De op circuit gerichte Mercedes-AMG GT 63 Pro 4MATIC+ is maar net goedkoper dan een 911 Turbo S
De deze zomer geïntroduceerde AMG GT Pro heeft een Nederlands prijskaartje gekregen. Van de vorige generatie GT was er ook een Pro. Blijkbaar een recept dat succesvol genoeg bleek om het model te recyclen met deze tweede generatie. De Pro moet je zien als de sportiefste variant van de GT-reeks, met goede ambities voor op het circuit.
Je kunt hem een beetje vergelijken met de GT3 van Porsche. Alhoewel, daar is ‘ie eigenlijk te luxe voor. De 911 Turbo S is een betere vergelijk. Helemaal als je naar het prijskaartje kijkt. Mercedes Nederland heeft de AMG GT 63 Pro 4MATIC namelijk in de configurator opgenomen. Dat betekent dat we nu ook een prijs op gele platen kunnen melden.
AMG GT Pro prijs
Ik wil zeggen: hou je even vast. Maar dat kan ik zo’n beetje bij alle leuke nieuwe sportieve auto’s zeggen. De AMG GT Pro begint bij 328.667 euro. Ter vergelijking, een 911 Turbo S begint bij 329.800 euro. Deze is dus nipt goedkoper. Dit is nog wel de ‘oude’ 992 Turbo S van voor de facelift. Het is nog wachten op de facelift Turbo S, met een plug-in hybride aandrijflijn.
Dat maakt het vergelijk ook wel eerlijker met de AMG GT Pro. Want beiden zijn supersportieve auto’s met slechts een verbrandingsmotor en wat turbo’s. Geen stekkers of batterijen die het vermogen nog eens een boost geven. De AMG GT Pro moet het doen met 612 pk uit een 4.0 liter biturbo V8, de 911 Turbo S is nog krachtiger met 650 pk uit een zescilinder boxerturbomotor.
Mijn configuratie zie je op de plaatjes. Dat is 334.000 euro schoon aan de hak. In het prachtige Spectraalblauw met de 21 inch gesmede velgen in Techggold. Lekker hoor, zet maar voor de deur! Het is in elk geval origineler dan de Turbo S, want iedere ondernemer met een beetje centen heeft die al op de oprit staan. Met een nieuwe AMG GT val je tenminste op. Of je kiest voor een extra speciale als het echt moet.
Friez zegt
Deze zal dan weer interessanter gevonden worden door de ondernemer die af en toe wat handel via de Straat van Gibraltar laat komen ;-)
Ik blijf het een geslaagde auto vinden, maar voor dit geld zijn er zo veel andere (meer exotische) mogelijkheden. Geef mij dan maar een Aston Martin DB12.
royaledeluxe zegt
Hoezo exotisch? ik zie meer Aston Martins rijden tegenwoordig dan AMG GT’s…
Niet tegenstaande zijn leuke wagens echt niet meer betaalbaar deze dagen.
Friez zegt
Ik vind een merk als Mercedes niet heel exclusief. Als je bij de gemiddelde Mercedes dealer binnenstapt, krijg ik geen zin om even 3,5 ton neer te klappen. Ik vind de sfeer/beleving rond een merk dan ook wel belangrijk.
Wolflow zegt
Mercedes wordt steeds exclusiever sinds elke taxi zo ongeveer een elektrisch hok is
gilettelubbers zegt
Ik kwam laatst een video tegen waarin ze de kwaliteit testen, voornamelijk het materiaal van het interieur. Bij de nieuwe AMG GT blijkt al dat goedkoop ogende zwarte plastic vanaf het begin al verschrikkelijk te kraken. Op het dashboard wanneer je er op drukt vind ik dat niet zo’n probleem. Maar krakende deurgrepen kan ik me wel verschrikkelijk aan irriteren. Vooral als ik zoveel voor een auto zou kunnen aftikken
mashell zegt
Ik wacht wel op de “Mercedes-AMG GT 63 Pro S 4MATIC+ Black Series” met nog 15 pk meer.
991TurboS zegt
Je bent de E-Performance vergeten.
JelmerS zegt
+EQ boost
ericc zegt
Roma spider voor mij.
ikwileenm3 zegt
Dus minder vermogen, minder restwaarde en minder sportief dan een 911 turbo S…
De auto zelf is mijn inziens ook echt een stap achteruit vergeleken met vorige model. De proporties kloppen niet meer. En ook de vorige generatie was al een stuk minder mooi en tijdloos dan de SLS.
Zonde zonde
kniesoor zegt
En een Turbo S weegt ook nog eens ruim 200 kilo minder dan deze GT Pro. Als je ‘t echt op een scheuren wil zetten – en niet alleen in rechte lijn – is dat wat mij betreft een extra argument ten faveure van de Porsche.
DIG-T 190 GT zegt
“Mijn inziens” is een uitspraak die mijns inziens alleen wordt gedaan door mensen die zich interessant voor willen doen, maar daarmee alleen maar bevestigen dat het tegendeel juist waar is. Zo zonde, je bent echt niet meer/minder als je wel/geen dure uitspraken doet. Een poging wagen maar keihard falen, dat is dan wel erg sneu. Kan je beter kiezen voor een simpele variant, zoals “wat mij betreft” of gewoon m.i.
ikwileenm3 zegt
Gelukkig vind ik de mening van een leraar Nederlands met een Nissan erg belangrijk.
Ik zal er op letten!