De groene kikker is nu echt helemaal officieel.
Via de lekplaatjes wisten jullie natuurlijk allang hoe de Benz met z’n retrogrill eruit kwam te zien, maar vanavond heeft Mercedes dan het beest officieel op Goodwood uit de doeken gedaan. De GT R (zonder streepje, want Nissan) heeft net als de reguliere GT en de GT S de bekende 4.0 V8 onder de kap, alleen ditmaal perst het blok er 585 pk en 699 Nm aan koppel uit. Dat is 74 pk meer dan de GT S. Naast het opgepompte vermogen is ook de versnellingsbak opnieuw afgesteld. De eerste versnelling is langer geworden en de zevende een stukkie korter. Door deze aanpassing sprint de GT R in 3,6 seconden (-0,2) naar de honderd. Het feest stop bij 318 km/u.
Het nieuwe vlaggenschip weegt 1554 kilo (-90 kilo) en zoals je kunt zien werd speciaal voor de GT R de lakkleur Green Hell Magno verzonnen. De Merc heeft onder andere een agressievere splitter en een dikke achterspoilert gekregen. Dit alles voor extra downforce en tegelijkertijd een kleine knipoog naar de GT3-versie van de sportauto. Daarnaast is er meer gebruik gemaakt van carbon onderdelen om de neerwaartse druk te vergroten.
De coupé klinkt daarnaast beter dankzij een nieuw uitlaatsysteem dat 5,9 kilo minder weegt. Bij snelheden tot 100 km/u kunnen tevens de achterwielen meesturen zodat je nog harder de bocht door kunt knallen. Kermit krijgt 19-inch Michelin Pilot Sport Cup 2 voor en 20-inch varianten achter. Deze banden moet tot 50 procent langer meegaan bij gebruik op het circuit in vergelijking met de banden op een reguliere AMG GT. Optioneel is het mogelijk om carbon keramische schijven aan te vinken waardoor er nog eens 16,7 kilo van het totale gewicht wordt gesnoept. De GT R beschikt standaard over een elektronisch slipdifferentieel.
Natuurlijk werd het interieur niet overgeslagen. Spelen doe je met de traction control knopjes, die negen verschillende standen krijgen. Optioneel is het mogelijk om de gordels in het geel te bestellen en deze kleur kun je ook toepassen als detailkleur op verschillende onderdelen van het instrumentencluster. De verkoop start tegen het einde van 2016. De eerste modellen zullen in het voorjaar van 2017 worden geleverd.
cpp1 zegt
Naarmate de tijd verstrijkt, vind ik de AMG GT steeds lelijker worden. Dit is geen tijdloze schoonheid in spe.
boomhauwer zegt
@cpp1: tja, a klasse lichten op een sportwagen… Officieel niet de opvolger van de sls, maar het is zeker wel een blamage naar de SLS!
Avir zegt
@cpp1: de eerste keer lijkt hij mooi daarna steeds lelijker de grill lijkt wel maseratti
parttimeautospotter zegt
Ben ik de enige die niet echt enthousiast is?
TDI-goeroe zegt
zjuust, in deze kleur graag!
viezefreddyw zegt
Ik vind hem wel gaaf hoor, zeker weten! Ik had alleen niet de uitlaat centraal geplaatst maar gewoon een pijp aan elke kant zoals de reguliere AMG GT.
En in tegenstelling tot hierboven vind ik de AMG GT juist wel een gaaf ding en vind ik hem steeds mooier worden. Bij de introductie moest ik er even aan wennen maar nu ik hem een aantal keer heb mogen bekijken vind ik het een mooie auto. Het is geen SLS, maar mooi vind ik hem zeker. Prachtig interieur ook!
mzonneveld zegt
@viezefreddyw: Precies dit!
mrrallycross zegt
Ohw nee, die uitlaten met die diffuser…
Wel lekker kleurtje, echt een concurrent voor de f type? Wel jammer dat ze Black series de nek om hebben gedraaid
deora zegt
Die centrale pijp had wat mij betreft niet gehoeven. Voor de rest vind ik hem geslaagd.
berlinetta zegt
Nu ik meerdere foto’s zie, is hij toch erg gaaf. Mooi zou ik het niet noemen, maar wat een verschijning.
Toch zou ik liever een normale GT kiezen. Een donkerrode met creme kleurig interieur. Ziet er veel mooier uit en is snel genoeg.
barbro zegt
Niet helemaal mijn kleur. Heb liever (mat)geel met zwarte accenten.
matonias zegt
The Mansory is strong on this one.
daanholtland zegt
Gezien de achterbumper zijn de jongens van Gemballa ook op de koffie geweest..
huracan zegt
Ben ik de enige die dit weer een nutteloze versie vindt?
mercedesclk350 zegt
En nu komt hier weer een coole versie van die heet de AMG GT R-S, en daar weer een coole versie van die heet AMG GT R-S Black Series. Die wordt gebruikt voor racen en heet dan AMG GT R-S Black Series GT3.
Nog steeds jammer dat ze niks beters konden verzinnen dan de naam “GT”. Niet alsof niemand de naam GT gebruikt.
OT: lelijke kleur, dat groen. 580 PK is dan wel weer lekker.
willeme zegt
@mercedesclk350: Dat is een bewuste keuze. Dit zijn niet alleen sportwagens die verkocht dienen te worden, maar ook Halo modellen (imagoboosters).
Zowel bij Nissan (GT-R), Ford (GT) als een hele hoop andere merken (Alfa GT, Opel GT) is er opzettelijk voor gekozen om zo’n fantasieloze naam te gebruiken. De reden is simpel, om duidelijk te maken wélke GT je bedoelt, zul je de merknaam er bij moeten benoemen. That’s it.
Ik begrijp alleen de BMW 3 & 5 serie GT niet echt…
Author zegt
@willeme: Was dat bij de naamgeving van de McLaren F1 eigenlijk ook de gedachte of kreeg die z’n naam alleen ivm de link met Formule 1?
willeme zegt
@MauritsH: Een medewerker van McLaren grapte dat de auto van McLaren 39 keer beter moest zijn dan de Ferrari F40. Ook een goede gedachte. Maar inderdaad, de F1 kreeg ook zo’n naam om het merk McLaren extra glans te geven.
Ik kan mij nog herinneren dat er andere namen werden overwogen, waaronder MP4-‘nog iets’, gelijk aan de Formule 1 racers. Uiteindelijk heeft de voorloper van de 650S die naam gekregen. Wel weet ik dat de testauto’s echte namen hadden. In de boeken stond XP1, XP2 et cetera, maar de medewerkers hadden namen als Albert en Geoffrey. Dat zou wel humor geweest zijn. De McLaren Albert.
Bron: de stapel Evo Magazines.
mercedesclk350 zegt
@willeme: Zo heb ik dat eigenlijk nog nooit bekeken… Goed punt!
JanJansen zegt
Achterspoiler eraf en gele opsmuk eruit, want niet cool. Maar die groene lak, echt allerpimpst.
Sir_Vmax zegt
Hij ziet net zo groen als ik als ik m zie…
antoonniels zegt
Net even op AMG.com de webspecial zitten kijken met een alleraardigst filmpje met Lewis jeweetwel. Auto ziet er op film beter uit als op de foto’s, hoewel het geen klassieke schoonheid is.
Off topic. Wordt het niet eens tijd voor afbeeldingen in een beetje resolutie i.p.v. 1280*720 Autoblog?
stfu zegt
Deze of een F Type SVR. Lastig lastig. Vind deze Merc toch wel errug gaaf.
martijn11 zegt
De hele auto is perfect behalve de kleur
Dutchdriftking zegt
Gaaf. Wel een gele graag.
650s zegt
Zou toch liever een GT S hebben. Net wat minder tuner-achtig *kuch* mansory *kuch*
eefie zegt
Echt gaaf, maar niet in kermit-kleur
evian zegt
In welk opzicht vergroot carbon de down force van een auto? beetje vreemde zin..
jaap_veldman zegt
Lekkahhh!! Alleen die parkeersensoren achter vallen me te veel op. Maja dat is klagen op niveau ?
Pordon zegt
Vette bak maar goed te zien dat zonder alle opsmuk de AMG GT in standaard trim de tijdloze schoonheid gaat zijn.
toyotafortuner zegt
Zeker geen verkeerd ding. Maar ja, die kleur…
T voelt alsof mijn eten weer omhoog komt…
john4545 zegt
“Mercedes AMG GT R: alle info en specs”
Beste autoblog: waarom staat er nergens dat dit een turbo-motoriserende auto betreft?
Is het niet zo dat dit de belangrijkste info is? Zijn alle turbo-autos niet een kind van EU-regels betreffende co2-uitstoot, en daarmee werk van de duivel?
tyso44quattro zegt
Het is mooi zeker de interieur, maar geef mij toch de R8 plus…Geeft meer klasse..en zeker de v10.
Arnoud zegt
Die 16,7kg besparing op de remschijven is natuurlijk verwaarloosbaar op het totaalgewicht. Maar het is van grote invloed op het onafgeveerde gewicht. De wielen houden bij oneffenheden in het wegdek langer contact wat resulteert in meer grip en dus ook meer tractie.
thijszwaap zegt
Zouden er neer R-modellen komen?