We kunnen nog even genieten van Mercedes achtcilinders de komende jaren.
Al een flinke tijd geleden heeft Mercedes besloten de ontwikkeling van nieuwe verbrandingsmotoren stop te zetten. Het merk ziet de toekomst in elektrische voertuigen. Nu dragen die nog het bijzondere ‘EQ’-label, maar er zal een tijd komen dat de ‘EQ’-modellen de norm zijn en de gouwe, ouwe plofmotoren de uitzondering (zo gokken wij).
Nu kun je je afvragen of dat zo erg is. In plaats van een E250d Estate met viercilinder zelfontbrander, klinkt een elektrische versie met 500 km range en redelijke prestaties helemaal niet verkeerd in de oren. Toch? Maar voor de liefhebbers van de dikke achtcilinders is het wil jammer. Die motoren hadden een bepaald ‘karakter’ dat je bij elektrische motoren niet hebt.
Mercedes achtcilinders
Ironisch genoeg kunnen die motoren juist overleven door elektrische motoren. Niet alleen omdat Mercedes veel achtcilinders in die in andere modellen wil gaan verkopen, maar ook in samenwerking met die elektromotor. Dat vertelt Philip Schiemer aan Road & Track:
Ik denk dat er een toekomst is voor de V8, ja. Ik denk dat we voor de komende tien jaar de V8 kunnen blijven aanbieden, absoluut. We hebben een enorm klantenbestand die gek zijn van de V8. Ik denk dat we voor lange tijd die mensen achtcilinders zien bestellen zo lang het kan.
Philip Schiemer, houdt ook van V8’s.
Uiteraard worden er op dit moment elektrische auto’s (deels) met subsidie verkocht. Er is echter een bovenlaag van (nog) succesvollere mensen bij wie de subsidie echter niet uitmaakt. Mensen die gewoon hele gave techniek willen hebben en zweren bij zo’n V8. Vergeet niet dat Mercedes deze blokken al jaren met veel succes verkoopt.
Plug-in
Reken er wel op dat de V8 gepaard zal gaan met een groter elektromotor en accupakket. Dat is voor niemand leuker of beter, maar zorgt er wél voor dat de Mercedes achtcilinders door de emissietests komen en voldoen aan de eisen.
Zolang men dat voor elkaar kan krijgen én de klanten het blijven kopen, kun je de V8 nog in de prijslijsten verwachten. Behalve als je in de VS leeft, want daar is de motor (om onduidelijke redenen) het komende jaar nauwelijks leverbaar.
In Nederland zijn de meeste modellen nog wel met V8 leverbaar.
tinnemans zegt
Met een electromotor erbij is er geen turbo meer nodig. Hopelijk compenseert dat de achteruitgang van het geluid door het partikelfilter voldoende.
Ik zou daar prima mee kunnen leven.
por100 zegt
Zou nog mooier zijn als ze een atmosferische v8 konden koppelen aan de elektromotor
lotuselises2 zegt
@por100: gaat niet meer gebeuren helaas
tinnemans zegt
@por100; Dat is exact wat ik schrijf. Dus niet ‘nog mooier’. 😜
560pk zegt
Een paar observaties:
-Oei, oei, wat is zo’n AMG gt, schuin vanachter gezien, lelijk;
-een elektrische E250d „estate“ (heet dat niet meer historisch correct T Model?) met 500 WLPT elektrische kilometers heeft een praktisch bereik van een kilometer of 350 (niemand zal z’n batterij helemaal leeg rijden) en laadruimteverlies (niet geheel onbelangrijk bij een stationcar), waar de oude vertrouwde diesel met gemak zo’n 800 kilometer ver komt;
-en ja, voor de V8 is er een markt, dus ik denk dat de Duitse autobouwers deze (gelukkig) aan blijven bieden totdat hij ronduit verboden wordt
atrak zegt
@560pk: 800? Maak daar maar 1200km van.
AbdelJabbar zegt
@560pk: teveel leestekens
petroldrinker zegt
“een E250d Estate met viercilinder zelfontbrander, klinkt een elektrische versie met 500 km range en redelijke prestaties helemaal niet verkeerd in de oren. Toch?” Elke “plofmotor” is in mijn ogen beter dan een EV… ze hebben allemaal meer karakter dan welke ev ook….
knapzuur zegt
Tsja als het je om karakter gaat kan ik je nog wel wat auto’s geven die heul veul karakter hebben en jij toch elke dag zou laten staan (of zij laten jou staan) voor een matige EV.
Had de zus van @willeme ook niet heel veel karakter?
MarcoM zegt
Gelukkig, de 8 pitters blijven.