







Met 4Matic, alleen jammer dat de wintersport al bijna voorbij is.
Het is nog steeds een beetje verwarrend hoe het nu zit met de naamgeving van Mercedes. Maar dit model is dus afkomstig van Mercedes-AMG, bedoeld voor in de Performance familie. Het nieuwste paardje positioneert zicht hiermee net onder de bekende C63. Voor de jongeren onder ons; Mercedes gebruikt de naam C43 al eerder.
De C43 zal zijn kracht putten uit een 367 pk (540 Nm) sterke drieliter V6 met turbo turbo. Daarmee doet ‘ie net 102 pk onder voor zijn grote broer, de C63. Gekoppeld aan de bekende edoch nieuwe 9-traps automaat wordt de power via alle vier de wieltjes de straat op gesmeten. Geen achterwielaandrijving, het is echter wel mogelijk om de kracht tot 69% naar de achterwielen te sturen. Al met al zet je een lekkere 0-100 tijd neer van 4.7 seconden. Topsnelheid… ach, moeten we het nog vermelden?
Het onderstel is niet ongewijzigd gebleven en vindt zijn oorsprong dan ook in de C63. Voornamelijk de vooras is door elastokinematische (veel te vroeg hiervoor) behoorlijk anders. Het geheel wordt afgemaakt met het bekende bumperwerk, iets meer ingetogen uiteraard, en vrolijke logo’s die verklappen dat je net niet genoeg geld had voor het snelste model.
Moggee, dat was een pittig bakkie koffie.
De naam is historisch verantwoord, mooi apparaat dus maar inpakken zou ik zeggen.
@turboboy: De naam is historisch verantwoord? De C43 AMG van weleer had een 4,3l V8 (concurrent voor de M3 E36) waar de serienaam echt tot zijn recht kwam. Ze hadden dit lelijke eendje gewoon C300 moeten noemen. C43 als typeaanduiding geven is lachwekkend en zichzelf totaal niet serieus nemend.
@baap:
Idd .. Gewoon een nepper met AMG stickertje ..
@lincoln: hij maakt alleen gehakt van de oude C43 . Dus blijven jullie maar in die trage v8 turbo loze rondblazen. Ik ga wel met de tijd mee. Top auto deze nieuw C43 !
@baap: Inderdaad, dit gebakje hadden ze nooit C43 mogen noemen. Hiermee doen ze de echte C43 ontzettend tekort.
@danielj:
Klopt ..
Had bij de C43 nog echte C43 beleving ..
Pure verkwanseling ..
@baap: 4,7 seconden naar de 100 vind niet lachwekkend.
@AMGS: Ik heb het ook niet over de ‘4,7s naar de 100 tijd’, daar hoor je me niet over. De typeaanduiding C43 is wel erg triest als er ‘maar’ V6je in ligt.
@baap: In rekening genomen dat Mercedes de typenamen een beetje verandert. En een AMG sticker erop plakken betekent niet dat er een V8 in moet liggen. Het betekent dat AMG heeft meegeholpen.
@mercedesclk350: Voor mij geldt dat wel als het predikaat C43 achter op de kofferklep staat. C43 betekent V8. Nothing more, nothing less :)
@baap: niet meer dus?
Als geen een van de badgets tegenwoordig meer klopt, wat maakt het dan nog uit..
@AMGS: Ja want het gaat natuurlijk alleen om de cijfers!
@baap: ik vind het een beetje onzin wat je zegt, dus omdat de totale cilinderinhoud van deze auto geen 4,3l is, mag hij ook geen “C43” heten? De S65,S63,A45,CLA45,C63 etc etc mogen dus ook allemaal niet zo heten omdat het niet overeenkomt met hun cilinderinhoud..? Misschien moet je meegaan met je tijd en accepteren dat er tegenwoordig wat zuinigere auto’s worden gemaakt dan vroeger, die ook nog is veel sneller zijn. Ik zie het probleem niet.
@reinoutgtr: Ik ben nog van de oudere garde en houdt van puurheid. Dus die typeaanduidingen van menig premium automerk slaan kant noch wal en hebben niks maar dan ook niks meer te maken met de cilinderinhoud zoals dat vroeger wel was. Ik stoor mij daar aan, maar jij blijkbaar niet. Ach, smaken en ideeën verschillen blijkbaar.. niets mis mee. :)
@baap: gelukkig verschillen smaken! Maar om nou te zeggen dat het lachwekkend is om deze auto De typenaam (amg) C43 te geven vind ik een beetje overdreven ?. Het zal misschien allemaal niet zo puur zijn als de oude C43, maar qua prestaties zeker wel zijn naam waard naar mijn mening.
Smooi
Toch weten die Duitser telkens weer een niche te vinden
Jammer dat het label AMG te grabbel wordt gegooid om alles groter dan een vierpitter te benoemen.
Maak dit iets als C400 en bied een aeropakketje erop aan.
@dieselaer: precies. Of noem ‘m gewoon C300 (alhoewel, die heb je al in de VS).
@e550: zou ik ook beter vinden, maar dat werkt niet omdat hij dan onder de c350e terecht zou komen.
@dieselaer: Inderdaad! Echte AMGs moeten nog wel een beetje exclusief blijven.
@650s: ik denk niet dat je deze amg op elke hoek van de straat zult aantreffen, net zoals dat je ook geen 335i op elke hoek van de straat ziet.
@dieselaer: zeker. Zelfde geldt voor de S-line
@thomasbol: s-line is een bumperpakket. Jij bedoelt het s-model van bepaalde audi’s
@romeoalfa: nee, ik bedoel echt S-Line. Een 1.6 TDI zou in mijn ogen niet er uit kunnen zien als een auto met sportieve ambities en RS wielen, want dat is het niet.
@ThomasBol: inderdaad. Iedereen die meer dan 75 kilo weegt moet ook beboet worden als deze op Nikes of Adidas loopt. In trainingspakken lopen buiten sportcomplexen zou voor iedereen strafbaar moeten zijn. Dat of we stoppen gewoon met het opleggen van onzinnige normen en waarden over wat wel en niet kan aan anderen.
@mashell: daarom sport ik niet!
@thomasbol: tot je met een S of RS naast een 1.8 tdi met s-line pakket staat. Dan zie je die bestuurders wel heel erg hun best doen om uit te laten blijken dat het hun niet interesseert :)
@romeoalfa: is niet alleen het bumperpakket. Wat @Thomasbol zegt is wel waar. Rij zelf een A3 Limousine 1.6 TDi S-leasebak. Heeft geen supercarambities maar, gecombineerd met de fabriekaf 16″ velgjes, sportonderstel, elektronische sper, en z’n nodige botox buitenom. Moet zeggen dat de CW-waarde wel invloed heeft op het rijgedrag. Je kunt er wel leuk mee sturen… zomervelgen er misschien nog. Maarja voor de fun nog een 330ci ?
@maxximum: zomervelgen komen er misschien nog op *
@dieselaer: en de A45 + afgeleiden dan? ;)
@amphiby: tja het is inderdaad een vierpitter, maar de peekaa’s zijn er in overvloed en ik snap ook wel dat ze geen v8 in de A leggen. Daar is hij dus nog wel te rechtvaardigen…
Dit, de 435i xDrive M Performance of de S5?
Ik ga zelf voor de Infiniti Q60 Coupe met AWD.
@AutomotiveDesigner: is het niet 440i tegenwoordig?
@meneer: Je hebt gelijk, is lastig bij te houden joh. ?
@AutomotiveDesigner: S5 voor mij dan.
@AutomotiveDesigner: 440i voor mij. Gewoon een persoonlijke keus. De auto’s doen niet veel voor elkaar onder, hoewel de S5 al erg oud is.
@berlinetta: Zal deze op kort termijn niet vervangen worden? Ik hoop in Genève.
@dutchdriftking: Die zal zeker ergens dit jaar worden vervangen denk ik. Geneve lijkt me echter nog erg vroeg.
Zonde van de standaard 4-Matic… Mocht ik hiervoor in de markt zijn zou ik afhaken vanwege gebrek aan RWD.
Het is pas woensdag, we zitten net op de helft.
Is dit nu een soort van vervanger van de x450 AMG?
Dus om het even op te sommen.
Alles tussen C200 en C350 krijgt een 2.0.
En dan heb je de C400 met een 3.0t met 333pk, een C450 AMG met 3.0t met 367 pk. Maar als je m dan als coupe bestelt, dan heet ie C43 ipv C450. Handig.
@gregorius: was de C450 nog vergeten… Rare motorbenamingen nu bij Mercedes…
@reactief: Dat is bij bmw niet veel anders….
@gregorius: Ik begrijp er ook niks meer van.
@gregorius: Ja ze zijn bezig om de typeaanduidingen bij MB op te schonen, dat zie je toch! Het wordt immer makkelijker! *sarcasme uit*
@gregorius: Volgens mij worden de 450-modellen vervangen door de 43-modellen. Mercedes is namelijk gestopt met dat AMG-Sport gedoe en noemt die nu ook gewoon AMG, maar dan iets minder :)
@gregorius: Ze zijn het spoor bijster, net als BMW.
Ligt wel erg dicht op de C400, en ook geen uitgeklopt uiterlijk (wat de 63 zo mooi maakt).
Scheelt maar 30pk en 60nm, beetje weinig verschil tussen een regulier model en een AMG…
@reactief: denk dat het grootste verschil de prijs zal zijn
-edit: nutteloze bijdrage-
@v60polestar: hoezo nutteloze bijdragen?? K mag toch wel vermelden dat k liever een v60 polestar wil??
Ik vind het er niet uit zien. De nieuwe lijn die Merc heeft ingezet kan mij sowieso niet bekoren. Geef dat hoekige, statige maar van weleer, dat is Merc.. dit lijkt gewoon nergens naar (persoonlijk uiteraard).
Zonde dat Mercedes het AMG label gebruikt voor auto’s als deze? Ja. Maar ach, elk merk doet het momenteel, dus erop zaniken heeft geen zin meer. Wel vind ik dit een lekkere auto, de specs zijn ook prima te noemen. Ben benieuwd naar het prijskaartje, de gewone C63 heeft een vanafprijs van 110.000 euro en de C63 S 119.000 euro. De C250 was op de AMG’s na de sterkste uitvoering met een vanafprijs van net geen 49.000 euro. Als ze de C43 weten te positioneren op rond de 70.000 euro doet Mercedes goede zaken denk ik.
Ach ja, het is een heel mooi en fijn ding, maar ze hadden wel het label iets kunnen afzwakken.
Voor een benzineblok met 367 pk is 540 nm best veel koppel, dat blok pakt vast meer dan prima op.
Wat moet dit leuk zijn men een handbak an aandrijving op de achterste wielen…
Hmmm, die cla 45amg heeft iets van 385pk, uit een vierpitter.
Dus deze prachtige auto heeft meer cilinders, minder pk’s.
#raar
@kingjoop: Dit is een ander segment en daarin worden ook andere eisen gesteld. De cliëntèle wil in deze klasse liever wat meer cilinders. Bovendien rijdt het ook soepeler. En wat heb jij liever? Een opgefokte viercilinder of een lekkere V6?
@berlinetta: mijn keuze is een ongeblazen zes-in-lijn met handbak van een ander Duits merk ?
@kingjoop: Ja, dat zou ook mijn keuze zijn. Helaas maken ze dat juweeltje niet meer. Een zesinlijn met turbo vind ik ook niet verkeerd. Of anders een V6 Supercharged van nog een ander merk. Die is ook erg aangenaam.
(06.00 uur: Nederland in Beweging!, voor al uw elastokinematische oefeningen)
En die badge, ach, die haalden we anders toch wel bij Halfords.
Als men het toch nodig vind om een oude batch uit de la te pakken, waarom hebben ze dan niet voor de. C32 AMG gekozen? Lijkt mij meer gepast gezien de V6…
Het lukt me niet om em mooi te vinden.
Blijkbaar is een 3.0 v6 nu een C43 AMG? man man man…. is zn naam toch niet waardig
Noem hem dan lekker een C300 of gooi er 0.2l bij op in die motor en maak het een C32 AMG
Maar dit is gewoon een; net niet gevalletje.
Ik blijf het merkwaardig vinden hoeveel waarde sommigen mensen hechten aan cijfer-, kleur- en/of lettercombinaties…
@rynnus: Is het nu dan tijd om aan diegenen die niet natuurkundig aangelegd zijn elestokinematisch uit te leggen?
Voorkant vind ik echt een verbetering soor de jaren heen gezien, de achterkant daarentegen…
Prachtauto hebbe hebbe!
Is de kans aannemelijk dat deze auto prijstechnisch rond de M2 uit zal komen? In dat geval een moeilijke keus!
Ik dacht even dat de 4pitter van de A45 AMG enz. Hier in zat
Dan is die v6 nog een kleine bonus
Pfff het is een kwestie van tijd en een C63 AMG heeft een 2.0 viercilinder met 3 turbo’s. Moet er NIET aan denken