Ruim zat, veel comfort als je het wil of de complete hooligan gaat uithangen. Daarmee is de E63 bijna de perfecte Autoblog auto. De generatie W212 van de Mercedes E63 AMG is inmiddels betaalbaar, dus de hoogste tijd voor een occasion aankoopadvies.
Het verhaal van de W212 E63 begon in 2009 met de atmosferische M156 6.2 liter V8. Met een vermogen van 520 pk bij een lekker hoog toerental van 6800 tpm sprint de E63 in 4,5 sec naar de 100 (4,6 voor de Estate).
[bbmediaclip clipID=”3756218″ playout=”autoblog_yt” autoplay=”false”]
In 2011 verloor de E63 0,7 liter aan slagvolume, maar dat werd ruimschoots gecompenseerd door het toevoegen van twee turbo’s. De M157 twin turbo 5.5-liter V8 kwam in een reguliere en een duurdere Performance versie. Zowel de 6.2 als de 5.5 E63’s zijn geleverd in een sedan- of stationcarrosserie. In de basis pre-facelift twin turbo 5.5 (520 pk bij 5250 tpm) is de 0-100 tijd 4,4 seconden. Met Performance Package stijgt het vermogen naar 550 pk van 5250-5750 tpm en duurt de sprint 4,3 seconde. Door een iets hoger gewicht is de E63 stationwagen altijd 0,1 seconde langzamer.
Op de foto hieronder zie je drie verschillende bouwjaren E63. De middelste is de Mercedes E63 AMG W212 die we behandelen in dit occasion aankoopadvies. De twee aan de flanken zijn het nieuwere model. Ook niet te versmaden, maar die komen vast een andere keer nog wel. Als je nog een paar plaatjes wilt kijken, we hebben diverse spots van de E63 AMG.
Facelift W212
In 2013 verloor de gehele E-klasse reeks de kenmerkende dubbele koplampen tijdens een facelift. De E63 AMG kreeg er bovendien wat pk’s bij, het vermogen steeg naar 557 pk. De E63 AMG S W212 (rijtest) die altijd 4Matic vierwielaandrijving heeft kreeg zelfs 585 pk.
Met de facelift werd er weer een tiende van de sprinttijd naar de 100 afgesnoept (het duurt nu 4,2s). Voor degene die echt meters willen maken is er echter maar één optie: de E63 S met 4Matic. Ondanks dat de E63S met 4Matic bijna 100 kg zwaarder is, komt deze door een betere tractie aanmerkelijk beter uit de startblokken. In 3.6 seconde staat er al 100 op de teller.
Aandachtspunten Mercedes E63 AMG
Als je een tweedehands Mercedes E63 AMG wilt kopen, dan hebben we een aantal tips voor je. De betrouwbaarheid is op zich in orde, maar loop toch even door de lijst met Mercedes-AMG E63 problemen van dit occasion aankoopadvies heen.
Carrosserie en interieur
- Contactsloten lijken storingsgevoelig bij de vroege bouwjaren. Alleen vervanging van het contactslot verhelpt dit probleem.
- Het leer van de zitting wil nog wel eens scheuren.
Onderstel
- Soms treden lekkages op bij de pomp van de stuurbekrachtiging.
- Nog een lekkageprobleem kan er optreden bij de luchtvering achter. Dan zakt de achterkant wat in. Oorzaak kan simpelweg een los geschoten slang zijn, maar ook een gat in een balg van de luchtvering behoort tot de mogelijkheden.
- De achterwielaangedreven E63’s lusten best een achterbandje. Let er tijdens aanschaf op wat voor rubber er op ligt. Goedkope banden passen niet bij het prestatiepotentieel. Als ze op de achteras zitten, dan is het nog een leuk excuus om ze direct op te roken.
- Keramische remmen van 402mm groot waren optioneel verkrijgbaar vanaf 2014. Ze zijn te herkennen aan de gouden remklauwen. Keramische remmen gaan in theorie een autoleven mee. In de praktijk niet en ze zijn kostbaar om te vervangen. Controleren dus! Het werkgebied moet een glans hebben en op de randen mogen geen beschadigingen te zien zijn.
Aandrijflijn M156 6.2 V8
- Bouten van de cilinderkop van de E63 AMG van voor 2010 kunnen corroderen, waardoor de koppakking gaat lekken. Symptomen zijn verlies van koelvloeistof, een rijzend oliepeil en witte rook. In een worst case scenario loopt de V8 compleet stuk, maar het probleem is gelukkig zeldzaam.
- De nokkenas is gevoelig voor slijtage: het wordt veroorzaakt door de kleppenlifters die defect raken, waardoor er te veel van de nokken wordt gevergd. Het probleem is alleen op te lossen door een gedeeltelijke (top-end) motor revisie. Tikkende geluiden of andere bijgeluiden van de kleppen kunnen een indicatie zijn dat het mis is, soms treedt er ook vermogensverlies op. Na het verwijderen van het kleppendeksel is het probleem snel te achterhalen.
- Een ratelend geluid bij de start kan ook worden veroorzaakt door de nokkenasversteller.
Aandrijflijn M157 5.5 twin turbo V8
- In 2011 en 2012 kon de V8 last hebben van een rekkende nokkenasketting. Dat was te horen bij de koude start, maar het kan diverse andere problemen veroorzaken zoals vermogensverlies of misfires. Een andere klep die voorkomt dat olie terugkeert was een deel van de oplossing. Vanaf 2013 werden er ook andere kettingspanners gemonteerd. In het uiterste geval moet de ketting worden vervangen en dat is prijzig.
- De bougies moeten regelmatig vervangen worden, zeker bij getunede auto’s. Hoe heftiger getuned en hoe “enthousiaster” je rijstijl, hoe eerder ze op zijn. Symptomen zijn vermogensverlies, misfires, stotteren en een hoger brandstofverbruik. Vaak merk je het als eerste bij opschakelen bij volgas.
- De M157 V8 had ook nog wel eens last van incontinente slangen voor de koelvloeistof. Rijd daar niet mee door, want oververhitting ligt op de loer.
Aandrijflijn algemeen
- De E63 lust het liefst goede brandstof, en lust er ook veel. Tank echter nog steeds goede benzine. Wellicht niet bij een “witte pomp” maar liever een duurdere premium brandstof. In ieder geval 98 of beter.
- Olieverbruik: de V8 lust niet alleen graag brandstof, ook olie kan er rap doorheen gaan. Controleer dus regelmatig het oliepeil. En hadden we al genoemd dat je regelmatig olie moet verversen?
Elektronica
- Elektronische gremlins willen ook nog wel eens de kop opsteken. Foutmeldingen en afslaan van de motor hebben vaak te maken met gecorrodeerde stekkers en/of slecht aansluiting van stekkers op een computer.
- Houdt bij het starten met startkabels de instructies aan die in de handleiding vermeld worden. Doe je dit niet dan loop je grote kans op foutmeldingen en elektronische storingen. Een reset van de auto bij de dealer is dan vaak de enige manier om dit op te lossen.
- Elektrische ramen verdienen ook een testrondje – ze houden er iets vaker dan gemiddeld mee op.
- Een knipperend airco lampje wordt veroorzaakt doordat er te weinig vloeistof in het systeem zit. Vaak moet de aircopomp worden vervangen om dit definitief op te lossen.
Motoren
- E63 AMG t/m 2010 – 6.2 V8 525 pk/ 700 Nm
- E63 AMG 2011- 5.5 V8 525 pk/720 Nm
- E63 AMG 5.5 V8 557 pk/ 720 Nm
- E63 AMG S 5.5 V8 585 pk/ 800 Nm
Aanbod Mercedes E63 AMG W212 op Marktplaats
Op moment van schrijven van dit occasion aankoopadvies zijn er ongeveer 30 Mercedes E63 AMG van de generatie W212 op Marktplaats.nl te vinden. Prijzen voor de Mercedes-AMG E63 W212 variëren van €25.000 tot 60k. Voor het totale aanbod van de Mercedes E-klasse AMG kun je natuurlijk terecht op Marktplaats Auto.
petroldrinker zegt
Wat is een “witte pomp” nou weer? Nog nooit van gehoord…
Blijft wel het gaafste model E klasse ooit (sedan dan, absoluut niet de station)
mashell zegt
Een witte pomp is net als zwarte piet, een uitstervend ras. Racistisch is een witte pomp niet maar die merkloze pompen zijn bijna allemaal verdrongen door de bekende merken. onbemande tankstations of regionale merken.
petroldrinker zegt
Ahh ok, ja wij hebben int dorp een “Hendriks” zitten, als ik thuis moet tanken altijd daar, steun graag de lokale ondernemer vergeleken met een shell of BP in de buurt, maar om te zeggen dat ik ervoor omrijdt of extra rustig ga rijden om zo thuis te tanken nee…
mashell zegt
Bij ons is er een regionale keten met de naam “Fieten Olie”. Mooi nieuw tankstation 1 dorp verder en het scheelt meestal wel 10 cent per liter met bij mij in de woonplaats. Ik betaal niet eens de brandstof zelf maar ergens anders dan daar tanken als je er toch langs rijdt is eigenlijk gewoon een economisch delict.
bimmerfan zegt
@mashell: Fieten Olie valt niet onder de noemer witte pomp, de brandstof van Fieten is afkomstig van Q8 Oils en dit staat bekend als een A-merk.
timowouters zegt
@bimmerfan: en Q8 is eigenaar van Tango. En dat wordt ook vaak zo’n witte pomp genoemd met sle hte kwaliteit brandstof.
Vind t maar discutabel. Nog geen overtuigend bewijs gezien dat er verschil in zit. Behalve die tussen oor 1 en oor 2.
bimmerfan zegt
@timowouters: maar ja dat soort mensen moet je vooral lekker de zo bijzondere shell v-power laten tanken waar je alleen voor de naam shell al 10 cent meer betaald. Ik tank lekker mijn e39 M5 vol met de euro98 die Fieten aanbied.
mashell zegt
Fieten is ook geen witte pomp, dat valt bij mij onder regionaal merk. Een witte pomp is gewoon echt blanco en inmiddels echt zeldzaam.
jarnobakker zegt
@mashell: Ah , nog een tukker
theblazerunner zegt
Fieten Olie zit ook in de buurt van castricum en beverwijk
cossiekiller zegt
Je bent toch niet van de buurt van Geetbets? ?
bbfix zegt
@petroldrinker: ben het met je eens, gaaf model.
Witte pomp zijn de goedkopere stations, vaak alleen te betalen met kaart, zoals Amigo of Tinq. Brandstof is over het algemeen van mindere kwaliteit, en vaak met minder of geen toevoegingen.. correct me if i’m wrong
mashell zegt
Wrong. Een witte pomp heeft geen merk. Het is gewoon ehh ja een witte pomp zonder merk erop. De brandstof komt gewoon van de A merken. Dat hoeft niet elke keer hetzelfde A merk te zijn maar is het meestal wel. Kwaliteitsverschil zit er niet in met de A merken. Het grootste deel van het kwaliteitsverschil in de brandstoffen zit sowieso tussen de oren van de bestuurder.
unknown32 zegt
@mashell: Dat dacht ik ook… In Belgie komt alles van de raffinaderijen van Total of (2de weet ik niet meer). Maar ondanks ik tank altijd bij esso express omdat die op 500m van bij mij zit:-)
Fr13ndlyGh0st zegt
Een merkloze pomp, of budget pomp. Dus geen Max Verstappen TinQ brandstof of die van de pomp die voor je lokale garage staat. Gewoon BP Ultimate, Shell V-Power of Total Excellium erin, en zoals ze zeggen altijd RON98 of hoger.
Dit geldt in mijn ervaring niet alleen voor dit soort performance auto’s, zelfs de 1.2 TSI uit de Polo van mijn wederhelft vindt RON98 een stuk lekkerder dan RON95 met sinds kort de eco toevoeging.
mashell zegt
Auto’s waar er veel van verkocht worden hebben lange lijsten omdat elk gebrek(je) wel een paar keer gemeld wordt. Dure sportief bedoelde modellen hebben vaak ook wat meer gebreken omdat die meer op prestaties dan op duurzaamheid worden afgestemd en er dus ook wel eens wat stuk gaat. Maar deze waslijst valt me echt enorm tegen, dit is niet gräppig meer.
technopatat zegt
@mashell: mwa, ik ken verscheidene met een W212 E63 AMG (S) en allen volledige probleemloos. En al zeker geen olie verbruik bij die 5.5’s. Misschien omdat mijn kameraden/kennissen allemaal mooi warm rijden? Dat is bij elke performance auto wel belangrijk uiteindelijk…
De kopbouten van de 6.2 is een ‘bekend’ probleem bij de vroegere 6.2’s. Bij de W212 heb ik het nog nooit gehoord allesinds. Ik vermoed dat het eerder een algemeen motorprobleem vermelding is dan een specifiek model probleem want dit is aangepakt na enkele bouwjaren (ik dacht na 2009 uit het hoofd).
theblazerunner zegt
@technopatat: Hangt er natuurlijk ook vanaf wat de eigenaar vóór jouw “kameraad” ermee heeft gedaan
technopatat zegt
@theblazerunner: 2 hebben nieuw gekocht en de derde was een Mercedes benz werknemers auto (of hoe heet die term ook weer?) uit Duitsland. Dat zijn inderdaad 3 auto’s die normaal wel de nodige liefde hebben gehad :)
Het enige grote probleem dat zij alledrie er mee hadden was de afschrijving. Echt geschift wat die auto’s de eerste 2 jaar verliezen… Er is er maar 1 die weer een nieuwe E63s gekocht heeft. De andere 2 rijden wat anders nu, als het minder kost kan je er minder op verliezen tenslotte :) (E53 AMG en X5 m50d).
fernie zegt
Belangrijkste… hoe heeft de vorige eigenaar het ding onderhouden. Is niet goedkoop rijden en voor een paar knaken onderhouden werkt niet.
cossiekiller zegt
Als ik voor zo’n auto in de markt was, werd het direct een CLS63 shooting brake.
Zelfde motor, bijna dezelfde prijzen. Wel iets zeldzamer
Turbo S zegt
@wouter je lijst met aandachtspunten is zo lang dat je bang wordt zo’n ding te kopen.
SvenskaAeroplanAB zegt
@mercedesbenze350cdi: dat is bij iedere Duitse auto zo tegenwoordig toch?
Turbo S zegt
@svenskaaeroplanab: in mijn geval altijd reuze meegevallen. Goed de laatste auto’s waren allemaal erg jong gebruikte exemplaren. Echter mijn laatste aankoop was sindskort een iets ouder exemplaar, een 2013 Panamera gts, die ik na alle aandachtspunten van autoblog uit voorzorg toch maar eentje met een jaar approved heb genomen.
mashell zegt
Het doel van aankoopadvies is om je voor ellende te behoeden. Er geen kopen is de beste manier om er geen ellende aan te beleven.
deora zegt
Voor mij de pre facelift met de 6.2 v8 en het liefst in een zilverkleur.
bimmerfan zegt
Dan voor mij toch het liefst de w211 in volledig originele staat, die is de nektas en petjes tijd wel voorbij. Dit model is de nieuwe gucci pet mobiel.
frank2b zegt
Ik ben het lijstje met aandachtspunten van mn GS kwijtgeraakt. Wat stond er ook al weer op ……
Oh ja. Af en toe even tanken.
SvenskaAeroplanAB zegt
@frank2b: Jawel, staat 1 punt op: het slotje van de middenarmsteun voor word lam na een jaar of 10. Kost 12 euro…
frank2b zegt
@SvenskaAeroplanAB Potjandikkie! Nog er eens aan toe!
erikabarth zegt
@frank2b grootste probleem is dat zo’n GS uiterst slaapverwekkend is.
Als autoliefhebber wil je toch ook wat leuks hebben, alleen al dat geluid van die Benz!!
Voor de saaie huisvader en boekhouders hebben toyota/lexus.
frank2b zegt
Living on the edge!
grasvreter zegt
Ik heb zo veel horrorverhalen over luchtvering gehoord dat ik er erg bang voor ben geworden. Zijn er van dit soort auto’s die de 3ton halen zonder problemen, of is het echt niet de vraag of je het krijgt maar wanneer.
SvenskaAeroplanAB zegt
@grasvreter: Nee, die zijn niet. Bij Lexus gaat het 2,5 ton mee, bij Benz 2 ton, bij de rest nog minder. Maar het gaat een keer stuk…
tristan25 zegt
@grasvreter: Bij onze XJ uit 2004 gaat de luchtvering al 346.000km mee, het kan dus wel
polak zegt
Ik heb in NL nog nooit slechte peut gehaald. Gelukkig tank ik ook regelmatig in Polen. Berucht us de Auchan in Poznan. Mijn diesel verbruikte acuut 15% meer, kon ik gewoon zien op het metertje van mijn Sharan. En ooit in de buurt van Szklaska Poreba gas getankt. Kwam de berg echt niet meer op in mijn Nissan Primera.
mark383 zegt
Haha herkenbaar. Was 12 jaar geleden een keer op doorreis in Servië. Goedkope diesel man! Gelijk maar even twee jerrycans extra gevuld en achterin gelegd. Hadden we beter niet kunnen doen. Ik weet niet wat het wel was, maar (pure) diesel was het zeker niet. Stonk behoorlijk en verbruik steeg met 10 a 20 procent.
quinn zegt
https://www.gomes.nl/mercedes-benz/e-klasse/63-amg-s-4matic-panoramadak-distronic-comand-navigatie-soundsystem/occ15174942?conpag=p005024
raoufff zegt
Leuk voor in een trouwstoet om een paar rondjes mee te rijden maar verder heeft heeft deze auto geen toegevoegde waarde, nou ja misschien als auto voor de CEO van een autodemontagebedrijf.
theblazerunner zegt
@raoufff: kom zelf eerst maar ‘ns in wat beter aan zetten.
993carrera4s zegt
Fantastische auto’s, maar ik heb vind de W211 en W213 mooier.
fconderkantlat zegt
kapotte stuurbekrachtingspomp had ik al binnen 50.000 km mogen ervaren.
hierdoor heb ik 20 minuten mogen ervaren hoe het is om een loodzware auto zonder stuurbekrachtiging naar de dealer te rijden. en nat dat mn oksels waren geworden!
sollie1984 zegt
@arashrsf: nou…dan mag je wel vaker naar de sportschool!
erikabarth zegt
@bimmerfan probleem van de reguliere RON 98 is dat er nog steeds bio ethanol is bijgevoegd.
Dat is bij Shell V power absoluut niet het geval.
theblazerunner zegt
@erikabarth: Ook de 98 bij BP, Texaco en Tamoil zijn zonder ethanol
erikabarth zegt
Absoluut een gave wagen, maar technisch uiterst belabberd is al die problemen en olie verbruik lees.
sjeemsbond zegt
Gave auto…voor de lokale shoarmaboer, nacht apotheker of de taxichauffeur die zich Verstappen waant.