Deze Mercedes 230 E kost een vermogen. Waarom eigenlijk?
Als men vraagt naar de allerbeste auto ooit gebouwd, dan zijn er voldoende gegadigden. Maar als het om het totaalplaatje gaat, dan staat de Mercedes-Benz W124 op eenzame hoogte.
Voor wie de W124 niet kent, dat is de E-Klasse die van 1984 tot 1995 in productie was. Als het gaat om bouwkwaliteit, comfort, betrouwbaarheid en rijeigenschappen gaat, is dit misschien wel de beste auto ooit gebouwd.
Mercedes 230 E van een halve ton
De meeste exemplaren hebben dat ruimschoots bewezen. Met dit soort auto’s is het mogelijk om enorme kilometerstanden te halen, mits je het onderhoud goed laat uitvoeren. De meeste W124’s hebben heel erg veel gelopen, logischerwijs. Behalve deze grijze Mercedes 230 E van 50.000!
De auto is namelijk zo goed als nieuw. Het is een exemplaar uit 1987. Dus inmiddels is deze W124 al 34 jaar oud. Het is geen 500 E (die was er toen nog niet) of superluxe zescilinder. Nee, het is een W124 met een lekker potige viercilinder, een 230 E. Deze heeft een 2.3 liter motor die er ooit 132 pk uitperste.
Prijs
De prijs voor dit apparaat is 49.995 euro, zoals verklapt werd in de opruiende kop van dit artikel. Het lijkt een enorm hoog bedrag, maar dat valt best wel mee. De auto heeft namelijk 995 kilometer gereden. Dat is zo goed als nieuw dus. Natuurlijk, er zullen wel wat rubbers zijn uitgedroogd bij deze Mercedes 230 E, maar gelukkig is de onderdelenvoorziening bij Das Haus vaak goed op orde..
Ook gaat het nog wel een dingetje worden met op kenteken zetten. Als het een niet eerder geregistreerde auto is, zul je gewoon nog BPM moeten betalen. En daar is in dit geval sprake van. Maar ondanks dat een W124 gemaakt is om mee te rijden, hopen we dat deze wordt gekocht door een musem of Mercedes-fan. Sinds de R129 uit productie is, worden dit soort Mercedessen niet meer gebouwd. Niet meer door Mercedes, of door een andere fabrikant. Daarom kost de Mercedes 230 E een halve ton.
Interesse? Bekijk hier de W124 advertentie!
Meer lezen? Dit zijn de 11 gaafste uitvoeringen van de Mercedes W124!
ghost zegt
Alles van Mechatronik is top!!
antoonniels zegt
Aan de ene kant zonde dat er niet mee is gereden, maar aan de andere kant vind ik dit stiekem ook wel weer mooi. En het zou inderdaad mooi zijn als deze een fijn plekje bij een museum of liefhebber krijgt. Zal gezien de prijs ook wel het geval zijn denk ik zo.
harleytijn zegt
Ehh @Willeme volgens mij is deze al 34 jaar oud…. En niet 24 jaar.
Maar dat maakt voor deze auto’s eigenlijk ook helemaal niet uit. Blijven heerlijke wagens.
sel777 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
realhustler zegt
En die BPM, daar kan je misschien door de leeftijd vast onderuit, want het is in 1 oogopslag duidelijk dat dit een oude auto is.
tinnemans zegt
Mijn 1e gok was dat de prijs zo hoog is omdat er €80.000 in de kofferbak ligt, maar dat klopt dus niet.
Nouja, volgende keer beter.
AMG zegt
Wat een geld, maar dan heb je ook een echte Mercedes. M’n pa had een E200 W124 uit 1995, was een fijne auto.
Wat mij betreft, W124 beste Mercedes die ooit gebouwd is.
gasskaas zegt
Hij is 34 jaar oud toch?
bimota zegt
34 jaar oud…
Robert zegt
Het op kenteken zetten van deze auto zal echt wel een dingetje worden. Als ik het verhaal van de dealer goed begrijp, heeft -ie enkel een jaar in de showroom gestaan, en de 33 jaar die erop volgden in de opslag doorgebracht. Ergo: er is géén ‘Erstzulassung’ en dus geen kentekenregistratie. Dat betekent zoveel als dat de auto, indien deze nu wordt aangemeld bij de instanties, zal worden aangemeld als ‘nieuwe’ auto – die dus aan alle voor 2021 geldende regels voor nieuwe auto’s moeten voldoen. En d’r is best wel het e.e.a. gewijzigd in 34 jaar…
De enige optie is: koop een ‘Schlachter’ (sloper) W124 uit 1987 met dezelfde motorisering + aandrijflijn en gebruik de kentekenregistratie, chassisnummer en de papieren van deze om de huidige auto d.m.v. omkatten weer om road legal te maken. Maar of dit allemaal helemaal legaal is, valt natuurlijk wel te betwijfelen.
406_v6 zegt
@RRRobert: gezien de kilometerstand heeft ie in het verleden een zgn Tageszulassung gehad als demo en is dus vrij makkelijk op kenteken te zetten.
E34M5Touring zegt
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=325970413&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&fuels=PETROL&isSearchRequest=true&makeModelVariant1.makeId=17200&makeModelVariant1.modelGroupId=11&maxFirstRegistrationDate=1995-12-31&minFirstRegistrationDate=1986-01-01&pageNumber=1&scopeId=C&sfmr=false&sortOption.sortBy=searchNetGrossPrice&sortOption.sortOrder=DESCENDING&searchId=6246b281-76d6-335f-7771-82ff18aa15e3
Liever deze dan. Veel leukere motor en uitvoering en ook (zeker voor dit model) echt een lage km stand. En geen gezeik met registreren.
henkiebb zegt
Hij is uit 1987. Dus 24 jaar oud. Ehm nee maar probeer nog eens?
mashell zegt
Is een taxi zonder kenteken niet gewoon een fake taxi?
vinceb2 zegt
@mashell: 😅
prop zegt
As ie nooit geregistreerd is dan is dan zal dat helaas ook nooit meer lukken in de Europese Unie. De typegoedkeuring is dan allang en breed vervallen.
Svenska II zegt
Doe mij deze maar! Een nieuwe ’93-er Saab 900 Aero Coupé GT… https://m.mobile.de/auto-inserat/saab-900-turbo-gt-aero-nr-6-70-full-renovation-düsseldorf/293709215.html?searchId=d43c9fa0-18bb-5b3b-72b0-5d6301b726be&type=ad
Charles Taycan 4S zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Charles Taycan 4S zegt
Graag gedaan @willeme! Leuk stukje over deze sublieme auto!👌
bustertje zegt
Opvallend dat de middenarmsteun ontbreekt in een toch wel luxe auto uit die tijd. Waarom is dat?
mark383 zegt
Was destijds een optie. Pas later werd dit standaard dacht ik. Hij heeft ook geen automaat en geen elektrische ramen. Het is dus een beetje een ‘boekhouders’ uitvoering, zoals ze destijds zeiden…
560pk zegt
@bustertje: ik heb in 1986 een nieuwe 124 gekocht: de enige, maar dan ook echt enige, luxe aan deze auto was de rechtse elektrische buitenspiegel (die zat namelijk buiten bereik van de bestuurder). De linker spiegel ging gewoon met een hendeltje, was zelfs tegen bijbetaling niet elektrisch te bestellen. En de voorste zijramen bestelde ik elektrisch (was wel een optie, standaard was een zwengel). Achterruiten zwengelen, of nog een keer extra betalen. Auto kostte gewoon bijna een ton (in guldens) voor een 250 diesel met 90 pk.
Was wel een heerlijke, onverwoestbare, auto. De mijne is pas in 2014 door de tigde eigenaar naar de sloop gebracht, ik had er al 300k mee gereden, mijn zwager daarna nog eens 250k. En toen was het pas 2001
SimonMc zegt
De bediening van die rechter buitenspiegel, was dat ook met zo’n “joystickje” voor de versnellingspook?
560pk zegt
@SimonMc: klein knopje in het middenconsole; zat in mijn herinnering vóór de pook (dus niet tussen de pook en het dashboard)
Variomatic zegt
@bustertje: was een optie destijds
wernerv8 zegt
Mercedes was toendertijd standaard belachelijk kaal uitgevoerd. Mijn werkgever uit die tijd had ook een 230e. Daar zat zelfs nog een handmatige 4bak in en dat voor 90000 guldentjes. Zelfs een fiat panda had een 5 bak. Verder wel een fantastische wagen je voelde die 90k wel leek wel een tank. Alleen schakelden die mercedes bakken compleet ruk.
mark383 zegt
Ik meen dat deze een paar maanden geleden ergens anders te koop stond voor ongeveer 30k, in Duitsland geloof ik. Was toen snel weg…
@willeme: ik heb een W124 (coupé), maar ik betwijfel of het nu echt de beste auto ooit is… Qua bouwkwaliteit en betrouwbaarheid 100% zeker, maar ik vind het comfort en de rijeigenschappen prima, maar niet bijzonder. Bijvoorbeeld: de Citroën XM die ik heb gehad was comfortabeler en sportiever (met name in lange bochten op hoge snelheid). Een goede XM van de laatste serie zou zo maar een betere package kunnen zijn de W124 (zeg ik als eigenaar nota bene).
sabrerator zegt
@mark383:
Als Citroënliefhebber valt mijn bek open…..
Een Mercedes-eigenaar die een XM misschien wel een betere package vind!
Dat vond ik indertijd als Citroënverkoper ook, maar dat was een beroepsafwijking 😀
Normaal voelt een Mercedes (of ander Duits merk rijder) zich mijlenver verheven boven “Franse rotzooi”.
Voor mij 10x liever een mooie XM als welke Duitser ook.
mark383 zegt
Haha :)
Dan ga ik er wel vanuit dat het spul heel blijft natuurlijk, wat in 1990 absoluut niet zo was met de XM. Vanaf grofweg 1996 had Citroën de betrouwbaarheid aardig op orde, maar de W124 liep toen natuurlijk al op zijn laatste benen…
rotjeknor66 zegt
Heerlijke auto’s heb zelf ooit een 260E uit 87 gehad met fijne 6 pitter dus, soms twijfel ik wel eens om een fris exemplaar aan te schaffen, iets minder fris dan deze haha maar gewoon een leuk exemplaar, wel met 6 pitter en automaat en airco, meer heeft een mens niet nodig ;-)
s54s62 zegt
Mooi verhaal maar is wel fabrieksnieuw??