Mercedes-AMG heeft een viercilinder turbomotor in de GT geplaatst, dit is de 43.
Dit voelt dan toch weer een beetje ongemakkelijk. De GT was dé musclecar van Mercedes-AMG. Met zijn bombastische 4.0 liter biturbo V8 een heerlijke auto om lange afstanden mee te rijden. In GT R trim kon je er ook op het circuit mee uit de voeten.
Het GT aspect is met de tweede generatie verder benadrukt. Het is nu een 2+2 met ruimte achterin voor mensen zonder benen. Mercedes-AMG wil de GT bereikbaarder maken voor een groter groep mensen. Daar horen andere motoren bij.
Mercedes-AMG GT 43
Daarom introduceert Mercedes-AMG de 43 Coupé. Een variant met een viercilinder benzinemotor in combinatie met achterwielaandrijving. De aandrijflijn kennen we van onder andere de Mercedes-AMG A45 S. Het vermogen bedraagt 421 pk en 500 Nm aan koppel. Daarnaast is er nog een startgenerator, goed voor nog eens 14 pk. Het blok is gekoppeld aan een AMG SPEEDSHIFT automaat met 9 versnellingen.
De prestaties zijn prima. 0-100 km/u in 4,6 seconden en een topsnelheid van 280 km/u. Daar ligt het ook niet aan. Het heeft meer te maken met het gevoel dat de auto je geeft. Een draaiende viercilinder is nu eenmaal een klap minder sexy dan een achtcilinder of desnoods een zespitter.
De Mercedes-AMG GT 43 staat standaard op 19 inch wielen. Optioneel is 20 tot 21 inch mogelijk. Het ding is verder aan te kleden met allerlei pakketten, zoals het AMG Night Package als je alles graag zwart wil hebben.
Het enige voordeel van een viercilinder is dat de Mercedes-AMG GT 43 bereikbaarder wordt qua prijs. Een Nederlandse prijs is nog niet bekend, maar deze gaat natuurlijk voordeliger zijn dan de huidige 298.901 euro kostende en 585 pk sterke AMG GT Coupé. Je hebt nog steeds een prachtig uiterlijk van de GT en dat in combinatie met een minder machtige motor. De buurman zal het niet merken.
petroldrinker zegt
Ze hebben dus nog niet geleerd van de C63 AMG met een 2.0 erin?? je leest ene bericht na andere over die auto dat hij niet besteld word, dus wat doe je als merk? je HALO model ga je dezelfde behandelling geven… juist…
rollingstoned zegt
Ja, inderdaad. Autoblog had er zelf ook al een artikel aan gewijd.
https://www.autoblog.nl/nieuws/mercedes-c63-met-vierpitter-is-een-belachelijke-flop-3532039
Dickie zegt
@ petroldrinker, dat had ik ze direct wel kunnen vertellen wie wil er nou een 4 cilinder.
Johanneke zegt
Heel veel mensen, maar niet in een niche model als dit.
Ik snap ook niet waarom dit soort modellen zuiniger moeten. Hier is geen winst te behalen voor het milieu, die paar modellen die er verkocht worden. Iedereen en je buurman die iedere ochtend in de file staat, daar kan je winst behalen. Laat dit lekker gaan. Het is een mooie wagen, hier hoort gewoon een 6 in lijn of v8 onder de lange motorkap, en genieten geblazen.
Loek zegt
@Johanneke: het enige wat ik altijd mis aan die logica is, cru gezegd: dan koop je hem toch lekker niet? De GT63 heeft nog gewoon zijn 585 pk sterke V8, dan koop je die als je ervoor in de markt bent.
Als Mercedes genoeg kopers kan vinden die een viercilinder blieven in hun AMG GT, dan heeft Mercedes er als bedrijf zijnde genoeg profijt van om dit goed te praten. Ik zou bijna zeggen: ik vind de nieuwe AMG GT geslaagd genoeg dat ik hem als viercilinder, of, slik, EV zelfs ook nog wel zou lusten.
Bij de C63 vind ik het jezelf in je voet schieten omdat je geen keus hebt. Bij de AMG GT heb je de keuze nog. Gebruik die keuze wijs. Al moet ik wel zeggen, een GT53 met zes-in-lijn mag er nog tussen wat mij betreft.
JelmerS zegt
de technisch equivalente SL is ook zo leverbaar toch? Dan zou ik de kans als Mercedes Benz ook niet onbenut laten dit in de markt te zetten voor mensen die daaronder niks te compenseren hebben, maar wel graag een AMG-GT willen.
Dutchdriftking zegt
Als 55 AMG met de 6 in lijn snap ik hem wel, maar met een vierpitter gaat het echt niet werken. Je ziet al hoe het met de verkoop van de huidige C63 gaat. Porsche stopt niet voor niets áltijd een 6 pitter boxer in de 911.
mashell zegt
Duh. Als Porsche een viercilinder boxer in de 911 stopt heet dat een 912.
sanderkomnogeensergens zegt
Geen 3 cilinder zo als in een Smart?
lekkaah zegt
R.I.P. AMG 2024
bietje zegt
Het is… ‘anders’…
Robert zegt
Tja, de Mercedes 190 EVO I en II hadden ook een viercilinder. Hoor(de) je maar weinig mensen over klagen…
Dutchdriftking zegt
Die moet je toch meer zien als de huidige A45 AMG modellen, en daar hoor je dan ook niemand over klagen.
mashell zegt
Half Rotterdam klaagt over de A45 AMG modellen…
ponnie zegt
Daar lag dan ook voor een hele andere reden een 4 cylinder in.
willeme zegt
Heel erg gaaf! Ik ben oprecht benieuwd hoe het stuurt. Minder gewicht in de neus. En op zich, de combinatie van die prestaties met een enigszins acceptabel verbruik is ook wel interessant. Mocht je dat niets interesseren (en dat mag natuurlijk), zijn er andere uitvoeringen leverbaar. Hopelijk zijn de BPM, MRB en verzekering ook een stukje lager.
ukbob zegt
Precies!
Als ik in de markt was voor een nieuwe Gt zou ik ook serieus eerst een proefritje in deze maken.
In donkerblauw met nette (geen zwarte..!) velgen dan aub.
wimof zegt
Kost ie dan ook de helft van de prijs bij vervanging ervan (stuk gaan ze toch)
Willy500E zegt
Maak de auto dan gelijk elektrisch. Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat dit wordt verkocht
potjak zegt
Niets mis met een viercilinder. Alleen in dit segment? De auto bereikbaarder maken voor een groter publiek? Vraag het mij écht af, dan moet de prijs wel drastisch lager zijn.
gregorius zegt
Als je een meerprijs van zeg 30% boven op een vergelijkbare A45 moet betalen, dan is dit natuurlijk een mooie model-variant. Maar t zal wel een stuk meer zijn.
De 43 zegt 235 gram uitstoot te doen; dus er zit nog altijd 53k CO2 belasting op. Maar toch minder dan de 86k aan co2 belasting op de nieuwe 55 of 63.
Specht zegt
Dit soort spul zal in Duitsland en veel andere landen sowieso betaalbaarder zijn dan in Nederland en dus wel verkocht worden.
Dit worden speeltjes die je aan je vrouw kado doet, zodat je zelf een Ferrari ofzo kan kopen en rijden.
De Mercedes mag dan als boodschappen of lunchafspraak mobiel dienst doen en wordt na 3 jaar weer ingeruild op iets anders.