En ja, de reden voor deze aanklacht dat Mercedes deuren vingers afhakken komt van iemand die dat zelf meemaakte.
Technologie heeft vaak een keerzijde. Iets kan goed werken, tot het goed mis gaat. Dat gevoel bekruipt ons een beetje bij soft-close deuren na het lezen van een aanklacht uit de VS.
Soft-close deuren
Soft-close deuren, voor wie ze nog niet op hun auto heeft, zijn deuren die je niet hoeft te sluiten. Dan doe je de deur dicht en als de deur ook maar een beetje in het slot valt, doet ‘ie de rest zelf. Handig, want dan hoef je niet met de deur te smijten. Soft-close deuren werken met een elektrisch motortje, dat geactiveerd wordt wanneer de deur voelt dat ‘ie dicht gaat. Er wordt echter niet rekening gehouden met dingen die er nog tussen zitten.
Mercedes deuren zijn vingerguillotine
Wanneer dat een gordel is, soit. Wanneer dat een vinger is, minder leuk. Het overkwam een man uit Arizona. Richard J. Kastigar had op 8 oktober 2021 zijn Mercedes GLE (X167) al ongeveer een jaar, toen het mis ging in zijn eigen garage. Bij het uitstappen had hij zijn vinger tegen de B-stijl en de deur viel langzaam dicht. Normaal heb je dan nog tijd om hem ertussenuit te trekken, maar de deur viel nu in het soft-close systeem. De heer Kastigar heeft moeten toekijken hoe zijn eigen Mercedes zijn duim eraf hakte. Hij is nu het bovenste stukje van zijn duim voorgoed kwijt.
Detectie
Mercedes wordt nu aangeklaagd vanwege het creëren van iets wat ‘niet ver afstaat van een guillotine’. Het wordt Das Haus vooral kwaad genomen dat er geen sensoren of andere detectiemiddelen aanwezig zijn om te weten wanneer de deuren van een Mercedes potentieel mensen hun vingers eraf hakken. niet dicht kan. Ook staat er in het instructieboekje wel hoe soft-close werkt, maar niet wat de potentiële gevaren zijn. Overigens is de heer Kastigar niet het eerste slachtoffer van de vingerguillotine, ook Jaguar en BMW hebben wel eens terecht gestaan voor vingers afhakken met hun soft-close deuren. Bij BMW werd de zaak echter verworpen, omdat “ongelukken met vingers tussen deuren al bestaan sinds deuren bestaan”. Of de heer Kastigar tegemoet gekomen gaat worden door Mercedes en hun amputerende deuren is dus niet bekend.
Sensoren
We hadden het net al over detectie en andere fabrikanten dan Mercedes wiens deuren ook vingers afhakken. Dat het ook anders kan bewijzen een paar andere merken, waaronder Tesla. Elektrische auto-fan en YouTuber Bjørn Nyland deed bijvoorbeeld onderstaande test met de Model X in 2016, om te zien of automatisch sluitende deuren ook je vingers afhakken. Tesla lijkt die sensoren beter onder de knie te hebben.
(via Carcomplaints)
jollykart zegt
Bij ramen zit er toch al heel lang een knelbeveiliging op, lijkt mij logisch dat dat ook op zelfsluitende deuren hoort te zitten. Vaak zijn dit soort Amerikaanse claims erg gezocht in dit geval voelt het als een half af systeem. (Laat het dan gewoon weg)
Hubert zegt
Een knellende raam detecteert een stroompiek en zal weer openen.
Een portier is dusdanig zwaar en log dat deze niet een knelling van een vinger zal detecteren.
Een oplossing is om detectiestrips in de opening te plakken. Maar dit is erg duur.
katoenboer zegt
@Hubert: beetje bullshit, als Tesla het zelfs voor elkaar krijgt om er op te zetten, waarom Mercedes niet. Al die andere veiligheidssystemen zijn een stuk duurder dan een detectiestrip.
Hubert zegt
@Katoenboer,
Heb vele jaren gewerkt met fmvss 118.
Dit is eis welke gelden bij ramen en dakluik van personenwagens.
Niets zo complex als anti-klembeveiliging op bewegende delen en onder alle omstandigheden. (Temperatuur / trilling / belasting)
katoenboer zegt
@Hubert: is het uit te leggen waarom Tesla daar wel in heeft geïnteresseerd? Ik ben heel erg geïnteresseerd in welke gedachte gang Tesla en Mercedes hierin hebben.
Hubert zegt
Neem aan dat ze enkel op de gulwing deuren zitten?
Dan is het een kleine(re) investering t.o.v. de kosten van zo’n hele deurconstructie.
Henkie zegt
Helaas niet altijd meer. Veel fabrikanten hebben die beveiliging inmiddels niet meer. Kosten besparing.
Was een paar jaar terug nog een heel item over bij kassa waarbij een 4 jarig meisje nu een deel van haar vinger mist. Haar opa was ook in de veronderstelling dat er een beveiliging op zat.
mashell zegt
Zo’n klem beveiliging is inderdaad duur maar voor zover ik weet gewoon verplicht als de ruiten de mogelijkheid hebben om met een enkel klikje te sluiten. Ruiten waarbij je de knop moet vasthouden tot het venster gesloten is hoeven dat niet te hebben, dan is de mens aan de knop de beveiliging.
Hubert zegt
Daar heb je ook nog verschil in.
Supervised sluiten met 1 druk op de knop hoeft niet altijd beveiliging te hebben.
Un-supervised (bijvoorbeeld alles sluiten via afstandsbediening terwijl je wegloopt) moet altijd klembeveiliging hebben.
Maar de wetgeving is er eentje met vele mitsen en maren en zeer moeilijk te doorgronden.
dijan zegt
overbodig extra . Gewoon deur zelf goed dicht doen ,dan weet je dat je al vingers houdt
Joseppe zegt
Inderdaad,softclose is overrated.
Nog nooit meegemaakt dat een auto deur niet sloot. Ook als je ze normaal dicht trok
avdb55 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
flyerbunch zegt
Man geeft Mercedes de vinger! Zeer letterlijk en in dit geval was het z’n duim..
cossiekiller zegt
Thumbs up voor Tesla