Mercedes is iets gelukt wat de andere autofabrikanten nog niet gelukt is.
En dat is een certificaat ontvangen om SAE-Level 3 autonoom rijden toe te staan in de Amerikaanse staat Californië. Geen enkele andere autofabrikant ter wereld heeft dit certificaat in de dichtstbevolkte staat van de Verenigde Staten in de tas. Een mijlpaal voor Mercedes-Benz dus.
Tesla staat wereldwijd bekend om de slimme innovaties met betrekking tot autonoom rijden. Dat betekent echter niet dat de andere merken stilzitten. Je zou misschien wel kunnen zeggen dat Mercedes Tesla voorbij is met deze ontwikkeling.
Mercedes zelf rijdende auto
S-klasse en EQS
Met dit certificaat op zak mag Mercedes-Benz autonoom rijden van een Level 3-systeem leveren op auto’s. De Mercedes S-klasse en de EQS krijgen in modeljaar 2024 de technologie als optie aan boord. Na Nevada is Californië de tweede Amerikaanse staat waar Mercedes de techniek mag leveren. In de andere staten is het gebruik van autonoom rijden op dit niveau (nog) niet toegestaan. Elke staat in de VS werkt met een aparte certificering.
Hoewel de Duitsers autonoom rijden uitbundig testen en leveren in de Verenigde Staten, heeft Mercedes ook de ambitie de techniek in andere markten aan te bieden. Met SAE-level 3 is de auto in staat om volledig zelfstandig te rijden op de snelweg in een file of in druk verkeer met snelheden tot 60 km/u in Duitsland en 40 mph in de VS.
Zelfstandig rijden bij 130 km/u
Op de achtergrond werkt het merk hard aan de volgende stappen. De ambitie is om aan het einde van dit decennium autonoom rijden tot 130 km/u mogelijk te maken. Mercedes geeft zichzelf dus nog even de tijd. Want, zo oordeelt het merk, beter safe than sorry. De eerstvolgende stap is de technologie op 90 km/u veilig werkend te krijgen, de voorlopige laatste stap is dus 130 km/u.
nicolasr zegt
Maar kan die auto ook een kopje koffie voor je halen bij een tankstation?
Robert zegt
Laat de beleidsmakers eerst maar eens duidelijk bij wet vastleggen wie welke aansprakelijkheden heeft, in het geval het autonome rijden faalt.
gekketurbo zegt
In dit geval neemt Mercedes Benz de aansprakelijkheid. Dit hebben ze in meerdere interviews aangegeven. Is volgens mij ook een randvoorwaarde om SAE-level 3 gecertificeerd te zijn…
Robert zegt
Da’s mooi, maar zal mogelijk niet alles oplossen. Net zoals dat ‘gebruikersvoorwaarden’ vaak als ‘bindend’ worden opschreven, soms geen mallemoer waard blijken te zijn als deze in strijd zijn met gelden wet- en regelgeving.
Zoals ik het nu zie, is een bestuurder van een voertuig wettelijk gezien nog altijd de hoofdverantwoordelijke voor wat er met dat voertuig wordt uitgespookt. Zelfs als de bestuurder rijdt op ‘autonome kracht’ dan is nog steeds de bestuurder verantwoordelijk voor het inschakelen van die functie.
Ik ben wel benieuwd hoe Mercedes (en in hun kielzog de andere autofabrikanten) bijvoorbeeld letselschade willen afdekken, bijvoorbeeld als zo’n zaak voor de rechter wordt gebracht omdat de OvJ van mening is dat er sprake is van roekeloos rijgedrag.
clemensa zegt
*zelfrijdende
ramshoek zegt
Hmmm, da’s toch een beetje een tegenvaller. Ik zag de titel van dit artikel en dacht: ‘snel door naar de reacties!’ in de verwachting dat Tesla Tifosi / Messias Musk descipelen wel van de dagen zouden schreeuwen dat Tesla toch echt de goeiste is en hoe mooi, lief en geniaal Elon wel niet is.
Maar niets van dat alles. 1 Persoon roept iets over koffie halen (belangrijk punt, dat dan weer wel) en 3 mensen babbelen over wettelijke aansprakelijkheid (niet geheel onbelangrijk).