AMG heeft zich uitgeleefd op de Mercedes A Klasse en het resultaat van die inspanningen is nu helemaal compleet en officieel: hier is alles wat je moet weten over de Mercedes A 45 AMG.
Mercedes introduceert een vierwiel aangedreven compacte hatchback met de krachtigste viercilinder turbomotor op de markt. We hebben het over de AMG 2.0-liter direct ingespoten BlueDIRECT turbomotor. Het maximumvermogen van 360 pk en het maximale koppel van 450 Newtonmeter zorgen voor een specifiek vermogen van 181 pk per liter en dat zijn betere prestaties dan die van de meeste supercars. AMG 4MATIC vierwielaandrijving is standaard en helpt de A 45 AMG in 4,6 seconden naar 100 kilometer per uur te accelereren. De topsnelheid bedraagt een (elektronisch begrensde) van 250 kilometer per uur.
Onder normale rijomstandigheden wordt de A 45 AMG zo efficiënt mogelijk aangedreven via de voorwielen maar als het allemaal wat heftiger wordt verdeelt de variabele 4MATIC vierwielaandrijving het koppel tussen de voor- en achteras, tot een verhouding van 50 : 50 procent. In die situatie wordt het koppel via een tweedelige cardanas naar de achteras gestuurd, een lichtgewicht compacte Power Take-Off unit (PTU) (geïntegreerd in de 7-traps transmissie) regelt daarbij de krachtverdeling. Voor een optimale gewichtsverdeling is de elektrohydraulisch aangestuurde meerplatenkoppeling geïntegreerd in het differentieel voor de achteras.
Het brandstofverbruik is afhankelijk van de uitvoering en varieert van 6,9 tot 7,1 liter per 100 kilometer volgens de New European Driving Cycle (NEDC). De CO2-waarde varieert van 161-165 g/km. Daarmee lacht de A 45 AMG de Audi S3 Sportback recht in zijn gezicht uit: 60 pk meer met dezelfde verbruikswaarden, eat that Audi. De A 45 AMG voldoet overigens nu al aan de emissie-eisen van 2017.
De A 45 AMG krijgt standaard helaas geen handbak maar een AMG Speedshift DCT 7-traps sporttransmissie met dubbele koppeling. De bak beschikt over drie rijprogramma’s (Manual, Comfort, Sport), een dubbele ontkoppelingsfunctie, een tussengasfunctie en Race Start voor een optimale stoplichtsprint. Exclusief op de A 45 AMG is de samenwerking tussen het 4MATIC systeem en het 3-fase ESP en de ESP Curve Dynamic Assist. De drie ESP standen geven je de mogelijkheid om de vrijheden die het systeem je gunnen aan te passen aan je persoonlijke voorkeuren.
De sportuitlaat met twee pijpen heeft een automatisch gestuurde klep die zorgt voor een vol uitlaatgeluid bij sportief jakkeren en comfortabel geluid op langere afstanden. Optie is de AMG Performance uitlaat. Daarmee krijgt de A 45 AMG onder belasting een nog heftiger sound die extra aanwezig is bij het automatische tussengas bij terugschakelen en wanneer ontsteking en inspuiting bij opschakelen wordt teruggenomen.
Qua onderstel is er ten opzichte van de normale A Klasse ook flink wat veranderd. Vooraan is de drie-link wielophanging stijver, ook voor wat betreft de lagering en ophanging. Ook is de A 45 voorzien van sportievere dempingeigenschappen. Ook de vier-link achteras is compleet nieuw ontwikkeld. Standaard worden er dubbelspaaks 18 inch lichtmetalen AMG-velgen met 235/40 R 18 banden gemonteerd waarachter een AMG-remsysteem schuilt met geventileerde en geperforeerde schijfremmen rondom, in de niet lullige maat 350 x 32 mm vóór en 330 x 22 mm achter.
En die wielen brengen ons bij het uiterlijk van de A 45 AMG. Vooraan vinden we de AMG ‘twin blade’ grille die samen met de horizontale sectie in de voorspoiler in mat titaniumgrijs is uitgevoerd. De luchtinlaten zijn voorzien van zwarte inzetstukken. Ook zijn er inzetstukken in mat titaniumgrijs in de dorpels verwerkt. Op de flanken is de aanduiding “Turbo AMG” te vinden. Achter is de A45 AMG voorzien van andere bumper met koelsleuven, een diffuser en twee dikke verchroomde pijpen.
In het interieur is de A 45 AMG te onderscheiden van een standaard A Klasse door de sportstoelen in leder Artico/microvezel Dinamica met rode contrasterende stiksels, het multifunctionele stuurwiel met schakelpaddles en de AMG Drive Unit. Ook standaard zijn de carbonlook accenten, ventilatorroosters in rood/zwart, rode gordels, AMG instaplijsten en het AMG combi-instrument met Racetimer.
Het introductiemodel is de A 45 AMG “Edition 1” uitgevoerd in de kleur cirrus wit met een AMG sportstriping in matgrijs over de motorkap, op het dak en op de flanken. Rode accenten in de grille en op de spiegels en achterspoiler alsmede de rode remklauwen moeten de sportiviteit verder benadrukken. Ook zijn er matzwarte 19 inch lichtmetalen multispaaks AMG-velgen, afgewerkt met speciale AMG-naafdoppen. Zowel het AMG Night-pakket als het Aerodynamics-pakket zijn standaard op de “Edition 1”. De E-SELECT schakelpook met AMG-logo en Edition 1-label op de AMG Drive Unit herinneren je ook binnen in de auto dat je in iets speciaals rijdt.
Het platform voor voorwiel- en vierwielaangedreven auto’s dat als basis dient voor deze A45 AMG zal overigens ook voor minstens twee andere AMG modellen als basis dienen, waarvan we in ieder geval zeker weten dat de CLA45 AMG er één is. Geheel volgens verwachting overtreft de A 45 AMG de BMW M135i en Audi RS3, maar welke zou jij kiezen? De A 45 AMG staat in juni bij de dealer, de prijs is nog niet bekend.
Update – Video op autojunk!
Het turbogat van deze motor zal wel zo groot zijn als de grand canyon.. 300 pk uit nog geen 2 liter. wel gaaf natuurlijk!
@littleturbo96: de tijd van enorme turblag bij hoog vermogen is inmiddels wel achter ons hoor.
AMG weet heus wel waar ze mee bezig is. Ik ga er daarom van uit dat dit een prima hanteerbare auto is met prima rijeigenschappen.
Mis alleen een heel belangrijk stukje info. Wat weegt hij?
@littleturbo96: Heb je nog een paar cliché’s ?? Doe ze dan gelijk ff, zijn we er vanaf…
@littleturbo96: Nee hoor, Twinscroll turbo’s, werken ideaal die dingen.
@littleturbo96: Betwijfel gezien je leeftijd of je wel eens een turbogat gevoeld hebt tijdens het rijden.
@littleturbo96: Doe mij maar lekker een turbogat, geeft lekker wat sensatie als de turbo(s) op stoom komen. Daarbij is 181pk uit per liter niet eens zo opmerkelijk dat kon je bij subaru of mitsubishi al 10 jaar geleden. Die 450 nm koppel daarintegen is wel knap gedaan.
Hoe dan ook het blijven allemaal nummertjes. Ben benieuwd wat de journos ervan vinden.
Mooi, kost dat?
het geluid zal zeker niet zo lekker zijn als een 1M of een RS3 (6cilinders 5Cilinders ) 2.0 met turbo’s onderdrukt het geluid al helemaal kut ding dus weg ermee
@mo112: ja want bmw turbo motoren hebben altijd een lekker geluid en AMG’s klinken als een stofzuiger.. oh nee wacht…
voor je weer de beroepszeiker uithangt ga eerst maar is rijden en luisteren.
@mo112: Wat een onzin. Geluid hangt af van het uitlaatsysteem en het aantal cilinders. Niet aan turbo / non turbo.
@jeffreym3: weet je wel hoe een Turbo werkt? Als uitlaatgassen eerst nog door een compressor worden gestuurd, wordt je geluid sowieso gedempt. Er bestaat heel wat interessante lectuur rond de techniek van auto’s, altijd een aanrader om eens eentje te lezen (of filmpjes op Youtube, bv van engineeringexplained).
@trigger565: In mijn automonteur opleiding uch jaar geleden is er wel één en ander over gerapt ja ;)
Heb zelf een auto met turbo en eentje gehad met turbo en kan je vertellen dat het aanpassen van het uitlaatsysteem je MEER DAN voldoende motorgeluid geeft hoor.
Dus nogmaals. Uitlaatgeluid wordt grotendeels bepaald door het aantal cilinders en het uitlaatsysteem.
@jeffreym3:
ff een dumpvalve monteren en je hebt nog meer spectakel, het geluid is gewoon anders.
Die roeptoeters vergeten echter dat de BMW en de Aldi ook turbomotoren zijn.
@jrk68: mijn corsa opc’tje met 3″ milltek maakte meer herrie dan mn e46 m3 met eisenmann einddempers. Tevens roffelde hij zo mooi dat het net een v6 leek! Daarbij nog de knallen bij schakelen en gas los maakte het compleet!
Geluid hoeft echt niet veel anders te zijn!
@jeffreym3:
Het gaat in deze niet om de herrie maar om de toon van het geluid, een turbo motor klinkt gewoon anders dan een NA. Het is maar net wat je mooier vindt.
Ik kan de jank in toeren van een NA zeer waarderen, aan de andere kant vind ik het afblazen van roadie ook wel wat hebben.
Het geluid van een E46m3 vind ik trouwens echt top.
@mo112: AMG’s klinken altijd vet maar ben toch bang dat zelfs AMG een 4 cilinder niet echt lekker kan laten klinken. ik vind een 4 cilinder gewoon eigenlijk altijd lelijk klinken. 3 cilinder is zelfs beter. 5 en 6 cilinder…. Super! meer cilinders ook altijd mooi!
Mooi dat ze de A klasse aanpakken :) Wat een machine! Wordt het AMG heritage gerespecteerd met “One man, one engine” of gaat dat hier niet op?
@C220AMG: gezien het plakkaat op de motor met naam erop zal ook deze gebouwd worden volgens het One Man, One Engine principe.
@Pordon: scherp! Was nog niet bij de les ;) thanks
@C220AMG: Nee, in het Duits natuurlijk. Was “Ein volk ein reich” of zoiets.
Ik vind m vies lekker!!
360 pk uit een 2.0 liter turbomotor? Wat een gekkies bij Mercedes….
Heel mooi autootje wel die A45 AMG, echt top!
Hoe zit dat eigenlijk met de driedeurs versie van dit model, komt die er ook?
Mooie wagen, maar waarom ‘helaas geen handbak’?
Zouden veel meer merken moeten doen standaard een automaat.
Toch niet meer van deze tijd om te zitten roeren met zo’n pook!
@grasz: Dislike
@grasz: Ga lekker de sudoku oplossen bij omroep Max. Dit is Autoblog en daar willen we graag zelf de auto voelen, kijk anders even de jongen met z’n RX-7 een paar artikelen terug en wellicht begrijp je het dan.
@massarati:
Beetje zielige reactie dit, maar goed. Zit je in je Maserati ook nog met een handbak te schakelen? Denk het niet hè.
@grasz:
Hij heeft gewoon gelijk, niet elke autogek wordt blij van een playstation besturing.
Schakelen voegt iets toe aan de rijbeleving, daarbij schakelt een automaat nog weleens op of terug op een moment waar je dat absoluut niet wilt. Bijvoorbeeld als je met een stevig gangetje door een bocht rijdt is dat niet echt prettig.
@jrk68: lijkt mij dat ze wel de mogelijkheid hebben toegevoegd om zelf te kunnen flipperen.
@jeffreym3:
Dat heb ik met mijn roadster ook, maar als de computer het tijd vindt om terug te schakelen dan doet hij dat uit zichzelf zonder dat je daar invloed op hebt. Het gevolg is dan dat je dus op dat moment even je aandrijving mist.
Met opschakelen geeft hij alleen een pijltje om aan te geven dat je op moet schakelen.
Dit alleen in manualmodus uiteraard. In auto ben je echt aan de goden overgeleverd.
Stel je wilt een bocht in 3 nemen en je zit hoog in je toeren dan schakelt hij fijn naar 4.
Dat zijn dus dingen waar je rekening mee moet houden met dit soort bakken.
Of er op de DCT ook een manuele modus zit kan ik niet zeggen, het zou dus knap waardeloos zijn als dat niet zo zou zijn.
Daarom is AMG een topmerk, 360paardjes uit 2litertjes, zouden ze bij de M divisie nooit aan durven.
@civicfk3: Klopt, M heeft een betrouwbaar en robuust ontwerp dan ook hoger in het vaandel staan dan AMG.
@alcantara: kan me nog een top 10 ‘auto’s met de minste motorproblemen’ herinneren waar mercedes als enige premium duitser tussenstond.
@jeffreym3: Klopt, eind jaren ’80 was dat toch?
@alcantara: Ha. Die zit !
@alcantara: Juist, en de M 5.0 V10 is daar een schitterend voorbeeld van!
@civicfk3: zo uitzonderlijk is dat noet hoor. Een megane rs is zonder enige aanpassing ook te chippen naar 310pk / 400nm.
@jeffreym3: chippen is ook aanpassen..
@darkpluisje: Naast chippen zijn er geen verdere aanpassingen nodig.
@jeffreym3: ‘naast’ chippen… dus het chippen is al een aanpassing… Je kan ook zeggen, na het plaatsen van een turbo is geen aanpassing nodig, of na het verwijderen van 500 kilo… Chippen is net zo goed aanpassen, dat het puur software en niet hardware is maakt niet uit, aanpassen is aanpassen
@darkpluisje: je snapt het punt niet. Punt is dat 360 pk niet bijzonder veel is voor een 2.0 zoals hier gedacht wordt.Als voorbeeld noemde ik de megane rs die ook een 2.0 turbo motor heeft. Die naast het chippen geen verdere aanpassingen nodig heeft om 310pk en ruim 400nm te halen. Met aanpassingen als een ander uitlaatsysteem en intercooler kan je al veilig rond de 360pk zitten.
@civicfk3: Komt omdat ze bij BMW toch in de praktijk wat meer aandacht aan het onderstel besteden en wat minder aan het maximaal aantal pk’s.
@griffendahl: Waarom voorziet BMW dan tegenwoordig alle nieuwe modellen van elektronische stuurbekrachtiging?
@alcantara: Dat heb je vooral aan die belachelijke milieuregels te danken…
@griffendahl: elektrische stuurbekrachtiging vanwege milieuregels? get real
@stihl: iets van extra weerstand door de servopomp misschien?
@4991: Dat is idd de reden
@4991:
Nope, hydraulische stuurbekrachtiging werkt met een hydraulische pomp, en je kan wel raden wat die pomp aan moet drijven. Dat kost dus vermogen en energie, ook de rede waarom een dynamo tegenwoordig alleen maar meedraait als er gedecellereerd wordt.
@jrk68: ik snap hem nog niet. ik zei toch dat het weerstand hoger wordt door de servopomp aan te drijven met de motor?
ik wist nog niet dat de alternateurs van tegenwoordig alleen werken tijdens het afremmen, bedankt
@4991: Een dynamo is geen alternator !
@SimonMc: hoezo? op school hebben ze het me altijd wijs zitten maken.
@4991: Ze werken beide op het zelfde principe natuurlijk, maar grootste verschil is, dat een dynamo gelijkspannig genereert, en een alternator wisselspanning genereert !
Nu zeg je waarschijnlijk ” ja maar, in de auto’s van tegenwoordig zit toch een alternator, en de batterij geeft toch gelijkspanning “? Dat klopt. Die alternator ( to alternate = wisselen ) genereert in de basis nog steeds wisselspanning, maar wordt via diodebruggen gelijkgericht tot een gelijkspanning.
Ook de opbouw van een alternator is anders tegenover een dynamo. Bij een dynamo is de stator de magneet, en in de rotor worden spanningen opgewekt, terwijl het bij een alternator net andersom is. Rotor is daar de magneet ( bij kleinere alternatoren zijn dit permanente magneten), en in de stator worden spanningen opgewekt.
@SimonMc: wow! respect voor al dat uitleg! je kan het zelfs beter uitleggen dan m’n leerkracht. bedankt!
@4991: *die
@griffendahl: Bmw’s zijn over het algemeen ook geen toonbeeld van fijn bochtenwerk en lichtvoetigheid. Mercedes inderdaad ook niet. Daarom vraag ik me af wat die nieuwe a45 weegt!
@jeffreym3: +/- 1350kg
@alcantara: Weinig kans gezien de A250 al 1345 kg weegt en ik niet denk dat ze een AWD systeem van 5kg ontwikkeld hebben ;)
@alcantara: Zeg maar 1400+ kg dus…
@griffendahl: Oh nog meer, dus sowieso een zwaar biggetje. En ik vond 1350kg voor een 130i al veel.
@griffendahl: Zeg maar 1500+ dus. Zelfs een Golf 3 tikt al bijna 1600kg aan. En die zijn in de basis nog lichter dan de A klasse
@griffendahl: 3 moet zijn Golf R
@alcantara: Der A45 – das Leergewicht liegt bei rund 1500 kg, gibt Mercedes weiterhin mit “über 350 PS” an, – die mindestens 354 PS sind aber kein großartiges Geheimnis mehr. 450 Nm Drehmoment helfen auch so zu guten Vortrieb.
@jeffreym3: ja toch zijn het juist de BMW’s de de laatste jaren teveel overgewicht hebben! ik noem de nieuwe 2ton+ M6, en de nieuwe 2ton+ M5. mercedes maakt zijn nieuwe wagens juist lichter. en het is al gebleken dat de SL sneller is op het circuit dan de 6 serie (mede doordat de sl bijna 200 kilo lichter is)
@civicfk3: Moet je nog wat olie hebben?
Wat een belachelijk mooie auto, toch bizar hoe ze van zo’n oude a klasse het beeld erbij in en x helemaal om gooien en er een koning van maken wat betreft dit segment… Ik vind het echt een baas actie mercedes laat weer even zien wie de baas is!
Lekker! Verdomme wat een beest!
Dus de nieuwe Audi RS3 heeft 400PK+?
@ghost: Zou me niets verbazen, de 2.5 liter turbo die in de RS3 en TT-RS ligt (wat overigens een geweldige motor is!) heeft nog wel wat rek qua vermogen.
Waar is die ’45’ eigenlijk op gebaseerd in de naam?
@jack_abarth: AMG bestaat 45 jaar dit jaar, vandaar.
@jack_abarth: AMG bestaat dit jaar 45 jaar. Dat zou ermee te maken hebben. En anders zou het ook te veel afwijken: 65 – 63 – 55,………20?
Jammer, met geen woord gerept over het gewicht. Ben ik zeer benieuwd naar. Vooral ook omdat dat de stuureigenschappen redelijk bepaald. Verder blijft het een dik ding. Helaas ook nog geen prijs beschikbaar.
@E34M5Touring: Der A45 – das Leergewicht liegt bei rund 1500 kg, gibt Mercedes weiterhin mit “über 350 PS” an, – die mindestens 354 PS sind aber kein großartiges Geheimnis mehr. 450 Nm Drehmoment helfen auch so zu guten Vortrieb.
@T16: Valt me nog mee, tnxs voor de info! Had verwacht/gevreesd rond de 1600kg. Nog steeds zwaar voor een relatief kleine auto maar met 4×4 etc. niet onverwacht.
@E34M5Touring: 1500kg lees ik hier dus.
Toch aardig aan de maat.. Maar de astra opc blijkt ook een prima weggedrag te hebben ondanks zijn gewicht!
Ben benieuwd naar de eerste rijtesten.
@jeffreym3: Klopt, maar die heeft geen 4×4. Dus eigenlijk is ie verhoudingsgewijs nog zwaarder. Het zal inderdaad afwachten worden tot de eerste rijtest. Ik ben zeer benieuwd. Komen in ieder geval weer een paar mooie shoot outs aan. A45AMG – RS3 – M135i (1M) ben benieuwd.
Ik moet toegeve mercedes dit is echt bruut, hier kan bmw en audi niet aan tippe op dit moment
Qua ontwerp super, maar qua aandrijflijn zou ik liever een M135i hebben.
De foto’s hier zijn wel van de braafste versie van de A45 AMG. Kijk op de webspecial: http://www.mercedes-amg.com/webspecial/a45/index_eng.php je kan waarschijnlijk dus ook een spoilerpakketje aankruisen in de optielijst. Meer spoilerlipjes hier en daar en een dakspoiler achterop.
@Pordon: Wat mij betreft kunnen ze dat voortaan maar beter laten maar ja gelukkig zijn ze optioneel. Ik vind ze nogal anoniem, beetje NFS tuning, vooral deze op de A, en die track kit spoiler van de C63 BS.
@HDM: Achja de consument wil keuzes dus dan krijgen ze dat.
Vet hoor, veel prestatie voor zo’n klein hok.
Wel jammer van de ontzettende Mercedes PR-praat tekst..
@AMGJunk: wut?
*De sportuitlaat met twee pijpen heeft een automatisch gestuurde klep die zorgt voor een vol uitlaatgeluid .
Wat kinderachtig dat domme geluid
@speed: Waarschijnlijk gaat het hier om een mechanische klep die de uitlaat opener dan wel gedempter laat klinken.
Geen geluid via de radio ala BMW.
Heel gaaf karretje alleen is het maar goed dat de prijs nog niet bekend is. Die zal wel om te huilen zijn.
@pier:
koop toch een Sandero
@speed: voor je moeder misschien. Bedoel ermee dat ik voor 65k liever een aangeklede C350 Avantgarde haal.
@pier: @pier: voor 65k ga je geen aangeklede C350 (nieuw) kunnen halen hoor. Gooi er nog maar extra 10k bij als je het over een aangeklede versie hebt.
zou wel gaaf zijn als ze hier een Black Series van maken……
@jjroorda: Teveel deuren ;)
benieuwd naar de prijs. deze wil ik zeker hebben!
@4991:
Zoek de prijs van een RS3 maar op, dan heb je een indicatie. Dit zal daar waarschijnlijk iets boven zitten.
2tom op de teller en het blok is kapot. wat een achtelijk groot vermoge uit zo’n klein blokje. ik zou 10cc 1pk doen en mss 1.2 maar meer ook echt niet.
@jens28:
Dat doen ze dan een stuk beter dan VAG, een 120pk tsi haalt de ton niet eens….
Wel knap dat jij in je glazen bolletje kan zien wat de levensduur van een motor is die nog niet eens op de markt is….
@jens28: Doe jij nu gewoon Copy-paste vanuit dat eerdere A 45 AMG artikel? Ga toch fietsen man…
@SimonMc: sorry dacht dat die niet geplaats was omdat er error stond
@jens28: Heb zonet je leeftijd gezien. Dat “ga fietsen man” mag je dus letterlijk opvatten in dit geval.
Leuke bak. Jammer dat ie bijna precies hetzelfde eruitziet als een AMG sportpakketje. Doet BMW/Audi beter.
@michaelb:
???? M pakketjes of S-line rings a bell?
@jrk68: Bedoelt ie toch niet? Hij bedoelt dat je bij BMW en Audi beter het onderscheid kunt maken tussen het sportmodel tegenover een gewoon model met een sportpakket op.
@SimonMc:
Knap als jij het verschil ziet tussen een S en een S-line Audi….
@jrk68: Grotere remschijven?
@SimonMc:
Op de 250 sport zit gewoon ook een AMG bodykit, die kan je ook als gewone 250 bestellen en die ziet er dan uit als elke A180 leasebak.
@jeffreym3: ok, fair enough, het uitlaatsysteem doet inderdaad veel. Heb ook eerst een atmosferische gereden (156 1.8 Tspark) en nu een turbo (Giulietta 1.4 Tjet) en, hoewel het turbootje nog een lekker brommetje maakt, vond ik de 1.8 toch een stuk lekkerder klinken. Maar misschien was dat omdat die doortrok tot 7000tpm in plaats van er bij 5500 de brui aan de geven. Al die turbomotortjes hebben een brommetje maar ik mis het hoogtoerige wel wat, das misschien nog het grootste nadeel van een turbo.
@trigger565: ( naast de gebruikersnaam van de persoon waar je je commentaar aan wilt richten, staat een “reply” knop. Als je daar op drukt, komt je reactie direct onder zijn reactie terecht, net zoals in mijn geval nu bij uw reactie ;) )
Wat ongelovelijk stoer dat ze dit hebben aangedurfd. Het zijn de waarden van een one-off tuner in een serie-auto. Heerlijk. Looks can be deceiving, maar daar kun je wat aan doen door bijvoorbeeld de a45 niet in het parelmoer wit te bestellen, maar in geelgoud!