De Mercedes 560 TEL is het T-Modell dat Das Haus zelf had moeten maken. Nietwaar?
De stationwagon is een Amerikaans fenomeen dat op dit moment in Noord-Europa populariteit geniet. Het idee is simpel. Je hebt de rijeigenschappen van een sedan met het praktisch genot van een crossover. Het enige is dat aan de stationwagon een ietwat bourgeoisie-esque imago hangt.
Ondanks dat er ook heel erg prijzige stationwagons zijn, is de carrosserievariant niet helemaal salonfähig in de absolute topklasse. Een Audi A8 Avant, BMW 7 Serie Touring en Mercedes-Benz S-Klasse Combi hebben we helaas nooit mogen verwelkomen. Stationwagons opereren minimaal een klasse lager. Toch zijn er gelukkig altijd coachbuilders die een uitzondering op de regel zijn. Zoals de Mercedes 560 TEL die je op de afbeeldingen ziet.
Mercedes 560 TEL
Maar wat is dan een Mercedes 560 TEL? De basis voor deze creatie is misschien wel de beste auto die ooit gebouwd is, de ‘W126‘. Dat was de S-Klasse die van 1979 tot 1991 werd geproduceerd. Het meestwerk werd door Bruno Sacco ontworpen. De S-Klasse is statig en elegant. Als je daarmee aan de slag gaat, vermink je het ontwerp.
Caro Hamburg
Gelukkig heeft carrossier Caro uit Hamburg heel erg zijn best gedaan. De conversie is namelijk bijzonder geslaagd te noemen. Natuurlijk, als je goed kijkt kun je zien dat de auto in basis niet als stationwagon ontworpen is. De Mercedes 560 TEL is grotendeels opgebouwd uit originele Mercedes-onderdelen. De achterlichten komen bijvoorbeeld van een E-Klasse T-modell.
Motor Mercedes 560 TEL
Gelukkig hebben ze bij Caro wel de goede smaak gehad om meteen de duurste versie te pakken, een heuse 560. Deze is voorzoen van een 5.6 liter V8 die goed is voor 279 volvette paarden en 430 Nm aan koppel. De auto is geheel volgens de toen heersende mode two-tone, zwart met een grijze onderkant en bumpers. Gelukkig is de auto voorzien van heerlijke putdeksel-velgen.
Interesse? De auto wordt bij RM Sotheby’s te veil aangeboden. Verwacht wordt dat de Mercedes 560 TEL zo’n 30 tot 40 mille (in dollars) moet gaan opbrengen.
Robert zegt
Wow, dit is inderdaad een serieus fraaie conversie. Dit is zo’n moment dat het me spijt dat ik dit niet zo ff 40 mille van de spaarrekening kan trekken.
Loek zegt
Ik ben vaak een stationwagon-man maar bij omgebouwde S-Klasses heb ik steevast dat ik hem als sedan zou houden. Dit geval ook.
Reden daarvoor is dat de E-Klasse Estates van W124 tot S210 mij nooit hebben kunnen bekoren. Die achterlichten kloppen niet en de proporties achter zijn ook niet mijn ding. En de S210 was gewoon een lijkwagenconversie af-fabriek. Omdat de vele S-Klasse stationwagons van de W126, W140 en zelfs de W220 allemaal delen van een gelijkwaardige E-Klasse stationwagon pakken, is het allemaal net niks. Jammer is dat, want ik zou ook niet kunnen verzinnen hoe het anders had gemoeten. De conversies zijn namelijk vrijwel altijd goed uitgevoerd. En ook al is mooi anders, die S73 AMG Estate (W140) is echt verschrikkelijk lekker.
mashell zegt
Het “Met oprechte deelneming” stigma dat aan een stationcar van dit formaat kleeft is gewoon te groot. En de trieste kleur helpt natuurlijk ook niet. Hier zitten echt alleen uitvaartondernemers op te wachten.
560pk zegt
Wat je vooral ziet is hoe een briljant ontwerp de T124 was, hier klopte werkelijk alles wat bij deze conversie fout is gegaan. De flanklijn klopt niet, de achterlichten zitten een beetje afgezakt, de c stijl staat te vertikaal.
Waar ik direct weer een T124 zou willen hebben (tijdloos mooi), zou ik voor dit ding geen 1500 euro over hebben.
piebepost zegt
“Het idee is simpel. Je hebt de rijeigenschappen van een sedan met het praktisch genot van een crossover.”
Wat, impliceer je nou dst de station eigenlijk een kruising is tussen een sedan en een SUV? Dat lijkt me historisch gezien niet heel verantwoord.
Maarten123 zegt
Hebben!! Heb z’n sedan broertje al in dezelfde kleur.
moveyourmind zegt
Het ziet er inderdaad uit alsof hij zo bij Mercedes vqn de band had kunnen rollen.
En dat is nou net het pijnpunt. Deze Sbarro oogt veel te gewoontjes voor een Sbarro. Geef mij maar één van zijn excentriekere ontwerpen waarbij je meteen kan zien dat het om een Sbarro gaat. Zoals de Function car die gebaseerd is op een Cadillac. Dat is pas een cool ding.
ghost zegt
Dan ga ik toch voor die rode Mercedes 540K bij Bonhams 👍🏼
JagID3Merc zegt
Alleen de betimmering en de vlaggen missen nog. Wat een ontzettende lijkwagen…
joosstra zegt
De intro van dit artikel lijlkt mij niet juist. Stationwagons zijn niet meer populair, over de hele wereld niet meer. Ze zijn niet meer sexy. Alleen Volvo verkoopt er nog redelijk veel van, maar verder is alles cross-over.
Deze Mercedes vind ik overigens niet om aan te zien, er klopt niets meer van het originele ontwerp. Ik hoop dat het ding in de USA blijft.
Turbo S zegt
De term bourgeoisieesque kon ik nog niet.
azuli zegt
Man man dit ziet er toch niet uit? Doe mij maar de coupe of de sedan. #iederzijnsmaak