Een dikke coupé met een zes-in-lijn. Dat is de nieuwe Mercedes-AMG CLE Coupé.
Je zou bijna denken dat je droomt. In een wereld van elektrificatie, crossovers en SUV’s lijkt er bijna geen ruimte meer voor een mooie coupé. Laat staan een dikke uitvoering met een prettige motor. Gelukkig zijn ze bij Mercedes-AMG dit segment nog niet vergeten.
Op basis van de nieuwe CLE heeft Mercedes-AMG 53 4MATIC+ voorgesteld. De instap-AMG op basis van de nieuwste coupé van Mercedes-Benz. Omdat dit model hoger gepositioneerd zit dan bijvoorbeeld een C-klasse, mag AMG er ook een dikkere motor in lepelen. Geen viercilinder met hybride spul, maar ‘gewoon’ een zes-in-lijn turbobenzinemotor. Lekker hoor.
Mercedes-AMG 53 4MATIC+ motor
Het gaat hier om de 3.0 liter M256 zescilinder lijnmotor met een vermogen van 449 pk en 560 Nm koppel. Er is ook een overboost waardoor je tijdelijk toegang krijgt tot 600 Nm. Die overboost duurt helaas maar 12 seconden. Het betreft een mild hybride en dat betekent dat er ook nog een 48V startgenerator met 23 pk en 205 Nm koppel kortstondig helpt.
De motor is altijd gekoppeld aan een AMG SPEEDSHIFT TCT 9G-transmissie. Bovendien beschikt iedere Mercedes-AMG CLE 53 over AMG Performance 4MATIC+ vierwielaandrijving. Het goede nieuws is dat de AMG beschikt over een driftmodus, de aandrijving op de voorste twee wielen kan desgewenst ontkoppeld worden.
De prestaties zijn helemaal prima voor het alledaagse verkeer of een dagje autobahn. In 4,2 seconden sprint de AMG naar de honderd. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u, tenzij je het AMG Drivers Package aanvinkt. Dan mag je 270 km/u van de dames en heren uit Affalterbach.
Looks
Het uiterlijk van de Mercedes-AMG 53 4MATIC+ doet me denken aan een evolutie van de vorige C63 Coupé. Zoals mijn gewaardeerde collega @machiel in het Mercedes CLE artikel uitlegde is de CLE qua formaat meer een E-klasse coupé.
Natuurlijk herken je de AMG aan het kenmerkende hekwerk in de grille. Daarnaast heeft de AMG een andere motorkap met twee powerdomes. De AMG CLE is iets breder dankzij bredere voor- en achterspatschermen. De spoorbreedte voor nam met 58 mm toe en achter met 75 mm. 19 inch wielen zijn standaard, 20 inch is een optie. De bips is ouderwets dik. Met vier uitlaatsierstukken, verpakt in een AMG achterbumper.
Interieur
Het interieur van de des-AMG 53 4MATIC+ is eigenlijk zoals we dat al kenden, maar met een AMG sausje ten opzichte van de Mercedes-Benz CLE. Specifieke AMG displays voor het 11.9 inch grote bestuurdersdisplay en het vrijstaande 12.3 inch scherm in het midden. Voor je neus een dubbelspaaks AMG Performance-stuurwiel met afgevlakte onderzijde. Standaard in iedere AMG CLE.
Zoals bijna elke Mercedes tegenwoordig is er kerstverlichting aan boord, met keuze uit 64 kleuren. Keihard sturen in de AMG kan wel bezwete billetjes opleveren, want de auto is uitgerust met lederlook stoelen. Dat is dan wel weer jammer naar mijn bescheiden mening. Gelukkig is er een optielijst en kun je kiezen voor bekledingen in leder en nappaleder. Je kunt nog een stapje verder gaan met de optionele AMG Performance-stoelen. Andere interieurkenmerken zijn rode veiligheidsgordels en sierdelen in glanzend carbon.
Marktlancering
In het Nederlandse persbericht rept Mercedes met nog geen woord over de marktlancering van de Mercedes-AMG 53 4MATIC+. Een prijs is dan ook niet bekend. Zodra we meer weten komen we daar uiteraard op terug.
Het is de eerste AMG op basis van de Mercedes CLE. Of er meerdere varianten in de pijplijn zitten, zoals een 43 of een 63, is officieel nog niet bekend. Die 43 kun je vermoedelijk wel verwachten. Een 63, we helpen je hopen.
AudiRS zegt
Dan ga je toch altijd voor een 6cil 53 ipv 63 met sneue 4 cil? Chipje naar 600pk. Klaar.
berlinetta zegt
Ik denk dat de vraag eerder is of die 63 er wel komt.
heckblende zegt
een mercedes 4cil sneu vinden.
#levels
kennone zegt
Denk eerder een E AMG 4pitter sneu vinden. We praten hier niet over de instapper he
kennone zegt
Denk dat deze 63 niet de 4pitter krijgt maar de zelfde aandrijflijn als deze 53 maar dan wat geupgrade
Robert zegt
Zo’n mega groot verticaal lcd scherm op de middenconsole, ik vind het helemaal niks. En ik ben ook wel benieuwd hoe dit uitpakt op een zonnige dag.
Verder vind ik het wel een bijzonder fraaie auto. Daar kan de concurrentie uit Beieren m.i. nog wel wat van leren.
Richmond zegt
Jammer dat het verpest wordt met de matte lak
CL65 zegt
Heerlijke bak, krijg geen genoeg van de pan america grill. Een mini GT zowat.
Robert zegt
@redactie: @rubenpriest: “Je reactie wacht op moderatie.”
Waarom? Waarom?
Man man man…
RubenPriest zegt
Omdat het spamfilter (ik niet) er waarschijnlijk iets van vond
Edge zegt
Gebeurt bij mij ook met enige regelmaat. En het gekke is dat als ik een keer scheldwoorden in een reactie gebruik, hij vrijwel altijd zonder controle doorgaat, maar de serieuze reacties vaker vastgehouden worden voor moderatie. Het spamfilter zal ongetwijfeld genoeg rommel eruit filteren, maar ik heb het idee dat het voor trouwe leden als jij en ik misschien iets te streng staat afgesteld.
Robert zegt
@edge: ik heb dat meermaals aangekaart bij de redactie, ook per e-mail, en die kon me op dat vlak gerust stellen. Maar lees mijn eerste reactie hierboven maar eens door: m.i. geen onvertogen woord, en tóch weer een ‘wachten op moderatie’. Totaal onvoorspelbaar. Dat frustreert en belemmert menig discussie hier, en heeft verschillende trouwe leden al de handdoek doen gooien. Doodzonde.
Loek zegt
@Robert: ik snap je kritiek, maar weet wel dat het vrijwel nooit persoonlijk gericht is. Soms zijn er zaken die door het spamfilter eruit gehaald worden die niet in elke situatie hout snijden. Dat wij die lieden daarom kwijt zijn is jammer, maar ik heb bij sommige wel het gevoel dat ze het zich persoonlijker aantrokken dan wij (als Autoblog zijnde) bedoelen.
Wij als redacteuren proberen tijdens onze shift meermaals de tegengehouden reacties goed te keuren en dat lukt vaak ook, dus in hoeverre worden er discussies belemmerd? Ik lees over 10 minuten je reactie net zo goed als dat je hem morgen zou sturen ;)
Willy500E zegt
Misschien wel de mooiste coupé van dit moment. Jammer dat Mercedes blijft vasthouden aan het overdreven touch interieur. Een paar knoppen aub
Edge zegt
Helemaal mee eens. En dan speelt in mijn ogen ook nog mee dat van de touchsystemen die er op de markt zijn, die van Mercedes in mijn ogen de minst mooie gebruikersinterface heeft. Die aircobediening lijkt zo gejat van Windows Media Player in Windows XP.
V8Vantage zegt
Helemaal eens. Een prachtige buitenkant vind ik. Maar de binnenkant met dat grote scherm…. daar mogen ze van mij wel afscheid van nemen.
JelmerS zegt
En weg was de chique look..
dondeboer zegt
Van buiten fraaie auto, mooie techniek, maar van binnen wat te druk naar mijn smaak. Maar goed, ik zou m er niet voor laten staan. Donkerblauw met pindakaas graag, ziverkleurige velgen en gele of bronzen remklauwen graag.