Genève, de plek waar alle geheimen uit de duisternis komen.
Okay, okay, dit had eigenlijk een artikel over de fraaie looks van de nieuwe A-Klasse moeten worden, maar een opvallend nieuwsbericht wist de aandacht af te leiden van het aanvankelijke doel. Dat is op zich geen punt, daar jullie de A-Klasse hier al meermaals in vol ornaat voorbij zagen komen. Interesseert vermogen je geen ruk, dan verwijs ik je door naar de gallery.
Op het Autosalon van Genève onthulde AMG-baas Tobias Moers de plannen voor de nieuwe A45 AMG. Volgens de Duitser zijn ze in Affalterbach druk bezig met de motor die in de volgende über-A-klasse komt te liggen. Als we Moers mogen geloven betreft het een hagelnieuwe geblazen 2-liter viercilinder. Hagelnieuw betekent in dit geval niet dat er slechts enkele kleine aanpassingen zijn gedaan, maar dat het blok daadwerkelijk van de grond af wordt gebouwd.
Moers wilde nog geen exacte cijfers kwijt, maar liet wel vallen dat we sowieso kunnen rekenen op meer dan 400 pk. Oftewel, de compacte knaller heeft tenminste tussen de 19 en 40 pk meer dan de vorige twee versies. Dat is overigens niet het enige, want de A45 AMG krijgt daarbij een totaal nieuw AWD-systeem waardoor hij, hoogstwaarschijnlijk, nog vlotter door de bochten vliegt. Hoewel er nog geen datum bekend is voor de onthulling, lijkt het erop dat we de auto volgend jaar kunnen verwachten, nadat de A35 later dit jaar op de markt wordt gebracht.
Zo, en dan mag je nu je high kalmeren met een reeks plaatjes van de normale A-Klasse. (Bron: The Motor Report)
skinnybmw zegt
Fraaie looks? Ik vond de vorige veel fraaier. Mercedes gaat een beetje de ‘ei’-kant op qua design. Ben er niet weg van en vind hem al helemaal niet bijzonder of onderscheidend.
snellerdaneenaudi zegt
@skinnybmw: eens.
bitd zegt
@skinnybmw: foto 2 geeft een beetje active tourer gevoel…
skinnybmw zegt
@bitd: Kun je nagaan…dat is niet positief voor je nr. 1 instapper…
autodrop zegt
@bitd: foto 8 een Opel Astra. Die is nog mooier.
Dutchdriftking zegt
@skinnybmw: net een Kia idd…
gasskaas zegt
Ik heb me altijd afgevraagd wat dit soort kleine blokjes nou doet met het onderhoud van je auto. Wordt dat niet hartstikke duur door dure onderdelen?
dirkv zegt
@gasskaas: Tja, als je die 400 pk’s vaak gebruikt zullen veel onderdelen sneller slijten en dan heb ik het niet alleen over de motor. Ophanging, aandrijflijn, banden, het krijgt allemaal meer te verduren. Dus dat zal je best in het onderhoud terug zien.
En een AMG koop je niet om altijd rustig mee rond te touren.
dawwg zegt
@gasskaas: Onderhoud is – zoals hierboven al toegelicht – vrij prijzig; bandjes a 275 euro per stuk (want: hoge topsnelheid) en ga zo maar door (remblokken, remschijven, etc.). Maar goed, dat zijn ook onderdelen die gemaakt zijn om te slijten & vervangen te worden. Moet je niet over zeuren als je een sportieve auto met 400pk koopt. Waar ik zelf erg benieuwd naar ben is de betrouwbaarheid van de motor & aandrijflijn op lange termijn; zeg > 150K km…
Edge zegt
Dat lag natuurlijk wel in de lijn der verwachting. Audi biedt al 400pk in de RS3 aan en een niet-premiumfabrikant als Ford lepelt doodleuk 375 paardjes in het vooronder van de Focus RS Heritage Edition. Dan kun je als Mercedes-AMG niet achterblijven en zul je de A45 toch wel (ruim) over de 400 moeten tillen.
991gt3rs zegt
@edge: Verschil is wel Audi heeft een 2.5L 5 cilinder en Ford heeft een 2.3L 4 cilinder. Mercedes doet het nog steeds met een 2L 4 cilinder wat toch wel een redelijk verschil is.
dawwg zegt
@991gt3rs: Tja, schroef ergens een loeigrote Turbo op en je hebt 400pk. Ben wel benieuwd naar een 1-op-1 vergelijking tussen die 3 motorblokken qua loopcultuur, turbolag, betrouwbaarheid, verbruik (not really) en geluid (really not; wint de 5L natuurlijk !)
mcaa zegt
@dawwg: je verwart liters met cilinders
SimonMc zegt
@dawwg: Turbolag is verwaarloosbaar. Het is niet één grote turbo, maar een twinscroll turbo, die kort gezegd, efficiënter werkt. Ook heeft hij een 7-traps dsg bak, waardoor je niet moet zoeken naar een versnelling waar je optimaal vermogen hebt.
Met het koppel zit het ook wel best goed. Niet alleen de hoeveelheid, maar ook op welk toerental. 475 Nm, welke volledig beschikbaar is op 2250 tr/min. De Focus RS heeft 250 tr/min eerder z’n maximumkoppel, maar is lichtjes minder ( 440 Nm )
Gemiddeld verbruik is ook in het voordeel van de Mercedes. 6,9 liter/100 km tegenover 7,7 liter/100 km.
Betrouwbaarheid? Dat kon bij de eerste generatie schijnbaar iets beter, maar bij de 2de generatie, ( die met 381 pk ipv 360 pk ) is het schijnbaar geen probleem. Het geluid is persoonlijk, maar ik ben niet zo’n fan van de plofjes in de uitlaat. Kameraad van me had de sportuitlaat genomen, maar zelfs daar werd ik niet warm van.
berlinetta zegt
Eigenlijk vind ik hem best wel lelijk geworden. De voorkant en achterkant lijken niet bij elkaar te passen en dat interieur ziet eruit als een doe-het-zelf-bouwpakket.
ukbob zegt
Die iPad op standaard rechts voorin… steekt Mercedes daar nou de draak met het ontwerp van het schermpje in de vorige A-klasse?? :)
MaartenD zegt
De vorige generatie was mooier
dare2think zegt
Meer dan 200 pk per liter… dat zijn Koeningsegg Regera cijfers, maar dan onderin je filebeater. Een knappe prestatie van Mercedes-Benz en dat hij een hoop zal gaan kosten weten we ook alvast.
dawwg zegt
@dare2think: Filebeater = wifebeater ?
porschepdk zegt
De achterkant lijkt op een Opel.
viezefreddyw zegt
Zal wel weer flink aan de prijs zijn dan. Maar wel een waanzinnige prestatie. Ruim 400 pk halen uit een 2-liter blok is niet niks.
aquila2003 zegt
Je kunt zoveel vermogen als je wilt uit een turboblok halen, vraag is alleen: wat heb je er voor over? T doet mij verder vrij weinig, t zoveelste 2l turboblokje.
nvn1993 zegt
@aquila2003: ik vraag me altijd af hoelang zulke blokken meegaan. Amg v8en gaan echt extreem lang mee. Zeker de wat oudere zonder turbo’s kunnen prima 3 ton halen. Maar zon extreem uitgeperste 4 cilinder zal het vast niet lang volhouden.
tmenges zegt
@nvn1993: 3 ton voor een dikke turboloze v8 noem ik niet echt extreem lang of zo. Ben het wel met je eens hoe lang zo’n opgepompte 4 cilinder het uit gaat houden.
SimonMc zegt
@nvn1993: Stuur anders eens een emailtje naar Mercedes of ze het blok wel zeker getest hebben op levensduur.
tuutertuuter zegt
Is dit Aziatische design te danken aan de herverdeling van aandeelhouders? Wat een goedkoop design
mashell zegt
@tuutertuuter: wat is er Aziatisch aan dit design? Als ik deze foto’s van de zijkant zie dan lijkt de wagen juist heel erg Duits… omdat het gewoon een ordinaire Golf kloon is.
tuutertuuter zegt
@mashell: ik vind die geknepen achterlichten en algemene lijnen niet klikken met de designtaal die ze sinds vorige modellen zijn gaan gebruiken. Zoals de welvende led-dagrijverlichting en ronde lijnen
e270cdi zegt
Haha die letters op de achterklep. Alsof ze last minute erachter kwamen dat het typeplaatje nog erop moest.
mashell zegt
@e270cdi: dat zie je wel vaker. Ook BMW heeft daar een handje van, typeplaatjes op de meest onlogische plekken plakken. Gelukkig is de optie “zonder typeplaatjes” niet zo heel duur (want eigenlijk is €0 duur voor iets wat je niet krijgt).
Edge zegt
@mashell: Hyundai ook. Moet je eens kijken naar die Kona Electric in de beursvideo. links Hyundai, rechts Kona en dan een heel stuk naar beneden ineens Electric. Dat ziet er niet uit.
Onehp zegt
Indien ik niet beter wist (ster), had ik dit aanzien voor een Toyota… 10 jaar geleden…
ccvw zegt
Als er geen sterren opzaten en iemand mij had verteld dat het een Hyundai was had ik het ook geloofd.
allesmetturbo zegt
Best wel een lelijk ding geworden eigenlijk. Maar de pk’tjes zullen ongetwijfeld een hoop goedmaken
cullinan zegt
haha, echt ongelofelijk hoeveel vermogen ze ooit zo’n klein blok kunnen persen.
focusrs1 zegt
Ben benieuwd wat de A35 AMG gaat doen denk dat die leuker is voor het geld.
Gulli zegt
Ik moet zeg maar nog even wennen aan de nieuwe huisstijl van MB, met name de nieuwe neuzen
lekbak zegt
Duur geintje, die oude motor is ook nog maar een paar jaar oud volgens mij. Maar het is wel lekker veel vermogen. Nu hopen dat ze het turbogat en de betrouwbaarheid ook goed krijgen.
daniel1975 zegt
Echt tof dat ze het doen omdat het kan! Cijfers overstijgen die van oude rally auto’s en dat gewoon met garantie! Eigenlijk de spirituele opvolger van de EVO generatie?
skinnybmw zegt
@daniel1975: Bijzonder ja, al waren en zijn rally-auto’s tig keer bruter en sneller dan dit gedrocht. Maar de pk-grens van de top in autosport (F1) is ook al lang gepasseerd door super- en hypercars…en de snelste sedans hebben ook al een tijdje meer pk dan de supercars van vroeger, dus zo bijzonder is het allemaal niet…vermogen is niet alles.?