En ja, dit is dus officieel een AMG.
De “gaten” in de modellenrange van Mercedes-AMG worden gevuld. Na de C43– en de E43 laat Mercedes-AMG nu haar 43-versie van de GLC zien. De GLC is feitelijk een opgehoogde C-klasse.
Het ’43’ concept van AMG begint nu ook wel duidelijk te worden. 4MATIC met een 3.0 biturbo zescilinder, ook in dit geval goed voor 367 pk. De C43 gaat in 4,7 seconden naar de honderd, de GLC43 in 4,9 seconden. Allebei hebben ze een begrensde top van 250 kilometer per uur. Mercedes-AMG claimt een gecombineerd verbruik van 8,3 liter per 100 kilometer maar daar geloven we natuurlijk helemaal niks van.
Na de C43 en E43 krijgen we nu dus weer een net-niet-AMG te zien. De GLC43 zal zeker geen stakker worden, maar moet hier nou een AMG badge op? Als elke Mercedes met een potente motor de AMG badge waard is zullen we voorlopig nog even niet klaar zijn. Het is natuurlijk wel een briljante manier van upselling. Jullie mogen haarfijn uitleggen of deze GLC de badge waard is!
jaap_veldman zegt
Lekkere boodschappen auto voor moeders :)
dampu020 zegt
@jaap_veldman: Pittig bakkie hoor mam
jaap_veldman zegt
@dampu020: Zekers! Moeders is vermogen wel gewend haha :)
honeyhanger zegt
Wat een prachtige auto! Proportie klopt als een bus. Dat kan ik helaas niet zeggen van de gle coupe, maar dat is al wereldwijd bekend.
wildbeest zegt
@honeyhanger: eens, deze is perfect in balans.
Shenkie zegt
Ik vind het autotype ‘SUV’ per definitie niet samengaan met een performance label.
Verder wel een lekkere wagen deze GLC!
wouter181 zegt
@Shenkie: Helemaal met je eens! Potente motoren in SUV’s hangen is leuk, maar plak er geen logo op wat een aura van sportiviteit op roept. De Audi Q5 en BMW X3 kunnen hun borst nat maken voor de GLC, prachtwagen! Over het uiterlijk van de recente modellen van Mercedes kunnen we het lang hebben maar het interieur hebben ze dik voor mekaar.
mb10 zegt
@wouter181: alleen kan ik op een of andere manier toch niet aan die iPad wennen. Hebben ze bij Audi/BMW toch wat netter in het interieur verwerkt
Shenkie zegt
@wouter181: exact. Het kunnen absoluut fijn rijdende auto’s zijn maar doorgaans zijn ze te zwaar, en ligt het zwaartepunt te hoog om ze echt sportief te kunnen noemen.
viertakt zegt
@Shenkie: Juist ! Dat is denk ik het grootste verschil met BMW !
MAB zegt
@wouter181: interieur van de s klasse is dik voor mekaar inderdaad. Maar de a klasse c klasse ziet er niet uit met die fotolijst midden op de dashboard
crackdavid zegt
@wouter181: Waarom zouden ze het niet doen? Juist omdat er AMG op staat zal deze auto in bepaalde landen goed verkocht worden denk ik.
Jochempie zegt
Lekker ding! Benieuwd of er een GLC63 komt…
viertakt zegt
@Jochempie: komt er niet
mrcy335d zegt
Mb gooit ut blokje meteen overal in amg dit dat ben benieuwd
bisazza zegt
@mrcy335d: wat heb je?
leandro zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Dutchdriftking zegt
Komt hier ook een 63 AMG van? Dat lijkt me namelijk wel weer een dik apparaat!
viertakt zegt
@dutchdriftking: komt er niet ;) Zou ik ook nog leuk gevonden hebben
mikkeloentje zegt
Ik vind het nu wel een beetje ver gaan al die AMG’s.
crackdavid zegt
@mikkeloentje: Tja.. mensen geilen nu eenmaal op AMG logo’s, dat weet Mercedes maar al te goed.
Edge zegt
Op die laatste vraag: Jazeker! Het 43 AMG label is toch veel duidelijker en klinkt toch veel beter dan 450AMG Sport?
En wat de wagen betreft: heerlijk! Het ziet er gewoon heel goed uit, en zoals @honeyhanger al zegt kloppen de proporties helemaal. Dat zie je niet vaak bij SUV’s.
dberkwood zegt
Op zich snap ik wel waarom ze deze verdeling doen. De 63 staat immers ook al een tijd niet voor de cilinderinhoud, maar het geeft juist aan dat het een topmodel AMG is. Maar het wordt wel verwarrend als je naar de kleinere modellen kijkt. 43 moet dan het AMG light model voorstellen maar 45, van de C, CLA en GLA, is dan wel weer een volop AMG. Of krijgen deze dan ook 63 label?
gregorius zegt
@dberkwood:
Vroeger hadden we die GLK. Op sommige dagen en vanuit de goede hoek, kon ie best leuk voor de dag komen. Daar was echter geen AMG van. Dus met deze opvolger in AMG43 mogen we al blij zijn…
… Maar auto motor UND sport claimt dat het 4 liter blok van AMG ook zijn weg gaat vinden naar dit ding.
Daar wordt ik stiekem wel een beetje hebbering van; want ik heb een beetje een zwak voor 4.0 V8 blokken…
O ja, en er komt ook een GLC350e; maar da’s niet zo boeiend.
viertakt zegt
@dberkwood: Alles met 43 zijn AMG Sport Modellen, 63 (s) zijn de AMG Performance Modellen. Nieuwe naamgeving en zever. 45 stond trouwens voor het aantal jaar samenwerking.
BTW het zijn allemaal ‘echte’ AMG volgens de Duitsers.
Al is het zo dat ze bij die 450 SPORT moddelen enkel de motor wat extra vermogen geven. Het zijn GEEN amg motoren met het principe one man one engine.
Het wordt er toch met de jaren duidelijker op he (-.-‘)
berlinetta zegt
Ook ik ben van mening dat de GLC erg prettig op het netvlies ligt. Ik vind het wel enigszins jammer dat het bijna letterlijk een opgehoogde C is, maar desondanks mag het resultaat er wezen. En nu de Q5 en X3 in de herfst van hun leven zijn, heeft deze het rijk praktisch voor zich alleen.
Als C43 vind ik hem ook erg lekker. Niet zo over the top als een 63 wellicht zou zijn, maar ook geen brave burgersauto.
jrsmoke zegt
Nu maar hopen dat ze hier ook een V8 in gaan hangen a la 63 AMG.
Dat geeft de concurrentie niet namelijk.
De S Q5 kan je alleen met V6 diesel krijgen in Europa en van de X3 is er helemaal geen performance versie.
berlinetta zegt
@jrsmoke: Wel een Alpina-diesel en als 3.5i met 306 pk. Tandje minder dan de GLC 43, maar ook geen stakker.
gop1 zegt
Hoezo is dit een vorm van upselling?
Edge zegt
@gop1: “Bijverkoop (Engels: up-selling) is een verkooptechniek waarbij de verkoper grotere winst of omzet probeert te halen door de koper een duurder of uitgebreider product of pakket te verkopen dan dat de koper oorspronkelijk van plan was.”
Ik denk dat het dus vooral afhangt van de klant en verkoper in kwestie of het upselling betreft. als je iemand die voor een GLC 250 4Matic binnenkomt een GLC43 aan kunt smeren, dan heb je wel aan upselling gedaan. Maar bij hoeveel klanten lukt dat? Ik denk dat de meeste klanten die zo’n wagen kopen gewoon weten wat ze willen en hooguit te paaien zijn voor wat extra opties.
pinut187 zegt
Mooi zo in het zwart!
AMGS zegt
Dames en heren, AMG heeft in het verleden wel vaker 2 varianten gehad. Dus het is niet iets nieuws! Wat mij betreft mag een auto die sneller dan 5 sec naar honderd gaat AMG heten.
danone zegt
Leuk om te zien dat ze geen foto’s van de auto op een circuit laten zien maar juist offroad.
Ook heeft hij Side Steps en een beetje een ruige voorbumper voor een wat meer offroad look, in plaats van de sportieve/racy look die veel andere sportieve SUV’s hebben bij performance modellen.
Het staat de auto heel erg goed vind!
lambo4all zegt
Ik vind de glc er echt prima uit zien, een van de weinige elegante SUV’s. Moet er per se amg op? Mwah vind ik niet, maarja tegenwoordig kom je er niet meer onderuit als merk.
wimbers zegt
prima kar, maar dit soort bakken moeten toch echt wat hoger op de poten met een lekkere ruige band om de (kleinere) velgen.. anders klopt het echt niet.
leaper035t zegt
Prima zo!
Net als bij Audi vind ik de onderverdeling (S/ RS) zeer geslaagd. Een potente 6 cilinder voor de minder hardcore autoliefhebbers en een stevige V8 voor zij die het hun kunnen veroorloven.
Ik zou ook liever voor een V8 gaan maar vind de jaarlijkse verkeersbelasting en de in verkeerstelling belachelijk hoog.
Citrofiel zegt
Ik vind het jammer, vooral dat dezelfde naam gebruikt wordt. Het S/RS-onderscheid is mij duidelijker dan dit Mercedes-AMG/AMG-verhaal.
berlinetta zegt
@Citrofiel: Ik vind het ook niet erg overzichtelijk. Maar nu kan wel iedereen roepen dat ie in een AMG rijdt, 43 of 63. Daar is het Mercedes waarschijnlijk om te doen.
Citrofiel zegt
@berlinetta: Maar of de 63-rijder daar zo blij mee is… Het is wel een beetje inflatie van de naam.
berlinetta zegt
@Citrofiel: Die zullen het 63-model toch wel kopen, ook als er een 43-model rond rijdt. Maar ik ben het met je eens. BMW doet hetzelfde met hun M-Performance. Iedereen kan dan roepen dat hij in een auto rijdt die deels door M is aangepakt, maar ook dat levert inflatie van de M-badge op.
Onehp zegt
Ooit al gehoord van de GLA 45 AMG?
Een viercylinder dwarsmotor Haldex pseudo SUV met (te)veel turbo pk’s?
Begrijp me niet verkeerd, ik zeg niet nee als ze die voor de deur neerzetten, maar ik herinner me geen “is dit een echte AMG” artikel van toen die wereldkundig werd gemaakt…
mpowerm3 zegt
Jammer van die ipad in het midden maar voor de rest een geslaagd model
autopetje zegt
De GLC is in feite een opgehoogde C ??? Met die benadering van vergelijk kun je een actros een verhoogde S klasse noemen. T.o.v. Een C vind ik ‘m wel een eigen gezicht hebben. Achterkant doet mij telkens aan audi denken.
viertakt zegt
Doen gewoon net hetzelfde als BMW met hun M Performance en Audi met de S modellen.
Elk gaatje wordt gevuld door die mannen van Stuttgart.
Edge zegt
Kan iemand mij trouwens vertellen waarom Mercedes geen echte ster meer in de grille heeft? Het viel mij onlangs op dat ze tegenwoordig overal zo’n geprint stickertje gebruiken in plaats van een echte chromen/chroomkleurige ster. Het doet wat mij betreft toch een klein beetje afbreuk aan het ontwerp van de wagens.
boxer74 zegt
Die nutteloze kuipstoelen met openingen voor niet aanwezige 4-punts gordels. Meen je dat nou?