Hallelujah.
De wereld van rappe familiesedans schudde op zijn grondvesten toen Mercedes met de vierdeurs AMG GT 63 S op de proppen kwam. Goed, in de ogen van de maker is het misschien een coupé, door ieder ander wordt hij gezien als een soepele sedan — of zelfs als een hatchback. En wel een heel snelle, om precies te zijn. Voor de auto heeft AMG namelijk een zeer krachtige motor gemaakt. De krachtigste in zijn volledige gamma, welteverstaan. Een dergelijke titel betekent voor een tuner als Performmaster echter weinig. Hierom heeft het bedrijf de auto nog een smakelijke krachtkuur gegeven.
De Duitse tuner heeft deze week de doeken getrokken van zijn nieuwste project: een woeste AMG GT 63 S 4-door Coupe. De auto heeft een fraai uiterlijk (waarover later meer) maar onderhuids vindt het echte feest plaats. Het is hier waar we stuiten op de vierliter twin-turbo V8. Vanuit de fabriek wordt de auto geleverd met 639 pk en 900 Nm, na de behandeling van Performmaster ligt het vermogen iets hoger. De AMG GT 63 S levert 740 pk en liefst 1.030 Nm. Daarmee overtreft hij zelfs het koppel van de gigantische AMG V12, die goed is voor exact 1.000 Nm.
Door de krachtkuur is de vierdeurs AMG GT (rijtest) in staat in 2,9 seconden naar de 100 km/u te snellen. Dit is drie tienden sneller dan het origineel. Zijn topsnelheid blijft wel onveranderd, maar aangezien dit 315 km/u is, valt er niets te klagen.
Aan de buitenzijde vinden we allereerst een frisse blauwe kleur, evenals een reeks koolstofvezel onderdelen. Performmaster heeft o.a. de voorsplitter, de achtervleugel en de diffuser vervaardigd uit het stevige, lichtgewicht materiaal. Veel exemplaren zal de tuner niet maken; de auto in kwestie is de eerste uit een reeks van 31 stuks.
dromedaris zegt
Eindelijk een tjoener die de buitenkant subtiel houdt.
cortinaracing zegt
Netjes.
fmgarcia zegt
Tering jantje. Dit hadden ze als eerst op de markt moeten brengen imo. Zo’n 43/53 later als dit niet verkoopt.
iphonistvongates zegt
Hele mooie kleur zo. Is dit mat blauw metallic?
rijnounsdoor zegt
@iphonistvongates: Nope, dit is Mystic Morning Dew Frosty Daddy Abraham Edition
Dutchdriftking zegt
Geen vervelende daily gok ik zo.
kennone zegt
Hij overtreft de V12 AMG nog niet misschien qua koppel. Want deze was toch begrensd op 1000nm vanwegen de aandrijflijn?
kniesoor zegt
@kennone: als ik me goed herinner was dat inderdaad het geval.
kareljansen zegt
@kennone: 1030 is toch meer dan 1000?
lekkerlinksrijden zegt
En toch…, Liever de CLS
v60polestar zegt
Heb toch alsnog liever een Challenger hellcat?
ukbob zegt
Lekker blauw!
Beetje Cerulean Blue voor degene die dat wat zegt..
allesmetturbo zegt
Zal vast geweldig rijden en klinken maar het blijft een raar uitziend ding. Niet mijn kopje thee
MoeWat zegt
Prachtige verschijning!
888natan zegt
Zo is ‘ie goed!
supercarboy zegt
Lekker hoor zo
mats106rallye zegt
Lekkere tuner! Zo hoort hij te zijn! Dat kontje is ineens veel minder gek! En die kleur maakt meteen alles goed
ghost zegt
Gaaf in blauw!
bitd zegt
Ik ben benieuwd waar Audi met de RS6 en RS7 mee komt en heeft BMW hier nog wat op te zeggen?
jeppie zegt
Wat een fraaie kleur! Die wil ik wel zien
Onehp zegt
Fijn als je minstens wekelijks op de Autobahn komt die op dat moment dan ook redelijk vrij ligt.
Voor leuk sturen en de overige realiteit van snelheidsbeperkingen, zal dit mij vooral frustreren dat je het potentieel niet mag benutten, op lagere snelheid verwacht ik storend weinig feedback en op kleine bochtige weggestjes zal je zijn grootte en 2149kg ook voelen (gewogen, volgetankt, door ams = 2224kg EU gewicht).
Wanneer komt er bruikbare snelle coupe waar men echt moeite heeft gedaan hem licht te houden, ipv steeds maar steeds pk erbij lappen?
elemento zegt
@Onehp: dat komt omdat mensen veel hechten aan waardes. Ik ben met je eens
unknown32 zegt
@Onehp: omdat mensen ook luxe en comfort willen. Liever een s63 dan een porsche voor mij…:-)
Onehp zegt
@unknown32: die S63 bestaat reeds. Deze AMG is een concurrent voor een Porsche Panamera Turbo S, maar beide wegen evenveel of zelfs meer dan jou S63…
Het is niet omdat het een vierzitter is, dat het dan een limousine moet zijn… Mijn favoriet in de klasse is de M5 Performance, die is minst van het bedje ziek en kan mits je uit de optielijst kan blijven, 1925kg wegen… Maar het kan nog beter…
Bv. Een M5 ‘pure’ met rwd en de nieuwe S58 510pk zescilinder en max 1700kg moet lukken… Met nog steeds luxe en comfort…