Wat kun je verwachten van de toekomstige Mercedes-AMG hybride producten? Nou, een behoorlijke duw in je rug.
Mercedes-AMG heeft in detail bekendgemaakt wat ze van plan zijn de aankomende jaren. Het was al bekend dat ze in Affalterbach met elektropower bezig zijn, daar is de Project One een goed voorbeeld van. De details voor de productiemodellen van AMG ontbraken nog. Tot nu. Voor zowel de viercilinder als de achtcilinder is bekendgemaakt wat voor een raket je onder de kap mag verwachten.
Viercilinder hybride: meer dan 650 pk
Het is verdrietig dat de nieuwe Mercedes C-klasse in AMG uitdossing afscheid gaat nemen van zijn 4.0-liter V8. Bij AMG willen ze dat verdriet zoveel mogelijk compenseren door er iets ruigers tegenover te zetten. Ruiger dan die V8 gaat met een viercilinder lukken, maar door hybride technologie zijn de prestaties van de viercilinder wel indrukwekkend.
Mercedes-AMG heeft officieel bevestigd dat de C-klasse AMG deze nieuwe aandrijflijn krijgt. In de basis gaat het om dezelfde 2.0-liter viercilinder die we kennen van de A45 AMG. Echter is het blok in dit geval gekoppeld aan elektromotor met nog eens 200 pk. Daarnaast beschikt de motor over een elektronische turbo. Dit werkt volgens hetzelfde principe als de MGU-H in een Formule 1-auto en is tevens te vinden in de Mercedes-AMG Project ONE. Het systeemvermogen komt daarmee op meer dan 650 pk. Dat is flink meer pony’s dan de 510 in de uitgaande C63 S. Verder laat AMG weten dat ondanks de halvering van het aantal cilinders de prestaties van de nieuwe C AMG het oude model met achtpitter zullen overstijgen.
Achtcilinder hybride: meer dan 800 pk
Het snoepje van AMG, de M159 4.0-liter biturbo V8, mag gelukkig nog blijven. Ook deze zal gekoppeld worden aan een elektromotor voor nog meer power. In dit geval komt het vermogen op meer dan 800 pk te liggen met meer dan 1.000 Nm aan koppel. Afhankelijk van de auto, moet de sprint naar 100 km/u met deze aandrijflijn in minder dan drie tellen gedaan zijn. De Mercedes-AMG GT 4 Door krijgt als eerste deze hybride constructie.
jelmer zegt
Imposante cijfers. Hoe de beleving zal zijn weten we na de introductie.
Bij dit soort sportieve hybrides vraag ik me af of de verbrandingsmotor sneller slijt. Als er veel gereden wordt op de elektromotoren, zal de verbrandingsmotor vaak niet opwarmen. Als er dan opeens snel gereden wordt en met koude motor vollast wordt gevraagd, lijkt me dat niet goed. Hoe gaat dat in de praktijk?
Robert zegt
@jelmer: goed punt wat je daar aanhaalt. Ik denk sowieso dat de levensduur van die moderne techniek nog wel eens een heikel punt kan worden. Als je ziet hoe ‘lean’ alles is ontworpen en hoe complex de techniek soms geworden is, dat doet bij mij, als WTB-er, de wenkbrauwen wel fronsen.
Ik snap het wel dat men in de strijd tegen emissies en streven naar een lager verbruik zaken als weerstandsverliezen zo veel als mogelijk wil beperken, maar er zit soms geen ‘reserve’ meer in lagers, overbrengingen, etc. Ik volg een aantal automotive-gerelateerde YouTube kanalen en ik zie daar dingen voorbij komen… Het leidt tot motoren die, zeker als ze een zwaar leven hebben gehad, veelal onder de ton al te maken krijgen met ingrijpende revisies die vroeger pas een keer de kop opstaken als een blok een kwart miljoen of meer km’s gelopen had.
SpeedGeek zegt
Precies. Mijn baas reviseert met name BMW motoren van race auto’s maar zo nu en dan krijgen we ook straat motoren van BMW. Alles moet tegenwoordig zo laag toerig mogelijk om maar efficiënt te zijn wat resulteert in een lage oliedruk en hoge zuigerdruk. Hebben al heel wat moderne BMW motoren gezien waar gewoon rustig mee werd gereden en een lage kilometerstand hebben maar ondertussen al flinke drijfstang lagerschade vertonen.
Dat “nieuwe rijden” zal gerust ergens goed voor zijn maar lijkt mij toch niet fijn voor de techniek. Beetje toeren maken kan geen kwaad.
Robert zegt
@SpeedGeek:, poh, “BMW” en “drijfstanglagers” in één zin noemen is al bijna net zo’n berucht fenomeen als bijvoorbeeld “TSI” en “olieschraapveren” en “oprekkende distributiekettingen”.
Ik heb m’n veertien jaar oude (lees: ouderwets degelijke) auto bij een universeel autobedrijf in onderhoud en die hebben maar weinig van dat moderne spul meer staan, Ze hebben de buik wel vol van dit soort ‘probleemgevallen’ die ze door de dealers en leasemaatschappijen werden toegeschoven onder het mom van “verjonging van de handelsvoorraad”.
SpeedGeek zegt
Dat kan ik mij voorstellen. Recent in een 5-serie uit 2019 gereden. De motor maakte nog net geen 1500 tpm op een 80 weg. Leuk voor de xL/100km cijfers of CO2 uitstoot cijfers maar dergelijke techniek zie ik nooit 3 ton aantikken.
grabtourismo zegt
@SpeedGeek: yup: mijn f34 320d motor na 140k moeten vervangen lagerschalen helemaal weggesleten
SpeedGeek zegt
En dan ben je waarschijnlijk nog niet eens heftig aan het stampen geweest bij een koude motor zeker?
dare2think zegt
Ik vind het een beetje triest om te bedenken dat de beste auto met de beste verbrandingsmotor mogelijk al gemaakt is, dat we nu met z’n allen in een systeem zitten waarbij de auto’s als geheel en de verbrandingsmotor in het bijzonder stapje voor stapje slechter worden vanwege emissie-eisen. Betrouwbaarheid neem ik daarin ook mee.
nofxke zegt
@jelmer: wordt vaak een strategie toegepast met extra rijk mengsel om katalysator en verbrandingsmotoren sneller op te warmen.
Bij sommige merken wordt warmte van accu en andere hoogspanningscomponenten gebruikt om koelwater vd motor al te verwarmen.
Regelmatig moet ook thermische motor ‘geforceerd’ blijven draaien om benzine uit oliecarter te laten verdampen, als er teveel ‘koud’ gestart of gereden wordt, dus na enkele koude starts moet de motor eens volledig opwarmen om olieverdunning tegen te gaan
faalhaas zegt
@jelmer: Je bedoelt een Toyota Taxi? Ik hoor daar weinig slechts over.
joris1988 zegt
@jelmer: Voor elke meter die volledig elektrisch wordt gereden, staat de motor volledig stil en slijt dus helemaal níet. Ik denk dat het een, het ander weer opheft in de praktijk.
En wanneer je een beetje gevoel hebt voor techniek, zorg je dat de motor koud niet op z’n lazer krijgt, zowel mij een hybride als niet-hybridevoertuig.
Charles Taycan 4S zegt
Hoe goed ook, hybride blijft een tussenpaus en zal over enkele jaren weg zijn. Zwaar , want 2 systemen, onderhouds-en storingsgevoelig en duur. We moeten er gewoon aam wennen dat de wereld verandert en je daar in mee gaat of niet, aan jou de keuze.
Richmond zegt
Tot op zeker punt is het een keuze, maar er komt een keer dat die keuze voor je gemaakt wordt door zero emission in de stad. Dan moet je verhuizen naar een klein dorp ver van de stad af. Grote opoffering alleen maar om ICE te kunnen blijven rijden.
racerx zegt
Nou ja, dat ligt er net aan natuurlijk. Ik zou het een grote opoffering vinden om juist in een stad te wonen, afgrijselijk…
Richmond zegt
Maar als iedereen die zich niet wil aanpassen naar het platteland of dorp verhuist wordt het daar ook weer druk en zullen daar uiteindelijk ook emissiezones komen. Overheden zijn niet geinteresseerd in auto liefhebbers.
racerx zegt
Dat laatste is sowieso een feit.
ghost zegt
@Charles Taycan 4S: hoe goed EV’s ook zijn wellicht, ook die zullen in een langer stadium verdwijnen. De mineralen die nodig zijn om dat decennia vol te houden, zijn er niet.
Charles Taycan 4S zegt
@ghost, alles in het leven is vergangkelijk maar voor die mineralen verzinnen ze wel iets anders op.👌
Richmond zegt
Kan best dat na de BEV nog een transitie komt. Uiteindelijk is de ICE ook een opvolger van de stoom motor en dat weer van de paard en wagen. Misschien verandert de wereld zo erg dat we helemaal niet meer reizen. Alles is mogelijk. Maar de komende 30 jaar, op basis van wat er nu bekend is, zal het een transitie zijn naar BEV. En dat zal voor een verandering in de maatschappij zorgen. Bewuster zijn van het reizen ongeacht of het voor werk is of prive.
lowlow zegt
Bij het (vol interesse overigens) lezen van deze artikels weet je het heel zeker, de elektrificatie gaat nu als een sneltrein door Europa walsen en het oude komt nooit meer terug. Onze kinderen zullen nooit nog het geluid van een benzinemotor (deftig) kennen vergelijkbaar met de CD en DVD…
Voor die hybride systemen heb ik maar 2 woorden: ‘retesnel’ maar ‘hyperinefficiënt’ – een vreemde, slecht getimede tussenpauze zoals in de bioscoop af en toe
Henkie zegt
Tip: Pathé bioscopen hebben geen pauze.
Zonder gekheid ik snap het helemaal.
Hopelijk zijn er in de toekomst nog genoeg classic races om toch dat geluid nog een keer te mogen horen.
rrk147 zegt
@lowlow: Ja ik denk (vrees) het ook. En het is ook zeker goed, maar ik vind het heerlijk om af en toe een oude kleine auto garage binnen te stappen, waar de geur van vet en olie overheerst. Als ik met de vrachtwagen bij de garage kom, dan hangt die geur daar (helaas) niet meer.
Dutchdriftking zegt
Knappe sprintcijfers, maar wat weegt zo´n hok? AMG’s zijn al nooit lichtvoetig en dit doet daar ook geen goed aan gok ik….
gekkehenk zegt
@dutchdriftking: nieuwe c AMG schijnt 2 ton te doen 😂😂😂
herve11f zegt
Ik val in herhaling: Nog zo een storingshok, enkel voor de gegoede burger.
marcomanta zegt
Het dubbele carburateur gevoel uit de jaren zeventig, geintje. Ik hoop dat het geluid echt beter wordt dan de AMG vloot met 4 cilinder motoren, dat overschakel geluid is echt not done. Afgelopen weekend hoorde ik een echte AMG 8 cilinder voorbij komen, heerlijk!
racerx zegt
Leuk, 650pk, maar dat heb je enkel tot je beschikking zolang de accu vol zit. Als je geen trek hebt om dat ding om de haverklap aan de stekker te hangen (die kans zit erin als je een auto met ICE koopt), ben je grotendeels met je 2.0 ICE een dood accupakket aan het meezeulen of rijdend aan het opladen. Energie regeneratie gaat vermoedelijk niet voldoende zijn om er een beetje prik in te houden, dus een deel van het ICE vermogen gaat ook nog eens terug de accu’s in. Nee, doe dan maar die V8, of een mooie EV, niet een halfbakken middenweg. Een dergelijke hybride constructie werkt in mijn optiek niet voor een performance car.
quincy zegt
Ik heb een weekend een BMW i8 gereden met zo’n hybride aandrijflijn en die kon zichzelf prima weer opladen tijdens het rijden. Dit was weliswaar op de openbare weg, waardoor je niet constant vol aan het stampen bent en de auto tijdens het normale rijden de accu’s weer goed vol kreeg. En wanneer we wel aan het trappen waren, gebruikte je de accu’s waardoor het verbruik weer meeviel. Ik was erg onder indruk van de techniek in ieder geval en het werkte zeer intuïtief en prettig.
racerx zegt
Ik baseer mijn ervaring juist ook op de BMW i8, grappig. Ik was er niet van onder de indruk: een snelle hybride, maar allesbehalve een performance car. Bijzonder fijn om 50km snelweg mee af te leggen naar het TT Circuit, maar na 5-ish rondjes goed stampen was de prik op…
quincy zegt
Ik begrijp dit soort keuzes van een fabrikant niet. Als het op uitstoot boetes aankomt, wordt er gekeken naar het gemiddelde wat alle verkochte auto’s van een fabrikant uitstoot. Dan leg je de focus voor minder uitstoot toch juist bij de echte volume modellen. Volgens mij vallen de AMG modellen daar niet perse onder (verkopen wel meer dan vroeger, maar alsnog). Het hele idee van deze auto’s (sportieve modellen die snel zijn, beleving geven (mede door de gave motoren en het geluid) en lekker sturen) wordt door deze aandrijflijn toch wel redelijk teniet gedaan. De auto’s worden onnodig zwaar en zo’n C-klasse met 4 cilinder qua geluid en beleving toch veel minder zijn.
Kan een fabrikant dan niet beter gewoon met de rest van hen wagenpark ervoor zorgen dat het gemiddelde laag genoeg is, om AMG’s te kunnen blijven verkopen zoals AMG’s bedoeld zijn (alhoewel je daar natuurlijk over kan discussiëren).
Dat er een transitie in aandrijflijn gaande is snap ik volkomen. Maar volgens mij slaan veel fabrikanten te ver door en dan meer vanwege de marketing dan dat het echt nodig is.
gregorius zegt
Omdat de AMG eigenlijk van begin af al geen stuurmans-auto was, maar gewoon het topmodel voor de leuk. Eerst waren het driftbeesten met een grof geluid. Nu zijn het meer optrek en tussensprint kanonnen.
Met zo’n hybride zal het ook heerlijk zijn om in de stad te rijden en alles reageert nog veel sneller.
En als je het echt nodig hebt, zijn die 200 pk extra ook lekker.
Verder zullen de meeste km’s gewoon op lage belasting gereden worden en dat zullen zelfs de C63 eigenaren het fijn vinden dat ze met hun 2.0 richting de 6-7l/100km gaan terwijl ze met hun 4.0 nauwelijks onders de 10l/100km komen.
Wat ze ook handig doen bij Mercedes: door overal schermen te hebben die je in kan stellen, kom je eigenlijk nooit bij de menu’s over verbruik uit. Scheelt ook als je niet weet wat ie drinkt.
freddydevadder zegt
@gregorius: LoL,onder de 10liter… Wat een grap. Mijn c 43 heeft een gecombineerd verbruik van 14l/100km. Een c63 heeft nog wel enkele litertjes meer dorst….
Richmond zegt
Misschien halen deze het gemiddelde teveel omhoog?
“In 2020, the emission targets will apply for each manufacturer’s 95% least emitting new cars. From 2021 onward, the average emissions of all newly registered cars of a manufacturer will have to be below the target.”
https://ec.europa.eu/clima/policies/transport/vehicles/cars_en
jeroentje2 zegt
@quincy: het probleem is dat de markt voor de auto’s met enorme uitstoot zo groot en alleen maar groeit, dat het bijna niet te doen is als fabrikant om je gemiddelde te halen. Je kan immers alleen auto’s registeren die verkocht worden. Dat resulteert nu in enorme levertijden omdat de fabrikanten er nu maar voor kiezen om het aanbod te reguleren. Het is opzich interessant dat de wetgever de leverancier verantwoordelijkheid houdt voor de vraag van de consument die niet in lijn is met het gewenste beleid.
Dickie zegt
Een C63 zonder V8 dat is het net niet, ook al is die sneller dan een V8.
nout zegt
Indrukwekkend. Ik hoop dat ze ook in beleving goed blijven.
ghost zegt
Enige pluspunt van dit alles, bpm is in NL obv uitstoot. Hybride kan wel eens heel laag uitvallen, dus interessant. Of past de overheid de wet nog even snel aan? Ik vermoed zoals altijd dat laatste..
TT225man zegt
Mooie high tech, lekker nog steeds roffelende(?) V8, maar met extra power/torque boost via EV…….en zonder dat je hoeft te stekkeren!
BTW, in de tekst staat dat het om de M159 V8 gaat, maar dat is toch de M177 V8 (zoals ook in het plaatje is te zien)?
Verder neem ik aan een typo: “Ruiger dan die V8 gaat met een viercilinder NIET lukken, maar……………” ?
Ben benieuwd naar het verschil in rijervaring met de “gewone” M177 (die rij ik nu sinds 2 jaar, waanzinnig goede motor, en zeker voor een turbo blok enorm veel involvement en response, mede door de 9-speed MCT bak, ben benieuwd of in de nieuwe setup het dezelfde MCT bak is, of weer een upgrade [die kan >1000 Nm koppel aan]).
unknown32 zegt
Als de batterij leeg is sta je daar mooi met je extreem zware auto en een opgefokt 4 cilinder blokje… Nee danku. De A45 rijdt leuk, maar die weegt ook niets in vergelijking met. Ik heb de S300h eens gereden als vervangwagen, wat een k*tbak met die 4 cilinder. Dan nog liever volledig elektrisch, lees taycan of dergelijke; maar die zie je hier meer rijden dan een polo tegenwoordig (omgeving antwerpen):P