Met de Mercedes-AMG GT 63 S E-Performance past AMG een concept toe dat we al jaren van Porsche kennen.
De IAA in München draagt nog een beetje pittige saus met zich mee in vorm van de nieuwe Mercedes-AMG GT 63 S E-Performance. Zo is er toch nog wat geweld met benzine te vinden op de mobiliteitsbeurs.
Van Porsche kennen we al jaren de bijzonder krachtige S E-Hybrid modellen. Die combineren een puike benzinemotor met hybride technologie. Het staat garant voor snelle sprintjes en door ons fiscale klimaat zijn ze nog gunstig geprijsd ook, gezien de performance. Mercedes past dit trucje nu ook toe met de Mercedes-AMG GT 63 S E-Performance. De ingrediënten zijn om van te smullen.
Mercedes-AMG GT E-Performance
Of dit ook in de bochten een spektakelstuk gaat zijn is nog even afwachten. Batterijen en een dikke V8 zijn niet bepaald het allerbeste recept voor een lekker sturende auto. Dat gewicht valt moeilijk te verbloemen. Maar de prestaties liegen er niet om. Bovendien ligt de AMG weer heerlijk op het netvlies.
De bekende 4.0-liter biturbo V8 van Mercedes-AMG is gekoppeld aan een elektromotor. Het systeemvermogen is met 843 pk en 1.400 Nm koppel om van te watertanden. 0-100 in 2,9 sec, een top van 316 km/u en in minder dan 10 seconden op 200 km/u. Mocht er een nog krachtigere AMG GT 73 komen dan houden we ons alvast van harte aanbevolen. Tot die tijd voldoet deze prima!
JanJansen zegt
Dus dit mag je legaal rijden als je net je roze papiertje hebt opgehaald.
Alleen een observatie, verder geen waardeoordeel.
mbvw zegt
@janjansen: restrictie van 125cc/11kW ook maar eens voor beginnende automobilisten invoeren? ;)
560pk zegt
@janjansen: ja, en 19 jarige voetballertjes en bvloggers gaan dat ook doen ook. Maar 25 jarige „accountmanagers“ in een Tesla 3 Dual Motor zijn niet veel minder gevaarlijk (voorheen kregen die een Seat met 90 pk tdi motor). Vanaf de 50-er jaren van de vorige eeuw, toen de Italiaanse sportwagens serieus snel werden (en er wegen kwamen waarop dat potentieel ook daadwerkelijk gebruikt kon worden), reden de kinderen van de Italiaanse elite zich massaal dood in de bolide die ze van pappie op hun 18e kregen. Omdat diezelfde pappies het in het Italiaanse parlement voor het zeggen hadden, kwam er heel snel wetgeving die het besturen van snelle sportwagens door jonge rijbewijshouders probeerde te voorkomen door een pk plafond. Om die reden waren er toen dan ook Ferrari‘s met (minder dan) 2 liter cilinderinhoud, kon je je puber tóch nog een leuk verjaardagscadeau geven.
Ik heb het altijd een goede maatregel gevonden: waarom beperken we het toegestane maximaal vermogen niet waarmee, zeg, onder de 25 jaar, of minder dan 5 jaar het rijbewijs, mag worden gereden?
Bella Macchina zegt
Die minder dan 2 liter was puur om belastingredenen, zelfs voor dure Ferrari’s.
pindakoning zegt
@560pk: is dit een daadwerkelijk probleem is in NL? Mijn inziens vooralsnog niet
kniesoor zegt
Goeie kleur voor zo’n “hete” oto.
gregorius zegt
200pk’s extra uit de elektromotor op een auto die toch al ruim 2000kg weegt; prima gedaan.
+ met een beetje mazzel kan je ’s ochtends ook stil wegrijden van huis zonder dat je buren boosworden (lees: stil terugkomen zonder dat je vrouw wakker wordt).
grandmasterb zegt
Van achteren minstens zo lelijk als de Porsche Panamera.
fendercd60 zegt
Mooie auto maar die klep op de achterkant ziet er niet uit zo.
Bella Macchina zegt
Zou zelf toch wel de Porsche Panamera Sport Turismo verkiezen, vele malen mooier en een elektrisch bereik wat wel iets voorstelt.
Charles Taycan 4S zegt
Vorige week 3 dagen met een nieuwe Cayenne Coupe Hybrid gereden, ruim 70 km elektrisch gereden…. Zou persoonlijk ook eerder de Panamera Hybrid nemen dan deze AMG… Mercedes kijkt al jaren goed wat Porsche doet maar altijd minder succesvol…
redbeams zegt
@Charles Taycan 4S: Goed afkijken…ja want porsche was natuurlijk de 1e met een moderne hybride…nottt.Oh en 3 dagen met een nieuwe cayenne…was het 3 dagen opladen van de taycan of was er iets technisch mis?
Ilquadrifoglio zegt
Wat is een Maserati Quattroporte dan tijdloos mooi en elegant. Niet de performance, maar wel oneindig meer klasse.