Geen brullende achtcilinder voor de nieuwe Mercedes-AMG GLC Coupé.
Na de recente facelift voor de Mercedes-AMG GLC is het nu de beurt aan de GLC Coupé. Een vergelijkbaar recept voor de auto met een aflopende daklijn. Er zijn legio mensen die walgen van deze carrosserievorm, maar hey: het verkoopt. En dus gaat Mercedes op een vrolijke noot door met dit soort apparaten. De GLC Coupé, de non-AMG, werd begin dit jaar al voorgesteld. Meer informatie over de reguliere motoren, praktische info en het interieur lees je vooral in dat artikel.
Is het uiterlijk niet controversieel, dan is het wel de aandrijflijn. Komen we zo later op terug. Je herkent de facelift aan zijn nieuwe snoetje en achterlichten. De belangrijkste wijzigingen voor elke dag tref je terug in het interieur. Met een groot centraal aanraakscherm en een standaard AMG Performance stuurwiel. Ook standaard zijn stoelen van nappa leder met een AMG-sausje, optioneel kun je kiezen voor de AMG performance stoelen.
Twee smaakjes
Er zijn twee smaakjes om uit te kiezen. Er is de instapper, dat is de GLC 43 4MATIC Coupé. En het topmodel, de GLC 63 S E Performance coupé. Voorheen was de de 43 een zescilinder en de 63 een achtcilinder. Het controversiële waar ik het al over had is dat het nu beiden een viercilinder betreft. Al dan niet met hulp van een elektromotor.
De GLC 43 haalt 421 pk uit een tweeliter viercilinder turbomotor. Het blok dat we al jaren kennen van de Mercedes-AMG A45 S. De vierpitter sprint in 4,8 seconden naar de honderd. De top is elektronisch begrensd op 250 km/u.
Het topmodel dan, de GLC 63 S E Performance coupé. Dit is in tegenstelling tot de 43 een plug-in hybride. De SUV heeft een systeemvermogen van 680 pk en 1.020 Nm aan koppel. 476 pk is afkomstig van de benzinemotor en 204 pk van de elektromotor. De GLC 63 S sprint in 3,5 sec naar 100 km/u. De topsnelheid is begrensd op 275 km/u.
Aan boord zit een kleine accu van 6,1 kWh. Deze batterij kan met een max van 3,7 kW opgeladen worden. De focus ligt op performance en niet op elektrisch rijden. De actieradius van 12 kilometer is dan ook verwaarloosbaar. Op een koude winterse dag is daar misschien nog 6 km over in de praktijk. Kortom, je moet deze AMG niet kopen omdat je zo graag elektrische kilometers maakt.
Edition 1
Met de marktlancering van de nieuwe Mercedes-AMG GLC Coupé trekken de Duitsers ook weer een Edition 1 uit de kast. Deze variant komt standaard met een aantal extra’s. De Edition 1 is verkrijgbaar in de kleur graphite gray magno of silver magno. Verder herken je deze editie aan zijn matte 21 inch velgen en geel gespoten remklauwen. Verder is de eerste editie onder meer uitgerust met het AMG aerodynamics package, AMG Exterior Night package I en AMG Exterior Night package II. Oftewel: het wat zwart is moet zwart blijven pakket.
Prijzen en beschikbaarheid zijn nog niet bekend van de nieuwe Mercedes-AMG GLC Coupé. Volgen ongetwijfeld op de korte termijn.
SpiderIV zegt
Ofwel een neushoorn aankleden in sportkleding …………. raar marktsegment
denx zegt
Misschien raar in jouw ogen…. maar er is een doelgroep voor.
leaper035t zegt
Alle kenmerken van een coupe zitten erin! 3 deuren, elegante lijnen, laag bij de grond, lange motorkap. Één en al sportiviteit!
Zucht.
Willy500E zegt
Vanaf heden dus overbodig 🤷♂️
Dutchdriftking zegt
Niet verrassend natuurlijk, wel jammer. Voor het type auto vond ik deze altijd best wel geslaagd, al zou ik zelf altijd de C estate kiezen. Nog steeds de mooiste auto van zijn segment.
quincy zegt
Ik ben benieuwd wat het verschil in gewicht is voor beiden uitvoeringen met de vorige versies.
Maar blijft een sjonnie/patser bak wat mij betreft en iemand die ik ken die hem heeft bewijst dat helaas maar al te goed (anekdotisch bewijs, I know)
Johanneke zegt
Zoals bij de andere 4 pitter AMG modellen, waarom zou je dit nog kopen. Als je geen 6 in lijn meer hebt, of v8, of iets anders moois, pak dan gewoon een EV. Die zijn ook loeisnel, kosten minder per km, en rijden vrijwel hetzelfde. Plus, dit wordt zo’n auto die technisch zo loeimoeilijk is, dat niemand het ding over 10 jaar nog kan onderhouden. Of degene die het kan heeft er een week voor nodig als er iets kapot gaat, wordt het zeer duur.
ghost zegt
Dus dat ding weegt 2500kg en dat zou moeten liggen aan een 6,5kwh accu? Maak het dan op z’n minst zo interessant dat je er meer aan hebt, danwel qua range, danwel qua vermindering van gemiddelde CO2/km zodat de bpm heel laag uitvalt..
Fruitcake zegt
Je moet toch wel gek zijn om een ton te betalen voor een 4 cilinder
rollingstoned zegt
Als ik voor 100k een 037 kon kopen, dan had ie hier al lang in de garage gestaan 😋
078spotter zegt
zonde zonde,welke modellen van AMG hebben nu nog wel de V8 eigenlijk?
AudiRS zegt
De oudere modellen.
saxoke zegt
Kijk BMW, zo maak je een mooie SUV coupé. (gelukkig is het smaak, maar ik zou eerder hiervoor gaan dan voor een X4)
AudiRS zegt
Zo’n dikke en extreem dure SUV. En dan een sneue 4cil.
Gelukkig wel wat power maar toch. 4cil. Manmanman…
alassad zegt
Rare panelgap op het dak?
saxoke zegt
Ik denk dat je de rail voor dakrails ziet als een panelgap?
MarcoM zegt
Dat wordt een giga afgang voor Mercedes, dat kan ik je nu alvast vertellen.