En terecht, want een originele Mercedes 560-SEL AMG is enorm tof!
Eergisteren hadden we een heel bijzondere restomod, de Renntech S76R. Dat was een Mercedes-Benz 600 SEL uit 1992 die flink onder handen is genomen door de Amerikaanse Mercedes-tuner Renntech. Heel erg tof. Nu hebben we weer een Mercedes-Benz S-Klasse die getuned is. Deze komt niet uit 1992, maar is een jaartje ouder: 1991. En toch is het een compleet andere auto. Net even een andere generatie.
Pak even een kop koffie, een gevulde koek (Rondo of Kano mag ook, Sprits niet) en geniet mee van deze laatste echte échte Benz. Ja, dit was eigenlijk de laatste. Natuurlijk, de W140, W124 en R129 zijn geweldige Mercedessen. Maar de W126 is misschien wel de ultieme Mercedes die veel en veel te goed gebouwd werden. Er is een reden dat je deze geregeld nog in een garage of op de weg voorbij ziet komen. Ze zijn namelijk onverwoestbaar.
Originele Mercedes 560-SEL AMG
Destijds kon je de auto krijgen met diverse zescilinder lijnmotoren (260 en 300) of V8’en (420, 500 en 560). De V12 was toen een motor waar Jaguar (XJ12) en later BMW (750i) mee kwam en pas in de W140-generatie van toepassing bij Mercedes. Maar in een Mercedes wil je niet een discrete V12, daar past een licht ordinaire V8 bij. Je hoeft je niet te schamen dat je het kan betalen en dat je daarvan geniet.
Dat geldt eigenlijk voor deze hele Mercedes-Benz-560 SEL 6.0 AMG, zoals ‘ie voluit heet. Deze auto komt uit de tijd dat AMG nog een tuner was, geen eigendom van het merk. Een originele W126 AMG is erg zeldzaam, dus vandaar dat we er een compleet artikel aan wijden. Dit specifieke exemplaarnkomt uit Japan en is gespoten in de kleur Astral Silver, in combinatie met een zwart lederen interieur. Niet enorm spannend, maar met die lichte kleur valt de dikke AMG-bodykit wel lekker op.
OZ-velgen
Met name die achterspoiler met dat AMG-logo erin gestanst is een tof detail van deze originele Mercedes 560-SEL AMG. Ook de achterbumper, sideskirts en voorbumper mogen er zijn. Vroeger vonden we dit enorm ordinair, tegenwoordig is het decent dik. Ook de AMG Aero III velgen ontbreken niet, het zijn de originele door OZ gesmede driedelige velgen. Heel erg tof! En de lagere stance kan ons ook wel bekoren. Het is allemaal in verhouding, waardoor het geheel alsnog heel erg correct oogt.
Het is overigens niet alleen maar show en geen extra go. De motor is namelijk flink onder handen genomen. De basis is de M117-V8, een stokoude V8 die zijn wortels in de vroege jaren ’70 heeft. In dit geval is de motor een ‘117.968’, dus een hele dikke 6.0 V8, dankzij extra nokkenassen (geen twee, maar vier) en extra kleppen (geen zestien, maar tweeëndertig).
Prijs originele Mercedes 560-SEL AMG 6.0
Het resultaat is een vermogen van 385 pk en een koppel van 556 Nm. Om het vermogen goed kwijt te kunnen, is deze dikke S-Klasse voorzien van een Torsen-sperdifferentieel én een verstevigd achterste subframe. Ook de remmen zijn aangepast, geen overbodige luxe, want 300 km/u is mogelijk met deze youngtimer.
Interesse? dan hebben we helaas pech voor je, want dit exemplaar is net verkocht voor de lieve som van 140.000 dollar. Wel hebben een videootje voor je waar je kunt horen hoe lekker die V8 klinkt:
Via: TheMBMarket
Meer lezen? Check hier alles over 60- jaar Mercedes-Benz S-Klasse!
Entwicklung88 zegt
Jonger? Of jaartje ouder?
Jeroen zegt
Dit is zo gaaf, dit is het foute voorbij.
keeper1 zegt
@willeme 1991 is een jaartje ouder dan 1992 ;)
Robert zegt
Filmpje doet het niet?
Wat een ontzettend gave kar is dit weer. Jammer dat die voorbumper zo slecht aansluit op de voorschermen, al kun je ook dit detail weer als ‘period correct’ omschrijven, want dat was met bodykits in die jaren eerder regel dan uitzondering. Die AMG Aero III velgen zijn episch en ook peperduur; voor een setje van vier koop je ook een leuke tweedehands. Ik ben persoonlijk nooit fan geweest van die achterspoiler op de achterklep, maar ‘het heurt’ wel op deze auto.
hartman zegt
Die voorbumper die slecht aansluit. Inderdaad, er is iets met die auto gebeurd, denk ik. Ik heb foto´s van deze auto uit begin 2019. En dan sluit alles nog perfect aan.
harie zegt
Hebben ze de ‘bruiloft-toeter’ ook meegenomen in de restauratie?
sanennan zegt
Gaan ze de knop delen nog een keer terug brengen in de app?
Heerlijke bak!
michelschouten zegt
Ja exact dat
mashell zegt
Het chique van de W126 is er wel af, een echte AMG dus.
maferick74 zegt
Ik ga liever voor de 560 sec, desnoods met n uitbouw
moveyourmind zegt
Helemaal perfekt zo. Wat een heerlijk foute coole bak. Geweldig interieur ook.
lowlow zegt
Fijn artikel, het maakt me helemaal nostalgisch. Gewoon pure genialiteit deze wagen. Ik weet zeker, had ik deze aan 300kmu mijn ouders’auto zien voorbij steken op de autobahn, was mijn dag geweldig goed
rickilicious zegt
Mocht je dit dik vinden kijk dan vooral de filmpjes van ‘patina collective’ op YouTube
mustang750supersnake zegt
zucht…….’start marktplaats op’…………
naturalpower zegt
‘Vroeger vonden we dit enorm ordinair, tegenwoordig is het decent dik’? Het is nog steeds ordinair! Dus, zet maar in mijn droomgarage. Naast de 560 SEC Widebody.