Game on!
Het is op dit moment nog een beetje lastig hoe we de Mercedes-AMG ONE moeten plaatsen. Net als van de Aston Martin Valkyrie weten we dat het een waar beest gaat worden, maar zonder daadwerkelijke bewijzen is het moeilijk te zeggen wat we kunnen verwachten.
Volgens Mercedes-AMG baas Tobias Moers hoeven we de ONE echter niet te vergelijken met een ander model dat uit de poorten van Affalterbach is gekomen. Deze hypercar is een voertuig van een andere orde en gaat auto’s als de LaFerrari en 918 Spyder ver, ver voorbij. In een interview met Motoring laat Moers weten dat de ONE nog sneller kan zijn op de Nürburgring Nordschleife in vergelijking met de Porsche 919 Hybrid Evo (waar hebben we dat eerder gehoord?). Laatstgenoemde verbijsterde vriend en vijand door een bizarre tijd te rijden van 5:19.546. Daarmee trekt de AMG-baas een blik open, want met dit gevaarlijke statement creëer je verwachtingen. Zeker als je weet dat we het hebben over een straatauto, terwijl de Evo een volbloed racer is.
Helaas nemen dit soort mega-projecten enorm veel tijd en ontwikkeling in beslag. Mercedes-AMG is nog volop aan het testen met de ONE en van een productiestadium is nu nog geen sprake. Sneller dan de Evo of niet: uiteindelijk zal de ONE voor veel eigenaren toch fungeren als pikverlenger op de boulevard van Cannes, voor het casino van Monaco of de straten van Knightsbridge in Londen.
Over de uiteindelijke naam is officieel nog niets bekend, maar het is bijna zeker dat de auto volledig Mercedes-AMG ONE heten. Klanten van over de hele wereld, waaronder Instagrammer Manny Khoshbin, zijn deze week aanwezig bij een exclusieve preview in München waar deze naam werd gecommuniceerd. De Duitse autofabrikant gebruikt publiekelijk nog steeds de interne naam Project One. Daarnaast is bekend geworden dat 55 van de 275 exemplaren naar de Verenigde Staten zullen gaan.
UPDATE: het is officieel, de hypercar heet Mercedes-AMG ONE.
FB_100001036415374 zegt
Nooit. Een hypercar die een Le Mans prototype (waar elk greintje performance is uitgeperst) verslaat is vrijwel onbestaand.
jeffreyvanbaal zegt
@FB_100001036415374: blijkbaar toch wel
cossiekiller zegt
@jeffreyvanbaal: Als straatauto mag hij sowieso geen slicks hebben. Vergeet het maar.
pielemuis zegt
@cossiekiller: de 919 hybrid evo stond ook niet op straatbanden. Dus dit record zal wel aangevochten worden op slicks.
“Ja maar dan is de mercedes niet meercstraatlegaal”
Klopt, maar is die porsche ook niet.
Edge zegt
@pielemuis: Stiekem zou het wel héél erg vet zijn als Mercedes dit op nét nog straatlegale semislicks weet klaar te spelen
lekkaah zegt
@pielemuis: het gaat erom dat hij claimt dat zijn product, de straatversie, sneller gaat zijn dan een 919.. domme statement, gaat hem natuurlijk nooit worden.. wellicht komt er een circuit versie o.i.d., maar dan nog wens ik MB veel succes..
pielemuis zegt
@lekkaah: de McLaren P1 was in racemode ook niet meer straatlegaal,m. Deze Mercedes zal wel eenzelfde soort truc hebben.
antoonniels zegt
@jeffreyvanbaal: bij ongeveer gelijke pk’s weegt de one ongeveer 450 kg meer. Ik ben heel benieuwd hoe ze dat compenseren, zelfs met slicks eronder.
joran02 zegt
@FB_100001036415374: misschien wordt dit dan wel de eerste.
Stylez zegt
Zonder bewegende beelden zegt me dit niet zoveel.
jeppie zegt
Eerst zien dan geloven
kniesoor zegt
De exclusieve preview in MÜNCHEN ? Dat klinkt niet logisch, zou die eerder in Stuttgart/Affalterbach verwachten.
RubenPriest zegt
@amghans: Juist heel logisch. Vliegveld van München is groter dan Stuttgart. De internationale gasten wil je zsm in laten vliegen en niet laten overstappen. Het hotel etc is allemaal in München geregeld. Om de hele karavaan bij aankomst in München ruim 250 km naar Affalterbach te laten rijden is niet chill. Het gaat hier om klanten die een auto van 3 miljoen komen kopen. Die worden het zo comfortabel mogelijk gemaakt. Ik zou ook niet blij worden na een vlucht van 10 uur nog eens 250 kilometer achterin een auto te moeten zitten als rijke stinkerd.
mashell zegt
@amghans: Stuttgart is een werkstad, Affalterbach is een gat en München een snobstad met een internationaal vliegveld. Bovendien is het altijd leuk voor Mercedes om BMW een prikje te geven.
autospotterkerkrade zegt
Op de ring zijn alle auto’s sinds vorig jaar 5 seconden sneller door veranderingen aan het circuit
Edge zegt
@autospotterkerkrade: Goed punt, al is het in de AMG (Project) ONE en 919 Hybrid discussie niet heel erg relevant, aangezien die hun recordruns allebei pas na die aanpassingen hebben gedaan/zullen doen. Het is wel fijn om dit in het achterhoofd bij vergelijkingen tussen bijvoorbeeld de Huracan Performante, die zijn recordrun in 2016 deed en de 911 GT2 RS en Aventador SVJ die pas later aan de gang gingen.
b2014209 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
ghost zegt
There’s only room for ONE at the top!
w0o0dy zegt
@ghost: en dat wordt de Valkyrie.
deeberton zegt
https://www.stickerlicker.co.uk/ekmps/shops/sticarit/images/nurburg-king-ratlook-jdm-style-vinyl-car-sticker-bombing-decal-100x90mm-1408-p.jpg
nopetrolnofun zegt
Hij zal ongetwijfeld snel zijn, maar met een 1.6 ga ik niet stoer doen..
kilum zegt
@nopetrolnofun: Ag de Mazda RX-7 heeft slechts een 1.3 Kun je prima stoer mee doen als je dat ambieert.
lambowambo zegt
Door deze ‘Camo’ wrap ben ik dubbel zo enthousiast over deze auto geworden. die Petronas-jas was iets te conservatief wat mij betreft. Die claim dat ze de Evo voorbij zullen gaan komt op mij over als grootbroekerij maar zie ze graag die strijd aan gaan.
jack_abarth zegt
Jammer dat ze er geen i voor hebben gezet, was wel toepasselijk geweest; i am gone
93ss zegt
Hey redactie: “maar zonder daadwerkelijke bewijzen is het moeilijk te zeggen wat we kunnen verwachten.” – als je bewijs hebt zijn het geen verwachtingen meer…
phaeton zegt
@93ss: Heyooo
tjongejongejonge zegt
En nu? Komt de zon niet meer op?