
Of het een onsje meer mag zijn.
Al meer dan een jaar geleden kregen we voor het eerst iets te horen over de nieuwe ’65 AMG’-serie van Mercedes. 65 AMG stond uiteraard voor blubberdikke V12-motoren, maar dat kan echt niet meer. Momenteel is het grootste blok wat Mercedes-AMG levert een 4.0 liter Biturbo V8. In zijn krachtigste vorm, het blok voorin de AMG GT63 S, levert het 639 pk. Niet niks, maar er kan nog meer van gemaakt worden. Zo kregen we een tijdje geleden te horen over de 73 AMG-serie.
De lijst van auto’s die met de nieuwe aandrijflijn uitgerust zouden worden, beperkt zich tot de top van het gamma. De S-Klasse, G-Klasse en GLS, de auto’s waarin je een dergelijke knotsgekke motor verwacht. Recent is er patent aangevraagd op de naam GT73, waardoor de nieuwe motor ook zijn weg vindt in de vierdeurs AMG GT. Spyshots en een interview van Autocar bevestigen dit vermoeden.
Volgens Tobias Moers, de baas van AMG, zal de AMG GT73 debuteren in 2020. Het topmodel van de vierdeurs supercoupé krijgt wél de 4.0 liter Biturbo V8 voorin, maar dan met EQ-Power erbij. Jup, de nieuwe 65 AMG wordt naar alle waarschijnlijkheid een hybridemotor. Moers zegt dat je voor de specificaties moet denken aan de AMG GT Concept uit 2017. Zoals eerder al aangegeven is het systeemvermogen van de GT63 S al vrij heftig. De elektromotoren moeten gecombineerd zo’n 805 pk mobiliseren. Oempf!
Het blok uit de GT63 S ligt ook in de eerdergenoemde topmodellen als de S-Klasse en G-Klasse en je kunt er donder op zeggen dat de GLS ‘m ook krijgt. In die auto’s ligt het vermogen tussen de 550 en 600 pk, dus misschien dat die ook een tandje minder heftig worden dan de AMG GT63 S met 639 pk. Die laatste is trouwens al een flinke jongen met bijna twee ton aan gewicht. Een hybridemotor zal dat gewicht niet precies verlagen. Logisch dat ze er wat extra pk’s uit peuteren.
Laf dat het geen V12 wordt
@tuutertuuter: anders had je hem wel gekocht? Niet meer treuren over het verdwijnen van de V12. Dat weten we nu wel een keer. Chin up and smile naar de toekomst jongens!
@topcom: echt zo
@topcom: Toekomst, elektrisch en lachen….. Moeilijk.
Stiekem hoopte ik op de 7.3 M297 uit de Zonda.. Ik zou beter moeten weten
@pel96: Oh je was niet de enige! Maar nee, toekomst.
@pel96: Amen
Obesitas-auto.
Das wel echt lekker, op de A4.
Leuk hoor. Zal vast bijna 2400kg wegen getankt met opties. Dan liever een M5 Comp die ~500kg lichter is en wat ‘minder’ vermogen (~650pk+ irl) heeft….
@onehp: of nog liever (als ik zelf moet betalen), een estate die nog eens 500kg lichter is met bijna 400pk ;)
@Onehp: inderdaad gewoon een leon cupra met chipje
@sanderp: een Cupra R dan, strakker. En/of een klein deel van de ~100k die je uitspaart besteden aan de vele upgrades die je kan doen…
@Onehp: of nog liever een mazda mx5 met nog 500 kg minder en 136pk
@maferick74: liever een keicar
@maferick74: haha, de ultieme kar inderdaad, alleen weegt die geen 900kg maar dat maakt niks uit :)
Snelle banaan
Ongelofelijk nuttig zo’n auto met 800pk.
Leuk voor de gemiddelde oliesjeik, maar het is toch een beetje ‘overkill’.
Ben zelf de gelukkige eigenaar van een 500SEL uit 1984 met (destijds) 231PK en een C280 uit 1995 met 193PK en dat wil al lekker vooruit. Een ‘oude’ V8 of 6-in-lijn rijdt ook lekker kan ik bevestigen.
Ok, een AMG is sneller, maar je zult ook meer enveloppen uit Leeuwarden op je mat krijgen.
Tja, het is natuurlijk niet vervelend. Maar ik denk dat de wagen meer opknapt van 200kg lichter dan 200pk extra. Helemaal als die pk’s nóg meer gewicht toevoegen.
Binnen 3 seconden naar de 100 en dan lekker met die snelheid (of minder) door de randstad sukkelen. :-)
@tge1: of binnen 20 seconden tegen de begrenzer aanlopen op de autobahn…
@pel96: En dan vol in de ankers voor de inhalende Hollandse sleurhutten…
@tge1: Maar helukkig heb je de keramische remmen waardoor deze wegpiraten geen gevaar meer zijn! dat is die €4000 wel waard…
Als het geen herrie meer maakt zal het me een rotzorg zijn welk merk er op de neus staat. Met het verdwijnen van de ICE’s verdwijnt ook het karakter van de automobiel an sich. Elektromotoren zijn toch grotendeels hetzelfde. Tzt dus maar een goedkoop hok.