leuke is, dit is precies hoe de Silberpfeilen geboren zijn. De Mercedes raceauto’s waren vroeger wit van kleur. Om gewicht te besparen werd de witte lak eraf geschuurd waardoor het originele aluminium zichtbaar was. Om die auto’s te eren, zijn race-Mercedessen veelal zilver geweest. Niet alleen de Formule 1, maar ook in het DTM en Le Mans (uiteraard afhankelijk van de sponsor).
Er is nog meer ironie, want Mercedes heeft een nieuwe sponsor: Sherwin-Williams. Mocht je dat merk niet kennen, dat is een bedrijf dat zich specialiseert in verven en lakken voor de automotive sector. Ze hebben dus niet echt kunnen bijdragen aan. de W14 (op een sticker en wat geld na, uiteraard). Een beetje alsof Mora en Marlboro Marathon-renners gaan sponsoren.
De complete onthulling plus het interview kun je hieronder bekijken:
Meer lezen? Dit is de F1-auto van Max Verstappen!
wjeurs zegt
Ik was net blij dat ze weer zilver waren
Dutchdriftking zegt
Vorig jaar haalde ik de Aston Martin en Mercedes al vaak door elkaar, dat zal dit jaar niet minder worden. Toch jammer dat de klassieke zilveren livery er niet op zit.
royaledeluxe zegt
Is inderdaad spijtig, maar zal wel met gewicht te maken hebben… het is een constante bij bijna alle teams…
Ik dacht dat RB de enige is die op de body geen naked carbon parts heeft…
Edge zegt
De Red Bull heeft dat ook. Op de sidepods is het stuk direct onder de tekst ORACLE tot aan de vloer ongespoten carbon en ook aan de zijkant van de neus (vanaf het Bybit logo naar onderen) is er ongespoten carbon zichtbaar.
banderas zegt
Verrassend weer naar zwart maar de vorige was het ook niet helemaal en elke keer dacht ik dat het een AM was. Vind het wel dik.
berlinetta zegt
Ik vind dit zwart toch wel bruut hoor. Ziet er wel bad ass uit. Dat zilver is natuurlijk heritage en zo, maar wel heel saai. En nu kan Lewis tenminste weer verkondigen dat het helemaal in lijn met BLM is.
Edge zegt
Lelijk, een ander woord heb ik niet voor die zwarte livery. De bovenkant van de neus en de bovenkant van de engine cover zijn gewoon matzwart gespoten. Had dat dan in het zilver uitgevoerd…
sanderkomnogeensergens zegt
Mick als reserverijder zegt genoeg over je ambities. 😀😀
pomoek zegt
De uitleg van Wolff over het zwarte carbon vond ik wel helder. De oorsprong van de silver arrows ligt in het feit dat ze ooit de bolides ongeverfd rond lieten rijden. Die waren toen van aluminium gemaakt en dus zilver. Nu zijn ze wederom ongeverfd en dus zien zijn ze zwart. Logisch. Het lijkt een wat minder paniekerige keuze dan ik eerst dacht. Vindt vooral de hoge randen die vanuit de Halo naar achter lopen opvallend. Dat heb ik nog niet eerder gezien.
Spannend.
berlinetta zegt
Mooie uitleg. Nooit geweten eigenlijk. In dat opzicht lijkt het zwart dan inderdaad mooi te passen.
sportevo zegt
Dat werd toen gedaan omdat de witte laklaag te zwaar was. Ik denk dat de geschiedenis zich herhaalt en dat dit een mooi verhaal is om te verdoezelen dat de auto eigenlijk nog steeds iets te zwaar is.
berlinetta zegt
Ja achja. Ik vind het gewoon bruut ogen en er zit ook nog een leuk verhaaltje bij. Daar maak je mij al blij mee. Ben maar een simpel mens.
sportevo zegt
Ik vind het zelf wel mooi dat ze er deze draai aan kunnen geven en hebben gegeven. Heeft er iemand toch goed de geschiedenis in de gaten gehad.
n0zem zegt
Ja. Titelwinnaar
pomoek zegt
Knap overigens: geen één foto van de sidepods!
chrisvis zegt
Het helpt wel, de zwarte livery. Ze zouden bij Mercedes al aan het minimumgewicht zitten, iets wat ze vorig seizoen niet 1 keer gelukt is
chrisvis zegt
Het helpt wel, de zwarte livery. Ze zouden bij Mercedes al aan het minimumgewicht zitten, iets wat ze vorig seizoen niet 1 keer gelukt is