Yes, een Mercedes 190 restomod, waarom dachten we daar niet eerder aan?
De Mercedes 190 is een van de tofste auto’s ooit gebouwd. There, I said it. Mercedes-Benz voorzag een toekomst waarbij ze alle normen en merkwaarden konden toepassen op een kleiner model. Dat deden ze niet door te bezuinigen op de ontwikkeling, maar juist veel te veel te investeren. Alleen al die achteras was duurder om te ontwikkelen dan een gemiddelde hatchback van een regulier volumemerk.
De 190 was een auto die alles kon zijn. Zakenauto, familiewagen, taxi of zelfs sportwagen. De 190 E 2.3 – 16 was het begin van al het moois op sportief gebied. Oorspronkelijk was het de bedoeling om in het WRC mee te gaan doen, maar de Audi quattro verstierde dat feestje.
De 190 E was namelijk strikt achterwielaangedreven en vierwielaandrijving was de toekomst. Gelukkig kon Mercedes nog wel competitief zijn met de 190 E in de toerwagenracerij.
Mercedes 190 Restomod
Wat dat betreft is het historisch verantwoord dat de huidige C63 AMG weer een viercilinder heeft. Maar ja, als je een viercilinder hebt, wil je ook een kleinere en lichtere auto. AMG bouwt die dus niet meer, maar HWA gaat dat wél doen. Mocht je HWA niet kennen, schaam je diep! HWA staat voor ‘Hans Werner Aufrecht’ en ja, die ‘A’ van HWA is dezelfde ‘A’ als de ‘A’ in AMG (Aufrecht Melcher Grossapech).
HWA is verantwoordelijk voor de raceauto’s en enkele zeer bijzondere Benzen, zoals de CLK GTR bijvoorbeeld. Onder de noemer ‘HWA’ Curated gaan ze een Mercedes-Benz 190 onder handen nemen, ze noemen het zelf de HWA Evo Restomod.
Heel veel geld
Hoe het progject vorm gaat krijgen, is nog niet bekend. Wel dat HWA 100 exemplaren gaat bouwen. Ook de prijs is bekend: 715.000 euro. Hahaha, nee, geintje, da’s te veel: ze vragen er namelijk 714.000 per euro stuk voor. Als we kijken naar de afbeeldingen, lijkt het heel erg op de 190 E 2.5 Evo Berlin 2000, check maar:
Toegegeven, 714.00 euro (ja, 714.000) is een hele hoop geld. Voor 2-3 ton zou het nog leuk zijn, zeker daar een originele 2.5 – 16 Evolution II ook al 2 ton of meer kost. Wel weten we dat het ongetwijfeld een pareltje gaat worden waar je innerlijke @sacha heel erg hebberig van zal worden.
Meer lezen? Check hier onze Mercedes-Benz 190 D mini-special!
Dutchdriftking zegt
Lekker hoor, was er niet jaren geleden al een thuis kuntselaar met een 190 Evolution (look a like) restomod met 6.2 V8? Toch wel een gaaf apparaat welke zeker een plekje krijgt in de droomgarage.
antoonniels zegt
Dan gewoon een originele voor 225 op Mobile.de en dan houdt je nagenoeg 500.000,- in je zak voor een motor en onderstel opfrisser incl. blueprint, benzine, onderhoud en een paar keer een wrap in je favo DTM kleuren. Het zal ongetwijfeld fantastisch zijn wat HWA maakt, maar gezien de prijs vraag ik me af waar de markt is. Kan me niet voorstellen dat ze in het middenoosten gek zijn van de DTM, hoewel een ster op de neus het waarschijnlijk weer wel goed doet.
hotze zegt
In Albanië schijnt iedereen een Merc te rijden. Misschien is daar een markt? Bv. onder voetballers, ze zijn iig geplaatst voor het EK.
WillemE, ik prijs je humor 😂
Maar voor 714 duizend wordt het iets anders, bv.iets met Porsche.
DeWitteCondor zegt
Deze is ook wel heel lekker. Een verwendag vandaag, met ook nog die gele Dimma. Maar kanonnen wat een geld. Daar kun je ook veel andere dingen van kopen en ik denk niet dat deze wagen dan bovenaan zou staan op mijn lijst, maar ik ben hier ook zeker niet het publiek voor (qua financiën dan).
Net als met de Dimma wat mij betreft geen toegevoegde waarde om ‘m vol te plakken met stickertjes. Ik snap dat men de autosport heritage wil benadrukken, maar dat komt in een cleane setup ook wel uit de verf. Tenzij Nokia, Bridgestone en Shell 7 ton ophoesten aan sponsorgeld, dan heb ik er 0 moeite mee, zo ben ik dan ook wel weer. Wel inderdaad in het zilver graag, met deze putdeksel velgen.
chrisvis zegt
Geef mij maar de originele… tijdje geleden stonden er 2 bij onze mercedes dealer in elversele(temse) in de showroom. De laatste keer dat we er een onderhoud lieten doen stonden er 2 300sl gulwings. Mijn zoon van 18 vind het altijd een plezier om er een onderhoud te laten doen om zich te vergapen aan deze lekkere bolides
Homer55 zegt
Mijn 190 heeft een subtiele “restomod” onder de kap.
Historisch verantwoord is een 4 cilinder niet…. De 2.3-16 was er al voordat de 6 cilinder met aanpassingen om het erin te krijgen werd geïntroduceerd . En de 190 AMG was volgens mij een 3.2. Daarnaast is de eerste echte AMG een C36 met 6 in lijn M104. Die droppen ze wel eens in de 190. Dan heb je een fun auto.
mc96 zegt
Op zich is een 190 wel een mooie basis voor een restomod. Maar 714K is veel te veel. De bedoeling van een restomod is nu juist dat je er lekker mee kunt rijden. Lijkt mij ook dat een een 190 restomod ook helemaal niet zo veel hoeft te kosten. Bijvoorbeeld één met de uiterlijke kenmerken van de 2.3 16 klepper maar een moderne AMG viercylinder en één die aanknoopt bij de AMG versie uit die tijd (de gewone koets en en moderne zes cylinder. Met ongeveer 400 pk zouden beide voor rond de 150K leuke auto’s kunnen zijn.
mustang750supersnake zegt
dr is een gast die een complete nieuwe c klasse amg heeft afgebroken om er een 190 evo koetswerk op te zetten….gaaf stukje handenarbeid….
flyerbunch zegt
Iets is iets waar wat men er voor wilt geven.. je moet dan al echt een liefhebber zijn en teveel geld hebben. Verder leuk gedaan, maar in dit geval is een originele over enkele jaren meer waard dan dit.