Heel veel geld stuk slaan op een vierpitter, dat kan nu met de Mercedes-AMG GT 43.
Bij de AMG GT heb je de keuze uit twee motoren en het contrast tussen deze twee is behoorlijk groot. Als je geen V8 kan betalen ben je namelijk aangewezen op een vierpitter. Het prijsverschil tussen deze twee is dan ook aanzienlijk, maar is de nieuwe AMG GT 43 daarmee een koopje? Nou nee…
Mercedes maakt nu de prijs bekend van de AMG GT 43 en wat blijkt? Het is de duurste viercilinder van Nederland. Voor de AMG GT 43 betaal je namelijk minstens €173.046. Voor een auto met een vierpitter.
Nu krijg je natuurlijk wel een potente viercilinder. De Mercedes-AMG GT 43 beschikt over 421 pk, met als bonus nog 14 pk uit een startgenerator. Daarmee is de AMG GT boven de SL gepositioneerd, want die heeft als 43 slechts 381 pk.
We doen een beetje neerbuigend over de viercilinder, maar eerlijk is eerlijk: de AMG GT 43 is waarschijnlijk wel de betere rijdersauto. Met zijn viercilinder is deze auto niet alleen lichter in de neus, de 43 is ook achterwielaangedreven, waar de versies met V8 allemaal vierwielaandrijving hebben.
Hoewel 173k een hoop geld is, is de AMG GT 43 wel aanzienlijk goedkoper dan de andere versies van de AMG GT. Het prijsverschil met de AMG GT 55 AMG is meer dan een ton… En dat is niet eens de duurste versie, want je hebt ook nog de AMG GT 63, die een vanafprijs heeft van bijna drie ton.
Omdat de prijslijst van de AMG GT nu compleet is, kunnen we even alle versies op een rij zetten:
- AMG GT 43 (421 pk): €173.046
- AMG GT 55 (476 pk): €275.306
- AMG GT 63 (585 pk): €298.901
- AMG GT 63 E Performance (816 pk): €262.414
Omdat die laatste een hybride is krijg je weer de kromme situatie dat de topversie niet de duurste is. Als iemand een AMG GT gaat bestellen zal dat dus óf de instapper zijn óf de topversie. Welkom in Nederland.
Zelf een AMG GT (43) samenstellen kan nu in de configurator!
Dutchdriftking zegt
Het beste van twee werelden was niet mogelijk? 6 in lijn met achterwielaandrijving?
ghost zegt
De meesten zullen toch voor de 816pk sterke hybride gaan vermoed ik zo.
Willy500E zegt
4 cyl in een GT? Gaat niemand kopen. Koop dan de CLE met 6 cyl, ben je beter af en goedkoper
Fruitcake zegt
175k voor een viercilinder, dan moet je toch wel gek zijn.
William zegt
Bestaat er op AB al een lijstje met de duurste 4 cilinder auto’s van Nederland?
William zegt
De Porsche 968 cabrio was in 1991 – 1995 te koop voor 86.000 euro. Gecorrigeerd voor inflatie zou dat vandaag 184.000 euro zijn.
Die was dus destijds nog duurder, al was het voor zo ver ik weet geen verkoopsucces.
Aon zegt
Geef mij maar de roffel van de v8. Toch een tikkeltje andere wereld, Dit is net een kip dat kakeld,
acakoning zegt
Ik snap niet waar mensen het geld vandaan halen om zoiets te kopen, of voor nog 1 a 2 ton meer die 55 of 63.
harrie zegt
Ik ben erg benieuwd of dit een succes wordt.
Ja het is een verstandige keuze en value for money in vergelijking met zijn duurdere broertjes, maar dat zijn doorgaans niet de prioriteiten als je dit soort bedragen aan een onpraktische sportauto aan het uitgeven bent?
Edge zegt
Toch wel jammer. Een iets kleinere grille, andere voorbumper, ronde uitlaten die beter bij het vrij zachte, ronde ontwerp van de auto passen. Hij ziet er als 43 echt stukken beter uit dan als 63. Maar ja, dan zit je dus wel met die vierpitter in je luxe GT van (met een paar opties) rond de twee ton, en dat doet bij dit soort auto’s toch wel afbreuk aan de beleving.
alloallo zegt
Het prijsverschil tov een 911 is te klein! Bovendien is de restwaarde van een 911 beter.
Kortom liever de orginal dan een wannabee 911
harrie zegt
Als je geen grijze man met State Of Art kleding bent, dan koop je toch iets anders dan zo’n burgerlijke 911?