Goh: gelimiteerde auto’s kunnen nog wel eens moeilijk zijn om te bemachtigen. In het geval van de Mercedes AMG GT R PRO heb je geluk: er staat eentje te koop in Nederland als ‘occasion’.
Topmodel
Om de vrij uitgebreide range van Mercedes-AMG GT-modellen te toppen, kwamen er twee gelimiteerde modellen vorig jaar. De ene is de AMG GT R Roadster en de andere is de absolute top. Hij heet AMG GT R PRO en het is de ‘circuitversie’ van de AMG GT R. Laatstgenoemde combineert zijn rauwe karakter met een klein beetje praktisch gemak, maar daar is bij de GT R PRO geen sprake van. Een rolkooi, gewichtsbesparing in het interieur en vele aerodynamische delen in koolstofvezel: echt klaar voor het circuit. Qua motor is hij gelijk aan de GT R: een 4.0 liter Biturbo V8 levert 585 pk. De GTR PRO is niet permanent het topmodel, want er komt nog een Black Series aan.
Moeilijk verkrijgbaar
De AMG GT R is wel een zeldzame auto. Er worden slechts 750 van gebouwd. De auto wordt volop geproduceerd en een aantal verzamelaars hebben de auto al binnen. Wilde je daar nou één van zijn, maar heb je net de boot gemist, dan is er goed nieuws. Er staat eentje te koop en je hoeft er niet voor af te reizen naar een ver buitenland, nee, gewoon in Nederland.
Occasion
Een autobedrijf in Nederland heeft namelijk gewoon een Mercedes AMG GT R PRO staan als occasion. Het gaat om een exemplaar in het zilver, één van de – beperkte selectie – kleuren. Je kunt de GT R PRO herkennen door exterieurdelen in koolstofvezel, zoals de grote splitters en skirts, de luchtgaten boven de voorwielen en de grotere spoiler achterop. En je krijgt van Mercedes een gratis stickerpakketje mee: de strepen op de zijkant, het dak en de motorkap maken de GT R PRO herkenbaar.
Nieuw interieur
Wie na het lezen van de tekst ‘gestript’ interieur denkt aan een kerker met een stuur erin, heeft het mis. Sterker nog: doordat Mercedes de hele AMG GT-serie heeft voorzien van een facelift, heeft de GT R PRO het nieuwste Mercedes-interieur. Dat betekent het hagelnieuwe besturingssysteem MBUX op een compleet nieuw scherm, een volledig digitaal instrumentarium en gebruik van luxueuze materialen. Oké, het comfort heb je beter voor elkaar in een reguliere GT R, maar dan nog.
Duurste AMG GT
De AMG GT-serie is sowieso niet het goedkoopste wat Mercedes aanbiedt, maar de GT R PRO kost je 299.900 euro. Met afleverkosten dus net meer dan 300.000 euro en dat is veel geld, maar de auto is bedoeld als een rivaal voor de Porsche 911 GT3 RS. Die zit ook rond dit bedrag. Geïnteresseerd? Check dan de advertentie op Marktplaats.
Donstil zegt
Nou ja “ver buitenland”. In Duitsland zie ik ze ook staan.
El-Loco zegt
Wereldwijd staan ze ruim als onverkochte voorraad, net als de GTR Roadster en de 650 Cabrio Maybach
ottosk zegt
AMG GT’s hebben allemaal nog geen MBUX, zover ik weet alleen de A Klasse. GLE / GLS en ook de nieuwe aanstaande E serie. Er staan trouwens maar een 40 tal AMG GTR Pro’s op Mobile.de zo moeilijk zijn ze kennelijk niet te vinden…
vonklausenburg zegt
@ottosk: Dit ziet er inderdaad uit als de last gen Command van Benz.
Loek zegt
@ottosk: zit een nieuw touchpad in en de touchpads op het stuur. Als het de laatste versie van Comand betreft, heb je zo’n draaiknop met het touchpad er half overheen. Zeker weten doe ik het niet maar dit ziet er heel erg uit als het interieur van de A-Klasse, en die heeft MBUX.
thomasthomas zegt
Niet exclusief behalve de prijs.
skinny058 zegt
Boh, wat een lelijke, drukke uitvoering.
jbkleyn zegt
De “normale” vindt ik wel een mooie verschijning maar dit is gewoon ronduit druk en lelijk. Zal wel een functie hebben op het circuit maar op straat rijdt je mi voor lul
sportevo zegt
En dan zet je zo’n auto te koop op marktplaats. De plaats waar je je doelgroep goed kan bereiken..
RobUSA zegt
Ik had hem meer verwacht bij de Domeinen ;)
quinn zegt
Wat een lelijk gedrocht en vaag bedrijf
shellplc zegt
Er staat ook nog een aardige partij van die G 65 final editions op mobile.de met tien kilometer op de klok.
Is toch nog wel veel vindt ik voor een auto die toch al weer twee jaar uit productie is.
emping zegt
Dan liever de rivaal: Porsche 911 GT3 RS