Deze 1.900 kg zware zescilinder Mercedes is een bijzonder apparaat, en niet alleen vanwege het ongespecificeerde ‘reptielenleer’ waarmee het interieur bekleed is…
We schrijven 1928, midden in het interbellum, en een jaar voor de grote beurskrach. Frankrijk en Duitsland (eigenlijk moeten we zeggen: de Republiek van Weimar) leven op gespannen voet met elkaar, omdat laatstgenoemde zucht onder het juk van het verdrag van Versailles. In de autowereld speelt nationale politiek echter geen rol, en dus werken Mercedes-Benz en de Franse carrosseriebouwer Jacques Saoutchik samen, met deze 680S Torpedo als resultaat.
Zoals je kunt zien zit je in deze auto bijzonder ver naar achteren, met voor je een 180 pk sterke 6.788 cc grote zescilinder, gekoppeld aan een handgeschakelde 4-bak. De topsnelheid, voor wie het aandurft, ligt op bijna 180 km/u, astronomisch hoog voor een personenauto van 85 jaar oud. De algehele stroomlijn, maar ook de dichte wielen helpen hier aan mee.
We zien een tweetal reservewielen op de auto, maar de treeplanken zijn gek genoeg niet doorgetrokken naar de portieren. Een vrouwonvriendelijke auto dus, mogen we stellen. In totaal werden er 18 exemplaren gemaakt, en als je er heden ten dage eentje wilt hebben, dan mag je, evenals bij een 500K bijvoorbeeld, een bedrag van zeven cijfers meenemen. Crisis of geen crisis.
De Mercedes uit de ‘roaring twenties’ maakte dit weekend zijn opwachting op het Villa d’Este concours d’elegance, de foto’s vind je in de gallery hieronder.
TimoBac zegt
Geweldige auto; echte beauty!
martijn1993 zegt
Dan vind ik de 1965 220 SE (featured in the Hangover) toch nog mooier en begeerlijker…
volvo-s60-adept zegt
Da’s nog eens een auto. Groot, tikkeltje gevaarlijk, stoer ding!
Mee zegt
beurskrach?
martijn1993 zegt
@Mee: https://nl.wikipedia.org/wiki/Beurskrach_van_1929
lemans96 zegt
Magistraal apparaat. Laten we even niet vergeten dat asfalt destijds een zeer zeldzaam fenomeen was, dus vertaal die 185km/h maar naar 300km/h op ingewalste kiezels, waar de meeste wegen destijds uit bestonden…
v12biturbo zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
trident zegt
@v12biturbo: gast!
schellekens006 zegt
Al mijn 2 liter benzine autos rijden bij mij al 20 jaar 1:10 Fuck die vebruikscijfers.
StijnB zegt
Jammer een tweezitter, in een oude Mercedes-cabrio moet je wel op de achterbank kunnen zitten vind ik…
notsobig zegt
@StijnB: Je zit zover naar achter dat je het bijna een achterbank kan noemen toch? :P
Hupke zegt
Magnifiek mooie wagen, dat doet me veel meer dan die bugati atlantic 57SC. Deze zie ik mezelf nog in rondrijden, ware het niet dat deze wat aan de prijs is.
qoekje zegt
ik had de bumpers er afgehaald
meneer zegt
Sterk staaltje geschiedenisboek opdreunen, die 2e alinea
jolig zegt
Dan baal je als nog-geen-Duitser ook wel als een jaar later Walter Owen (althans zijn firma) komt aanzetten met de Blower Bentley. Hadden ze toch even ‘kompressor’ achterop moeten plakken.
Vincegail zegt
Geweldig zo’n auto. Zou graag deze, een Hispano-Suiza of een Duesenberg J hebben. Lekker blijven dromen, Vince!
406_v6 zegt
@Vincegail: Ja, zo’n Duesenburg SJ….geweldig!! Een Maybach DS8 mag ook, evenals een Caddilac V16…. maar ja, blijf maar net als jij dromen denk ik.
ropbp zegt
Geweldig! En met vijf Ncap-sterren voor voetgangersveiligheid :-)
cookies zegt
Gaaf ding, maar de ultieme BazenBenz is en blijft de 540K Autobahnkurier (alleen die naam maakt hem al extreem cool^^)!
karaya zegt
de in 1928 geïntroduceerde Duesenberg Model J was sneller dan deze mercedes, 265pk en een top van meer dan 190.
je huiswerk beter doen, smokalot.