Mercedes lijkt geen grappen te maken wanneer het gaat om de op handen zijnde A25 AMG. De turbogeblazen viercilinder moet namelijk minstens zo veel power krijgen als de Audi RS3 en BMW 1M. We weten dat deze 340 pk hebben, dus dat betekent een specifiek vermogen van minstens 170 pk/liter.
Momenteel heeft AMG alleen nog maar dikke V8-blokken (en een enkele V12) in het assortiment. De x25 AMG wordt bij mijn weten hun eerste viercilinder (het dichtste dat er bij in de buurt kwam was de vijf-in-lijn van de C30 AMG CDI), en natuurlijk komen ze graag binnen met een klapper. Om de voorgespiegelde vermogens te halen wordt de hulp ingeroepen van de High Performance Engine (HPE) divisie in het VK, wat in de eerste plaats geen engineer voor personenwagens is.
Naar verluidt is men in Engeland bezig met het M271-motorblok als basis. Deze doet sinds 2002 al trouw dienst in allerlei Mercedes-varianten, en meet 1,8 liter. De AMG zou een doorontwikkeling zijn met iets meer cilinderinhoud, 2.0 liter, maar de details kennen alleen de mensen die er mee bezig zijn natuurlijk. Toch lijkt het er op dat het oude 350 pk-gerucht best nog wel eens waar zou kunnen zijn.
Ola Kallenius en HPE zijn geen vreemden van elkaar. Voordat de Fin de scepter bij de AMG zwaaide was hij de baas over HPE. Hij weet dus goed waar het bedrijf toe in staat is, en het schijnt dat hij er persoonlijk op stond dat de viercilinder niet zou onderdoen voor zijn grotere concurrenten. Naar verluidt zal een twin-scroll turbolaadsysteem worden toegepast, een technologie die op meer motoren (waaronder die van BMW) wordt toegepast. Rond de Autosalon van Parijs zullen we alles weten, want daar maakt de A25 AMG zijn debuut. (via autocar)
Het uiterlijk van de nieuwe A-klasse is geen verrassing meer, sinds we hier dankzij een fanatieke fietsclub vorige week een mooie primeur mee scoorden.
SCscreamGT2 zegt
Waarom zou een oma zo hard willen gaan? Leg mij dat even uit.
Marijn90 zegt
@SCscreamGT2: Altijd op tijd bij de bingo of misschien zijn er stiekem toch wel heel veel van die volkswagenreclame oma’s.
mightymike zegt
@SCscreamGT2: lijkt dit op een opa oma auto?? Sta je ff mooi voor lul in je 1M bij het stoplicht als je er uit getrokken word door een Mercedes À klasse opa oma editie??
wjeurs zegt
@SCscreamGT2: A klasse is nu juist de bedoeling een frissere auto te worden, de Bklasse blijft de opa/oma auto, en deze gaat meer naar de snelle hatchback toe, vandaar ook dat er een AMG van komt
gerjan zegt
oma niet maar opa wel.
norge zegt
340 peeka ? Ik hoop dat ze er een eland test mee doen voor ze hem op de weg zetten…….
jack_abarth zegt
Hier is je 4-cilinder btw, oke het is geen Mercedes, maar wel AMG ;-)
sir_smokalot zegt
Leipe Galant ouwe!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Toch een mooie uitvinding van Saab he, die twin scroll turbo…
Megakix zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: yep, alleen kwamen ze bij Saab niet verder dan een twin-scroll-muis…
mbman zegt
Domme reacties hierboven.Wordt gewoon een topper
mightymike zegt
Leuk om te zien dat er nog mensen zijn die denken dat dit lijkt op de à klasse uit 2000. je zou beter moeten weten als
Je echt wat van auto’s denkt te weten
faithnomore zegt
Op voorwieltjes ? Zot
baasbas zegt
@faithnomore: …ik dacht dat de AMG versie awd zou krijgen?
vale46 zegt
@faithnomore: Ze houden van bandenrook bij AMG, maar 350 pk op de vooras gaan ze echt niet doen :D
Ford focus rs is echt de uitzondering op de regel. Awd is gewoon beter als het kan in deze situatie.
jack_abarth zegt
Ik vind het overigens best wel een dikke wagen, AMG of niet. Geen idee wat de prijs doet, maar als die concurrerend is aan de huidige 1-serie, dan zou ik het wel weten.
lambo4all zegt
Heerlijk dit! Al die eland en opa oma comments! Dat de (domme) mensen nogniet doorhebben dat het enige wat met deze A klasse en de vorige A overeenkomt de naam is… Nouja zal leuk worden om de gezichten tezien als ze hem in het echt zien rijden.
bassie zegt
@lambo4all: Hij lijkt een beetje op een 1 serie 5 deurs hatchback, moet dat zijn concurrent zijn?
Ook niet bepaald een schoonheid… Weliswaar geen oma bak, maar ook zeker niet iets voor iemand met smaak.
lowlow zegt
2 liter 350pk, geloof ik niet.
Zo’n extreme motoren, meer weerstand, zijn vatbaarder voor failures, dat risico zal Mercedes niet willen lopen. Gezien hun imago van betrouwbaarheid. Ze hebben er trouwens alles behalve ervaring in.
Dus ofwel krijgt ie een 2.0 met 300pk of een 2.5 met 350pk.
meneersander zegt
Waarom een vier cilinder, waarom geen 5 of 6? Die viercilinder brand binnen de kortse keren uit..
roadrebel123d zegt
@meneersander: ooit gehoord van euro-normen, CO2 etc?
vale46 zegt
@meneersander: heeft MB een 5cil? En anders is het meteen een V6. Maar die krijgen ze amper in de Vito, laat staan in een kleinere A klasse.
agera zegt
De A en de B Klasse zijn Mercedes onwaardig.
vale46 zegt
@agera: wat dacht te van de Vito, unimog, mb vtachtwagens, mil voertuigen,…
Mb heeft tenminste geen oogkleppen zoals jij.
De B zit goed in elkaar hoor, de nieuwe a beloofd ook veel goeds.
agera zegt
@vale46: Voor de prijs van een B-Klasse kun je goedkoper shoppen bij de andere merken. Voor een kale prijs van de B, heb je een full option auto bijvoorbeeld bij Japanners of de Koreanen. Kijk verder dan je neus lang is.
eklasse zegt
@agera: Ik wil geen KIA.
agera zegt
@eklasse: Kia is een voorbeeld inderdaad, maar er zijn er meer.
eklasse zegt
@agera: Een landcruiser is weer duurder dan een B. Nee, als ik echt zonodig een gezinsauto maatje B klasse moest kiezen zou ik die ook daadwerkelijk nemen. Kom maar eens met een mooiere in dat segment.
agera zegt
@eklasse: LandCruiser is duurder dan een B maar geen concurrent van de B dat is eerder een G of een GL. De LandCruiser staat symbool voor luxe, comfort en het terreinrijden. De B-Klasse is Mercedes onwaardig als je het mij vraagt wat is de meerwaarde daarvan? Ik zeg niet dat het een lelijke auto is, maar ik zou in dit segment iig niet voor een B gaan.
audi18 zegt
Word er niet warm of koud zijn, als je met zoveel geld zou moeten kiezen tusen een 4,5 of 6 cilinder? Ik zou het wel weten!
akrapovic zegt
Eerst maar eens de driedeurs afwachten. Vijfdeurs-versies zien er in mijn ogen gewoon niet uit.
martinoo078 zegt
@akrapovic: lol
Hupke zegt
Een mooie wagen is het al, nu er nog wat peper in en het is een echte focus/golf/civic concurrent. Al zal deze wel iets duurder uitvallen.
Dit lijkt me een leuke leaseslet te worden. Ook voordelig voor een bedrijf, lease je een paar sprinters, ML’s, E’s en C’s en dan kan je ook nog vrij voordelig wat A’s erbij krijgen om uit te delen aan wie anders geen wagen zou krijgen.
bempi zegt
BMW komt ook met de 135i met nabij de 320 / 340 pk. Dus logische stap.
martinoo078 zegt
@bempi: maar dat is geen 2.0 viercilinder toch?
akrapovic zegt
@martinoo078: nee 6 in lijn. Zal waarschijnlijk ook nog beter sturen. Enige minpunt is dat ie lelijker is.
Ik mag toch hopen dat deze a25 door die viercilinder wel goedkoper wordt dan de rs3 en 1m, anders wordt het geen succes denk ik
mbevo zegt
AMG heeft al wel wat ervaring met 4cilinders kijk naar de jaren 90 naar de DTM EVO’S die werden toen ook alleen maar door AMG gebouwd en niet door Cosworth,maar ben heel erg benieuwd:)