Verschillende F1 teams willen Haas F1 keihard aanpakken.
Het F1 team van Haas heeft een tumultueuze start van het nieuwe F1 seizoen gehad. De perikelen rondom de Mazepins en hun sponsoring door middel van Uralkali houden de gemoederen nog steeds bezig. Een nieuwe grote sponsor is nog altijd niet gevonden. Maar gek genoeg, presteert Haas F1 op het circuit ondertussen verbazingwekkend goed.
Zero points
Vorig jaar was de Amerikaanse equipe nog met afstand het slechtste team van het veld. Als enige van de tien teams, haalde Haas F1 zero points (spreek uit ziero pwènts). Dit jaar hebben ze al twaalf punten gescoord met Kevin Magnussen. Het lijkt een kwestie van tijd voordat ook Schumacher van de hatelijke nul afkomt. In Bahrein was de VF-22 zelfs legitiem de vierde beste auto van het veld.
F1 teams willen Haas F1 aanpakken
Dit alles heeft de wenkbrauwen doen fronsen van verschillende andere F1 teams. Want zoals altijd, is de een zijn dood, de ander zijn brood. Haas F1 werkt al heel lang nauw samen met Ferrari. Toen het team stijf achteraan rondreed, boeide dat echter niemand. Nu er puntjes afgesnoept worden van teams als Alpine, McLaren en zelfs Mercedes, zijn de rapen opeens gaar.
Zowel Toto Wolff, Otmar Szafnauer en Andreas Seidl hebben inmiddels laten weten dat de FIA maar eens nauwkeurig moet gaan kijken naar de gelijkenissen tussen de VF-22 en de F1-75 van Ferrari. Haas F1 maakt niet alleen gebruik van de motor en versnellingsbak van Ferrari, maar gebruikt ook de windtunnel van de Scuderia. De technisch directeur van Haas F1 heet Simone Resta en werkte voorheen eveneens jarenlang voor team rood.
Meer dan motor en bak delen is teveel?
Mercedes’ teambaas Wolff zegt dat iedereen credits verdient voor goed werk, maar dat ‘constructies waarbij mensen op papier doorgeschoven worden van de ene naar de andere entiteit op hetzelfde complex’, de sport niet dienen in deze tijden van het budget cap. Andreas Seidl van McLaren is nog wat uitgesprokener. Hij laat The Race weten dat alles meer dan het delen van een motor en bak eigenlijk verboden zou moeten worden.
It’s clear that in Formula 1, the maximum that you should be allowed to share is the power unit and the gearbox internals. That’s it, there should be no sharing of any infrastructure and so on. As soon as you allow that, IP transfer is happening on the car side.
Andreas Seidl, vindt graag zelf het wiel uit
Het mogelijke voordeel van een windtunnel delen
De angst is bijvoorbeeld bij gebruik van dezelfde windtunnel dat kennis of wellicht zelfs data uitwisselen onvermijdelijk is. Dat zou niet alleen in het voordeel zijn van de zogenaamde ‘B-teams’, maar ook van de ‘A-teams’. Tijd in de windtunnel wordt door de reglementen steeds meer beperkt, zeker voor de beste teams. Zo zou Haas F1 van onschatbare waarde kunnen zijn voor Ferrari als er stiekem wat uitwisseling plaatsvindt. Ook Alpha Tauri en Red Bull gebruiken dezelfde windtunnel. Mercedes en Aston Martin doen dat ook, hoewel het laatste team inmiddels werkt aan de bouw van een eigen windtunnel.
Een beetje krom is wel dat naast McLaren juist Mercedes en Alpine’s Otmar Szafnauer zich nu zo duidelijk uitspreken voor ‘meer controle’. Otmar was in 2020 immers nog teambaas van Racing Point. Dat jaar kwam het team aan de start met ‘de roze Mercedes’. Deze ‘kopie’ van de Mercedes W10 bezorgde Racing Point dat jaar enkele podia en zelfs een zege. Szafnauer verdedigde destijds vehement dat er niks mis was met de auto. Nu is hij samen met Seidl de sterkste voorstander van strengere regels omtrent dit issue. Het kan verkeren. Waarvan akte.
Powerslide zegt
Die pot boter op het hoofd van Toto en Otmar is inderdaad belachelijk.
Dutchdriftking zegt
White Ferrari 🙈🙈
ghini zegt
Mogen ze niet ff hun momentje hebben bij Haas? Ze hebben als laatste team ook gewoon het recht gehad op meeste windtunnel tijd. Dat zijn en waren de regels. Dat ze daar nu voordeel van hebben is niet gek. Plus ze hebben er zelf voor gekozen afgelopen jaar niks door te ontwikkelen en volledig op dit jaar re focussen. Misschien dat die combinatie voor dit resultaat heeft gezorgd? Aston Martin heeft ook personeel over genomen van Mercedes. Part of the game. Huilie huilie meteen weer van die teambazen..
V300amg zegt
Wat een stel jankers zeg! Nu ze het zelf allemaal niet op orde hebben gaan ze lopen zielepieten. Nu Ferrari zijn zaken wel op orde heeft begint nu al gelijk het gezeur. Dat ze zelf eens goed gaan nadenken wat er mis kan zijn met hun eigen bolides in plaats van tijd maken hoe je een ander het leven zuur kan maken. Mijn vader zei altijd tegen me, eerst je eigen zaakjes in orde hebben voordat je een grote mond hebt tegen anderen!
potver7 zegt
Kortom, er wordt een hoop gesuggereerd, maar zelfs van wat er gesuggereerd wordt is niets illegaal.
Men vergeet dus gewoon even dat Mazepin vorig jaar in de schaduw reed van Schumacher, en Schumacher dit jaar nog geen punt gescoord heeft. Dus hoe zou Haas ervoor gestaan hebben als Mazepin niet de laan uitgestuurd zou zijn? Wellicht nog wel voor Alfa Romeo, maar daar is het dan wel mee gezegd. De punten zijn te danken aan de kwaliteiten van Magnussen, en een hoop mazzel omdat in de eerste paar races van een seizoen de kaarten meestal nog wel een keer geschud worden (lees: teams met geld kunnen sneller verbeteringen implementeren dan teams die zojuist hun belangrijkste geldschieter zijn verloren). Kortom, echt weer zo’n opmerking die nergens op slaat, maar blijkbaar voor sommige media ‘nieuws’ zijn…
Richmond zegt
jouw suggestie net zo goed. ook magnussen had met de auto van vorig jaar niks gebakken. Dat ze geen punten hebben ligr niet alleen aan mazepin.
Edge zegt
Magnussen zou het beter gedaan hebben dan Schumacher, en zeker beter dan Mazepin, maar in die zeepkist van vorig jaar had ook hij geen punten gescoord. Dan was het elke race P17 worden in plaats van P19 of zo.
flyerbunch zegt
Waar rook is, is vuur? Nu dat er puntjes worden verloren aan Haas kijkt men idd nog eens hoe dat kan. Toto is voornamelijk vol ongeloof ivm de Ferrari motor die opeens 14pk meer doet. Daar profiteert Haas uiteraard ook van.
HzR zegt
Otmar heeft bij Racing Point blijkbaar gezien hoe je de de boel kunt bedonderen dat ie er nu zo op aanslaat.
kniesoor zegt
Mocht blijken, dat er iets niet in orde is met de oto weet je nu al wat de krantenkoppen zullen zijn : “Haas het haasje” . . .