Dat is lekker aan de ochtend beginnen. Hier is de Mercedes-AMG GT 73 op je beeldscherm! Het slotstuk voor de AMG GT serie.
Wie dacht dat het met de Black Series over zou zijn had het mis. De AMG GT 73 moet hét toetje zijn van de AMG GT-serie. Met de introductie van de AMG GT hebben ze in Affalterbach goed gekeken wat Porsche met de 911 doet. Namelijk ontzettend veel varianten bedenken op een auto en elke keer een tikkie gaver.
De nieuwe Mercedes-AMG GT 73 moet de overtreffende trap worden. Over de specificaties en aandrijflijn is nog een woord gerept. Wel krijgen we een eerste blik van het uiterlijk te zien. Het kontje is helaas nog een geheim, wel zien we de verwachte en nieuwe E-Performance badge van AMG.
Mercedes-AMG GT 73
Want de Mercedes-AMG GT 73 moet voor zover bekend een bizarre (plug-in) hybride worden. De 4.0-liter V8 met twee turbo’s krijgt ook nog eens hulp van een elektromotor en accupakket. Als je weet dat de Black Series al 760 pk levert zonder al die hulp, kun je nagaan wat deze GT 73 moet gaan doen.
Met de verwachte aandrijflijn kan de Mercedes-AMG GT 73 nog interessant worden voor Nederlandse kopers. Met een plug-in hybride is de auto schoner en dus komt de BPM een stuk lager te liggen. In theorie zou het zomaar kunnen zijn dat de AMG GT 63 S en de AMG GT 73 elkaar qua prijs niet zoveel gaan ontlopen. En met de GT 73 heb je een veel heftiger pakket met naar verluidt meer dan 800 pk.
Nu het uiterlijk voor een deel is getoond kun je opmaken dat het niet heel veel anders gaat zijn. Een weggever lijkt een statische spoiler achterop te zijn. Het gaat in elk geval een kanon worden waar je gewoon mee kunt voorrijden bij klanten. Jammer dat je geen 7% bijtelling meer krijgt over een plug-in hybride. Die goede oude tijd..
okdoei zegt
“Met de verwachte aandrijflijn kan de Mercedes-AMG GT 73 nog interessant worden voor Nederlandse kopers.”
Denk dat dit voor 99% van de Nederlanders sowieso niet interessant is omdat je hiervoor geen hypotheek krijgt.
kappenou zegt
@okdoei: daarom zeggen ze dus ook de Nederlandse kopers. Die dus al een 63 zou kopen.
Voor een gemiddelde Nederlander (modaal inkomen 3000bruto) is een A45 al veel te ver weg.
The Stig NL zegt
Ik ben zeer benieuwd!
Trouwens, die statische spoiler kun je ook op andere GT 4-Doors bestellen. Ik vrees dat de spotters het lastiger gaan krijgen!
tvklarenbosch zegt
Zou deze aandrijflijn ook in een E-klasse estate passen? Zo ja, lekkere gezinsauto wel.
993carrera4s zegt
@tvklarenbosch: zou moeten passen, ze delen toch ongeveer dezelfde bodemplaat? Zou bruut zijn
renskuhh zegt
Als je zoiets toch dagelijks kan rijden, bizar
gerjan zegt
De vraag is. Wat doet de hybride techniek met het gewicht van de auto? Liever 600 op licht gewicht auto dan 800 pk op een te zware auto.
993carrera4s zegt
@gerjan: klopt, maar de 63S is zeker niet licht. Net als de panamera turbo vs turbo se hybrid. Allebei zware auto’s.
Loek zegt
Ik schrok me rot toen ik ooit het gewicht van een GT63S las, dan snap je ineens waarom dat ding zo veel pk nodig heeft. Met die hybride aandrijflijn is dik over de 2,1 of 2,2 ton niet eens ondenkbaar. Ik vind het gaaf hoor, dit soort powersedans en stationwagons. Maar ik vraag me af of eindeloos pk’s toevoegen de auto’s echt beter maakt.
993carrera4s zegt
@Loek: klopt, deze is te vergelijken met de panamera turbo se hybrid, die is toch 2300kg?
ericd zegt
Heb niet eens een test voorbij zien komen van de AMG GT43… Die leek me al snel zat. M.a.w. bragging rights deze 73.
geen1234 zegt
En ze hebben hem naast een F1 en andere hypercar geplaatst, anders is het gewoon weer een versie van een bestaande sedan.(?)
katoenboer zegt
Doe mij maar een porsche panamera turbo s e hybrid
california zegt
@katoenboer: bedankt voor deze bijdrage met zeer goede onderbouwing
clubbtraxx zegt
Artikel doet voor komen of dit een hoger gepositioneerde versie van de AMG GT Black series moet worden, het gaat echter gewoon over een GT 4 door Coupe met extra hybride aandrijflijn. De AMG GT 73 4 Door Coupe dus. De black series blijft gewoon de bom.