Meer dan 400 pk en vierwielaandrijving maakt deze instap-AMG in vorm van de Mercedes-AMG C43 al behoorlijk rap.
‘Vroeger’ was het wachten op het topmodel met de dikste motor. Dat is nu misschien wel anders in het geval van de Mercedes C-klasse. De C43 en de C63 delen dezelfde krachtbron met deze generatie. Hoewel we nog moeten wachten op de C63, is de vandaag onthulde Mercedes-AMG C43 4MATIC al een hele mond vol. En niet alleen qua benaming.
Aan de basis van deze nieuwe AMG staat een 2.0-liter turbo viercilinder motor. De M139l. In de C43 levert de motor 408 pk en 500 Nm koppel. Met een speciale boostfunctie komt daar nog eens tijdelijk 13 pk bovenop. Met deze nieuwe C43 heb je meer pk in vergelijking met zijn voorganger, maar je levert wel 20 Nm koppel in. De zescilinder was simpelweg net een stukje meer daadkrachtig.
Formule 1
Mercedes-AMG laat trots weten dat directe Formule 1-technologie is geïntegreerd in de techniek van de C43. Mooie marketingpraat natuurlijk, maar het doet het altijd goed in de kroeg. De F1-technologie in kwestie is een 1.6-inch elektromotor die aan de turbo is gekoppeld.
Het helpt de turbo nog sneller opspoelen wat weer resulteert in een rappere acceleratie. Een verwijzing naar die techniek tref je op de zijkant van de auto. Daar staat “Turbo Electrified” in het geval van deze AMG.
Prestaties
De Mercedes-AMG C43 komt altijd met 4MATIC vierwielaandrijving en de AMG SPEEDSHIFT MCT 9G automaat. 69 procent van het vermogen gaat naar achteren met dit systeem. 31 procent van de power gaat naar de vooras.
De cijfers liegen er niet om. In 4,6 seconden zit de C43 op 100 km/u. De topsnelheid is standaard begrensd op 250 km/u, optioneel kan dit opgeschroefd worden naar 265 km/u.
Het uiterlijk is precies zoals je een C43 mag verwachten. Net wat dikker, zonder overdreven uitdossing. Enkele kenmerken van het model zijn de AMG Panamericana grille en vier uitlaatsierstukken achter.
De marktlancering is later dit jaar. Prijzen van de Mercedes-AMG C43 4MATIC zijn op dit moment nog niet bekend.
bart1976 zegt
Zeer geslaagd
v10m5 zegt
408pk en 500NM. Kamp om dat uit een 4cylinder te persen icm met awd. Klinkt allemaal goed. Cijfers vallen wel vies tegen zeg. 4,6 naar 100. Een e46 M3 smg uit 2000-2006 doet met 346 PK 0-100 in 4,4 naar de 100.
Ben je 20 jaar verder en dan….?
Met die motor en combinatie zouden ze toch minimaal op 3,5 sec naar 100 moeten uitkomen?
Dutchdriftking zegt
@v10m5: ik hok dat deze 500kg zwaarder is dan een e46 m3.
AudiRS zegt
@dutchdriftking: e64 m3 is 1470kg. Deze c43 1650kg. Valt dus mee.
Dutchdriftking zegt
@audirs666: valt mee idd. Voordeel van 4 pitter 🙈
kniesoor zegt
@v10m5: Effe muggenziften : een E46 M3 – niet zijnde een CSL – heeft 343 peekaa. De handgeschakelde versie doet de 0-100 in 5,2 sec. Vraag me af of een versie met SMG dat werkelijk 0,8 sec sneller kan/doet.
Een F82 M4 coupé met 431 peekaa en 550
Nm en M-DCT doet de 0-100 in 4,1 sec.
Dus de waardes van deze C43 liggen wel ongeveer in lijn.
HelldogBE zegt
0-100 prestaties zijn een slecht vergelijk tussen RWD en AWD. Kun je beter 100-200 of zoiets gaan meten want gelijk welke RWD zal het erg moeilijk krijgen om goed weg te raken. Enkel een Porsche of andere middenmotor zal nog net iets meer tractie hebben vanwege de gewichtsverdeling om toch richting de 3s te gaan…
Een E46 M3 CSL (360pk) met SMG had trouwens 4,9sec nodig en de F80 M4 Competition (444pk) 4,0sec. De nieuwste 911 GT3 RS zou’t in 3,1 sec doen!
AudiRS zegt
@v10m5: de e46 met die “geweldige” smg had 343pk en 0-100 in 5.2 sec
Dutchdriftking zegt
Zo in het blauw een hele mooie wagen. Maar wel 2 cilinders te weinig.
pieterhelmond88 zegt
@dutchdriftking: 4 cylinders te weinig…
Richmond zegt
@pieterhelmond88: probeer eens met cilinders
Dutchdriftking zegt
@pieterhelmond88: Tja, die 6.2 is natuurlijk een stukje geschiedenis wat we enorm gaan missen.
tortuga zegt
@dutchdriftking: die is al lang ereleden
tortuga zegt
@tortuga: *verleden tijd 4.0 was al genoeg laatste jaren
karhengst zegt
Even wachten op een tweedehandsje. Vooral zwarte modellen met zwarte velgen schijnen nog wel eens met een cilindertje extra te komen.
v10m5 zegt
Jaja kamp moet knap zijn
jessepinkman zegt
Ik denk het, jij zegt het :)
Sander zegt
Als ik naar zo’n auto kijk met z’n motor en prestaties, dan ga ik toch steeds meer denken, doe dan maar iets als een Polestar 2, die heeft dezelfde prestaties.
kalesander zegt
@thescientist1989: vind dit altijd zo’n onzin, lees we vaker van dit
soort comments.. Je zegt dus eigenlijk ‘als ik een auto zocht die alleen in 4,6 sec naar de 100 kan en een top heeft van 250 of 265km/h maar verder totaal geen voorkeur zou hebben op welk vlak dan ook, dan zou ik een Polestar kopen’.
Wat is dat toch met die 0-100 cijfers, dat is echt alles waar het om lijkt te draaien tegenwoordig.
lekkerlinksrijden zegt
op de zijkant van de auto. Daar staat “Turbo Electrified” in het geval van deze AMG. Lekker “Halfords” gehalte op je 80k auto
sander1980 zegt
@lekkerlinksrijden: 80K? Minimaal 100K denk ik.
Johanneke zegt
1 uitlaat per cilinder. Achja volgensmij zijn ze wel echt, in tegenstelling tot de meeste mercedesen nu. Staat hier een B klasse in de wijk, 2 joekels van een pijpen. Alleen zijn de pijpen 3cm diep, als je een beetje dichtbij staat zie je gewoon dat ze dicht zitten. Ik zou het niet willen, maar goed, ze moeten ergens de goedkope niet meegespoten achterbumper mee vullen….
Ja ik vind de nieuwste autotrends een beetje meh. Wel knap hoor, dit vermogen uit een 2 liter met fabrieksgarantie.
karhengst zegt
Zijn nep. Het is een dubbele uitlaat, met elk uiteinde een extra splitter voor de “sier”. (aldus auto-motor-sport)
Laatste stuiptrekkingen van een afgaande zaak als je het mij vraagt. Uitlaatinflatie terwijl de motoren kleiner en zuiniger worden, een stuk minder klinken. Tegelijkertijd moet het model het afleggen tegen modellen die geen enkele uitlaat hebben.
HelldogBE zegt
Je kon dezelfde constructie (dubbele uitlaat, opgedeeld in 4 met een fake stuk in de bumper) tot voor kort ook op een Volvo V60 D3 met 150pk bestellen… Nu is de slinger de andere kant uitgeslagen want geen enkel model mag nog zichtbare uitlaatstukken hebben om het merk een elektrische indruk te geven!
smex zegt
Wat blijf ik die neus toch verschrikkelijk vinden. Die lelijke blobvis grill met die aliexpress tuning pan American spijlen grill erin. Zonde. De 2015/6 model grill stijlen waren 10x beter.
lexis zegt
Als dat maar heel blijft. MEER Pk’s opwekken met een turbo blok is in principe vrij simpel maar uiteraard gerelateerd aan verhogen turbo druk en daar knelt het schoentje als het op heel houden van de mechaniek aan komt. Tja tis volgens de geest van de tijd en zolang de Duitse elkaar bekampen met meer en meer pk zitten we straks aan 500 pk uit een 2.0 4 pitter, als we tegen dan uiteraard niet allemaal op elektriciteit rond tuffen.
Verder vind ik de c class overrated ttz te duur voor wat je maar krijgt, het interieur is er sterk op achteruit gegaan op vlak van materiaal keuzes, je krijgt dan wel een monster tablet maar om dit te compenseren heeft Mercedes de helft van het interieur opgetrokken uit harde plastics interieurpanelen, je waant je in een klasse lager. Dat mag toch ook wel eens gezegd worden. Trouwens Audi ook in zelfde bedje ziek, enkel nog bij BMW en Volvo vind je nog de mooie soft touch interiors.
karhengst zegt
Hear hear. Als je luxe wilt, ben je voor dezelfde prijs als een C-Klasse beter bediend met een Genesis, die van E-Klasse formaat is.
BMW weet overigens ook aardig te sparen. Een hoop knoppen zijn reeds verdwenen en de iDrive module is ook een enkel plastic plaatje. Zelfs het schuim uit de armleuning was te duur. Maar toegegeven, het interieur zit echt veel beter in elkaar geschroefd.
lexis zegt
Klopt, idd ook BMW heeft bespaard op zijn 3 en 4 serie, bv onderkant deurbekleding zijn ook van het harde type, maar dashboard zelf is wel nog van een mooie kwaliteit. Zogezegd full leder is meestal toch maar eerder leatherette op veel delen. Maar ook aan de onderkant van de auto bespaart bv een BMW al jaren op materialen, veel alu ophangingsonderdelen ga je niet meer vinden op alles onder 5 serie. Maar de prijs ja die gaat altijd maar omhoog, Echt elkaar beconcurreren doen ze niet die Duitsers.
evo4g63t zegt
Ik denk dat respons van de motor en bijvoorbeeld tussensprintjes verrassend kunnen zijn met deze turbo technologie.
HelldogBE zegt
Zou het probleem met crabbing van de baan zijn? Hadden alle recente MB 4-matics (of toch zeker de C43 en GLC) erg veel last van geloof ik?
Verder jammer van het verlies van de V6 want hij stond op mijn verlanglijstje om ooit te bezitten als mijn diesel 6-in-lijn nergens meer toegelaten is… Gelukkig houdt de Euro 6 norm voorlopig goed stand want zuipen konden ze wel!
Gulli zegt
Ik wilde bijna zeggen dat Mercedes ineens weer een mooie auto had gemaakt, maar toen zag ik de koplampen en dacht ik ‘oh ja die waren er ook nog steeds’. Jammer. De C station is toch qua vorm een van de laatste mooie Mercedesen maar die voorkant verpest zoveel. Met de huidige generatie BMWs als tegenhanger wordt de keuze voor een Audi of Volvo wel erg aantrekkelijk gemaakt.