Idioot snelle elektrische auto’s. Je hebt er niets aan maar leuk is het wel. Met vandaag de nieuwe Mercedes-AMG EQE.
De EQE kenden we al. Maar Mercedes-AMG boeit zich ook met elektrische auto’s tegenwoordig. Dat deden ze al eerste met de EQS en nu is de EQE aan de beurt. Er komen twee varianten op de markt. Voluit de Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC en de EQE 53 4MATIC+.
Mercedes-AMG ziet de EQE 43 4MATIC als de instapper van snelle elektrische auto’s binnen het submerk. Maar het blijft niet alleen bij AMG-uitvoeringen van nieuwe Mercedes-modellen. Philipp Schiemer, voorzitter van de raad van bestuur van Mercedes-AMG GmbH, zegt dat er ook stand alone elektrische AMG-modellen komen. Modellen die dus niet verkrijgbaar zullen zijn als een reguliere Benz.
Mercedes-AMG EQE
Terug naar de nieuwe Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC en EQE 53 4MATIC+. Beide EV’s krijgen een elektromotor op de voor- en achteras in combinatie met volledig variabele vierwielaandrijving. De EQE 43 4MATIC krijgt maximaal 476 pk. Het topmodel is de EQE 53 4MATIC+ met maximaal 687 pk. Daar zitten, net als bij de Porsche Taycan, wel wat haken en ogen aan. Zo moet je het optionele AMG DYNAMIC PLUS-pakket kiezen om het maximale vermogen in een boostfunctie beschikbaar te krijgen. Het maximumkoppel varieert van 858 tot 1.000 Nm. Dat is jammer want eigenlijk wil je altijd gewoon de beschikking over maximale power wanneer je het pedaal intrapt, net als bij de meeste conventionele auto’s.
De EQE 43 4MATIC accelereert in 4,2 seconden naar de 100 en heeft een topsnelheid van 210 km/u. De 53 4MATIC snelt in 3,3 seconden naar de 100. Tenminste, als de accu tenminste voor 70 procent is opgeladen. Anders doet de EV er 3,5 seconden over. De top ligt op 220 km/u of 240 km/u. Ook dat is weer afhankelijk of je dat AMG DYNAMIC PLUS hebt aangevinkt op de optielijst of niet. Bovendien is dat maximale vermogen enkel toegankelijk via Sport+. Ja, je moet er tegenwoordig een handleiding bij krijgen om te weten wanneer je met alle power onderweg bent en wanneer niet.
Mercedes-AMG geeft een WLTP-actieradius op van 462 tot 533 kilometer voor de EQE 43 4MATIC. De 53 4MATIC heeft een opgegeven rijbereik van 444 tot 518 kilometer. Ze halen de juice uit een accu met een nettocapaciteit van 90,6 kWh. Snelladen kan tot maximaal 170 kW, of 11 kW (optioneel 22 kW) thuis- en publiek laden.
Moeten we het alleen nog hebben over prijzen en beschikbaarheid. Kunnen we kort over zijn. Op dit moment heeft Mercedes-AMG nog geen informatie over de prijzen noch beschikbaarheid paraat.
tjorque zegt
En nu de EQE kombi ook even presenteren aub.
gregorius zegt
je, precies, dank u. Ik zou gelijk geïnteresseerd zijn. Maar op deze manier is hij te klein voor een papa!
gekketurbo zegt
Inderdaad, bij iedere nieuwe EV denk ik: Combi, combi, combi!! Zelfs een cabrio ontbreekt.
Helaas zet iedereen in op SUV’s en sedans…
Robert zegt
@tjorque: toch wel opvallend voor een merk als Mercedes, dat waar ze de laatste 20 jaar zo goed waren in het vullen van niches, het nu zo stil blijft over deze carrosserie variant. Terwijl de conventionele E-Klasse de facto een benchmark is geworden voor dit type auto.
ty5500 zegt
Ik vind hem wel mooi, zowel het interieur als exterieur
royaledeluxe zegt
Inderdaad, om een of andere reden zijn de designlijnen hier beter uitgevallen dan bij de nieuwe S reeks. En dat voor zowel het interieur als het exterieur.
Het blijft toch wel een atypische Mercedes auto langs de buitenzijde.
karhengst zegt
En op iedere elektromotor staat de naam van wie hem in elkaar heeft geschroefd?
Ik snap dat het gedaan wordt uit marketingperspectief, maar wat een uitholling van de naam AMG zeg.
mashell zegt
Met de verkoopaantallen van AMG was het uithollen van het “handgebouwd” al heel lang aan de gang. Dat er AMG pakketjes op een C180 bestelbaar zijn helpt ook niet mee.
dawwg zegt
Tja, paupers willen zich nou eenmaal associëren met de top-dogs; de AMG-bumpertjes, S-line logo’s,M-batches en Cupra velgen zijn niet aan te slepen op 100pk koffiemolens :( Net zoals de Louis V trainingspakken voor rappers … gebrainwasht door de commercie.
Pordon zegt
@dawwg: Heb je wel eens een A-klasse zonder AMG-pakket naast een A met AMG-pakket gezet… Het ziet er gewoon een stuk beter uit. Het beestje moet een naam hebben en de sportieve lijnen worden dan vernoemd naar de sportieve divisies.
mashell zegt
Dat het er “beter uitziet” is het resultaat van conditionering, de conditionering dat het sportief is en sportief goed is. Die conditionering gaat heel ver, verder ook dan auto’s, veel mensen dragen sportschoenen, voetbalshirts of trainingspakken terwijl ze niet eens aan het sporten zijn.
Maar er zijn ook mensen die grote luchtinlaten, zwarte sierelementen en zwarte dakhemels niet met sportief maar juist met goedkoop associëren.
ericc zegt
Op auto motor und sport staan de prijzen al! En natuurlijk niet voor de gewone sterveling..
maarteno zegt
wilde al zeggen, prijs = kost duur
SimonMc zegt
@maarteno: kost veel of is duur.
dawwg zegt
Ja, heel veel duur.
harrie zegt
Hoeveel ton weegt dat ding?
Geen probleem, ik draai er nog wel een extra spaarlampje in.
SimonMc zegt
@harrie: Je punt?
harrie zegt
Greenwash mobiel pur sang.
mattr zegt
Dat hyperscreen is wel ff wennen hoor, voor de rest prachtig interieur!
“Het maximumkoppel varieert van 858 tot 1.000 Nm. Dat is jammer want eigenlijk wil je altijd gewoon de beschikking over maximale power wanneer je het pedaal intrapt, net als bij de meeste conventionele auto’s.”
Bij ‘conventionele’ auto’s lees je ook regelmatig dat de motor een tijdelijke overboost kan geven. En als je het als een tijdelijk extraatje ziet is die overboost toch ook gewoon een leuk cadeautje?
karhengst zegt
Diesels zijn ook niet zelden qua koppel beperkt in de eerste of eerste twee versnellingen.
Ik denk dat ze bij Mercedes wel weten wat ze doen. In de vergelijking van de i4 vs de Model 3 gaf Carwow ook al aan dat een beetje beperking voor een fijnere rijervaring zorgt. De i4 is dusdanig direct dat een kleine progressie in de krachtafgifte voor een hoger comfort zorgt. Het rubber zal je ook dankbaar zijn.
scalvaro zegt
Volgens heb je direct koppijn als je er mee weg rijdt. wat een vervelende dreun zit er in dat filmpje. Kijkadvies: headphones off.
erce zegt
Wacht wat? Je moet dus eerst de ingetrokken handgreep een ai geven, dan wachten tot de handgreep is uitgeschoven en dan kan je pas de deur open maken?
mashell zegt
Dat is de schuld van Tesla, die hebben de trend ingezet dat elektrische auto’s onhandige deurklinken moeten hebben.
erce zegt
@mashell: doen ze bij BMW dan toch fijner. Mijn iX3 heeft normale handgrepen en de iX heeft wel een soort weggewerkte handgrepen, maar daar hoeft niet eerst iets uit te schuiven nadat je het geaaid hebt.
mashell zegt
Ook de drie elektrische Audi’s doen aan de onhandige deurklinken trend niet mee. Waarom Mercedes nu (bij de EQC niet) deze behoefte wel voelt is me een raadsel. Het scheelt je misschien een kilometer range maar het gaat ten koste van dagelijks gebruiksgemak.
ty5500 zegt
Audi biedt dan wel weer camera’s als optie aan ipv zijspiegels. Echt een verbetering van het comfort lijkt me dit ook niet en de verbruikswinst is vermoedelijk ook erg beperkt.
mashell zegt
Audi biedt die camera’s alleen aan op de e-tron, niet op de meer recente e-tron GT en Q4 e-tron. Als je youtube reviews er van bekijkt dan is het ook duidelijk waarom, het levert meer nadelen dan voordelen op. Dus gewone spiegels en gewone deurklinken monteren, wil je efficiëntie winnen dan moet het gewicht naar beneden (dat is het geheim van de Tesla Model 3, die is relatief licht en toch crash veilig).
e36thuglife zegt
Kapot lelijk. Wie wil er nou een AMGtje zonder brede wielkassen en lucht happers en zo?
kevertje zegt
Ik begrijp nog steeds niet waarom electrische auto’s zo’n vreemd (haast afstotelijk) uiterlijk moeten krijgen. Is dit nu de ‘vorm’ die de massa doet watertanden om ‘over te stappen’, zelfs al is de prijsdelta een stuk hoger (en zeker bij het klassieke E/S klasse publiek). Ik denk dat het een deel bewust is. Ze richten zich qua marketing op avantgardisten. Deze merken willen eigenlijk zelf niet dat het gros van hun huidige markt nu al de EV-beslissing neemt voor een volgende wagen. Dus daar nog minstens een half decennium hybride rommel op hypergepimpte verbrandingsmotoren. Misschien zegt iemand straks wel dat alles op electriciteit en batterijen toch niet het juiste traject is?
mashell zegt
Het is niet afstotelijk, het is even wennen. Het drie dozen concept van een sedan is ook niet fraai en het gerekte van een stationwagen al helemaal niet maar daar zijn we aan gewend geraakt.
De fabrikanten vinden het overigens prima dat de klanten elektrisch gaan rijden, niet voor niets heeft Mercedes van haar best verkopende model, de GLC, als eerste een elektrische versie gemaakt.
karhengst zegt
Technisch gezien is het een vooruitgang. De aerodynamica is gewoon beter bij een meer druppelvormige auto, wat ook de reden was waarom de Prius (wie kent ‘m nog?) er zo uit zag. Zeker nu er geen groot blok staal / aluminium onder de kap hoeft, biedt het mogelijkheid tot optimalisatie.
Persoonlijk vind ik alleen de AMG-style luchthappers totaal uit de toon vallen met het strakke / gladde design van de rest van het front. Heel geforceerd.
berlinetta zegt
Poeh, smaken verschillen natuurlijk maar ik kan niet anders zeggen dan dat ik dit echt heel lelijk vind. Zowel van binnen als van buiten.
neal zegt
het filmpje lijkt een beetje als een spannende film kijken zonder geluid… je verwacht gewoon een dikke roffel..
V8Vantage zegt
Mooi. Kan die nog aardig bijhouden op de autobahn met m’n 11 jaar oude diesel :-) Voorlopig nog geen EV nodig dus.