De Mercedes-AMG CLE63 Cabrio is zo’n auto die alles kan.
Het is wel geinig, Ondanks dat we kritisch zijn op ingrepen om autorijden milieuvriendelijk te houden, is er wel een enorm voordeel: meer vermogen! Eerst dankzij de downsize turbootjes, daarna met PHEV’s. En met elektrische auto’s zit het met pk’s in elk geval wel goed.
De enorme pk-inflatie zal eventjes doorzetten. In dit geval zien we dat met de Mercedes-AMG CLE63 Cabrio E-Performance. Mocht je denken: wat is een CLE nu in hemelsnaam? Dan kunnen wij dat kort toelichten.
Wat is een CLE? Nou, dit!
Het is in principe dat wat de CLK (en de C207-generatie E-Klasse) ooit ook was. Het idee is simpel: de techniek van een C-Klasse met daarop de styling, luxe en het prijskaartje van een E-Klasse.
De techniek van de CLE is echter afkomstig van voornamelijk de C-Klasse. De E-Klasse – die Das Haus vandaag gaat onthullen – zal een maatje groter zijn. Van de CLE komt er ook een snelle AMG-versie en die is door @spotcrewda op de gevoelige plaat vastgelegd.
De CLE63 heeft de techniek van de C63 E-Performance onder de kap. Dat betekent een 2.0 viercilinder met een ingenieus vierwielaandrijvingssysteem en elektromotoren. In totaal is de gehele combinatie goed voor maar liefst 680 pk. Ja, weten het.
Een lichtere auto met V8 en enkel en alleen achterwielaandrijving is speelser, maar met 680 pk en 4Matic moet dit een beuker van jewelste zijn. Ook is het een compleet nieuw segment, want we kennen niet echt veel vierzits cabrio’s met plug-in hybride setup en vierwielaandrijving.
Wanneer verwachten we de Mercedes-AMG CLE63 Cabrio?
Naast de dikke CLE63 staat er ook een mildere CLE53 ook op de planning. Deze zal dan de aandrijflijn krijgen uit de C43, waar jullie aller @wouter niet heel erg van onder de indruk was.
We verwachten de CLE introductie over enkele maanden dit jaar (2023). De AMG-varianten vervolgens verwachten we eigenlijk pas volgend jaar, hopelijk ook bij de Nederlandse Mercedes dealers.
Mercedes-Benz had de afgelopen jaren heel erg veel modellen in het gamma. Heel erg tof, maar er was ook nogal veel overlap. Ook zijn de verkooopcijfers van dit nicheproducten een stuk lager.
Daardoor worden twee modellen vervangen door eentje. Het is niet de eerste keer dat Mercedes deze tactiek toepast. Zo is de huidige Mercedes-AMG SL de vervanger van de Mercedes-Benz S-Klasse Cabrio, Mercedes-Benz SL én de Mercedes-AMG GT Roadster in één. De CLE is dus niet de enige.
Fotcredits: CLE63 op de ‘Ring van @spotcrewda via Autoblog Spots.
Meer lezen? Dit zijn 11 dure auto’s met en viercilinder!
weetikveel zegt
Is dit dan eigenlijk de eerste plugin cabrio?
JanJansen zegt
Ben ik erg streng als ik zeg dat de Autoblog redactie te weinig in lichte auto’s rijdt?
willeme zegt
@janjansen:
Hey, ik heb de Audi A6 (1.780 kg leeg) de deur uit gedaan voor een Mini Cooper S (1.115 kg)!
Probleem is dat er weinig lichte auto’s meer zijn. Consumenten willen alle luxe, veel vermogen, alle veiligheidsfeatures en vierwielaandrijving. In dat licht bezien zijn ze relatief gezien licht.
Maar in absolute zin is het droevig gesteld. elke keer als je in een lichte auto rijdt, merk je hoe leuk dat eigenlijk is. Ook al zijn ze iets minder snel. Met de Mini ga ik geregeld voor de fun een rondje om, met de Audi deed ik dat nooit.
rollingstoned zegt
“Maar in absolute zin is het droevig gesteld. elke keer als je in een lichte auto rijdt, merk je hoe leuk dat eigenlijk is. Ook al zijn ze iets minder snel.”
Precies dit inderdaad.
rismo zegt
#Ilovedmy2004polo #myClioSportDieselwastop
Rij nu met veel meer gewicht en vermogen maar ben ze nooit vergeten. Alleen al de rotondes…
JanJansen zegt
Dank voor je eerlijke antwoord!!
Momenteel zijn er gelukkig nog enkele eenhoorns op de markt. Maar eigenlijk maar één die ook dagelijks te gebruiken is, dat is de Alpine A110.
Ik rij zelf Caterham en die is nog lichter, heeft een enorme beleving en is goedkoop te rijden, maar wel een stuk minder praktisch dan de Alpine.
Tenzij geld geen rol speelt, dan gaan we bij BAC of Gordon Murray winkelen.
Fernando zegt
Eeen CLE63 AMG met 2,0L viercylinder? Nee dank u
tortuga zegt
Dit is dus de vervanger van de C cabrio en E cabrio?
leaper035t zegt
Een CLE 63 coupe lijkt me ook best fijn!
melcon zegt
Ik mis een beetje in het artikel hoeveel de echte motor en hoeveel de elektromotor nou levert? Wellicht nog niet bekend maar het overgrote deel van het vermogen komt vast uit de echte motor.
Fruitcake zegt
Je moet wel gek zijn om hier meer dan een ton op stuk te slaan :|