Herleef alle beste herinneringen uit de jaren ’90 van DTM met deze restomod-versie van de Mercedes 190E Evo II.
De gouden dagen van de Deutsche Tourwagen Meisterschaft, beter bekend als DTM, zullen voor velen de jaren ’80 en ’90 zijn. Het leukste van toen ter tijd was dat van elke auto ook een straatversie moest komen in verband met de homologatieregels. Zo kon het gebeuren dat Mercedes met een wel heel heftige 190E op de proppen kwam in 1990.
Mercedes 190E 2.5-16V Evo II
Mercedes had al de 190E 2.3 Cosworth en de 2.5 16V Evolution, maar de Evo II was klaargestoomd voor de laatste en beste jaren van de 190E. Zo stond eigenlijk de eerste C-Klasse (W202) al in de startblokken, maar werd er nog even dankbaar gebruik gemaakt van de 190E. Nog dikker bespoilerd, nog breder gebouwd en 235 pk. De ultieme 190E.
Mercedes 190E Evo II restomod
Om de herinneringen weer boven te halen zit er een gave restomod aan te komen. Hiervoor heeft het bedrijf HWA Legacy de handen ineen geslagen met We Are Curated, een autodealer van prestigieuze automobielen in Florida. Er is nog werk aan de winkel, maar de plaatjes (in digitale vorm) zijn er al.
Nou is het uiterlijk van een restomod niet zo’n gigantische verrassing, het idee is immers dat de koets lijkt op het origineel. We zien dezelfde blubberdikke bodykit als op de originele Evo II, samen met dito spoilerwerk. Wat er wel verandert: de koplampen en achterlichten zijn wat moderner. De velgen lijken op de originele velgen, maar dan wat groter en met iets meer dish.
Techniek
Wat betreft techniek is de HWA Evo nog een groot vraagteken. De logische keuze zou de moderne AMG vierpitter zijn en dan wat meer pk. Wel wordt duidelijk dat er maar 100 stuks gebouwd worden en de prijs bijna 800.000 euro gaat worden. Da’s een moeilijke, want de zeer gelimiteerde 190E Evo II is een stuk goedkoper. En er is niks authentieker dan het origineel.
Maar goed, eerst zien en dan oordelen. Want het ziet er wel uitermate fijn uit. Zoals het hoort natuurlijk, bij een restomod.
Aon zegt
Vet idee, maar de velgen doen erg halfords aan.
bruintje beer zegt
..en de achterkant lijkt bijna BMW.
hotze zegt
Dacht ‘k ook al. Terwijl de originele achterlichten van de 190 prachtig zijn.
8 ton, dat is ook ietsje te veel.
a110 zegt
Ja, dat dacht ik ook meteen…
martinus.tussengas zegt
Gaaaaap
Robert zegt
Die achterlichten zien er inderdaad uit alsof ze uit de Autostyle catalogus komen. Jammer. En die prijs is ronduit belachelijk.
JelmerS zegt
En dan ook nog limiteren op 100stuks! Dat lijkt me wel heel optimistisch gedacht
mashell zegt
De koplampen zijn niet veel beter. En de Mercedes grille vervangen door een zwart exemplaar, dat kan echt niet.
Richmond zegt
Beter het origineel, dit is een karikatuur.
Fruitcake zegt
Lekker hoor
tortuga zegt
Zou gelijkaardige toepassing doen. Dus ja graag voor men nieuwjaarscado
mc96 zegt
Een goede Evo ll restomod zou niet te zwaar moeten zijn , met een moderne 4 cylinder onder de kap. Maar dat kom je nooit aan 800K. Zwal wel weer één of ander over de top onding worden. Als het ooit verder komt dan computer animaties…
leaper035t zegt
Meh. Weinig respect voor het origineel.
Gele Koplamp zegt
Wanneer realiseren we ons eens dat die LED-lampjes op restomods er niet uitzien?
Of eigenlijk op geen enkele auto. Chinese kermismeuk.
Edge zegt
Met een naam als “Gele Koplamp” ben je ongetwijfeld wat bevooroordeeld (😉) maar vind je het echt op álle restomods niet uitzien? Ik vind dat Singer het bij de koplampen van hun 911 restomods echt heel fraai aanpakt en het totaal niet afleidt van de rest van de auto. De Kimera 037 EVO en Automobili Amos Futurista (Lancia Delta) doen dat ook heel goed in mijn ogen.
Gele Koplamp zegt
Kan inderdaad niet ontkennen dat ik een tikkeltje bevooroordeeld ben.
De koplampen van de eerste Singers ben ik met je eens. Een mooie mix tussen moderne techniek in een klassiek ogende behuizing. Dat is imo een restomod. De achterlichtjes op de Williams vind ik geen verbetering doen aan de versies die ze ervoor gebruikte. Net als met de Kimera of de Futurista. Angle eyes waren twintig jaar geleden misschien leuk op de E39, maar niet op dit soort modellen.
Of wat te denken van die aftermarket-units die je veelal op nieuwe Caterhams en Morgans ziet…
Als je dan kijkt naar Alfaholics. Die lampen zien er origineel uit. Helaas gooien ze er van die ultrawitte lampjes in.
Ik besef me dat het allemaal een kwestie van smaak is en dat mijn smaak wellicht afwijkt van de norm. Maar mocht ooit iemand zich wagen aan een restomod van een E36 M3, gooi er dan ajb de origineel ogende gele Hella’s in. (Al is het maar als hoedtik naar de gele units in de M5 CS.)
Tot zover mijn spreekbeurt over kerstverlichting. Speaking of which… Fijne dagen allemaal!
Richmond zegt
Ik ben her eens met gele koplamp. De led koplampen hebben een hele witte ring wat niet strookt met het klassieke design. Net alsof je de klassieke tellers gaat vervangen door displays om de wijzers te tonen.
Towel986 zegt
Een restomod suggereert toch een restauratie + modificatie van een originele (authentieke) auto. Lijkt me toch niet dat er hier 100 190E Evo II’s voor gepakt worden?
Dan blijft over een veel te dure gemoderniseerde replica?
mashell zegt
Als je een 190D met 542 duizend kilometer ergens uit Noord Afrika haalt en daar dan een 190E evo 2 van maakt heb je er best nog wel wat werk mee.
Gele Koplamp zegt
Alfaholics sloopt ook geen originele GTA’s. Singer pakt ook gewone 964’s als basis.
MaartenD zegt
Het is jammer dat al die restomods zo belachelijk duur zijn…de marges die ze er op maken zijn bizar, maarja, zolang er een markt voor is blijven ze het doen…..800k 🤡🤡🤡!
Dutchdriftking zegt
De verlichting en zwarte grille is niet zo. De rest is wel gaaf.
JEPB zegt
Zowel voor de redactie als de reacties: heel veel authentieker dan dit wordt een restomod niet, zelfs niet als MB zélf de auto als restomod uitbrengt. HWA (Hans-Werner Aufrecht) is niemand minder dan de oprichter van AMG en heeft met de originele EVO II een hand gehad in het ontwerp e.d. Dus voordat we iets roeptoeteren misschien volgende keer op Google kijken wie iets ontwikkeld voordat we roepen dat iemand er totaal geen verstand van heeft.
Naar horen zeggen kijkt de HWA fabriek mee met dit soort reacties trouwens. Dus kans is aanwezig dat de lampen aangepast zullen worden voor het definitieve resultaat. Ik ben benieuwd naar het resultaat en kan niet wachten om HWA te bezoeken.