Booyah!
Mercedes heeft vandaag een uitbreiding van de AMG-familie onthuld, met de komst van een nieuwe reeks AMG 53-modellen. Mercedes-AMG introduceert drie wagens, die aan het eind van het jaar de weg op zullen gaan. Het gaat om de CLS53, de E53 Coupé en de dakloze E53.
De belangrijkste en tegelijkertijd meest opvallende eigenschap van de AMG 53-lijn is de motor. De drie modellen maken stuk voor stuk gebruik van de 3-liter zes-in-lijnmotor die we ook in de CLS-klasse vinden. Deze motoren zijn voorzien van een ‘milde’ hybride techniek die we kennen als EQ Boost. Dit betekent dat er een kleine elektrische motor verbonden is aan de aandrijflijn om zo meer vermogen te produceren en de on-board elektronica (48 volt-systeem) voor zijn rekening te nemen. Deze elektrische compressor vergroot de boost tijdelijk met een ongeveer 20 pk en 250 Nm.
Gezien het om AMG-modellen gaat, hebben de auto’s natuurlijk nog meer vermogen dan gebruikelijk. De 3-liter zescilinder heeft voortaan een vermogen van ruim 430 pk en 520 Nm aan koppel. Volgens Mercedes kan de CLS53 in 4,5 seconden naar de 100 km/u sprinten. Daarmee is hij even snel als de E53 Cabriolet. De E53 Coupé heeft ze met een tiende van een seconde mooi tuk. De motoren zijn zoals gewoonlijk begrensd tot 250 km/u, al kan dit met het AMG Driver’s Package stijgen naar 270 km/u.
Schakelen doen de auto’s via een negentraps AMG Speedshift-transmissie, terwijl 4Matic+ standaard is op elke uitvoering. Geen van de AMG 53-modellen overschrijdt de twee ton. De lichtste van het stel is de E53, die 1.895 kg weegt. Zijn dakloze broeder doet er een dot extra kilo’s bij en weegt 1.980. De CLS53 weegt 1.905 kg.
Op uiterlijk gebied zijn het onherroepelijk AMG’s. Het design van de originele auto is natuurlijk zonder moeite terug te kennen, maar het fraaie AMG-opsmuk maakt de auto volledig af en zorgt voor een stoer en sportief uiterlijk. Het beste herkennen doe je de AMG 53’s aan de horizontale strips die dwars door de grille lopen.
Pica zegt
NICE!
rvdw zegt
@Pica: vind ze ook heel mooi. De ronde pijpjes op den AMG kan alleen echt niet hahaha
adyton zegt
Verdorie. Ik vind hem bijna mooi! Nu ben in toch wel eens benieuwd om hem in het echt te zien.
Pica zegt
MOOI !!!!
aarsgewei zegt
edit-aangepast
mashell zegt
@aarsgewei: voor hoeveel meter of hoeveel seconden? Want veel meer dan een aanloop hulp en startmotor vervanging is zo’n 48V systeem meestal niet.
aarsgewei zegt
Doe mij die zwarte E-coupe maar trouwens. Wat een beauty!
mashell zegt
@aarsgewei: doe mij de cabrio maar. Liefst in die mooie rode kleur die Mercedes van Renault gejat heeft. De coupe op deze foto’s lijkt met die erg donkere achtervensters wel een grijs kenteken ombouw wagen, niet voor mij.
tvklarenbosch zegt
Wonderlijk dat ze weer terug gaan naar ronde uitlaten. Die CLS ziet er wel goed uit trouwens
autodrop zegt
@tvklarenbosch: gelukkig zeg!! Beter dan de hyoe van de neppe uitlaatsierstukken die iedere fabrikant tegenwoordig gebruikt. Hulde voor het terugbrengen van de stortkokers!
berlinetta zegt
Begin ik die CLS nou toch opeens mooi te vinden? Best een lekkere auto zo. Deze uitvoering maakt hem wel af. Ik vind de uitlaten ook mooi weggewerkt, alleen jammer dat het er weer 4 zijn.
viezefreddyw zegt
Nu moet ik toch eerlijk zeggen dat ik de CLS zo wel een hele mooie auto vind. Aan de bips moet ik nog een beetje wennen, maar zoals te zien op de header vind ik hem heel mooi.
Maar wat vooral mooi is is het interieur. Wat een vooruitgang is dat zeg. De interieurs van de vorige E-klasse en CLS vond ik niet mooi en al snel gedateerd ogen. Maar dit is echt een verbetering. Prachtige wagen.
Dutchdriftking zegt
Mooie ronde uitlaten. In een tijdperk van “trapezium vormige” ellende heel fijn!
sntial zegt
@dutchdriftking: inderdaad! I love you 2018.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Zit er een dwerg in bij die kopfoto of is deze Benz echt een meter of 8 lang??
Senne zegt
@svenska_aeroplan_ab: Hammond zit achter het stuur…
Orichy zegt
Ik lees steeds E53 en denk aan de sedan, maar dat blijkt dus de Coupé en de Cabriolet te zijn, was even onduidelijk.
CLS lijkt zo op deze foto’s dichter bij het origineel te zitten, qua ontwerp, dan de vorige editie, mooi om te zien, maar ik behoef het niet te hebben.
Motorisch zijn het leuke toevoegingen, nog mooier zonder begrenzer.
granlusso zegt
@Orichy: Ik denk dat de 53 modellen ook voorbehouden zullen zijn voor de duurdere coupé, cabriolet en vierdeurs coupé (CLS), om ook binnen de AMG-line-up meer onderscheid te creëren.
berlinetta zegt
@granlusso: Denk ik ook. Van de sedan bestaat namelijk al een E43-uitvoering.
granlusso zegt
@berlinetta: Daarom!
87sandyd zegt
@berlinetta: e43, e53, e63 zou opzich ook logisch zijn wua benaming toch?
berlinetta zegt
@87sandyd: Zou kunnen. 400, 500 en 600 pk zou een mooie indeling zijn.
gregorius zegt
@granlusso: maar hadden ze niet gezegd dat er van de CLS geen 63 zou gaan komen?
En als ze die lijn doortrekken, ga je dan zeggen dat er een 53 komt als er geen 63 komt?
Want was is nou de meerwaarde van het hebben van een 53, als je al een 43 en 63 levert? De 43, met opties, is een beetje in de buurt van wat mensen tegenwoordig willen als dagelijks ding met aso-modus; de 3.0 is daar prima toe in staat en hij is snel genoeg. Heb je nog een smak geld over en wil je echt het beest uithangen, neem je de 63.
balboni zegt
Weet iemand de reden van Mercedes’ overstap van V6 naar L6?
jorden zegt
@balboni: 4 en 6 pitters zijn straks in basis hetzelfde. Alleen de één heeft 4 gaten en de ander is wat langer en heeft er 6… Dat gaat MB een aardige kostenbesparing opleveren. Denk aan ontwikkelingskosten van motor én platform.
balboni zegt
@jorden: thanks, dat klinkt aannemelijk
berlinetta zegt
@jorden: Maar de V6 had dan weer overeenkomsten met de V8 en dat kon ook kosten besparen. In dit geval zal de kostenbesparing zitten in het feit dat er veel meer viercilinders worden verkocht van V8’en.
jorden zegt
@berlinetta: Waarschijnlijk komt er ook geen opvolger van de reguliere V8, de AMG V8 zal wel blijven. Maar zie bijvoorbeeld al de bovenste 3 modellen. Een AMG 6 pitter is de top versie.
Rudy zegt
@jorden: mooiere loop van een 6 in lijn (natuurlijke balans) zou een argument kunnen zijn. Maar denk dat modulaire bouw inderdaad het belangrijkste item is.
Vraag me af wat inbouwtechnisch handiger is; een relatief lange 6 in lijn of een relatief brede v6….. Lengte maakt bij een C of E niet heel veel uit waarschijnlijk. Als je 4WD wilt is het misschien zelfs wel een voordeel?.
jack_abarth zegt
@balboni:
L6 is sowieso een goedkopere opbouw dan V6. Scheelt je in elk geval een cilinderkop en een extra set nokkenassen + aandrijving. Daarnaast heeft een L6 nog een betere loop ook. De enige reden voor een fabrikant om een V boven een L motor te kiezen is de indeling van ruimte. Een V6 is platter en korter waardoor die makkelijker in het vooronder past.
mashell zegt
@balboni: normaal gesproken is een V6 beter, want dan heb je een kortere motor en daarmee krijg je gemakkelijker goede crashtestresultaten. Een L6 heeft als voordeel dat je daar de afvalgasreiniging strak tegenaan kunt bouwen en je deze zo sneller op temperatuur hebt en je zo beter scoort in en de emmisietests. Dat is tegenwoordig erg belangrijk en ook de reden dat Mercedes terug beweegt richting L6 motoren.
lekbak zegt
@mashell: Je zegt het verkeerd. De l6 is de betere motor is alle opzichten maar past vaak niet (goed) en is vooral daarom een veel gekozen alternatief. Maar de v6 is zeker niet beter.
philippeamg zegt
Hoe duur wordt de e53 coupe amg?
mundus zegt
Ben ik dan de enige die de CLS lelijk blijft vinden? De enige redding, het interieur, is nu met alle carbòn en rooie accentjes ook nog eens verprutst…
mundus zegt
@mundus: De e53 coupe vind ik daarentegen een heerlijke bolide! Misschien wel de mooiste Benz van het moment.
dirkv zegt
En zo vult MB alle niches op met een AMG label.
Mooie krachtige auto overigens.
fastforward zegt
De CLS van deze generatie blijft een platgeslagen E. Het hangt van geluid en prijs af of de 53 te verkiezen is boven de 63.
berlinetta zegt
@fastforward: Waarschijnlijk komt er geen CLS63 meer. Zie de eerste link in het artikel.
sntial zegt
Wat? Ronde uitlaatpijpen? Hallelujah!
ko4n zegt
@sntial: echt he precies wat ik dacht
frederik zegt
Stuk aantrekkelijker motor dan de E43. Ben benieuwd of deze motorisering ook naar de sedan en station komt.
Edge zegt
Naarmate ik hem vaker voorbij zie komen vind ik de CLS toch best prima op het netvlies liggen. Die AMG verfraaiing kan ‘ie ook prima hebben. Ik weet niet of ik hem boven een potente E-klasse zou verkiezen, maar zo is het wel een lekkere wagen.
rikus zegt
Mooi hoor, die Audi RS6 velgen.
erwine60 zegt
@rikus: op een BMW M6 gran coupe ?
thomasthomas zegt
Van de week vond iedereen hem hier lelijk op de Brusselse Autosalon en nu is het ineens mooi mooi mooi hahaha..
tkoote zegt
@thomasthomas: misschien omdat deze veel minder overbeet heeft als de standaardversie? Weet het niet maar ook bij mij ligt deze beter op het netvlies…
quinn zegt
Merc. CLS vs Audi A7: 1-0
Wat is de CLS schitterend!
tkoote zegt
Vind dit al beter dan de standaardversie maar die koplampen & achterlichten blijf ik spuuglelijk vinden.
turbotoll zegt
1905kg? Dat is bijna 200kg meer dan de eerste generatie. En dat met twee cilinders minder.
En er zitten niet eens meer klokken op het dashboard…