Vanavond zeggen we voorgoed vaarwel tegen die geriatrische oma- en opabolide en verwelkomen we een sportieveling die “een jongere doelgroep” moet aanspreken. Jup, we hebben Mercedes-baas Zietsche vanavond zelfs het woord ‘cool’ horen zeggen. Dat zegt wat.
Om even op de specificaties in te gaan: de serieus nieuwe A-Klasse met zijn opvallende bolletjesgrille heeft een lengte van 4.292 mm, waarmee hij ongeveer 40 cm groeit ten opzichte van zijn voorganger. De hoogte van 143 cm betekent dat de A-Klasse 16 cm is gezakt. En natuurlijk werd hij ook een fractie breder, 1,6 cm om precies te zijn (totaal: 1780 mm). Dus kiest u maar: de Audi A3, BMW 1 Serie, Volvo V40 of deze knaap. Was het ooit zo druk in de bovenste regionen van het C-segment?
Onder de motorkap komen voorlopig alleen viercilindermotoren te liggen, van de A180 (115 pk), A200 (156 pk) tot aan de A250 met 211 pk; allen hebben een turbo voor de nodige beademingshulp en beschikken over directe inspuiting. Dieselaars kunnen instappen bij de A180 CDI (109 pk/250 Nm), A200 CDI (136 pk/300 Nm) en A220CDI (170 pk/350 Nm). Wie graag zelf roert krijgt een zesbak aangemeten, voor het snellere en automatische schakelwerk zorgt een 7G-DCT, een ‘bak met dubbele koppeling. En ja, ECO start/stop is standaard op ALLES. Geen verrassing daar.
Het interieur? Daar was al het één en ander over bekend. Maximale iPhone-intergratie waarbij van Siri gebruik kan worden gemaakt. Ook komen we de kenmerkende ronde luchtroosters tegen, een subtiele hint naar de SLS AMG.
Een volbloed AMG-versie is er nog niet, maar Mercedes heeft wel de hulp van de engineers uit Affalterbach ingeroepen. Zo is er een Sport ‘engineered by AMG’-versie. Extra dik met een AMG-bodykitje, een AMG-achtige wielophanging, 18-inch wielen en de obligate remklauwtjes in het rood. DIT exemplaar. We kunnen hieruit wel opmaken dat AMG-goodies van de topmodellen langzaam naar beneden glijden, naar iets minder potente versies. Een soort M Performance-verhaal.
Bekijk de eerste gelikte video HIERO.
En dan nu: livepics!
sanderm3 zegt
tig keer mooier dan het vorige model. that’s all i can say.
TimoBac zegt
Wat een stoere bak! Eens wat anders dan de A3 of 1-serie! I like a lot!
jippie zegt
De wereld op z’n kop: Europese premium merken kopieëren Koreaans design.
jackblack zegt
haha, Ik vind hem van voren erg mooi, lekker fris en uitgesproken. Kontje doet me ergens wat denken aan Toyota Rav4?! T is in ieder geval wel even wennen.
eklasse zegt
@jackblack: Toyota Rav4??? HOE is godsnaam kun je hier ooit een Rav4 in zien? DS3 ok.. en het is idd niet het sterkste punt van deze auto. Hopelijk krijgt de 3 deurs iets kleinere units zoals het concept.
jackblack zegt
@eklasse: Ik scheef rav4, maar ik bedoelde de urban cruizer.
4991 zegt
Achterkant is wel effe wennen
nitroman zegt
@4991:
Leek op het eerste gezicht net een peugeot :|
lennyv87 zegt
@4991: Ik vind de achterkant juist wel wat hebben. Lekker gedrongen….
jzaero zegt
Hij is mooier dan het vorige model, maar damn wat had ik graag gewild dat het de achterkant van het concept had en RWD..
Ram-G-maN zegt
@jzaero: Second that!
E320cdi zegt
Heerlijk eigen design heeft ‘ie gekregen! Ik vind hem schitterend geworden en ik weet waar ik voor moet gaan sparen vanaf nu :-D Naar mijn (zeer subjectieve) mening is dit ook een stuk mooier dan de nieuwe A3. De nieuwe A3 is absoluut niet lelijk, maar dat is een echte saaie wagen van de bovenste plank… Niks mis mee, en daarmee is alles gelijk gezegd. Op geen enkele manier spannend. Ik zou dus eerder twijfelen tussen een A-klasse of 1-serie en de A3 sowieso links laten liggen.
jzaero zegt
@E320cdi: mee eens. Dat blauw staat hem ook mooi trouwens
Lan_Evo zegt
Ziet er niet slecht uit, acheterkant is misschien ietsje minder, maar vergeleken met de vorige is dit wel een enorme vooruitgang. Kan misschien wel goed uitpakken dit voor Mercedes, aangezien de 1-serie nou niet echt een beauty is en de A3 is gewoon weer copy-pasta.
ThomasBol zegt
Ben er niet helemaal weg van. Wel lekker breed en fraai interieur!
house zegt
Prachtige auto alleen hadden ze de achterlichten van het conceptmodel erop mogen laten.
Ik wil em met de AMG velgen, phantomzwart en laten wrappen in het matzwart:)
norge zegt
En ik maar hopen dat siri een leuke dame was :oops:
Ziet er goed uit hoor dit bakkie .
mbfanatic zegt
Top!! Voor een behoudend merk als Mercedes veel risico genomen.. Deze gaat vrienden maken! Zeer benieuwd hoe hij rijdt!!
syliaca zegt
Wat een wagen, ik denk dat deze het de A3 en 1-serie wel moeilijk gaat maken!
mrs250 zegt
Wat een mooi ding zeg! Helaas past hij niet meer bij me als ik hopelijk over 3 jaar weer voor een nieuwe auto in de markt ben, maar als jongere met een goede bankrekening of een leuk leasebudget had ik het wel geweten!
maksim zegt
Best wel een mooie auto!
Meest van al was ik nog verrast door ’t sportieve interieur, knap.
Audiboy zegt
Die lijnen vind ik prachtig en dan die strakke neus, geweldig. Alleen die kont kan ik niet echt plaatsen bij Mercedes. Ik vind het meer een kont voor een Renault of Citroèn
mcf1 zegt
very nice, wanneer is die in het zwart te zien!!:p?
mpow3r zegt
Tis even wennen maar zeker geslaagd! Mooier dan een 1 serie en een a3 dat in 3 4 generaties niet veel veranderd.
gforce zegt
Mooi hoor! Veel beter dan de vorige, zoals al gezegd. Die achterkant roept toch wel sterke DS3 gevoelens op, ook al zal deze A klasse in een ander segment opereren.
rechercheur zegt
Oooow, dit is best wel erg mooi, en ik ben geen Mercedes-fan.
Als ze zo’n 200 CDI in de 20% bijtelling kunnen krijgen, dan wordt dit zonder meer een groot succesnummer, en zullen er best wel wat potentiële Volvo V40, Audi A3 klanten een keer extra nadenken voordat ze bestellen ….
stefanamsterdam zegt
vind m toch wel geinig uiteindelijk. die uitgelekte persfotos van gister waren niks
dreester zegt
Na een nachtje bijgekomen te zijn van de eerste persfoto’s moet ik mijn scherpe mening van gisteren enigzins bijstellen: Mercedes heeft in deze klasse de minst lelijke auto van het ‘premium’ trio. Ik vind het erg jammer dat het conceptkontje het niet gered heeft
Gelet op het formaat van de achterklep en vormgeving van de achterlichten: Zitten de achterlichten vast aan de kofferklep? Zo niet, lijkt de breedte erg onpraktisch
dreester zegt
@dreester: Nu met werkende link http://www.autoblog.nl/image-gallery?file=Mercedes/Concept_A/mercedes_concept_a-07.jpg
Rsimon zegt
Wow, zeker geslaagd hoor !! Dit gaat een sterke concurrent worden voor de BMW1 reeks en die DS3/DS5 van citroën en Audi A3. Me Like !! :p
mightymike zegt
Wanneer moet deze het levenslicht zien dan? Want dat is me waarschijnlijk ontgaan
Pordon zegt
@mightymike: Hij heeft gisteren het levenslicht gezien maar als je met levenslicht de TL-lichten in de showrooms bedoelt moet je nog even wachten. September komt deze naar de showrooms.
Pordon zegt
@mightymike: Uhm de Press info op de media site van Daimler zegt September maar dit filmpje zegt vanaf 15 juni… http://www.mercedes-benz.tv/index.php
brian078 zegt
niet slecht, mooi ding
GT4Ever zegt
Niet zo bijzonder maar ook niet verkeerd. Gewoon wel aardig. Ben benieuwd of de 3 duurs misschien iets meer kan gaan overtuigen. Dit is al een stuk beter als het vorige model, maar nog steeds een beetje te saai, ik had liever meer van het concept terug gezien. Helemaal omdat dit pers foto’s zijn en beurs auto’s zullen het ook niet de minste uitvoeringen wezen.
eddroid zegt
Mooi ding!! De 1 serie is echt spuuglelijk!! Ik vond de eerste al een gedrocht!! Maar BMW heeft het voor elkaar gekregen om dat ding NOG LELIJKER te maken!!
Dus mijn voorkeur gaat uit naar de Merc of Audi.
Bah wat een lelijk ding die 1-Serie
steefy zegt
Super goed gelukt!
Deze wil ik na de zomer wel rijden.
Ben ontzettend benieuwd naar de prijzen.
Pordon zegt
@steefy: Prijsniveau zal vergelijkbaar zijn met het huidige model.
pagani86 zegt
Dit maakt de 1 serie nog lelijker doen lijken. Wat een een vooruit gang deze A-klasse…
Alex_79 zegt
Geef mij die polestar blauwe van de persfoto’s maar. AMG-kit hoeft niet, die Stipsgrill vind ik niet je dat. Voor mn dagelijkse 124 km zijn de A180 en de A200 genoeg denk ik
frensj zegt
Iemand die kofferinhouden weet? Of introductiedatum? Of prijsstelling? :)
Dat waren de drie dingen die ik hier wou lezen… :(
Pordon zegt
@frensj: De beschikbare informatie wijst uit dat het prijsniveau gelijk zal blijven aan het huidige model (vanaf +- €20k) 15 juni de auto zijn weg zal vinden naar de Europese showrooms en volledige specificaties over de auto zijn nog niet bekend maar heb geduld, die zullen ook binnenkort wel beschikbaar zijn
fep739 zegt
dit wordt zonder twijfel een succes …
bempi zegt
Prachtig !!! En ik begin de CLS ook steeds meer te waarderen, waar ik hem in het begin nog zeer lelijk vond.
twang zegt
mijn keuse is gemaakt het wordt de A-klasse !! Ik ben de A3, 1-serie en V40 al vergeten. volgende week een met eigen ogen bekijken in geneve
joeytrambel zegt
a250 met al 211 pk’s… nice, das evenveel als een golf gti toch?
CedricH zegt
Moest ik in deze klasse shoppen werd het toch nog steeds een Audi A3, BMW 1 serie of Volvo V40. Ik vind ‘m eerlijk gezegd niet zo mooi…
kevinRS6 zegt
Vond Mercedes de laatste tijd er erg op achteruit gaan kwa design! Maar met deze A-klasse gaan ze zo te zien weer de goeie kant op….
twang zegt
A-mazing!
Simpson zegt
niet gek. Al moet ik er wel even aan wennen dat het een mercedes is.
ben ook wel benieuwd naar de interieur foto’s van de versie met handbak.
mbevo zegt
Kan nou ook niet meer wachten tot de BLS (mini cls) komt,die zou er ook erg gelikt uit zien,dit is een goede zet van Benz
roquez zegt
Ik ben absoluut geen Mercedesfan maar hier kan je niet omheen. Auto ziet er super uit, die lijnen in de flank vind ik echt prachtig.. Zou bijna twijfelen bij m`n nieuwe auto, wat een BMW zal gaan worden..
Alleen de techniek valt me tegen. Ze hadden juist met BMW kunnen concurreren door em RWD te geven. En de PK specs zijn ook niet heel boeiend.. Een beetje slappe motoren, als je het vergelijkt met de 1 iig.
Preske zegt
Wanneer komt er eens een auto met android integratie…
troublesome88 zegt
Hij is zo mooi, maar zo dom van MB dat ze deze geen achterwielaandrijving hebben gegeven, nu zou ik alsnog voor de 1-serie gaan, alleen al omdat je bij voorbaat weet dat die lekkerder zal rijden..
mbman zegt
Het oog wil ook wat.bmw 1 serie is een gedrocht.En volgens mij rijd dit heel best.
schnitzerken zegt
Ziet er heel mooi uit. Al ben ik benieuwd hoe een gewone standaard versie er zal uitzien.. Al dat sport, lekker allemaal.. maar de 75% van de wereld rijd een gewone standaardversie. Besluit:
1. BMW 1
2. MB A
5861. Audi A3
ryze zegt
Gadverdamme!! Hoe hebben ze het bij Mercedes geflikt om het A Klasse Concept zow te verpeste?? ongelofelijk dat ding gooide hoge ogen ma neeh et mocht weereens niet baten! jammerrr
Hupke zegt
De nieuwe 190 zou ik het niet durven noemen (weet nog niet of het technisch in orde is) maar dit zal Mercedes sowieso terug wat populairder maken bij jongeren.
lennertg zegt
zijlijn is gewoon bijna pure kopie van de vorige generatie BMW 1. Kont is DS3. Blijft alleen de neus nog over. Totaalbeeld is wel zeer mooi.
jodocus zegt
Ben ik hier de enige die de huidige ‘A’ mooier en praktischer vindt ?
De huidige A en z’n voorganger was alleszins origineler en praktischer met z’n monovolume-contouren.
Grappig dat ene ‘mbfanatic’ hier de moed van de mercedes-designers bewierookt voor hun risico nemen en originaliteit ??!. Nét nu Mercedes zich braaf inschrijft in het C-segment met de oersaaie Audi A3 en de walgelijke BMW 1 op kop. Denk het karaktervolle smoelwerk en die uitgezakte carroserieplooi in de flank van deze ‘A’ weg en je houdt inderdaad een banale Peugeot of Kia over.
Geef mij maar die Belgisch/Zweedse Volvo V40!
Tonnie zegt
Ik begin al te wennen aan de achterkant, en zou m zeker verkiezen boven een a3 of 1 serie. Maar ik heb toch liever de volvo dan.
mellie zegt
en wat is nou de prijs?
jaspermeul zegt
rwd?