Daar is ie dan! Meer dan 1000 pk en boordevol Formule 1 techniek, de Mercedes-AMG One.
Eindelijk officieel onthuld! We hebben er even op moeten wachten, maar hij is daar! Voel jezelf een beetje Lewis Hamilton op de Duitse Autobahn (en de Nederlandse snelweg, maar dan met de cruise control op 100…)
55 Jaar AMG
Op 1 juni 1967 was de geboortedag van AMG. Geen betere datum dan vandaag, 1 juni 2022, om het doek af te trekken van deze Mercedes-AMG One. Precies 55 jaar nadat AMG werd gesticht is het tijd voor een feestje.
En wat voor feestje. Een hypercar met 1063 pk en afgeladen vol met Formule 1 techniek, inclusief een V6 hybride aandrijving. In 2017 al op de IAA van Frankfurt aangekondigd als concept is dit nu de meest potente Mercedes ooit. In het hart dus een aangepaste versie van de turbo geblazen 1.6 liter V6 Grand Prix motor gecombineerd met vier elektromotoren. Die zorgen samen dus voor die 1000+ paardenkrachten. Overigens niet alleen de sterkste Mercedes ooit maar ook de snelste wegauto ever voor het merk met een topsnelheid van 352 kilometer per uur.
Gelimiteerd
De hardcore coupé is een tweezitter die is ontwikkeld door de AMG High Performance Powertrain Division in samenwerking met het in Groot Brittannië gevestigde Mercedes-AMG Formule 1 team. Niet verrassend wellicht dat zo’n exclusieve auto ook in een exclusieve oplage beschikbaar komt. Slecht 275 stuks en die moeten dan zo’n 2,5 miljoen euro kosten. Exclusief BPM als je zo’n exemplaar naar Nederland weet te krijgen.
Carbon
De basis van de auto is een carbon monocoque met een geïntegreerde stalen rollbar. Het chassis aan de achterkant is gemaakt van een combinatie van koolstofvezel en titanium.
De koets is een combinatie van carbon en composiet plastic die zo is vormgegeven dat er flink wat downforce gecreëerd wordt om al dat geweld ook op de weg te krijgen en te houden. Luchtinlaten, lamellen en een tweedelig uitschuifbare achtervleugel helpen actief om die 1000+ pk op de mat te leggen.
Aan de koeling is ook gedacht, flinke sleuven in de neus, een luchtinlaat op het dak en grote afzuigers om warme lucht uit de motorruimte te zuigen. Niet overbodig voor zo’n hete hypercar als je het ons vraagt.
Mercedes meldt nog een heleboel cijfertjes, zoals 198 gram CO2 per kilometer en een turbodruk van 3,5 bar, de output van elke motor afzonderlijk, een verbruik van 8,7 liter per 100 kilometer enzovoort. Boeiende info natuurlijk, maar kijk eens wat een plaatje… Wij dromen alvast van een heerlijke roadtrip met deze hypercar over de Duitse Autobahn richting de bergweggetjes van de Alpen en de Dolemieten.
MaartenD zegt
Als ik zou mogen kiezen koos ik voor de Valkyrie
mrB zegt
Idd, dit apparaat lijkt te veel op een opgepompte eerste generatie Audi TT of de 9ff.
De valkyrie is ook geen schoonheid, maar heeft tenminste nog een bijzonder concept en interessante aero.
toniominestrone zegt
Zullen op een enkeling verdwijnen in de kelders van rijke sjeiks als verzamelaars of investerings objecten, overigens wil je hiermee “rausen” op de autobahn dan mag je wel opschieten.
hippopotamus zegt
Er zijn mooiere hypercars gemaakt, maar het concept met een F1-ish motor vind ik erg gaaf 👍🏼
harrie zegt
Bergweggetjes?
En dan bij elke haarspeld bocht drie keer moeten steken?
suheyl zegt
Drie keer steken?? Je bedoelt gas erbij, denk ik ;-)
tortuga zegt
Doe mij deze maar in solar beam yellow en de fading sterretjes
flatsix010 zegt
Gereden worden deze dingen toch vrijwel niet, dus kan je beter de sculptuur van een Valkyrie in je garage hebben staan. Kan je ook nog eens af en toe die V12 revven.
pomoek zegt
Ik vind de T33 van Gordon Murray een plaatje. Dat zou mijn onzinauto zijn in mijn hypothetische droom garage. Maar ja, uitverkocht.
Dutchdriftking zegt
“Wij dromen alvast van een heerlijke roadtrip met deze hypercar over de Duitse Autobahn richting de bergweggetjes van de Alpen en de Dolemieten.” Lijkt mij nogal een oncomfortabele roadtrip. Verder natuurlijk onwijs gaaf dat je met ‘dezelfde’ motor als Lewis Hamilton kan rijden. Zoals ik gisteren al zei, dit is de XJ220 van nu. Nu verguist, over twintig jaar extreem bijzonder.
kroon zegt
Ziet eruit als een supercar van 30 jaar geleden. Zoals een McLaren F1 Supercar van 1992.
Daarom in deze tijd een belachelijk ding van Mercedes.
Jagris zegt
Gaaf zeg! Voor de multimiljonairs en miljardairs die f1-gek zijn en zelf met zulk soort techniek willen rijden op de openbare weg.
joosstra zegt
Vanaf 450.000 euro heb je een Ferrari SF90 Stradale of Spider, ook met 1000 PK. Dan zit er ook nog eens een 4 liter V8 in in plaats van een lullige V6 met 1,6 liter en hij ziet er beter uit. Goed, de SF90 is niet gelimiteerd. Maar voor die 2,5 miljoen euro ex BPM en ex BTW kun je dan wel bijna 6 SF90’s kopen, of 5 Aventadors, of een Sián. Kortom, wat voegt deze AMG One toe aan het supercar segment? Zoals in het artikel staat : bij Mercedes moeten ze iets gedronken of gesnoven hebben toen ze groen licht gaven voor dit projekt, en toen was er geen weg meer terug zonder flink gezichtsverlies. Dit alles neemt overigens niet weg dat het een opwindende auto is.
Edge zegt
Als je een Formule 1 blok met alleen de puur noodzakelijke aanpassingen een “lullige V6 met 1,6 liter” noemt, heb je het hele idee van de AMG One volgens mij niet begrepen.
Stefje zegt
Mercedes heeft het zelf niet begrepen. Hst principe was 1.100kg en 0-100 in 2.2, of iig onder de 2.5 seconden.
Ze hebben een auto gepresenteerd van 1.700kg met een 0-100 trager dan de 12 jaar oude 918. Een McLaren 765LT doet alles al beter.
Veel kopers, die al 7 jaar(!!!) een half miljoen gestort hebben zijn er klaar mee en hebben al geannuleerd.
De niet malse reacties zijn terecht.
Jagris zegt
Dit moet je eerder vergelijken met een ferrari fxx o.i.d. en niet met een sf90. Het gaat niet zozeer om het aantal pk’s, maar hoe de beleving is, hoe de auto rijdt etc. De amg one is met een heel ander doel ontworpen dan de sf90, dus in mijn ogen vallen die echt niet te vergelijken.
Edge zegt
Ik hoop dat Chris Harris hem een keer onder handen mag nemen namens Top Gear. Die beste man kan bovengemiddeld goed sturen en dus meer uit de auto halen dan de gemiddelde autojournalist, maar hij is ook iemand die zijn mening niet onder stoelen of banken steekt als iets ruk is. Een dubbeltest met de Valkyrie of triotest met de Gordon Murray T.50 erbij zou helemaal geweldig zijn, maar dat zullen fabrikanten zelf meestal niet zo’n prettig gevoel vinden.
Oh, en rondetijden! Die F1 techniek in een straatauto is natuurlijk prachtig, maar ik wil ook weten hoe zich dit verhoudt tot de rest van het super- en hypercargilde wanneer een professionele coureur een ‘kwalificatierondje’ op een bekende baan doet.
srbb zegt
Lijkt er toch op dat dit de XJ220 van Mercedes wordt, maar dan zonder de prestaties. Want F1 blok of niet, die vallen gewoon tegen. Trager naar 100 en 200 dan een Porsche 918 van 12 (!) jaar oud. Een halve ton (!) zwaarder dan een T.50. Een dubbeltest of triotest wordt een blamage voor das Haus, dat kun je al vanaf het papier aflezen. Zonde, want ik had echt gehoopt op veel meer, zeker in een tijd waar dit soort prestigeprojecten heel zeldzaam zijn.
berlinetta zegt
Ik kan er eerlijk gezegd niet warm van worden. Ik weet niet of dat komt doordat deze al zo lang gehyped wordt dat het me begint te vervelen, dat ik hem spuuglelijk vind of doordat mijn interesse in auto’s sowieso wel een beetje begint af te nemen.
imaginenl zegt
Echt tof dat Audi dit monster op de markt durft te brengen! Echt iets voor de gumball 3000.
Ze zijn wel een paar ringen vergeten op de neus maar dat zal wel minimalisme volgens Audi design zijn.
ttr6 zegt
Mee eens met vele reacties. Maar, ik zou mij idd wel voor kunnen stellen dat het gaaf is een F1-achtig apparaat in de verzameling te hebben. Jankt dit ook naar 14.000 toeren bijvoorbeeld? Da’s dan wel weer heel bijzonder en onderscheidt hem van andere super cars.
michelschouten zegt
11.000 toeren
sportabgasanlage zegt
Mooie techniek, maar voor 2,5 miljoen (ex belastingen) verwacht je toch wat indrukwekkendere cijfers. De 0-100 is slechts 2,7 sec. De 911 Turbo S doet dat al in 2,4 sec en kost 1/10, om van de Model S Plaid nog maar te zwijgen.
0-200 doet de AMG One in 7 sec, Ferrari SF90 in 6,3 sec, Tesla Model S Plaid in 6.2. Top van de AMG One is 352 km/u en is maar iets sneller dan een Lamborghini Aventador SVJ. Voelt toch wel als een gemiste kans voor dat bedrag.
petroldrinker zegt
Een 765lt is sneller naar de 200 dan dit, laat dat ff op je inzinken, daarbij dat gewicht van bijna 1700kg is echt belachelijk hoog, chassis van graniet gemaakt?
ryser zegt
Batterijen, 4 elektromotoren die wegen wel wat.
ryser zegt
De manier hoe de lamellen op de wielkasten opengaan ziet er echt uit als een soort after thought. Had wel wat gestroomlijnder gemogen. Verhoudingen kloppen niet of elke kleurstelling die we tot nu toe gezien hebben zijn gewoon lelijk.
Ik begrijp deze auto sowieso niet, niet de snelste, niet de mooiste, niet de meest luxe, niet de meest rauwe. Maar wel 2,5M.
joosstra zegt
Ferrari doet het echt beter met de 296GTB. Die haalt 663 PK uit een V6 van 3 liter met 2 turbo’s, en wordt ondersteund door een elektromotor van 167 PK. Het gewicht is 1470 kg. Accelaratie 0-100 km/u in 2,9 seconden, topsnelheid 325 km/u. Vanafprijs is 300.000 euro. Waar en waarom is het misgegaan bij Mercedes?
ryser zegt
Appels en peren, de 296 GTB werd vorig jaar geïntroduceerd de project one in 2016/17. Zit 5 jaar ontwikkelingstijd tussen.